Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by

Home > Album >




:
:
 
:
:
:
:
:
:
:
 
 

staat er goed op Fred, moeilijk te belichten soort, wit en zwart kan net volgens mij.

Hele mooie Fred. Nog net een lichtje gelukkig in zijn oog. Leuk detail vind ik dat je zijn poot ook ziet.

geweldig mooi! zowel wit als zwart zijn nog goed doortekend, zelfs het oog springt er nog uit. dit is reuze-moeilijk, zeker met dit betrekkelijk harde licht, wat de foto ook nog een meerwaarde geeft. het enige luxe-probleem is eigenlijk dat-ie nu iets te dichtbij zwemt en daardoor een beetje ruimte mist. maar alles in 1 plaat perfect is veelal een illusie.

Mooi Fred, gruwelijk moeilijke soort, eigelijk niet te doen. Ook hier is het wit toch net uitgebeten en het zwart dichtgelopen.

Dat wil niet zeggen dat ik dat een fout vind. De totaalindruk van de foto is zo goed. Ik heb wel eens het idee dat wanneer je al te krampachtig probeert alle witten en zwarten er goed op te krijgen, dat het totale plaatje soms minder maakt. Ik zie hier op Birdpix b.v. wel eens prachtig belichte grote Zilverreigers in een onderbelicht landschap. Pak maar eens een vogelfotoboek (heb ik gedaan) vaak zie je zwart-witte vogels afgebeeld zoals deze.

Ik vind het blauwige water hier prachtig tegen de zwart-witte eend die toch hier en daar wat gelige tinten heeft. Voor mij is deze heel goed.

Loon naar werken Fred, hier kun je trots op zijn. Als mogelijk verbeterpuntje zou ik willen voorstellen de foto een klein beetje warmer te maken met een puntje geel. Ik denk dat de subtiele kleur op de wangen dan iets meer gaat spreken.

Wat ik nu vreemd vind is het verschil in reactie door bv. Hans aan de ene kant en Hendrik aan de andere kant. Dit is niet in lijn met elkaar. Ik schrijf dit niet om iemand aan te vallen trouwens hoor. Maar, Hans, ik vraag mij toch waar jij dan de doortekening van het zwart en wit (behalve bij de kop) in deze foto ziet. Oh, Fred, ik zeg dit ook niet om de foto af te kraken, want die vind ik fantastisch (zie mijn PA Laughing ), maar om het verschil in reacties die niet met elkaar linken.

gegroet Gerwin

hendrik; vrees dat hier de beperkingen van de monitor ( welke dan ook) parten spelen. open de foto maar in PS en kijk op info. meten is in dit geval weten. zwart zit nergens op 100 % en zelfs in het wit zit nog wel info, zelfs in de uitgebeten lijkende delen.

lees ook mijn reaktie, ik zit er net tussenin. Very Happy zullen de monitoren wel zijn.

waaar we wel allen overuit zijn is dat het een hele mooie foto is.

» Last edited by Lesley van Loo on Sun 01 Jan 2006, 23:37; edited 1 time in total

Hoi Gerwin,

Er is een truckje om dit zelf te controleren, ook al staat je scherm niet goed.

Zet deze foto in PhotoShop en ga met het pipetje er overheen. Je kan dan ergens de kleur aflezen in de vorm van drie getallen tussen 0 en 255 (voor elke kleur één. Rood, Groen en Blauw RGB. Hoe weet ik niet want ik gebruik Paint Shop Pro maar weet zeker dat PhotoShop dat ook kan)

Al je in het zwart alleen maar 0,0,0 ziet, is het dichtgelopen. Voor het wit is dat 255,255,255. In deze foto is het wit net nog goed (niet meer zichtbaar). In het zwart zitten stukjes 0,0,0

Edit: Nou Hans dat is grappig, terwijl jij dat aan mij schrijft zit ik het zelfde ook aan Gerwin te doen. Ik vind wel stukjes hoor. Maar in mijn originele commentaar kan je zien dat ik dat hier niet erg vind. (Sorry Fred, dat dit over de rug van je mooie foto gaat)

» Last edited by Hendrik van Kampen on Mon 02 Jan 2006, 0:15; edited 2 times in total

Een foto waar ik niets kan op zeggen omdat ie zo goed is Wink
Groet, Rudi

Dank je Hendrik. Ik heb alleen het programma ArcSoft Photostudio 5.5 bij de camera gekregen, maar daar kun je het ook mee doen. Zo kan ik in het vervolg mijn eigen foto's ook checken op doortekening. Cool!! Inderdaad alleen op de rug een paar plekken met 0,0,0 Wink

Even een kort resumé van de adviezen bij deze foto, om weer te geven dat er veel nuttige info - direct toepasbaar in de praktijk - bij één foto gegeven kan worden. Zeer hartelijk dank daarvoor!

* Meer ruimte om de eend. (Hans).
* Niet te krampachtig al het zwart en wit willen vangen. (Hendrik).
* Een puntje meer geel maakt de foto warmer. (Rein).
* Open de foto in PS en kijk op info. (Hans). Ik begrijp echter nog niet wat ik dan zie.
* Pipet-truck. (Hendrik).

Mag ik daar nog wat aan toevoegen, Fred?

Vind het een prachtige plaat maar ben het niet eens met de conclusie dat je niet te krampachtig moet zijn met het zwart en wit. Zeker bij deze foto heel belangrijk.

Je foto blijkt nog veel beter als die hier, bij mij, in eerste instantie overkomt. En daar gaat het m.i. ook om bij opbouwende kritiek: het maximale uit je foto halen!

Ik zie bijvoorbeeld, op mijn monitor, het onderste randje van het oogje niet omdat de zwart van de vlek en het oog daar dicht lijkt te lopen (staat me monitor misschien nog te donker, denk het eerlijk gezegd niet). Histogrammen liegen denk ik niet en als je die bekijkt zie je dat het zwart er toch wel uit loopt en dat er plekken onder het oog zijn (pipettruc) die maximaal zijn.

In ieder geval is het hier zo dat als je het contrast een klein tikkie lager zet, ik hier tekening zie in de zwarte vlek en een duidelijke scheiding zie tussen de vlek en het onderste deel van het oog.

Gemierenn..k? Ik vind van niet, 't maakt uiteindelijk je foto (technisch) perfect!

Heel erg mooie foto met soms wat ingewikkelde maar goedbedoelde commentaren. Bij mij komen sommige witte en zwarte delen ook wel iets uitgebeten resp. dichtgelopen over. Trouwens, volgens mij moeten we dat proberen op basis van de foto zoals die geplaatst is te zien, en niet indirect (door hem eerst in PS te moeten openen)...

Dat laatste snap ik niet, Corstiaan. Waarom zou je, als je kan helpen een foto te verbeteren, dat niet doen met alle beschikbare middelen?

en bovendien corstiaan:
vrijwel geen van de schermen die we gebruiken is gecalibreerd. Dat is bij "normale" foto's niet zo'n heel groot probleem. Maar wel als we het hebben over wit en zwart.

mooie foto fred. geweldig om te hebben, geen topper ivm te weinig omgeving en iets te veel van boven: je was te dichtbij, heerlijk.

@ Peter
Helemaal mee eens, Peter. Cor Fikkert deed me het idee aan de hand om liggend op een luchtbed te gaan fotograferen. Begrijp me goed, niet drijvend maar vanaf de waterkant. Camouflagenet over je heen en klaar.

goed idee
ik heb er nog 1: niet vergeten een flink stuk landbouwplastic (modder / regen) en een donzen slaapzak (kou) mee te nemen

:
 
Page 1 of 1