Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Vraag betreffende digiscoping

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Nov 2005, 13:13    Post subject:
Hallo Lukke,

Hoewel ik tegenwoordig niet meer digiscoop heb ik dit in het verleden wel gedaan. Ik zal proberen je vragen te beantwoordenm aar bednek dat veel afhankelijk is van persoonlijke voorkeuren. Velen zullen dus over sommige dingen anders denken dan ik maar dat hoor je vanzelf als iemand behoefte heeft erop te reageren.

Quote:
Een tijdje geleden kocht ik heel wat prachtmateriaal om vogelkes mee te trekken, nl. 350d, 70-200 4L, sigma 170-500, ...
Ik heb echter nog steeds te weinig bereik (gekend probleem, he) en ik moet toegeven dat ik ook niet bepaald een geweldig fotograaf ben (nog niet?)... Spiegelreflex is niet echt iets voor mij...

Als je vind dat je te weinig bereik hebt zou je inderdaad aan digiscopen kunnen gaan denken. Ik zou het alleen niet doen als ik al jou spullen aangeschaft zou hebben. Die sigma 500 word een 800-mm lens vanwege de 1.6x cropfacter van de camera. Ik denk dat je beter kan investeren in middelen/manieren om dichter bij je onderwerp te komen. Denk dan aan een schuilhutje, technieken om vogels op een rutige manier te benaderen of fotograferen vanuit de auto, dé ideale schuilthut.

Quote:
Maar daar gaat het me ook eigenlijk niet om: ik kocht een DSLR omdat ik dacht dat ik alleen daarmee voldoende bereik kon krijgen. Ik merk echter dat ik niet langer geniet van het zien van de vogelskes, ik ben immers te veel bezig met het proberen maken van een geslaagde foto...
Nu heb ik digiscoping ontdekt op internet, en dat interesseert me wel.
Zo heb je een goede kijker en als je de kans hebt, pak je er een foto mee.

Digiscopen is een mooi iets maar het is (in het algemeen) veel moeilijker om een technisch goede foto te krijgen dan met een DSLR. Scherptediepte is bijvoorbeeld zeer gering omdat je met zulke grote bereiken werkt. Dit resulteert in veel onscherpe foto's. Je moet veel meer investernen in techniek dan bij het fotograferen met een DSLR om een goede foto te maken.

Quote:
Moet je hiervoor ook een begenadigd fotograaf zijn, of is dat iets helemaal anders?

Zie mijn verhaal hierboven. Het antwoord is dus een volmondiger ja dan het antwoord op diezelfde vraag over DSLR fotografie.

Quote:
Waar moet je, bij het kopen van materiaal, vooral op letten? Weet iemand waar je in België terecht kan?

Dat is misschien meer iets om over te hebben als je inderdaad besluit je oude spullen weg te doen. Het verhaal wordt anders wat te lang om nu in 1 keer op te schrijven.

Quote:
Klopt het dat je met digiscoping geen vogels in de lucht kan trekken?

In principe klopt dat inderdaad. Gaat het om een heel groot onderwerp, bijv. een roofvogel, dan komt zoiets wel in bereik maar dat vergt ook veeeeeel oefening.

Quote:
Ik lees veel over de coolpix-serie, zijn dat effectief knappe machientjes en voor welke kan ik dan best gaan?

Naar mijn idee zijn er tegenwoordig veel betere camera's om te digiscopen. Daar komt nog bij dat de (door velen gebruikte) Coolpix 4500 niet meer gemaakt word. Hij word wel hier en daar nog verkocht of gebruikt aangeboden. Omdat ik niet meer zo in het digiscopen zit kan iemand anders deze vraag beter beantwoorden.

Quote:
Ik wil niet alleen vogelkes trekken, maar ook foto's van m'n nieuwgeboren dochtertje. Verder maak ik graag foto's van insceten, bloemen, ... is dit hiervoor een goed apparaat?

Voor huis tuin en keuken-gebruik is de CP 4500 een goede camera, voor macro is het zelfs 1 van de beste compact camera's.

Quote:
Klopt het dat je niet zo'n goede kwaliteit haalt met digiscoping? Op hoeveel budget moet ik ongeveer rekenen (telescoop, camera en tussenstuk, statief heb ik al, is een afstandbediening nodig?) ik zou nl. willen weten of ik er ongeveer kom mits verkoop van m'n ander materiaal...

In principe geldt dat je het zo duur kan maken als je wil. Minimale prijs ligt toch al gauw rond de 1500 euro als je de telescoop nog aan moet schaffen. Als je eens rondkijkt op internet en zoekt op bijv. een Leica Televid (APO) 77 heb je in ieder geval al een indicatie van wat een gemiddelde kwaliteit telescoop kost. Het kan altijd duurder maar ook goedkoper maar ook duurder natuurlijk.

Mijn advies zou zijn: houden die spullen die je nu hebt, met digiscopen ga je er vrijwel altijd op achteruit, behalve wat het vergrotingsbereik betreft.

Voorlopig lijkt dit me even genoeg informatie. Heb je nog meer vragen (en dat zal ongetwijfeld) spui die dan vooral op het forum. Het loont overigens ook zeer de moeite op het forum te zoeken op wat termen dan kom je ook al een heel eind want er is al heel wat over geschreven.

Groeten Michel
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Nov 2005, 15:11    Post subject:
misschien een heel andere tip:
zoek een winkel/vriend/kennis waar je het kan uitproberen.

Niemand kan voor jou bepalen wat voor jou een acceptabele foto is, en niemand kan voor jou bepalen wat wel en niet makkelijk is. en 2000 euro is veel geld.

Mijn idee: vogelfotografie heeft een hele hoge drempel om in de buurt van een acceptabele foto te komen. Tip 1 van michel is essentieel, je moet zo dichtbij komen als je kunt, nee, nog veel dichterbij. dat vergt geduld en vertrouwen van zijde vogel en fotograaf.

(De uitzondering die de regel bevestigd: laatst stond ik met mijn nieuwe superdeluxe 500mm op 2 m van een zwarte mees en een kuifmees. de lens heeft 4,5 m minimum scherpstelafstand).

(kan je niet een mooie 50mm F1.8 aan je 350D hangen en dat aan de scoop? Is toch hetzelfde principe? 't is maar een idee - ik heb geen benul van digiscopie)

mooi licht gewenst
Back to top
Reply with quote

reneadelerhof

PostPosted: Thu 03 Nov 2005, 15:11    Post subject:
Hoi Lukke,
Ik ben zelf een digiscoper. Ik ben begonnen met digiscopen en heb geen enkele ervaring met DSLR. Daarnaast ben ik een leek op het gebied van fotografie en ik 'doe eigenlijk maar wat'. Ik vind zelf dat ik aardige platen maak met mijn combinatie (maar top is het zeker niet).

Ik moet je zeggen dat ik als ik het veld in ga, mijn prioriteit goede foto's maken is. Maar tijdens het fotograferen krijg je ook veel tijd om naar de vogels te kijken, mede omdat ze vaak op niet fotogenieke plekken zitten.
Ik denk dat digiscopen lastiger is dan met een spiegelreflex (zie antwoord van Michel).

Persoonlijk zie ik digiscopen als een opstapje naar DSLR. ik heb voor digiscopen gekozen omdat het goedkoper is (ca 1500 euro voor mij).

Groet, René

Eerder:
- Sony W15 i.c.m. Kowa TSN 821 M of
- Canon 400D i.c.m. Kowa TSN 821 M
Back to top
Reply with quote

HJDT

PostPosted: Fri 04 Nov 2005, 11:36    Post subject:
Quote:
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat je met digiscopen een stap terug doet, maar als ik er nu al niks van bak, zijn ze met digiscopen mischien wel beter dan met al het materiaal dat ik nu heb, niet?

Je doet in zoverre een stap terug dat het moeilijker wordt om een acceptabele (lees: scherpe) foto te maken. Ik zou dus zeggen dat het juist omgekeerd is: met digiscopen maak je (zeker in den beginne) slechtere platen dan met een DSLR. Er zijn er maar heel weinig die met digiscopen, na zeeeeer veel oefening, in de buurt komen bij de DSLR kwaliteit.

Zoals al eerder gezegd: luister naar zoveel mogelijk verschillende mensen en probeer inderdaad wat verschillende dingen te testen.

Groet Michel

P.S.
Je kan je camera alle instellingen voor je laten doen maar je kan het ook allemaal handmatig instellen over het algemeen. Ik zou de camera je zoveel mogelijk werk uit handen laten nemen dan kan jij je richten op het beest in beeld houden en afdrukken !!
Reply with quote

Wietze Janse

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 04 Nov 2005, 16:01    Post subject:
Er zijn er maar heel weinig die met digiscopen, na zeeeeer veel oefening, in de buurt komen bij de DSLR kwaliteit.

Dank je Michel! Wink

Jos Welbedacht

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 04 Nov 2005, 17:01    Post subject:
Misschien ook een goeie tip:
De meeste compact camera's, dus digiscoop camera's hebben minder (mega)pixels dan DSLR camera's wat betekent dat croppen niet zo goed kan. Ik zou je materiaal houden en er inderdaad misschien iets bij kopen om toch dichter bij je ondwerwerp te komen, wat Michel al zei. Met digiscopen zit je vaak met de volgende problemen:
-Scherpstellen met de telescoop en camera.
-Het handvat van het statief vasthouden en eventueel met de vogel mee bewegen, en weer scherpstellen als de vogel niet ietsje naar achteren loopt. Dus zeg maar: Handvat, telescoop scherpstelknop en camera scherpstelknop alle drie onder controle houden.
-Goeie foto's van vogels in de vlucht zijn vrijwel onmogelijk, zie voorgaande berichten.
-Telescopen kunnen behoorlijk zwaar zijn, maar ik denk dat mega-lenzen ook wel zwaar kunnen zijn.
-Vogels die niet stil kunnen zitten zijn erg moeilijk om te digiscopen(en frustrerend), zie punt 2.
-Je komt dichterbij het onderwerp, maar denk niet dat een vogel die 50 meter verderop zit een top-plaat hoeft te zijn, tenzij je het over een Zeearend hebt vanwege het formaat.

Ik kan zo snel niet meer minpunten bedenken, maar als ik er nog een tegenkom plaats ik die wel.
Natuurlijk heeft digiscoping ook vele voordelen, maar die vallen in de afgrond tegenover de Digitale Spiegelreflex camera's.

Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum