Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

beeld kalibratie monitor!

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 Jul 2006, 20:38    Post subject: beeld kalibratie monitor!
Ik las in de ZOOM een artikel over beeld kalibratie van je monitor.
Ze hadden daar een mooi stukje gereedschap voor van een 160 eurie's, maar volgens het artikel zou je het ook met gratis software kunnen doen!
En ik zie onderaan birdpix een balk staan met grijstinten, waarvan ik alle vakjes zou moeten kunnen zien(dat zie ik dus!).

Mijn vraag is dus: hoe gaan jullie daarmee om, wat is zin en wat is onzin?
Alvast mijn dank voor jullie reacties.

groeten

Henk
Reply with quote

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Jul 2006, 21:32    Post subject:
Ik ben ook zeer benieuwd. Het enige wat ik doe is kijken naar de balk onderin, en als ik niet alles zie, even m'n monitor zo kantelen (op een laptop) dat ik alle blokjes kan zien.
Er zit een kalibratie programma op m'n compu, maar hier snap ik weinig van.

Ben benieuwd hoe anderen hiermee omgaan.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

michiel schaap

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Jul 2006, 21:47    Post subject:
Beste heren,
Wanneer je je foto's bewerkt met bijvoorbeeld Photoshop is het een absolute noodzaak om met een gekalibreerde monitor te werken, immers je weet van te voren nooit of je monitor de ware kleuren weergeeft!
Zo'n kalibrator stelt de kleuren van je monitor af op de juiste RGB weergave waardoor je dan ook de daadwerkelijke kleuren kunt zien van je opname. Je zult je monitor geregeld moeten kalibreren aangezien je monitor met het ouder worden ook zal verlopen. Al met al een absolute MUST!
groeten Michiel Schaap

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Jul 2006, 22:50    Post subject:
Maar de vraag is dus, hoe doe je dat het best? Smile

Alleen met zo'n aparaatje van €160,- of kan het ook anders?
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Gerrit Jan Klop

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 Jul 2006, 7:40    Post subject:
Hoi,

Met alleen software is de monitor niet te calibreren. Er moet een sensor zijn die aan de software terugkoppelt hoe de kleuren op het scherm weergegeven worden.
De enige manier is dus een volledige calibratie kit: software en een sensor die je tegen het scherm aan zet/plakt.
Ook heb ik ergens gelezen dat je dit redelijk vaak moet doen omdat de kleurweergave op een LCD scherm nogal snel kunnen weglopen van gecalibreerde waarden.

Eigenlijk is het geen monitor calibratie maar worden de kleurtabellen in je grafische kaart in je computer zo opgebouwd dat ze op het scherm zo echt mogelijk worden weergegeven.
Je kunt dus niet je scherm naar een vriendje met een calibrator meenemen om die daar te calibreren.

Ik heb zelf geen calibratie kit, maar zou die eigenlijk wel moeten hebben, omdat ik twijfel aan de weergave van mijn scherm.

groeten

Gerrit Jan

dick hoogenboom

PostPosted: Mon 03 Jul 2006, 14:33    Post subject:
Ik gebruik voor mijn scherm(La Cie) de Spider 2 calibratie set (179euri) en calibreer 1x per maand. Werkt perfect.

Groet Dick.
Back to top
Reply with quote

sjaak-
Guest

PostPosted: Mon 03 Jul 2006, 20:43    Post subject:
Hallo
http://www.nidf.nl/cgi-bin/WebObjects/NIDFPortal.woa/2/wo/7v3YtDlQuDv0TU5rZ5rRMg/0.0.9.21.1.7.3.2.2

Lees hier alles over kalibratie en werkomgeving onder het kopje NIDF-norm[/url]

LCD schermen zijn trouwens veel stabieler dan CRT-schermen. Crt schermen moet je eigenlijk wekelijks kalibreren maar bij lcd volstaat 1 x in de maand
Je hebt natuurlijk altijd goede en minder goede monitors
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Wed 05 Jul 2006, 9:53    Post subject:
Toen ik mijn nieuwe TFT monitor kreeg heb ik mij ook een tijdje druk gemaakt om de kalibratie. Helaas begreep ik, net als een aantal anderen hier, niet zo veel van de techniek. Op een gegeven moment bedacht ik dat waarschijnlijk 99% van de Internet gemeenschap geen gekalibreerde monitor heeft. Wellicht ligt dat percentage voor Birdpix wat lager, zeg op 95%. De rest stelt zijn scherm gewoon in naar persoonlijke smaak en ik denk dat die smaak voor veel mensen zo'n beetje overeen komt.

Wat voor zin heeft het dan om je beeldscherm te kalibreren zodat de foto's er perfect uitkomen, als ze vervolgens op de monitors van de toeschouwers er weer heel anders uitzien? Ik kan mij voorstellen dat voor professionals die foto's voor Bladen leveren kalibratie belangrijk kan zijn, maar dan nog is maar de vraag hoe de drukker met het eindprodukt omgaat.

Ik heb mijn kalibratiepoging maar opgegeven en kijk nu of de meeste foto's op bv Birdpix goed overkomen op mijn scherm. Zolang dit het geval is ben ik een tevreden mens.

Doodles

PostPosted: Wed 05 Jul 2006, 10:42    Post subject:
@ Jan

Je hebt gelijk als je stelt dat het weinig zin heeft als andere mensen hun monitor niet calibreren. Maar dan heb je het enkel over het bekijken op een scherm.

Als je je foto's ook wel eens laat afdrukken (je weet wel, zoals we dat heel vroeger deden Very Happy ), dan is calibratie een must!

Ik gebruik de GretagMcBeth EyeOne en ben er erg tevreden over. Eens per maand gebruiken en je prints zijn precies zoals je schermweergave. Als je tenminste de juiste centrale kiest, namelijk een die ook met specifieke printerprofielen werkt...

Succes!
Marijn
Back to top
Reply with quote

Jan Hendriks

PostPosted: Wed 05 Jul 2006, 11:37    Post subject:
@Marijn, ik ga er even vanuit dat de bedoeling van kalibratie is een zo natuurgetrouw mogelijke weergave van het gefotografeerde mogelijk te maken. Ik heb zo mijn twijfels of dat ooit zal lukken. Er zitten nogal wat schakels in de ketting van camera tot afdruk. Als er ergens maar ietsje mis gaat dan is de foto niet meer zoals het in het echt was.

Overigens vraag ik mij ook af of je achteraf aan de hand van een afdruk nog kunt zeggen. "Ja, zo was het precies!". Ons geheugen is wat dat betreft niet erg betrouwbaar. Weet jij nog precies hoe de kleuren van die vogel vorige week exact waren, of hoe dat landschap er uitzag? Was het wel zo groen of toch een pietsje minder? En die lucht, misschien wel blauwer? Zaken die je tijdens het bewerken van je foto's op je gakalibreerde beeldscherm wel moet weten.

Ik blijf het allemaal heel subjectief vinden.

HJDT

PostPosted: Wed 05 Jul 2006, 11:41    Post subject:
Doodles wrote:
Je hebt gelijk als je stelt dat het weinig zin heeft als andere mensen hun monitor niet calibreren. Maar dan heb je het enkel over het bekijken op een scherm.

Als je je foto's ook wel eens laat afdrukken (je weet wel, zoals we dat heel vroeger deden Very Happy ), dan is calibratie een must!

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. De afdrukken die ik laat maken zijn nagenoeg precies hetzelfde (ik zie geen verschil) als hoe de foto's op mijn scherm weergegeven worden. Mijn monitor is niet gecalibreerd maar ingesteld naar mijn eigen wensen. Wat is voor mij dan het nut van het uitgeven van 200 euro (of meer) voor een calibratieset ??

Doodles wrote:
. . . . . . Eens per maand gebruiken en je prints zijn precies zoals je schermweergave. Als je tenminste de juiste centrale kiest, namelijk een die ook met specifieke printerprofielen werkt...

M.i. zit daar precies de crux van je verhaal. Het werkt allemaal uitstekend mist je de juiste afdrukcentrale kiest, die zich aanpast aan JOUW profiel !!
Op dit moment heeft nog geen argument me over kunnen halen om mijn monitor te calibreren. Ik ben nog steeds heel tevreden met de kleuren van afdrukken die ik terug krijg van de ontwikkelcentrale.

Groeten Michel
Reply with quote

sjaak-
Guest

PostPosted: Wed 05 Jul 2006, 12:02    Post subject:
Ook al nemen ze jou profiel over dan nog kan de centrale niet zien hoe jou monitor staat. heb jij je monitor te donker staan dan zal je afdruk licht en flets zijn, geeft je monitor te weinig rood weer en corrigeert dat in PS dan zal de afdruk te rood zijn. Gelukkig zijn de betere afdrukcentrales in staat om een gemiddeld grijsmeting te doen zodat te licht of donker vaak geen probleem zal zijn. Maar ik kom bij mijn fotograaf nog regelmatig mislukte afdrukken tegen omdat mensen ze ongecorrigeerd wilde laten afdrukken omdat ze overtuigt waren dat hun monitor goed staat. Maar als je zelf tevreden bent met de afdrukken en dat komt overeen met jou monitor dan is er geen noodzaak om er wat aan te veranderen.
Back to top
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Wed 05 Jul 2006, 14:02    Post subject:
Met een goede centrale bedoelen jullie een winkel die vervolgens een goeie centrale gebruikt als ik het goed begrijp? Ik ken in amsterdam wel goede labs maar dat is meer dan een centrale en dat zie je ook goed terug in de prijs...

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Jul 2006, 14:02    Post subject:
even verder gaand in het verlengde van jan en michel

Ik merk dat ik pas na veel schuiven het verschil zie in kleurtemperatuur, of misschien zie ik het verschil wel, maar nog niet wat het beste zou moeten zijn.
Daarom heb ik op mijn scherm gewoon alle waarden contrast, kleur, licht etc. op het getal 128 ingesteld (precies tussen 1 en 256). Is voor mij persoonlijk voldoende. verder probeer ik sober te zijn in mijn reacties op kleuren bij andermans foto's (moeilijk hoor, sober zijn Wink ).

ik kan me voorstellen dat het voor sommigen van groot belang is. Ik kan er nog niet aan tippen.
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 05 Jul 2006, 14:51    Post subject:
@ Jan

Het maken van een natuurgetrouwe weergave staat los van deze discussie. Calibreren leidt ertoe dat hetgeen jij op je scherm ziet de werkelijke kleuren representeert, ook al is dat een verkrachting van de werkelijkheid, om maar een krachtterm te gebruiken Very Happy .

Calibratie levert een zogenaamd ICC profiel op, dat je kunt zien als een woordenboek. Het vertaalt de RGB codes van de opname uit je camera naar wat je op je scherm ziet. Zo is 128, 128, 128 de code voor middengrijs. Zonder ICC profiel heeft jouw monitor misschien de neiging er een roodzweem overheen te gieten, maar met profiel weet je pc dat de monitor die afwijking heeft en wordt deze gecorrigeerd, zodat je op je scherm wel middengrijs ziet.

HJDT wrote:

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. De afdrukken die ik laat maken zijn nagenoeg precies hetzelfde (ik zie geen verschil) als hoe de foto's op mijn scherm weergegeven worden. Mijn monitor is niet gecalibreerd maar ingesteld naar mijn eigen wensen. Wat is voor mij dan het nut van het uitgeven van 200 euro (of meer) voor een calibratieset ??

Dat is dan wellicht een kwestie van geluk en kan ook liggen aan de auto-correctie die de centrale uitvoert, zoals Sjaak al noemt. Ik heb onlangs een test gedaan door dezelfde foto naar meerdere centrales (met en zonder autocorrectie) te sturen en de verschillen zijn op zijn zachts tgezegd indrukwekkend te noemen...

Als je echt volledige controle wil hebben over je prints, dan calibreer je je monitor en je printer en print je alles zelf, maar dat schiet voor bijna iedereen van ons het doel voorbij, ook voor mij hoor.

HJDT wrote:

M.i. zit daar precies de crux van je verhaal. Het werkt allemaal uitstekend mist je de juiste afdrukcentrale kiest, die zich aanpast aan JOUW profiel !!
Op dit moment heeft nog geen argument me over kunnen halen om mijn monitor te calibreren. Ik ben nog steeds heel tevreden met de kleuren van afdrukken die ik terug krijg van de ontwikkelcentrale.

Dat is niet helemaal juist. De centrale heeft jouw profiel van de monitor helemaal niet nodig.

Door je monitor te calibreren weet je alleen dat de kleuren die je ziet de juiste zijn. De centrale moet jouw beeld converteren naar hun printerprofiel en dan is het hopen dat al je kleuren binnen hun profiel passen. De betere centrales stellen hun printerprofiel dan ook aan jou ter beschikking, zodat je zelf voor te verzenden in PS kunt softproofen en kunt zien of je eventueel nog iets in je bewerking moet aanpassen om je print kloppend te krijgen.

Het blijft een bijzonder lastig onderwerp...ik kan iedereen het boek "color confidence" van Tim Grey aanraden, daarin wordt het allemaal best duidelijk uitgelegd.

Maar ook belangrijk: als je geen calibratieset hebt en tevreden bent met de afdrukken van je centrale, dan vooral zo houden!

Als centrale kan ik www.defotograaf.nl aanraden. Ze stellen hun profiel ter beschikking en leveren superprints tegen een prijs die lager is dan die van de concurrentie. Op www,fotoapparatuur.nl vind je een overzicht van centrales met ratings.

Groeten,
Marijn
Back to top
Reply with quote

sjaak-
Guest

PostPosted: Wed 05 Jul 2006, 18:02    Post subject:
Jacob wrote:
Met een goede centrale bedoelen jullie een winkel die vervolgens een goeie centrale gebruikt als ik het goed begrijp? Ik ken in amsterdam wel goede labs maar dat is meer dan een centrale en dat zie je ook goed terug in de prijs...

In mijn geval is dat een fotozaak met 3 filialen ( Cinehouse in amersfoort) en die heeft vrij nieuwe moderne afdrukapparaat 400dpi en herkent ook alle kleurprofielen en kan dat pallet volledig afdrukken verder kan ik online dan nog aangeven of ik het automatisch gecorigeerd wil laten afdrukken in dat geval gaat het via zweden naar de fotozaak waar het dan word afgedrukt.
meestal kies ik daar niet voor, alleen bij foto,s die ik net niet briljant of scherp genoeg kan krijgen. Het is dan ongelooflijk om te zien hoe die zweedse software er toch nog weer een verbetering uitt trekt
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum