Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Converter 2x op Canon 500 4.0 IS
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Guest

PostPosted: Tue 19 Feb 2008, 14:19    Post subject:
Hi Nico,

De foto die ik je stuurde van de zilverreiger was gemaakt met een 2x converter (Kenko Pro 300 serie). Ik heb met deze converter nog AF omdat ik met de 1DMarkIII tot F8 Af behoudt.
Ik ben het wel met Marijn (Doodles) eens dat je ten alle tijden beter dichter op je onderwerp kunt proberen te komen maar in Nederland is de realiteit helaas dat dit niet altijd bij alle soorten gaat.

Overigens heeft Marijn wel een sterk punt dat je wanneer je een 1.7 of 2 x converter gebruikt en het dier heel erg ver weg is en je gaat croppen je weinig scherpte over houdt.
Bij de 2x converter die ik nu het zonnetje wat meer schijnt weer geregelder gebruik moet ik wel op F11 tot F14 werken om er de resultaten uit te halen zoals de Zilverreiger die ik je stuurde.

Ik zal een aantal foto's hieronder plaatsen die recent met de 2x converter zijn gemaakt. De kwaliteit van de Soligor 1.7 is redelijk vergelijkbaar.

De afstand tot de witte Grauwe gans was ongeveer 40 meter, de afstand tot de Goudplevier ongeveer 50 meter en de afstand tot de zilverreiger was ongeveer 20 meter. Alledrie de foto's zijn ongeveer 80 a 90 procent van het origineel en dus maximaal 20% gecropped.

Over gestapelde converters kan ik je zeggen dat ik daar niet zulke goede ervaringen mee heb qua scherpte. Je doet dit over het algemeen als een dier ver weg zit en juist dan ga je scherpte verliezen. Ik heb wel eens voor een hele bijzondere waarneming mijn 2x en 1,4 x converter gestapeld en dan daar wel wat uit gekregen maar echt fraai resultaat werd het nooit. Wellicht kwam dit doordat de merken van de converters verschilden..?
Ik heb van met name Arie Ouwerkerk n.l wel erg fraaie platen gezien die hij met gestapelde 1.4 en 2x converter maakte maar ik geloof dat dit beide Canon converters waren.

Groet,

Jeroen Stel

Last edited by Jeroenski on Tue 19 Feb 2008, 14:50; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ben Brons

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 19 Feb 2008, 14:28    Post subject:
Nou ik ben terug van Konijnenberg en heb dus de Tamron TC 2x gekocht en daar dus eerst uitgeprobeerd en hij doet het perfekt op de 100 - 400 4.5 lens en het diafragma blijft op 4.5 op de camera staan.
Ik heb hem tevens op een sigma 17 -35 2.8 geprobeerd en daar doet hij het ook op en dan blijft het diafragma wat de camera ontvangt ook op 2.8 staan.
Hij stelt netjes scherp en de af doet het ook, alleen als ik mijn af op het centrale punt zet dan doet hij het niet, maar voor de rest werkt het prima.
Nu dus als het even kan uitproberen en kijken hoe de foto's er uit gaan zien, heb hem wel net binnen gebruikt en dat ziet er nog steeds heel goed uit.
Ik ga vanavond ook proberen of ik niet de Tamron 2x en de Canon 2x tc achter elkaar kan zetten en dat hij dan aangeeft, dat kan want de tc van Tamron heeft geen opstaande rand.
Tot zover mijn bevindingen.

groet Ben

Jeroenski
Guest

PostPosted: Tue 19 Feb 2008, 14:40    Post subject: gestackte converters
Hi Nico,

Nog even snel ter vergelijking...

Deze Ruigpootbuizerd is met een Kenko Pro 2x Tc en een 1.4x Sigma TC gestapeld geschoten en is ongeveer 50% van het origineel (50% gecropped dus). De Ruigpootbuizerd zat ongeveer 200 a 250 meter bij me vandaan. Eind weg dus... Ook het licht was niet ideaal.Geschoten op F9 met ISO 500 en 1/250 sec.
Als JPEG ziet het er wellicht nog redelijk uit maar als 100% crop ga je echt scherpte missen.
Ik denk dat je in dat geval beter met enkel een 2x TC kan werken en dan meer croppen.

Hieronder zie je de onverscherpte 100% crop van deze foto en dan zie je gelijk dat de scherpte niet optimaal is...

Ik heb zelfs een Kenko Pro 3x Teleconverter die me nota bene nog AF geeft op de Mark3 met 600mm maar de kwaliteit daarvan is helemaal om te huilen...
Groet,

Jeroen Stel
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 Feb 2008, 15:04    Post subject:
Het gebruik van gestackte converters is echt een noodoplossing die alleen werkt bij veel licht. Je hebt immers snelle sluitertijden nodig om de trilling die zoveel millimeters versterken te elimineren. En dan nog wordt het resultaat matig van kwaliteit zoals Jeroen laat zien met zijn buizerd. Voor vastlegging van bijzonderheden kan het geen kwaad, verwacht echter geen publicaties van dit soort beelden.

Het hangt er natuurlijk allemaal vanaf wat je uiteindelijke doel met de beelden is. Als een JPG op Birdpix het einddoel is kun je veel fratsen uithalen en blijft het toonbaar. Wil je een spread in de National Geographic, vergeet het dan maar om converters te stacken.

Hier een voorbeeld van gestackte converters op een 500/4 en 20D, niet gecropped. Leuk als JPG maar voor een scherpe print wordt het problematisch.

Die enorm dure en zware 1200/5,6 zou ik niet willen gebruiken. Welk statief kan die lens dragen, zodanig dat trillingen worden opgevangen? En ook hier weer wordt zoveel vuile lucht overbrugd dat de resultaten gaan tegenvallen.

Zelfs met de geweldige 500/4 zonder converters krijg je een vogel op 100 meter niet scherp, hoe klein ie ook in beeld staat. En in de zomer is dat nog erger, dan kun je namelijk hittetrillingen optellen bij de vuile luchtdeeltjes. Ik heb voorbeelden uit Afrika, gemaakt met enkel de 500/4 op een heet moment van de dag, afstand tot leeuw 7 meter. Geen van de beelden is scherp, en dat ligt dit keer niet aan de 1D mark III...

Fraaie beelden trouwens Jeroen, die zilverreiger is super, en mooi scherp gezien de gebruikte combi. Hoewel dit een JPG is en het in print misschien tegenvalt?
Back to top
Reply with quote

Jeroenski
Guest

PostPosted: Tue 19 Feb 2008, 15:21    Post subject:
Hi Marijn,

Dat valt wel mee...
Dit is een onverscherpte 100% crop van de Grote Zillie en die is naar mijn mening nog scherp zat voor een print.
Je kunt nu tevens de helft van zijn knipvlies zien wat op de kleinere uitvoering nauwelijks zichtbaar is...

Even uit nieuwsgierigheid je beeld hierboven is dat met gestackte Canon converters gemaakt of met andere merken? Het ziet er in elk geval nog zeer bruikbaar uit! Zat je dicht op deze Malachietijsvogel?

Groet,

Jeroen Stel
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 19 Feb 2008, 15:49    Post subject:
Hi Jeroen,

Het waren gestackte Canon converters, type II. Ik denk dat de ijsvogel op een meter of 20 zat, maar kan het me niet meer herinneren. In elk geval is het een fullframe foto.

Nu ik hem nog eens bekijk kan de bewerking nog wel een stuk beter, het kleurzweem kan er gemakkelijk uit en de verscherping kan ook stukken beter. Wat leert een mens toch veel in een jaar tijd Very Happy
Back to top
Reply with quote

Ben Brons

PostPosted: Tue 19 Feb 2008, 15:58    Post subject:
Maar goed, de vraag van Nico waar we mee begonnen was het volgende:

Op mijn 40D verlies ik AF als ik een Canon 2x converter in combinatie met de 500 mm 4.0 IS gebruik. Is logisch want het grootste diafragma is dan 8. Maar ik zou graag naar 1600 mm willen gaan.
Heeft iemand met de Kenko 2x converter geprobeerd of AF blijft werken bij de 500 mm op een 40D?
Als Kenko ook het diafragma op 8 brengt, doet een Tamron of Sigma 2X dat dan misschien niet?
Zelfde vraag voor Soligor 1.7X.

En zoals je gelzen hebt ben ik vandaag naar Konijnenberg geweest en heb ik daar de Tamron TC 2x geprobeerd op de EOS 40D en de 400 mm en de af bleef dus werken alleen niet het centrale punt, maar voor de rest werkt hij perfekt. dus Nico dat is de enige TC 2x waarmee de AF blijft werken.

Gr. Ben

Nico Westerman

PostPosted: Tue 19 Feb 2008, 18:41    Post subject: Samenvatting
Ik moet zeggen dat ik het stellen van deze vraag als een warm bad heb ervaren. Iedereen zeer bedankt, de pro’s extra bedankt voor hun bijdragen en de prachtige illustratieve foto’s en Ben heel erg bedankt voor je gang naar Konijnenberg en het uitproberen.
Alle wijsheid samenvattend:
- Het is een illusie dat je met meer mm onderwerpen die ver verwijderd zijn goed kunt afbeelden. Deeltjes in de lucht en warmtetrillingen veroorzaken onscherpte. De winst zit in onderwerpen die ook zonder TC goed te fotograferen zijn, maar waarbij mét TC een grotere vergrotingsmaatstaf en meer detail wordt verkregen.
- De enige 2x TC die op de Canon 20D/30D/40D AF intact houdt is de Tamron 2x (144 €). Maar dan niet met het centrale AF-punt! Overigens doorgaans wel het enige AF-punt dat ik persoonlijk gebruik.
- De Soligor 1.7 heeft (althans in de handen van Jeroen) ondanks zijn lage prijs (95 €) optische kwaliteiten die nauwelijks onderdoen voor een meer dan twee keer duurdere Sigma of Kenko TC 2x. De AF blijft behouden op de 20D/30D/40D
- Stacken kan. Met 2 TC’s 1.4 blijft AF behouden op maximaal diafragma 5.6. Maar alleen met veel licht en niet als het onderwerp verder weg is. Hoewel die ijsvogel met gestackte TC's van Marijn in mijn ogen prachtig is. Voorlopig teken ik voor dergelijke opnamen.

Ik heb hier veel van geleerd. Met groet,

Nico.

Nico Westerman

PostPosted: Sat 23 Feb 2008, 11:11    Post subject: AF emt Tamron 2x ook centrale AF-punt
Mijn schoonzoon bleek nog een Tamron 2x converter te hebben. Jaartje of 10 oud. Gisteren geprobeerd i.c.m. de 500 mm op de 40D en....... ook met het centrale AF-punt (het enige dat ik gebruik) AF. Redelijk soepel zelfs. Bij wat minder licht wel sterk hunten.
Het diafragma blijft gewoon 4.0, dus de TC 'rapporteert' niets aan de camera. Met een Soligor 1.4 die we ook hebben geprobeerd, ging het diafragma naar 5.6.
Op het eerste gezicht leek de IQ met de combi 500 + Tamron 2x ook helemaal zo gek niet. Maar dat zal ik volgende week nog eens uitprooberen. Het is vandaag erg donker buiten.
Natuurlijk is dit iets om alleen zeer incidenteel te gebruiken. Maar het ziet er voorlopig wel als bruikbaar uit als genoeg licht is.

Met groet,

Nico.

Nico Westerman

PostPosted: Sun 24 Feb 2008, 20:25    Post subject: Ervaring met Tamron 2x
Vandaag de 500 + 40D met de Tamron 2x van mijn schoonzoon uitgeprobeerd. Anders dan bij de 2x Converter die Ben bij Konijnenberg heeft gekocht, doet bij dit 10 jaar oude ding het centrale AF-punt het prima. De AF is hoe dan ook heel acceptabel. Maar het verschil in IQ ten opzichte van de Canon 1.4 en de Canon 2x (zonder AF) is aanzienlijk. Bleke opnamen met gering contrast. Ik denk met helder weer en flink wat Photoshop wel bruikbaar. Maar beslist niet iets om standaard te doen.

Met groet,

Nico.

RDB

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 24 Feb 2008, 22:25    Post subject:
Mijn ervaring met de 2x convertor op een 500 F4 is dat deze heel erg goed is op voorwaarde dat je onderwerp niet al te veraf zit, hoe verder af hoe slechter, een supertele maak je er dus niet van maar voor echte close ups zeker en vast goed bruikbaar , deze is er eentje op 1000mm met een mkII wel, je dof wordt wel flinterdun Confused :

En dit is een 100% crop uit de vorige foto :

www.ryandebacker.zenfolio.com

Last edited by RDB on Mon 25 Feb 2008, 9:52; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 9:19    Post subject:
Hij is prachtig! Welke 2x converter heb je gebruikt? Met groet, Nico.

RDB

PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 9:43    Post subject:
Een gewone Canon 2x II convertor, met de oudere versie of andere convertors heb ik geen ervaring.

www.ryandebacker.zenfolio.com
Back to top
Reply with quote

Nico Westerman

PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 20:20    Post subject: Een hand te weinig
Over de opnamen die ik gisteren met de 500 + Canon 2X converter heb gemaakt, was ik best tevreden. Het enorme verschil met de 1DIII is natuurlijk dat je dan wel AF hebt. Met de 40D vond ik het uitermate lastig om de camera op het onderwerp te richten + handmatig scherp te stellen + de draadontspanner te bedienen + de Wimberley vast te zetten voor het moment van afdrukken. Ik had ten mniste een hand te weinig.
Nico.

oliebol

PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 17:02    Post subject:
Uw vraag over tapen...
Ik heb ook al gelezen dat het mogelijk is door middel van (als ik me niet vergis) de 3 uiterste contacten moet aftapen, welke 3 uiterste weet ik niet meer (links of rechts).
Je kan eens proberen, en je mag het mij zeker laten weten.
Back to top
Reply with quote

John de Roos

PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 18:37    Post subject:
Heb net een Klapekster geplaatst die met een Canon mk3 gemaakt is met 2x converter op een 500 mm F4. De licht omstandigheden waren niet top toch heeft het nog wel een aardig plaatje op geleverd. Het is een flink gecropte foto. Het is een kwestie van een keuzes maken in het veld of je beslist wel of geen 2x converter te plaatsen. Een zwaar statief is een must.
Maar het belangrijkste is dat de vogel blijft zitten.

Nico Westerman

PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 19:31    Post subject:
En helaas doen ze (de vogels) dat lang niet altijd.
Ik merk dat ik het handmatig scherpstellen (met de 40D geen AF met een 2x) uiterst lastig vind. Zoals ik hiervoor als schreef: ik kom gewoon een hand tekort.
Met groet,

Nico

PS. Is de opname van de klapekster te zien?

bersan

PostPosted: Tue 11 Mar 2008, 19:42    Post subject:
Ik zou in dit rijtje graag even willen vragen of de tamron 2x TC op
een canon Eos 400 D ook goed werkt,heb een 200mm telelens van canon,wil in de toekomst graag een 400 mm lens van Canon,ben nog niet zo ervaren als jullie,maar heb heel veel aan de informatie die ik lees bij jullie,prachtige foto's trouwens,complimenten
mvg bersan
Kan deze TC overigens kopen voor 124 euro(nieuwprijs)
Back to top
Reply with quote

Michael Van Bosch

PostPosted: Tue 11 Mar 2008, 23:37    Post subject: ef500 & stapelen
Ik heb de laatste maanden geregeld de combinatie van EF500 + TC1.4 + TC2 gebruikt. Autofocus is natuurlijk opmerkelijk trager en een geslaagd vliegbeeld lukte me momenteel nog niet...
Hier wat wel lukte:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=125778
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=122801
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=122652
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=121883
http://www.pbase.com/michaelvanbosch/image/92400289
http://www.pbase.com/michaelvanbosch/image/92400375
http://www.pbase.com/michaelvanbosch/image/92400212
http://www.pbase.com/michaelvanbosch/turnstones (bovenste rij)

Groet, Michael.
Canon 1D MK3// Canon 5DMK3// Canon 17-40 F4 L USM// Canon 24-105mm F4 L USM // Canon EF100mm F2.8 USM Macro // Canon EF70-300mm F4 L IS USM // Canon EF500mm F4 IS USM & TC1.4III & 2II. // Canon Speedlite EX580 & MT-24.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 12 Mar 2008, 14:23    Post subject:
knap michael, ziet er heel goed uit op 800x600 pix.

wat me opvalt is dat de foto's allemaal bij heldere weersomstandigheden genomen zijn: schone lucht. Dit naar aanleiding van het verhaal van marijn - en eigen ervaring - over de invloed van luchtkwaliteit en warmte en de hoeveelheid licht. Klopt dat?
Back to top
Reply with quote

Michael Van Bosch

PostPosted: Thu 13 Mar 2008, 10:55    Post subject:
Dit weet ik niet Peter...ik heb deze combinatie nog niet lang en heb ze dus enkel in koude temperaturen en helder weer geprobeerd...
Gambia zal volgende week een een goede warmtetest worden!
Canon 1D MK3// Canon 5DMK3// Canon 17-40 F4 L USM// Canon 24-105mm F4 L USM // Canon EF100mm F2.8 USM Macro // Canon EF70-300mm F4 L IS USM // Canon EF500mm F4 IS USM & TC1.4III & 2II. // Canon Speedlite EX580 & MT-24.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum