Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


keuze fototoestel en objectief

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Edzard


Gender: Male
Age: 77
Joined: 17 Apr 2014
Posts: 1
Location: Den Burg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 22 Apr 2014, 16:01    Post subject: keuze fototoestel en objectief
Na jaren vogels te hebben gekeken door een telescoop wil ik nu gaan fotograferen. Is een Nikon D7100 met de nieuwe Tamron 150- 600 een kansrijke?
Back to top
Reply with quote
 
RemcoB


Gender: Male
Age: 47
Joined: 16 Apr 2014
Posts: 3
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 22 Apr 2014, 17:03    Post subject:
Hallo Edzard,

Ik heb recent hetzelfde probleem gehad en lang getwijfeld tussen cameras en lenzen en ben uiteindelijk voor de 70D gegaan met een 400mm F/5.6 lens. De Nikon 7100 is een heel goed toestel voor vogelfotografie en ongeveer gelijk met de Canon 70D. Als je voor Nikon wilt gaan lijkt me het de beste optie voor een crop-sensor.

De D7100 heeft 51 AF punten waavan (ik geloof) 11 cross-type zijn. Bij de 70D zijn het er "slechts" 19, maar allemaal cross-type. Ik heb gen review gezien waarin de snelheid van de AF tussen beide vergeleken werd, maar in de praktijk denk ik dat het ongeveer gelijkwaardig is. De Nikon schijnt meer dynamisch bereik te hebben en de canon juist weer beter ruisonderdrukking bij hogere iso waarden. Wat vooral voor mij de doorslag gaf voor Canon 70D was de mogelijkheden voor life-view af, wifi en grotere selectie aan lenen. De eerste leuk, maar niet bijzonder belangrijk voor vogelfotografie, maar als je het toestel voor meer dingen wilt gebruiken en ook eens een filmpje wilt maken is het handig. De wifi kan je gebruiken voor posten van foto's op facebook e.d. en datspreekt mij totaal niet aan, maar de EOS remote app maakt draadloos fotograferen mogelijk terwijl je ook het beeld kunt zien. Handig om bv. binnen te zitten terwijl je je camera opstelt bij een voederplek in je tuin.

Wat betreft de lens is de nieuwe Tamron ongeveer het beste wat je kunt kopen voor de Nikon als je onder de 2000 euro wilt blijven. De lens is allen nog zo nieuwe dat de Tamron met Nikon mount nog niet uit is (voor zover ik weet), maar hij wordt wel deze maand verwacht. Er zijn dus nog geen reviews voor de Nikon versie. Er zijn op Canon fora wel klachten over de AF voor vogels in vlucht, maar voor stationaire objecten heb ik zeer goede resultaten gezien. Vooral op f/8 geeft de lens heel goede resultaten op 600mm, maar je hebt dus wel goed licht nodig.

Al met al, denk ik dat de Nikon 7100 + de Tamron lens zeer goede foto's kan geven, maar mijn keuze was uiteindelijk toch de Canon 70D met een 400mm F/5.6 lens, omdat dit voor mij een betere keuze is.

Hopelijk heb je er wat aan en is het niet te warrig geschreven nu ik snel even wat wilde typen voor het eten! Wink

Succes met de keuze!
Back to top
Reply with quote
 
H.van Emden


Gender: Male

Joined: 10 Dec 2006
Posts: 180
Location: Stilfs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 24 Apr 2014, 8:19    Post subject:
Om een lang verhaal kort te maken, ik zou kiezen voor een Nikon D7100 icm Nikon 300mm F4 en 1.4 TC II. Deze combi is nog redelijk betaalbaar, waarde vast en stelt je in staat om er zeer mooie foto mee te maken. Daarnaast is de set niet al te zwaar en is goed mee te nemen tijdens een lange wandeling. Je komt in vergelijking met de Tamron lens wel wat mm te kort, maar die ga je niet echt missen met deze set. De opname kwaliteit is beter, waardoor je ook wat meer kan croppen.

De Canon 70D met een Canon 100-400mm zou ook nog een optie kunnen zijn. Zelf vind ik de Nikon een iets betere keuze omdat deze op hoge iso waarden goed presteert en zeer detailrijke opnamen maakt.
_________________
Nikon
Sony
Leica
Gitzo


Last edited by H.van Emden on Thu 24 Apr 2014, 20:38; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Brasil


Gender: Male
Age: 66
Joined: 07 Jun 2010
Posts: 127
Location: Itanhaém SP Brazilië
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 24 Apr 2014, 14:14    Post subject:
Een mogelijke optie is tevens de Canon 70D + 300 F4 IS + 1.4 teleconverter. Een flexibele combinatie omdat je IS hebt op de 300 F4 en beperkte macro mogelijkheid door de korte focus afstand (plm. 1,5 meter). Veel mm is niet alles als je verliest op detail, oplossend vermogen,dynamiek en kleurweergave t.o.v. zoomlenzen. Soms is minder, meer!

groeten Ronald
_________________
Canon 50D met 300 F4

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik


Gender: Male
Age: 43
Joined: 30 May 2005
Posts: 536
Location: sexbierum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Apr 2014, 17:31    Post subject:
Qua beeldkwaliteit is de D7100 de absolute winnaar. Juist op dynamiek en kleurweergave. Ik snap je verhaal niet helemaal, Brasil, Ronald. Het type lens heeft hier nagenoeg geen invloed op. Wel klopt je verhaal over het detail / oplossend vermogen. Die tamron 150-600 schijnt niet eens 600mm te zijn en boven de 500mm loopt de kwaliteit echt behoorlijk terug. Voor puur alleen vogels had ik het wel geweten, de 300mm F4 is dan veel beter dan de tamron.
Tevens snap ik ook niet waarom men het steeds over de 70D heeft en de 7D buiten beschouwing wordt gelaten. De 7D is voor puur vogelfotografie nog steeds de betere camera. Qua beeldkwaliteit is het verschil tussen die beide marginaal.
_________________
De nodige kilo's canon....
Gitzo carbon + wimberley
www.natuurplaten.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum