Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Wie kent andere goede kijkhutten zoals bij Inlaag Keihoogte?

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 18 Sep 2014, 19:42    Post subject: Wie kent andere goede kijkhutten zoals bij Inlaag Keihoogte?
Ik ben verschillende keren in de kijkhut bij de Inlaag Keihoogte in Wissenkerke geweest. Ik vind dit een prima hut om vanuit te fotograferen, qua standpunt en de korte afstand tot de vogels.
Ik fotografeer namelijk met een bridgecamera en dan is het wel fijn als de afstand tot de vogels niet te groot is.
Wie kent nog andere van dergelijke goede hutten?
Ik ben al eens gaan zoeken op www.vogelkijkhut.nl maar dan krijg ik niet echt dit soort informatie.
Bij voorbaat dank voor de tips.

Groet,

Leo Tukker :?:
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 19 Sep 2014, 14:14    Post subject:
Hoi Leo,
die Kijkhut daar bij de inlaag Keihoogte zit wel keigoed en keilaag.
Ik geloof niet dat ik andere vogelKIJKhutten ken met een dergelijk laag standpunt (en inderdaad de vogels behoorlijk dichtbij).
Het zijn toch meer hutten voor vogelaars, de hutten op Texel bijvoorbeeld....daar heb je echt een goede kijker nodig, zo ver blijf je van de vogels weg.
De Kijkhut bij de Lepelaarsplas gaat vaak goed, omdat daar soms een IJsvogel op een takje dichtbij komt, en ook de Zilverreigers komen dichtbij. Als je geluk hebt de Zeearend. Maar het vogeleilandje daar is ook nog een bloedeind weg.
Op Starrevaart zit je zeer hoog, en is alleen maar leuk als vliegbeeldenhut (allerlei eenden) of als er in het goede seizoen zo'n Oeverloper op die paaltjes zit.
Nee, voor een fotografisch goed standpunt en de vogels dichtbij ben je toch aangewezen op een huurhut, denk ik.
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Sep 2014, 15:52    Post subject:
Dag Leo,

Ik weet niet of je in het bezit bent van een auto, anders zou je kunnen proberen vanuit de auto te fotograferen. Denk dat een groot deel van de betere vogelfoto's hier op bp vanuit 'de rijdende schuitlhut' worden gemaakt. Vooral in polders waar vogels aan auto's gewend zijn kan dit heel goed werken.
Moet inderdaad toegeven dat er maar weinig vogelkijkhutten zijn die écht geschikt zijn voor fotograferen. De huurhutjes zijn zeker interessant, maar als je én huur betaalt én een tank benzine nodig hebt om er te komen wordt het een kostbare aangelegenheid...

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 20 Sep 2014, 10:46    Post subject:
De hut bij Wissekerke is een aangename uitzondering op het verschijnsel vogelkijkhut, omdat die eigenlijk niet meer zijn dan een plek van waaraf je overzicht hebt op een plas water - met stipjes die vogels moeten voorstellen. Ook in het buitenland heb ik nergens ooit een publieke hut gezien waar je als fotograaf ook echt fijne plaatjes kunt maken. Daar is dus nog veel te verbeteren. Het alternatief is dus betalen!
Bij Belchite staat zo'n betaalhutje, van Photo logistics (Pete West heeft daar een link mee, google het maar eens), waar ik ooit op gewezen werd door ene Rafaël, die daar het watertje onderhield. Het hutje staat zichtbaar vanaf de weg in de steppe, en er zit geen slot op. Duitsers die we daar eens spraken hadden gewoon brutaalweg zich op een ochtend daar geïnstalleerd - dat kan natuurlijk ook! Ze waren wel teleurgesteld omdat er niks zat ....
Nou ja - hier heeft niemand wat aan natuurlijk, maar ik denk dat je wel iets aankaart waar veel BPers tegenaan lopen: fijne, gratis hutten met mogelijkheden voor echt mooie foto's. Het zou toch waarachtig wel moeten kunnen, dat hutten bouwers rekening houden met fotomensen?
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Digihop
Guest







PostPosted: Sun 12 Oct 2014, 10:12    Post subject:
De meeste publieke hutten zijn kijkhutten, zo zijn ze gemaakt. Op de Hoge Veluwe heb je een hut waar je in de winter goed de Kuifmees kan fotograferen maar wel in de ochtend en het liefst bewolkt want je zit met tegenlicht. Een ander hutje op de HV is in de zomer vrij goed voor Appelvinken, nadeel is hier ook weer tegenlicht en vrij donker. Wat veel fotografen daar doen is met een tentje naast de hut gaan zitten ookal omdat je vanuit het hutje heel dichtbij zit (max 300mm) Men doet daar ook niet zo heel moeilijk over tentjes in de buurt van de hut.
Lepelaarplassenhut is 1 van de weinige hutten die wel goed staat voor fotografie en de kans op een Ijsvogel is erg groot. Maar dan moet je ook rekening houden met de wind, staat ie verkeerd (west) dan komen de vogels niet bij de hut.

In Engeland heb je wel aardige publieke hutten, die zijn dan van de Britse vogelbescherming en omdat men daar 365 dagen van het jaar voert heb je grote kans op leuke soorten.
In Zuid Afrika zijn in hun nationale parken veel kijkhutten en sommige zijn subliem voor fotografie ook al vanwege de vele soorten vogels en ook zoogdieren. Geen smalle luikjes maar grote ramen zonder glas dan gewoon open. Ik heb in een hut daar wel op een ochtend 3 soorten Kingfishers voor de lens gehad. Ook in de minder bekende natuurgebieden heb je hutten staan waar je prachtige soorten heel mooi kan fotograferen. Sommige lodges daar hebben zelfs een fotohut waar je dan gratis gebruik van mag maken en die echt heel goed zijn. Vaak zijn die beter dan bv Kruger.

In Nederland gaan tegenwoordig veel fotografen naar hutten van Han Bouwmeester, de hut 3 is de populairste en vaak al maanden van tevoren volgeboekt en met reden.
Back to top
Reply with quote
 
Chiel Jacobusse


Gender: Male
Age: 68
Joined: 18 Mar 2008
Posts: 1
Location: 's-Gravenpolder
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 13 Oct 2014, 15:45    Post subject:
Wij hebben bij Het Zeeuwse Landschap nog twee hutten die ook vooral voor vogelfotografen erg goed zijn, en wel in De Blikken, een natuurgebied bij Oostburg. Ze zijn minstens zo leuk als die op de Keihoogte. Verder zullen wij in het nieuwe natuurgebied Waterdunen bij Breskens ook de nodige kijkhutten voor fotografen realiseren.
Groet
Erik Speksnijder en Chiel Jacobusse
afdeling ecologie Het Zeeuwse Landschap
_________________
Canon EOS 30 D, Canon EOS 400, Canon telelens EF 400mm/5.6; sigma 105 mm macro
Back to top
Reply with quote
 
Carlo


Gender: Male

Joined: 05 Dec 2011
Posts: 114
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 13 Oct 2014, 18:01    Post subject:
Goedenavond,

Klopt dat de hutten bij Groede leuk zijn.
Alleen er mist nog zeker wel wat. Alleen voor in het midden zit een laag kijkgat. Dit is bij beide hutten zo. Alleen bij de ene hut is die nog kleiner dan de andere, dus dat werkt niet fijn.
De kijkgaten zitten ook zo laag dat je ook op de grond moet gaan liggen. Al met al nog wel wat te verbeteren daar.
Toen ik daar was, was er ook iemand van het beheer, en toen heb ik dit aangekaart. Ik weet niet of er al iets mee gedaan is.


groeten,

Carlo
Back to top
Reply with quote
 
Hans Germeraad


Gender: Male
Age: 67
Joined: 03 Jun 2009
Posts: 10
Location: edam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 16 Oct 2014, 18:27    Post subject: foto hut marken
Hoi,
je hebt er nu niets aan, maar in het voorjaar is er een hele mooie hut op Marken. Zie photohide-marken.nl.
Hans
_________________
Nikon D300, Nikkor 2.8 300 VR. 1.4, 1.7, 2.0 converter.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum