Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM oktober 2014: Michiel Schaap

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Sep 2014, 23:00    Post subject: FvdM oktober 2014: Michiel Schaap
Korte bio
Naam: Michiel Schaap

Leeftijd: 54
Woonplaats: Lochem
Beroep: Ecoloog bij waterschap Rijn en IJssel
Andere hobby's? Inventariseren van marterachtigen
Gebruikte apparatuur: Canon
Website: www.michielschaap.nl
Facebook: http://www.facebook.com/NatuurfotografieMichielSchaap
Foto’s op Birdpix

Interview
Waarom vogelfotografie?
Vogels zijn overal en altijd fotogeniek. Of je nu in een stedelijke omgeving of een landelijke omgeving bent, overal zijn vogels! Voor een goede foto is het wat mij betreft onbelangrijk welke vogel er op staat maar vooral hoe hij erop staat!


Korhoen baltsend op de Sallandse heuvelrug

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Ik bereid zaken graag voor. Dat vind ik minstens zo leuk om te doen als het daadwerkelijk fotograferen. Van te voren nadenken over de compositie en lichtval maken de trefkans op een goed beeld een stuk groter.


Ruine Nijenbeek aan de IJssel

Wat is je specialiteit?
Ik hou van sfeer in een opname, dit kan wat mij betreft door de omgeving of lichtval worden bereikt. Maar ook gedrag is voor mij vaak inhoudelijk een waardevollere plaat dan een mooi statieportret.


Ondergelopen IJsseluiterwaarden in de Ravenswaarden

Hoe werk je meestal?
Ik ben een einzelganger als het gaat om natuurfotografie.
Ik werk bijna altijd vanuit een schuilmogelijkheid. Twintig jaar geleden heb ik een hutje gemaakt in het bos met een vijvertje. Vooral in warme zomermaanden sjouw ik me wezenloos met jerrycans.
Ook bouw ik regelmatig tijdelijke schuilhutjes om wat langduriger een onderwerp te kunnen volgen. Bijvoorbeeld bij een favorite uitkijkpost van een klapekster, of een prooioverdrachtplaats van een havik of sperwer.
Uiteraard altijd met toestemming van de terreineigenaar!


Dassenfamillie in de Achterhoek

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Volgens mij draait hier alles om! Verstoring vind je terug in je opnames en is dus uit den boze! Je dient dieren het respect te geven wat ze nodig hebben, ik beschouw mijzelf altijd al een gast in hun gebied. Wanneer ik merk dat ze mijn aanwezigheid als hinderlijk ervaren, vertrek ik of neem ik meer afstand. Soorten als dassen en vossen zijn daar zeer strikt in, wannneer je deze niet voldoende ruimte geeft zullen ze vertrekken. In dat geval verpest je het dan niet alleen meer voor jezelf maar vooral voor de dieren.


Kerkuil met prooi in kippenschuur

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Ik ben geboren en getogen in Amsterdam en eigenlijk vanaf mijn vroegste jeugd geinteresseerd in de natuur. Mijn ouders kochten een caravan in Drente en heb in mijn jeugd heerlijk door de bossen en hoogvenen gezworven. Er waren toen nog gewoon korhoenders op de hei! Ik kwam altijd met verhalen terug wat ik allemaal niet had gezien en dat werd nogal eens in twijfel getrokken. Op mijn 12e jaar kreeg mijn 1-ste cameraatje en kon ik mijn waarnemingen eindelijk bewijzen!


Buizerd in berijpte boom langs de IJssel

Wat zijn je favoriete plekjes?
De Gelderse IJssel is wat mij betreft de mooiste rivier van Nederland. De afwisseling van het rivierenlandschap is fenomenaal. Daarnaast ben ik een echt 'bosmens', er gaat geen week voorbij zonder dat ik in het bos ben geweest. Door mijn inventarisatiewerk voor Natuurmonumenten mag ik gelukkig ook van paden af en kom op plekken waar de gemiddelde wandelaar niet snel zal komen.


Zilverreigers conflict om vis, in een kolk langs de Ijssel

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
De nieuwe camera’s zijn zeer geschikt voor het maken van filmbeelden. Ik wil me daar ook zeker wat meer in gaan verdiepen.


Torenvalkman op hekje met korstmos

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik ben van de generatie die door Fred Hazelhof werd 'opgevoed', maar ook door Stephan Dalton. Vorig jaar gaf Jan van der Greef een presentatie bij de VNF Apeldoorn, deze was fantastisch en gaf mij weer een hoop inspiratie!


Aanvliegende jonge zeearend, Duitsland


Conflict tussen purperreigers; La Brenne Fr.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ik fotografeer uitsluitend natuur maar dan wel in de breedste zin van het woord.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Vorig jaar reed ik vanuit mijn werk terug naar huis langs de IJssel. Vanuit mijn ooghoek zag ik een aantal ooievaars vliegen en erboven zweefde een heuse vale gier! Gelukkig had ik een camera en een 200mm met convertor naast me liggen en spurtte de auto uit. Door een aantal wegwerkers werd mij nageroepen “het zijn maar ooievaars joh”! Toen ik terug kwam stonden ze verbauwereerd te kijken naar mijn opnames, toch niet alleen maar ooievaars!


Vale gier vliegbeeld langs de Ijssel bij Zutphen

Wat vind je van Birdpix?
Birdpix is een prima medium voor natuurfotografie. Je leert veel door het kijken naar andermans opnames. Ik vind het ongelofelijk hoeveel kwaliteit er wordt aangeboden op Birdpix!


Klapekster met prooi tijdens sneeuwbui

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Hou in een agenda bij wat mooie plekken zijn en waar en wanneer je bepaalde zaken hebt gezien. Natuurfotografie is erg seizoensgebonden, hierdoor wordt het makkelijker om een opname de jaren erop wellicht over te maken of te verbeteren.

Beste foto

Knotwilgen spiegeling aan de IJssel

Waarom is dit je beste foto?
Wat mij betreft klopte alles op dat moment. Complete spiegeling, hoog water en een prachtige wolkenlucht.

Hoe heb je hem genomen?
Door mijn werk krijg ik dagelijks de waterhoogtes op mijn computer door. Wannneer de uiterwaarden onderlopen weet ik hierdoor precies wanneer ik deze plek nog kan bereiken zonder dat mijn auto onder water verdwijnt. Deze rij knotwilgen heb ik regelmatig gefotografeerd onder verschillende omstandigheden maar die ochtend was het licht sublime. Elke vijf minuten was het net even anders doordat de mist verdween of dichter werd. Op een gegeven moment was er even een opklaring en kon ik dit verstilde beeld maken.


Klaprozen en korenbloemen

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik heb in het analoge tijdperk parende havikken kunnen fotograferen, deze zou ik graag nog eens digitaal willen overmaken.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Met enige regelmaat kom ik tijdens het fotograferen in mijn omgeving Ido Hummelink tegen. Kijkende naar zijn prachtige opnames van vogels en reeen denk ik dat hij met dezelfde instelling als ik bezig ben met natuurfotografie. Ik ben zeer benieuwd naar zijn bijdrage!!


Steenuil met prooi
Back to top
Reply with quote
 
Peter Verwoerd


Gender: Male
Age: 66
Joined: 28 Apr 2008
Posts: 18
Location: Groene Hart ( Ter Aar)
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Oct 2014, 9:32    Post subject:
Beste Michiel, ten eerste, ik heb je al een hele tijd niet gezien, maar je bent niks veranderd.
Je verhaal is helder en herkenbaar en dan vooral het respect geven aan plant en dier.

Je laat juweeltjes van foto´s zien oa. dat mooie hek met dat Torenvalkje en zeker ook dat prachtige oude schuurtje met die Kerkuil. (ik heb een zwak voor oude schuurtjes)

Ook die Buizerd die gevangen is in een vlechtwerk van mooi berijpte takken, maar zeker ook de IJseluiterwaarden in de Ravenswaarden.

Geniet en blijf mooie beelden maken.

Succes met, je fotograaf van de maand zijn.

Groetjes, Peter
_________________
Canon spullentjes


Last edited by Peter Verwoerd on Wed 01 Oct 2014, 11:23; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Oct 2014, 11:01    Post subject:
Mooi verhaal Michiel, omlijst met fraaie foto's. Je Buizerd vind ik echt prachtig ! Zo'n moment dat je niet kunt plannen, maar zich aandient. Ik onderschrijf je stelling dat de vogelsoort minder belangrijk is dan de kwaliteit van de foto, maar kijkend naar de reacties die met name roofvogels hier op BP krijgen, dan is niet iedereen het met die stelling eens. Zal altijd wel een 'spanningsveld' blijven Wink . Groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
Ido


Gender: Male
Age: 63
Joined: 04 Jan 2008
Posts: 11
Location: Gem. Bronckhorst /Gelderland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Oct 2014, 23:52    Post subject:
Hallo Michiel ,

Een mooie en heldere uiteenzetting van jou manier van werken , waaruit je enorme passie voor de natuuur duidelijk naar voren komt.
Dat je iemand bent van de gedegen voorbereiding was mij wel bekend , en dit levert je toch steeds weer verrassende en prachtige beelden op waarvan je hier een mooi scala laat zien.
Dank voor je uitnodiging om volgende maand mijn verhaal te doen , en zal er graag vervolg aan geven.
Tot ziens in het veld !
groet, Ido Hummelink
_________________
nikon D7100 80-200 lens 2.8 , 300mm 2.8 en 400mm 2.8
converter 1.4 - 2.0
Back to top
Reply with quote
 
Albert Allema


Gender: Male
Age: 27
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 186
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Oct 2014, 9:51    Post subject:
Geweldig verslag.
Ook leuk andere foto's dan alleen maar vogels te zien.
Prachtig, stuk voor stuk.
Herkenbaar dat je waarnemingen vroeger in twijfel werden gebracht, dan is bewijs materiaal als een camera wel een uitkomst Wink.

Mvgr Albert.
_________________
Nikon D3100
Nikon D300
Nikkor 300mm f4 + 1.4 converter II Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Gertjan de Zoete


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2011
Posts: 15
Location: Jaraicejo / Extremadura
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Oct 2014, 12:47    Post subject: fotograaf van de maand
Hoi Michiel,
Wel een beetje ouder geworden, maar verder (gelukkig!) nog geen steek veranderd. Erg leuk om je verhaal, gelardeerd met prachtige opnamen, te lezen. Beginnende vogelfotografen kunnen zeker veel leren van jouw werkwijze. En zoals je schrijft, de voorbereiding en het uitpuzzelen om een goede foto te maken zijn minstens net zo leuk!
Groeten vanuit Extremadura, Gertjan
Back to top
Reply with quote
 
Henk Laverman


Gender: Male
Age: 74
Joined: 30 Aug 2010
Posts: 43
Location: Wirdum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 13 Oct 2014, 19:11    Post subject: Hallo Michiel,
Uit je verhaal komt heel goed naar voren dat je met visie en aanpak en strategie tot zulke geweldige foto's bent gekomen. Een lust voor het oog en in de meeste gevallen jaloersmakend.

hoi henk
_________________
Camera Nikon
Lenzen: Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
sieb
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 68
Joined: 05 Apr 2011
Posts: 98
Location: zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 17 Oct 2014, 13:45    Post subject:
Dag Michiel,

Genoten van je verhaal en de daarbij behorende foto's. Ze geven een mooie indruk van de vele facetten van de natuur, die jou als fotograaf inspireren. Onder andere een prachtig eerbetoon aan dat schitterende IJssellandschap.

Groet,
Sieb
_________________
canon powershot sx30, sinds juni 2013 sx50, sinds december 2018 nikonp900
Back to top
Reply with quote
 
macslot


Gender: Female

Joined: 19 Nov 2007
Posts: 23
Location: Broek in Waterland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 30 Oct 2014, 10:06    Post subject:
Hallo Michiel,
Mooi verhaal en indrukwekkende foto's,
groet, Marianne
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 571
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Nov 2014, 18:57    Post subject:
Heb eindelijk even de tijd genomen je verhaal goed te lezen. De foto's had ik eerder al bekeken en nu ik ze weer zie ben ik opnieuw onder de indruk van dat prachtige schilderachtige beeld van kasteel Nijenbeek (bekende plek) en van de sprookjesachtige sfeerfoto van de ondergelopen Ravenswaarden. Werkelijk schitterende platen! Ook in de andere foto's veel gevoel voor sfeer en inderdaad: er gebeurt wat op je foto's.

Je aanpak spreekt me aan en de resultaten zijn er naar!

Dank voor je verhaal,
Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 648
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 08 Nov 2014, 11:53    Post subject:
Indrukwekkende opnames. Zeer divers. Mis hier je onderwateropnames. Die vind ik nl. geweldig.

P.S. Nog gefeliciteerd met je prijs bij de club VNF Apeldoorn!

groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Frank Schulkes
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 76
Joined: 15 Nov 2009
Posts: 25
Location: Helmond / NL
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 15 Nov 2014, 17:58    Post subject:
Jouw liefde voor de natuur vertaalt zich duidelijk in de verscheidenheid aan opnames die je plaatst bij het interview. Dat zien we niet vaak op Bpix. Ik geniet er van en heb ook met plezier naar je Appelvink clip gekeken op Facebook. Daar ben ik nu ook aan begonnen om daarmee het typische vogelgedrag vast te leggen. Succes daarmee en groet Frank
_________________
Nikon D850 + D500, Sigma 300 EX APO DG HSM 2,8 Sigma 300-800 APO EX DG 5,6, Feisol TC 3371 met Wimberley WH-200 versie 2, Benro C48T Monopod en video head.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum