Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Is de Canon 7D nog een goed keus?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Riet Kraanen


Gender: Female
Age: 69
Joined: 01 Apr 2014
Posts: 16
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 18 Mar 2015, 13:02    Post subject: Is de Canon 7D nog een goed keus?
Ik zat een beetje te zoeken naar een body voor vogelen. De reviews spreken elkaar tegen sommige vinden hem super .Maar ook heel veel klachten veel ruis vooral. Op marktplaats en in het tweede hands hoekje van Camera Expres worden er tig aangeboden. Bij de laatste staan er 13 te koop. Je vraagt je toch af waarom er zoveel body's 2de hands van het dit type worden aan geboden . Misschien toch bagger zo als sommige deze body beschrijven. Of gaan er veel fotografen gewoon voor de nieuwe versie en worden ze massaal ingeruild.?
_________________
Canon 60 D canon canon 300 mm F4.0 Canon 100 mm 2.8 Canon 50 mm 1.4 Canon1/4 extender Canon 10-22 mm
Back to top
Reply with quote
 
Peter Stam
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Apr 2013
Posts: 116
Location: Ouderkerk aan den ijssel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 18 Mar 2015, 13:36    Post subject:
Baggerkwaliteit wil ik het niet noemen. Tijdens de laatste fotowedstrijd van birdpix is een foto van mij (met een Canon 7D) toch mooi 4e geworden. Very Happy

Nee, ik denk dat sinds de canon 7D mark11 er is veel mensen overstappen. Vandaar dat het 'oude' model er nu een beetje uit gaat. Maar ik ben er nog tevreden over. Alleen als er wat meer centen zijn gaat ie van mij ook weg denk. Haha.
_________________
Canon D4/ Tamron G2 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
Riet Kraanen


Gender: Female
Age: 69
Joined: 01 Apr 2014
Posts: 16
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 18 Mar 2015, 14:01    Post subject:
hoi Peter
Ik heb even op je profiel naar je foto's gekeken gemaakt met de 7D.Zeker geen bagger prachtige foto's Groet Riet.
_________________
Canon 60 D canon canon 300 mm F4.0 Canon 100 mm 2.8 Canon 50 mm 1.4 Canon1/4 extender Canon 10-22 mm
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Mar 2015, 16:39    Post subject:
Peter Stam wrote:
Baggerkwaliteit wil ik het niet noemen. Tijdens de laatste fotowedstrijd van birdpix is een foto van mij (met een Canon 7D) toch mooi 4e geworden. Very Happy



Mooie prestatie, inderdaad, maar het beperkte formaat is ook iets om rekening mee te houden in de beoordeling. Dus het formaat van birdpix verdoezeld de kwaliteit voor een deel. Redelijk wat foto's die hier getoond worden zouden naar mijn mening door de mand vallen wanneer ze op ware grootte getoond zouden zijn. Dat geldt ook voor sommige van mijn foto's hier op birdpix.

Ik probeer altijd zo objectief mogelijk te zijn wat betreft de beoordeling van apparatuur en ik vind de 7d een goede camera. Maar ik vind de ruis echt wel een groot minpunt van de camera. En het ruisniveau is naar mijn mening nu een van de belangrijkste punten. Op iso 500 begint de ruis al. Daarin presteert de camera toch echt wel matig. Dus tja, wat is wijsheid Wink

Groeten Leon
Back to top
Reply with quote
 
Jef-w


Gender: Male
Age: 49
Joined: 20 Mar 2012
Posts: 42
Location: Hengelo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Mar 2015, 2:22    Post subject:
Dat de 7d zoveel wordt aangeboden is idd dat velen overstappen op de nieuwere versie.
Deze is veel beter in de ruisprestaties en de AF is zeer snel en accuraat.

Ik zou persoonlijk nu niet meer voor de 1e versie gaan.
_________________
Canonspul: 1D MK III | 24-70mm f2.8 L USM | 300mm/f2.8 IS USM I | extender 1.4 II | extender 2.0 III || 430EX II | Tamron 180mm Macro |
Back to top
Reply with quote
 
Riet Kraanen


Gender: Female
Age: 69
Joined: 01 Apr 2014
Posts: 16
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 19 Mar 2015, 13:22    Post subject:
De nieuwe kost flink wat meer. Ik heb geen nieuwe camera nodig. . Ze worden al aangeboden voor 400 euro vandaar. Misschien als 2de body voor het vogelen. Wink
_________________
Canon 60 D canon canon 300 mm F4.0 Canon 100 mm 2.8 Canon 50 mm 1.4 Canon1/4 extender Canon 10-22 mm
Back to top
Reply with quote
 
Sieg


Gender: Male
Age: 56
Joined: 05 Jan 2010
Posts: 66
Location: België - Oost Vlaanderen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Mar 2015, 15:31    Post subject:
Het is al snel zo dat als er een nieuw model uitkomt het vorige opeens niet meer goed genoeg zou zijn.
Doch zijn er in het verleden supermooie opnames gemaakt met de 7D versie 1
Daarentegen als je het budget hebt voor het nieuwe model moet je niet twijfelen om die aan te kopen, die is inderdaad een pak beter en dan vooral op focus gebied

grts
Sieg
_________________
www.sieg.be
Back to top
Reply with quote
 
Gerard Visser


Gender: Male
Age: 74
Joined: 16 Apr 2006
Posts: 1239
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 20 Mar 2015, 9:41    Post subject:
Leon Walraven wrote:
Peter Stam wrote:
Baggerkwaliteit wil ik het niet noemen. Tijdens de laatste fotowedstrijd van birdpix is een foto van mij (met een Canon 7D) toch mooi 4e geworden. Very Happy



Mooie prestatie, inderdaad, maar het beperkte formaat is ook iets om rekening mee te houden in de beoordeling. Dus het formaat van birdpix verdoezeld de kwaliteit voor een deel. Redelijk wat foto's die hier getoond worden zouden naar mijn mening door de mand vallen wanneer ze op ware grootte getoond zouden zijn. Dat geldt ook voor sommige van mijn foto's hier op birdpix.



Klopt niet helemaal, Leon.
De genomineerde fotografen moesten hun origineel opsturen naar de vakjury. Dus Peters foto is wel degelijk op originele kwaliteit en ware grootte beoordeeld en 4e geworden!

Wat niet wegneemt dat je in zijn algemeenheid best een punt zou kunnen hebben.
gr
G
_________________
Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Back to top
Reply with quote
 
Henk Baptist
Editor


Gender: Male
Age: 77
Joined: 03 Oct 2007
Posts: 393
Location: Oud Gastel / Diever
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 20 Mar 2015, 10:09    Post subject:
Ingezonden foto's van mijn 7D kwamen in het TA met als opmerking dat er te veel ruis in zat. Al bij ISO 320 was dit een probleem.
Een ander punt waar ik tegen aan liep was het niet functioneren van de AF met een 1.4 extender.
Voor de rest is het een fijne camera, die ik nu ga gebruiken voor macrowerk. Voor de vogelfotografie heb ik een 7DII gehaald.
_________________
Canon R spullen
Back to top
Reply with quote
 
Peter Stam
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Apr 2013
Posts: 116
Location: Ouderkerk aan den ijssel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 20 Mar 2015, 10:58    Post subject:
En daarbij komt dat een beetje ruis helemaal niet erg is. Het maakt de kleuren juist wat intenser. (volgens een lezing van Ton Döpp bij de laatste pixperience)

De meerkoet-foto vna mij was trouwens met iso 640 gemaakt. Een iso boven de 800 gebruik ik nagenoeg nooit omdat je het dan best wel gaat zien in je foto.

En je kan ook evt nog ontruizen in photoshop!
_________________
Canon D4/ Tamron G2 150-600mm
Back to top
Reply with quote
 
temmie


Gender: Male
Age: 42
Joined: 28 Nov 2008
Posts: 292

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 20 Mar 2015, 12:07    Post subject:
de ruis bij de 7D is er voornamelijk in de onderbelichte delen.

Het is/was dus zaak om met een 7D iets te veel (naar gevoel dan) te belichten, om later op de PC te ontdekken dat de 'uitgebeten wit' gedeeltes in de foto op het cameraschermpje, eigenlijk niet uitgebeten waren.

Dus altijd een derde stop meer belichten dan je normaal zou doen. Maar het is geen toverformule Wink
Back to top
Reply with quote
 
Riet Kraanen


Gender: Female
Age: 69
Joined: 01 Apr 2014
Posts: 16
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 20 Mar 2015, 15:16    Post subject:
Het niet functioneren van de AF samen met 1/4 Extenderis voor mij een belangrijke informatie. Bij mijn Camera 60 D samen met de Canon 300 MM F4+ Canon 1/4 2 Extender werkt het prima. Bedankt Henk Batist.
_________________
Canon 60 D canon canon 300 mm F4.0 Canon 100 mm 2.8 Canon 50 mm 1.4 Canon1/4 extender Canon 10-22 mm
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 13 Aug 2004
Posts: 406
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 20 Mar 2015, 15:18    Post subject:
Heb best wel eens met ruis te maken, maar met name zoals hierboven omschreven in de wat donkere of onderbelichte delen.
Of de hogere ISO instellingen.
Maar ondanks dat ben ik dik tevreden (nog steeds) over mijn 7D.
Ook ik zal op den duur vast nog wel weer eens overstappen op een ander body, maar voorlopig nog niet.
Op Birdpix staan zeker nog wel foto's van mijn 7D, en anders op mijn site nog wel.
Ik vind het geen slechte keuze, maar ieder keuze heeft zijn eigen prijskaartje en specificaties. Het is maar wat je zoekt.

Overigens werkt bij mij de AF prima met een een 1.4x converter.
geen enkel probleem.

Succes !
Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Manfrotto Monopod(s) | Benro tripod
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 28 Jul 2005
Posts: 258

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 20 Mar 2015, 23:17    Post subject:
Riet Kraanen wrote:
Het niet functioneren van de AF samen met 1/4 Extenderis voor mij een belangrijke informatie. Bij mijn Camera 60 D samen met de Canon 300 MM F4+ Canon 1/4 2 Extender werkt het prima. Bedankt Henk Batist.


Het niet werken van de AF met een 1.4x gaat op voor lenzen met F5.6 als grootste opening omdat het dan een F8 wordt.
Jouw 300mm lens heeft F4 plus de 1.4x wordt dat dus F5.6 en daarmee zal de AF op de 7D wel werken.
_________________
Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Back to top
Reply with quote
 
Van de Velde Frank


Gender: Male
Age: 62
Joined: 02 Oct 2012
Posts: 26
Location: Wevelgem - Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 21 Mar 2015, 12:08    Post subject:
AF gaat wel met een 1.4 extender (ook met lens 5.6) en eos 7d, maar dan enkel in live view opnamestand. Voor stilzittende vogels dus niet direct een probleem, voor vogels in de vlucht wel.
Wel niet zo handig, maar toch soms bruikbaar.

groeten
_________________
canon eos 77d / tamron 150 600 g2
Back to top
Reply with quote
 
jan katsman


Gender: Male
Age: 73
Joined: 06 Feb 2008
Posts: 32
Location: Leersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 21 Mar 2015, 12:29    Post subject:
Bij de 7D II werkt autofocus ook bij f 8.0, middelste scherpstelpunt. Dus 5.6 lens met 1.4 converter werkt, 4.0 lens met 2.0 converter ook.
_________________
Canon camera en objectieven.
Blog: jankatsman.wordpress.com
Back to top
Reply with quote
 
Milihili


Gender: Male
Age: 36
Joined: 21 Nov 2011
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 21 Mar 2015, 13:30    Post subject:
De 7D is denk ik nu de beste (tweedehands) keuze in bang-for-buck (binnen het Canon aanbod).

De 7D heeft goede punten, maar ook zijn beperkingen. Als je daarmee om leert gaan, dan heb je er veel plezier aan.
Enkele don'ts:
- In een donker bos perse korte sluitertijden willen. Met wat kunde is (zeker in een vogelhut) 1/100ste of langer ook mogelijk.
- Het centrale focuspunt punt gebruiken en thuis de compositie croppen. Liever in het veld het mooiste stuk omgeving naast het onwerp meepakken.
- Onderbelichten uit angst voor ruis
- Bijna ISO800 of hoger de hele foto ontruizen of juist niks doen. Liever wat aandacht besteden in de nabewerking en lokaal ontruizen.

In het veld is de 7D een camera die in het veld lekker werkt. Focus doet het goed, genoeg scherpstelpunten, vlotte framerate. Dat zijn dingen die voor mij tellen. Zelf heb ik een 5D-II. Over de fotokwaliteit ben ik zeer tevreden, maar in het veld loop ik vaak te vloeken op dat ding... Dan werk ik liever met een 7D of 1D-IV.


Groeten Michiel
_________________
http://www.flickr.com/photos/michiel_snijders/
Back to top
Reply with quote
 
Tonny S


Gender: Male
Age: 65
Joined: 11 Nov 2011
Posts: 8
Location: Breskens
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 27 Mar 2015, 10:56    Post subject:
Mijn ervaringen als ik op pad ga met een 7D en een 5d MK II:
De 7D gebruik ik op maximaal 200 ISO, als de sluitertijd door de omstandigheden te lang wordt, dan schakel ik over naar de 5D, imho is de ruis bij ISO 1600 op de 5D gelijk aan de ruis op de 7D bij 200 ISO.

De extra cropfactor is een voordeel van de 7D, maar vooral het aantal frames per seconde t.o.v. de 5D kan een behoorlijk verschil maken tussen een geslaagde opname.

Daarnaast heb ik het idee dat de autofocus van de 7D een stuk sneller is dan de 5D.
_________________
All Canon, een Sigmonster, wat manfrotto en Jobu
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Mar 2015, 12:27    Post subject:
De 7D is gewoon nog een goede camera hoor. Ruis is idd meer dan bij een fullframe maar of het verschil met bijv. een 60D/70D groot is waag ik te betwijfelen. Veel ligt ook aan de manier van belichten.
De prijzen zijn gezakt sinds de komst van de nieuwe 7D mark II.
Kzou zeggen doe je voordeel er mee! Er staan genoeg met een laag aantal clicks voor 1000 euro heb je er waarschijnlijk 2 dus ook nog een backup camera.
De rest van het verschil met een nieuwe 7D mark II lekker in lenzen steken. Nieuwe camera's zijn vaak erg gewild door de hebberigheid van de mensen niet omdat ze hem strikt noodzakelijk nodig hebben. Veel features zul je weinig tot niet gebruiken denk ik en zijn dus overbodig maar je betaald er wel voor. Tevens heb je nog kans op kinderziektes in nieuwe camera's.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum