Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Canon EF 400mm f/5.6 USM L chromatische aberratie?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
LucieRiekie


Gender: Female
Age: 63
Joined: 21 May 2013
Posts: 6
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 27 Mar 2015, 21:01    Post subject: Canon EF 400mm f/5.6 USM L chromatische aberratie?
Hallo allen,

Ik heb een Canon EF 400mm f/5.6 USM L aangeschaft en kan hem nog terugbrengen zonder opgaaf van reden als hij niet bevalt. Het weer is niet ideaal om hem te testen vandaag maar heb toch wat tests gedaan. Voor zover ik erover gelezen had zou deze lens geen noemenswaardige chromatische aberratie geven en al helemaal niet bij f8. Ik schrok van een aantal testfoto's die ik gemaakt had. Is deze lens niet goed of is dit normaal?
Ik heb ook een sigma 100-300mm f4 die heeft dit soort verschijnselen nooit vertoont.


Met vriendelijke groet,.
Lucie Kooistra.[/img]
_________________
Canon eos 70d, Canon eos 600d, Canon EF 400mm f5.6, Sigma AF 100-300mm f4 EX HSM APO Kenko, kenko teleconverter 1.4x pro 300, Manfrotto MVH502AH head met manfrotto statief, Lens2scope van Bynolyt
Back to top
Reply with quote
 
Sieg


Gender: Male
Age: 56
Joined: 05 Jan 2010
Posts: 66
Location: België - Oost Vlaanderen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 Mar 2015, 0:54    Post subject:
Een link naar een voorbeeldje zou interessant zijn.
Ik denk dat hier anders weinig over kan gezegd worden

grts
Sieg
_________________
www.sieg.be
Back to top
Reply with quote
 
LucieRiekie


Gender: Female
Age: 63
Joined: 21 May 2013
Posts: 6
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 28 Mar 2015, 2:04    Post subject:
Hoi Sieg,

Ja je hebt gelijk wist even niet hoe ik dat moest doen.
Heb twee week bedenktijd en het licht buiten zat niet bepaald mee.
Maar moest wel testen. Als de lens niet bevalt kan ik hem binnen twee week zonder opgaaf van reden nog retour doen namelijk.
Heb veel over deze lens gelezen en hij leek me helemaal geschikt voor wat ik wil.
Ik moet zeggen dat nu ik achter mijn laptop zit de foto er nog niet eens zo slecht uitziet als op mijn desktop, dus denk dat dat er nog een ander probleem is namelijk mijn scherm die gekalibreerd dient te worden. Ik zal morgen weer eens kijken.
Maar goed hierbij de foto's en ja het zijn een bagger platen maar wou hiermee de lens testen.
https://dl-web.dropbox.com/get/chromatische%20aberratie4.jpg?_subject_uid=495882&w=AACjeL3JzUgN8HQhZMMzhRYuemYCd0jrO_rCRAQCzD_AMA
Wat de rest van de prestaties van de lens betreft moet ik zeggen dat ik blij verrast ben, voel me net een vogel paparazzi Wink
Hij heeft wel veel licht nodig.
'Mooi weer lens' dus maar heb nog een lichtgevoelige lens in mijn tas dus dat maakt me niet uit.

Met vriendelijke groet,
Lucie.
_________________
Canon eos 70d, Canon eos 600d, Canon EF 400mm f5.6, Sigma AF 100-300mm f4 EX HSM APO Kenko, kenko teleconverter 1.4x pro 300, Manfrotto MVH502AH head met manfrotto statief, Lens2scope van Bynolyt


Last edited by LucieRiekie on Sun 29 Mar 2015, 23:50; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 Mar 2015, 8:25    Post subject:
Hallo Lucie,

CA is normaal bij deze lens. Normaliter zul je er niet veel last van hebben. Toen ik een test uitvoerde tussen de 400 5.6 en de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS II USM viel dit wel op inderdaad. Ook opvallend was dat de beeldkwaliteit van de 400 5.6 duidelijk beter was dan deze laatstgenoemde ( op de 7d ).
Dus die CA is normaal, maar wat mij betreft normaliter nauwelijks zichtbaar en het viel mij pas op bij de vergelijking tussen bovengenoemde lenzen. Je kunt je ook afvragen of je wilt fotograferen in extreem moeilijke omstandigheden. Vergeet niet de lens te kalibreren voor een maximaal resultaat.

Groeten Leon
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 28 Mar 2015, 9:30    Post subject:
http://www.photozone.de/canon-eos/173-canon-ef-400mm-f56-usm-l-lab-test-report--review?start=1

CA ??

niet volgens bartjens

't schijnt ook nogal makkelijk te corrigeren zijn voor de rawconvertors.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Rowana


Gender: Female
Age: 37
Joined: 15 Nov 2010
Posts: 15
Location: Bruinisse
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 Mar 2015, 17:01    Post subject:
Over de weblink: mensen zonder dropbox account kunnen deze niet openen. Wellicht handig om de foto ook elders te plaatsen Wink
_________________
Canon 7D & 50D; 24-105MM; 70-200MM; 100-400MM; tamron 90MM macro; 600MM
Back to top
Reply with quote
 
LucieRiekie


Gender: Female
Age: 63
Joined: 21 May 2013
Posts: 6
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 29 Mar 2015, 18:34    Post subject:
Hoi,

Heb nog een paar foto's erbij gedaan en in een map gedaan. Iedereen zonder dropbox account moet het kunnen openen. Het is wel mogelijk dat je een pop-up scherm krijgt met de vraag in te loggen of te registreren maar die kun je gewoon negeren en weg klikken .
https://www.dropbox.com/sh/oz0ou1oh7ogaj5g/AADoFSlWnqSBR16bmddhXem7a?dl=0

Ik heb de review ook gelezen op photozone.de daarom was ik ook verbaasd. Ik had dit niet verwacht. En inderdaad de omstandigheden waren extreem maar wel vreemd dat ik met de Sigma100-300mm f4 nooit CA heb gehad in die mate ook niet onder dat soort omstandigheden. Het viel in ieder geval echt niet op.

Als ik foto's onder andere omstandigheden maak is er niets aan de hand. Ik vraag me gewoon ernstig af of ik een objectief heb met een lensfout of dat deze mate van CA onder die omstandigheden aanvaardbaar zijn voor deze lens. Hij kan nog terug naar de winkel.
Het wegwerken in photoshop is me niet gelukt. Was wel een raw afbeelding dus daar ligt het niet aan. Maar ik wil dat niet hoeven doen bij iedere foto.

Ik denk dat ik toch een lens te pakken heb met een foutje.
Bedankt voor de reacties tot dus ver.

Groet,
Lucie.
_________________
Canon eos 70d, Canon eos 600d, Canon EF 400mm f5.6, Sigma AF 100-300mm f4 EX HSM APO Kenko, kenko teleconverter 1.4x pro 300, Manfrotto MVH502AH head met manfrotto statief, Lens2scope van Bynolyt
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Mar 2015, 8:21    Post subject:
Ha Lucie,

Ik heb het stuk ook gelezen, met name dit stuk:

Similar to most other tele fix-focal lenses chromatic aberrations (color shadows at harsh contrast transitions) are very low and nothing to worry about.

Neem maar van mij aan ( heb jarenlange ervaring met de lens ) dat deze mate van CA normaal is voor deze lens. Als je veel cropt ( wat je normaal gesproken niet wilt ) dan is het inderdaad storend. Daarmee lijkt het erger dan het is.

Hoe dan ook, als je er niet tevreden mee bent, dan kan je hem nog omruilen met een andere 400 5.6. toch? Dan weet je nagenoeg zeker of het een lensfout is. Of je geld terug vragen...
Heb ik ook gedaan met de 100-400 versie 2 waar ik niet helemaal tevreden mee was. Vreemd genoeg had deze nagenoeg geen last van CA maar daar was de scherpte juist weer minder ( bij beide lenzen, goed gekalibreerd ).

Hopelijk heb je wat aan het advies.

Groeten Leon
Back to top
Reply with quote
 
temmie


Gender: Male
Age: 42
Joined: 28 Nov 2008
Posts: 292

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Mar 2015, 12:20    Post subject:
Welk soort chromatische aberratie bedoel je eigenlijk?

De longitudinale of laterale?

in geval van longitudinale: deze hoort er niet te zijn bij de onderdelen die in focus zijn. Ik zie het daar ook niet direct. Bij out-of-focus is het normaal dat je die hebt, volgens de definitie van chromatische aberratie die al dan niet optreedt bij een bundel licht in FOCUS.

In geval van lateraal: die zie ik niet, en gezien de weinige vervorming / distortie bij langere telelenzen, verwacht ik die ook niet echt. Merk op dat die bij een full-frame groter is dan bij een crop frame, gezien je meer van de buitenste randen meeneemt.

ps: ik ben geen expert, en ik kan het mishebben in de aannames. Maar mijn gevoel en beetje kennis zeggen me dat je lens wellicht OK is, en dat het ligt aan je manier van testen + aannames + perceptie van wat chromatische aberratie is (en je daardoor teveel verwacht).
Back to top
Reply with quote
 
BertvanO


Gender: Male

Joined: 28 Mar 2011
Posts: 32
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 Mar 2015, 16:10    Post subject:
Hallo,

Onder de omstandigheden waarbij die foto's zijn gemaakt komen ook bij de allerduurste lenzen dit soort vage blauwe of ronden randen te voorschijn. Dit heeft niets met de lens te maken maar wordt veroorzaakt door gebrek aan licht op de sensor. Die telt namelijk in de kleuren Rood, Groen en Blauw de hoeveelheid ontvangen licht. Wanneer je naar de histogrammen van je foto's gaat kijken zul je zien dat die kleuren nogal uit elkaar liggen.
Vooral bij takken tegen de lucht gaat dat helemaal mis. Eigenlijk kun je niet testen op deze manier.

De lens is goed naar mijn mening, ik zie geen andere afwijkingen.

groeten

Bert
_________________
Canon EOS R7D+ 100-500/7.1 RF
Back to top
Reply with quote
 
LucieRiekie


Gender: Female
Age: 63
Joined: 21 May 2013
Posts: 6
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 30 Mar 2015, 18:11    Post subject:
Hoi,

Bedankt voor de reacties.
Leer er veel van.
Ik ben inderdaad een beginner en heb een gebrek nog aan ervaring en kennis.
Dat er twee verschillende soorten chromatische aberratie waren wist ik al helemaal niet.
Zal er eens op googelen.
Wat voor mij belangrijk is te weten of het acceptabel is voor een Canon ef 400mm f5.6 en hoe ik het verbeteren kan.
Ja dat het kan in photoshop, lightroom en een raw converter heb ik inmiddels begrepen ga daar ook eens mee spelen.
Heb vandaag weer foto's gemaakt met veel zonlicht en zie dan bij sommige foto's ook weer die kleurranden die ik op mijn Sigma 100-300mm niet had. Wellicht komt het door de 100mm extra dat dit soort verschijnselen ontstaan en het er meer op aan komt?
Histogrammen heb ik me eigenlijk ook tot nu toe niet echt in verdiept zoals ik al zei, ik ben een beginner.
Heb een hoop om mee aan de slag te gaan.
Nou zolang ik maar weet dat het acceptabel is voor deze lens

Met vriendelijke groet,
Lucie.

P.S. Zal de foto's van vandaag waar ik die kleurrandjes weer op zie in de map doen op dropbox vanavond. En nogmaals bedankt voort de support allemaal. Smile Smile
_________________
Canon eos 70d, Canon eos 600d, Canon EF 400mm f5.6, Sigma AF 100-300mm f4 EX HSM APO Kenko, kenko teleconverter 1.4x pro 300, Manfrotto MVH502AH head met manfrotto statief, Lens2scope van Bynolyt
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 30 Mar 2015, 18:44    Post subject:
Haha, het zijn ook wel omstandigheden waar je naar op zoek bent zeg...
ik zie het niet. maar dat zegt niks.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 31 Mar 2015, 19:43    Post subject:
Ik gebruik de EF 400 mm f5.6 L USM nu zo'n 6 jaar en ja soms, heel soms kan ik aberraties terugvinden in de foto's. Maar dat is - zoals al zelf aangeeft - juist met hard zonlicht en dan eigenlijk bij extreme kleurovergangen, zoals in de zwart/wit partijen van een Scholekster. Wanneer ik de EF 1,4x II extender er bij gebruik, zie ik nog sneller aberraties optreden, maar dat is volkomen normaal aangezien een extender niet alleen de brandpunt - maar ook de (eventuele) lensfouten versterkt. Daarnaast fotografeer ik als het even kan niet met fel zonlicht, zeker niet midden op de dag, aangezien je dan naast aberaties ook heel snel last krijgt van uitgebeten wit- en dichtgelopen zwartpartijen.
Verder ter relativering: ook in een foto gemaakt met een EF 500 mm f4 IS USM (type I) zag ik zelfs kleurrandjes in aan de randen in witpartijen van een kleine plevier, ook weer gemaakt in fel zonlicht...

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
LucieRiekie


Gender: Female
Age: 63
Joined: 21 May 2013
Posts: 6
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 31 Mar 2015, 22:27    Post subject:
Geweldig Joep!

Dat is ook weer een antwoord waar ik veel aan heb Wink
Ben vandaag weer aan het 'testen' geslagen op mijn manier en WAUW wat is die lens scherp.
Nu ik weet dat iedere lens zelfs de duurdere wel wat foutjes geven onder bepaalde omstandigheden ben ik helemaal overstag en hou die lens.
Wil iedereen die op mijn bericht gereageerd heeft dan ook heel hartelijk bedanken Smile

Groet,
Lucie.

P.S. Heb de gelukte foto's ook in de map op dropbox gedaan.
Je hebt geen account nodig de map in te zien als er een pop up scherm komt waarin je gevraagd wordt in te loggen of te registeren gewoon weg klikken (kruisje). Ik ben tevreden en mag nu dan dus eindelijk blij zijn met mijn nieuwe aanwinst. Laat de lente nu maar in alle hevigheid losbreken Wink
https://www.dropbox.com/sh/oz0ou1oh7ogaj5g/AADoFSlWnqSBR16bmddhXem7a?dl=0
_________________
Canon eos 70d, Canon eos 600d, Canon EF 400mm f5.6, Sigma AF 100-300mm f4 EX HSM APO Kenko, kenko teleconverter 1.4x pro 300, Manfrotto MVH502AH head met manfrotto statief, Lens2scope van Bynolyt
Back to top
Reply with quote
 
LucieRiekie


Gender: Female
Age: 63
Joined: 21 May 2013
Posts: 6
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 31 Mar 2015, 22:48    Post subject:
Binnenkort wel even naar chipclean trouwens heb een erg vieze sensor snap niet hoe ik eraan kom want heb camera amper een jaar (Canon eos 70d). Verder de lens calibreren ben benieuwd wat dat extra op gaat leveren qua kwaliteit en scherpte.
_________________
Canon eos 70d, Canon eos 600d, Canon EF 400mm f5.6, Sigma AF 100-300mm f4 EX HSM APO Kenko, kenko teleconverter 1.4x pro 300, Manfrotto MVH502AH head met manfrotto statief, Lens2scope van Bynolyt
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum