Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


advies welk statief ?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
gerjanbo


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Jan 2014
Posts: 9
Location: Oldebroek
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 18 Apr 2015, 20:30    Post subject: advies welk statief ?
Hallo allemaal.
wil graag een statief en" kop" aanschaffen waar ik verder mee kan , doe vooral aan vogelfotografie , en dan wel uit schuilhutten, en open veld, bos, ect...
maar zou het veel uitmaken als je een statief met 3 secties hebt of 4?
en met een tamron 150-600 telelens een gimball-hoofd of balhoofd?
en welk merk zou dan weer het beste zijn , heb momenteel veel gekeken naar de Manfrotto en Benro , ik neig momenteel veel naar de Benro en dan wel naar de A4570T of de A4580T

hoor het graag
_________________
Canon eos R5 en de RF 100-500mm/ EF 500mm F4 IS II / Benro A4570T / Benro GH2 Gimbalhead.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 18 Apr 2015, 22:34    Post subject:
Hoi

Een gimbalhead . Die heb je van verschillende merken en in diverse prijsklassen . Kwaliteit heeft een prijs. Dat gaat ook op voor een goed statief. let ook nog op het feit, dat je statief drie keer het gewicht van je combinatie moet kunnen dragen.Dus als je lens + camera 10 kg weegt , Moet je een statief hebben dat minimaal 30 KG kan dragen meer is ook goed. mocht je ooit de zwaardere 800mm lens willen aanschaffen hoef je niet gelijk ook een nieuw statief te kopen.


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Apr 2015, 10:31    Post subject:
Hè wat gezellig hoe behulpzaam we zijn als medepixers onder elkaar.

3 secties staat sneller
4 secties is makkelijker vervoeren

Je wilt geen middenzuil op je statief voor zware telelenzen. Niet stabiel. (Tenzij je een statief van een kg of vijf overweegt.) Voor macro is het ook niet handig, want dan wil je het ding vaak plat op de grond. En dan liefst nog lager.

Verder kan ik je niet helpen qua statieven, het is al even geleden dat ik mijn Gitzo carbon statief gekocht heb. Ik meen in 2006. Mijn fotomaat baalt er van dat er stalen punten onder zitten die krassen als ze langs de rotsen slepen. Daar moet ik al een jaar of vijf wat aan doen (want er zaten oorspronkelijk rubberen ringen om die pennen, dat was handig zo lang als het duurde: kort dus.). Die Gitzo kan verder nog wel wat jaren mee trouwens. Het was een aanbieding gelukkig, van een model wat er uit ging. Kost me nu minder dan 50 euro per jaar. De fotomaat heeft een paar jaar een dikke Benro en oogt niet ontevreden.
(Oh ja, als het een klein beetje op zijn Zeeuws waait, die oude alumium Gitzo's blijven wellicht staan, maar al het carbon gaat om, ook met lens en camerasetje er op van 5 kg. Zeker als de poten in de standaardstand staan)

Een goed balhoofd (ergens 350 euro +) is goed voor alles: landschappen, vogels volgen, macro, zeg maar alles. Wel zul je regelmatig een bloedblaar aan je duim hebben met gebruik van zware lange lens als ie weer eens omklapt omdat je even vergeten was het zakie vast te draaien. Een grote jongen huilt dan even zachtjes en presenteert zijn opgezwollen facebook-trofee in 't baardige natuurfotografencafé. http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?p=129315#129315

Een gimbal werkt nog veel prettiger met lange lenzen, maar werkt helaas in het geheel niet voor al het andere. (ja het kan wel, iedereen heeft wel een foto dat het wel kan, waarmee aangetoond wordt dat het niet werkt).
Voor 'al het andere' kun je eventueel volstaan met een lichter balhoofd, een manfrotto van 140 euro bijvoorbeeld. Naast je gimbal. Dan moet je af en toe niet alleen van lens, maar ook van statiefkop wisselen. Kan best. Kost wel wat tijd.

Weet even niet meer wanneer ik een Manfrotto gimbal gekocht heb 393 of 939 of 696 oid. In 2005? Dat vond ik niet fijn werken. Het volgen ging prima, maar de stabiliteit bleef achter. In 2006 heb ik een gewoon, maar goed balhoofd, Markins Qball M20 aangeschaft. Daarop inmiddels een Wimberley sidekick. Weegt bij elkaar 1 kg. Werkt makkelijker dan alleen het balhoofd, maar minder soepel en stabiel dan een echt goede gimbal (weegt ook 1 kg). Voor echt stabiel gaat de sidekick er gewoon even af. Een werkzaam compromis voor op reis als je je statief voor meerdere dingen gebruikt.
Van een balhoofd / gimbal wil je dat die zo min mogelijk uitzakt tijdens het vastdraaien. Er schijnt geen balhoofd te zijn dat niet ietsje doorzakt. Met name bij macro vreselijk irritant.

Wat enorm uitmaakt, ook op statief, is de antibibber die jouw lens heeft. Dat had ik niet toen ik mijn statief en balhoofd en side-kick kocht. Misschien hoeft het allemaal niet meer zo per sé. Al maak ik ook wel eens een foto met 1/20s en dan helpt alleen het statief.

succes en plezier met uitzoeken en keuzes maken

(oh ja, vergeet je rijstzak niet)
_________________
hi lui
mooi licht


Last edited by peter wijn on Mon 20 Apr 2015, 13:34; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Apr 2015, 11:06    Post subject:
Mooi verhaal van Peter.

Je kan ook eens zoeken op "braakhuis" en "statief", krijg je een linkje naar een heel document over statieven wat door één van de NCN leden is geschreven.
Wel even in je achterhoofd houden dat het niet helemaal up to date is wat betreft de nieuwere merken Benro, Sirui, Feisoll etc.

Zelf gebruik ik op dit momemt een Gitzo met Markins balhoofd en indien nodig een Wimberley Sidekick. Met mijn 300mm F4 is dat prima te doen.
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum