Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Nikkor AF-S 200-500 mm f5.6E ED VR

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Dennis Schroder


Gender: Male
Age: 49
Joined: 18 Mar 2015
Posts: 14
Location: Omgeving Schiphol
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Oct 2015, 21:56    Post subject: Nikkor AF-S 200-500 mm f5.6E ED VR
Zijn er al leden van BP die deze lens hebben mogen uitproberen of al zelfs hebben aangeschaft ?

Heb inmiddels diverse Youtube filmpjes gezien en een paar reviews gelezen en als ik het allemaal mag geloven is het De lens die je moet hebben voor Birding .

Begin volgend jaar ben ik in de markt voor een lens die mij meer bereik geeft dan mijn huidige 70-200 2.8 VR1 +TC 1.7II .
Natuurlijk droom ik van een 500mm f4 heb inmiddels even mogen spelen met de 500mm .Maar het blijft een beest van een lens en de prijs is ook best stevig zelfs tweedehands blijft het een hoop euro's.

Nu probeer ik uit te vogelen Wink wat eventueel een goede keuze zou zijn binnen een redelijk budget .

Likes or dislikes van BP leden over 200-500 lens wordt zeer gewaardeerd en mee genomen in mn uit eindelijke keuze.

mvg Dennis
_________________
Nikon D7100 en div glas
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 27 Oct 2015, 19:55    Post subject:
Kijk eens op de site van Nikon Club Nederland daar kun je meer vinden over deze lens.

Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 27 Oct 2015, 21:01    Post subject:
Naast deze Nikkor heb je een Tamron en 2 Sigma's die hier in de buurt komen, qua budget. Ik zou die toch ook mee-'wegen'.

De Sigma sports versie lijkt me op papier (reviews) in alle opzichten beter dan deze Nikkor.
Voor een Nikkor is deze lens opmerkelijk betaalbaar.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 27 Oct 2015, 21:48    Post subject:
Er zijn bij de Nikon club dan ook mensen die hun Sigma sports niet weg doen om de Nikon tegen hanger 200-500 te kopen. De Tamron is bouwtechnische niet je beste maatje . Ga dan maar voor een van de Sigma's . Mits bruin dit kan treken natuurlijk.


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 29 Oct 2015, 12:47    Post subject:
De degelijke bouw van met name de Sigma 150-600 mm Sports brengt wel een massief gewicht van 3,2 kg met zich mee.... als je veel (vlucht)opnames maakt uit de hand toch een serieus nadeel....
De nieuwe Nikon 200-500 mm (2,3 kg) weegt 900 gram minder. De Tamron en Sigma 150-600 mm C zitten daar weer onder; beide ca. 1,9 kg.

Die Tamron heeft overigens een betere (langere!) statiefgondel als de Sigma 150-600 mm C. Statiefgondel van de Sigma Sports versie overtreft weer de Tamron daarin. Scherpstelring van de Tamron is breder als de Sigma 150-600 mm C ...

Zie www.traumflieger.de en www.dpreview.com voor verdere test en gegevens.

Denk dat die Nikon een hele populaire zoom gaat worden!

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
jee


Gender: Male
Age: 57
Joined: 06 Dec 2011
Posts: 107
Location: Barnaul
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 29 Oct 2015, 14:40    Post subject:
afgelopen zondag tijdens de glasdag van de Nikon club de lens even kunnen uitproberen. prettige lens en wat me vooral aantrekt is de degleijkheid en het vaste diafragma van 5.6.

De Sigma s heb ik nog niet vast kunnen houden, wat daar voor mij het voordeel aan zou zijn is natuurlijk dat je via de USB dock op meerdere brandpuntsafstanden de lens kan calibreren, dat schijnt overigens ook wel nodig te zijn.
_________________
Groetjes,
Jaap
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 31 Oct 2015, 8:06    Post subject:
Lens lijkt mooi op diverse fora meldt men dat hij:

-veel plastic heeft
-geen Nano-coating
-geen 'gouden ring'
-in China gemaakt wordt
-bij zoomen frontlens uitschuift ondanks vast diafragma

Als dit allemaal klopt levert hij weinig winst tav mijn 80-400 AF-S, hooguit 500 gram meer op de weegschaal. Dan lijkt de Sigma 150-600 een betere uitbreiding in een degelijker concept. Of eigenlijk is de nieuwe Nikon 500mm dan beter en qua AF veel sneller, maar die kost € 11.000. Voor dat bedrag heb je ook de Canon 600mm in de lichtere versie van 3800 gram. Nog maar even door sparen!
_________________
Fotograaf en publicist
Back to top
Reply with quote
 
Dennis Schroder


Gender: Male
Age: 49
Joined: 18 Mar 2015
Posts: 14
Location: Omgeving Schiphol
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 Oct 2015, 16:14    Post subject:
Bedankt voor de reactie's

Heb inmiddels veel leeswerk verricht op diverse sites op het internet incl NCN en heb ook veel foto's bekeken die zijn gemaakt met de 200-500 .
Bij veel van die foto's had ik het gevoel dat ik veel details miste zeg maar een soort van niet scherp.
Ook mede doordat de fotograaf een veel te lage sluitertijd had gebruikt om te proberen hoever je kunt gaan met het nieuweVR systeem.

Zal de aankomende tijd meer info gaan zoeken en de lens huren om zelf een oordeel te vellen.

Maar ben nu ook aan het kijken of een tweedehands 300mm 2.8 VR1 met TC een optie is binnen mijn beperkte budget.

Wordt vervolgd Very Happy
_________________
Nikon D7100 en div glas
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 271
Location: Zoetermeer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 31 Oct 2015, 18:04    Post subject:
Als je naar die 2e hands combi kijkt, dan is een sigma in de Sport-uitvoering toch ook een serieuze optie?
_________________
Nikon D7200 met glas van 12mm tot 300mm + 1.4 converter
Back to top
Reply with quote
 
astrid schute


Gender: Female
Age: 65
Joined: 19 May 2007
Posts: 396
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 03 Nov 2015, 8:56    Post subject:
Hoi Dennis,

Ik heb de lens een week geleden gekocht en gisteren uitgeprobeerd.
Hij stelt snel scherp, is makkelijk hanteerbaar, zeker ook uit de hand en de foto's vind ik scherp.
Een fijne bijkomstigheid is dat hij gebruikt kan worden met de tc 1.4 met behoud van autofocus, wel op f8.
Misschien kun je hem een keer ergens huren, zodat je hem zelf kunt uitproberen. Het is zeker de moeite waard.
Succes met je keuze.

groetjes
Astrid Schute
_________________
nikon cameras en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Dennis Schroder


Gender: Male
Age: 49
Joined: 18 Mar 2015
Posts: 14
Location: Omgeving Schiphol
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Nov 2015, 13:34    Post subject:
Hallo Astrid

Ten eerste gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe lens Smile

Graag hoor ik over een tijdje hoe de lens bevalt of helemaal niet bevalt
( dat kan ook ).

Mvg Dennis
_________________
Nikon D7100 en div glas
Back to top
Reply with quote
 
Dennis Schroder


Gender: Male
Age: 49
Joined: 18 Mar 2015
Posts: 14
Location: Omgeving Schiphol
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Nov 2015, 13:48    Post subject:
@ DanielJ ,Martijn,Jee,Joep en Leo

Om heel eerlijk te zijn zie ik mezelf geen Tamron of Sigma lens aanschaffen .
Dit omdat vooral met Tamron te veel nare ervaringen heb gehad en gehoord heb.
En bijde merken geven mij het gevoel goedkoop is duurkoop , je kan het naïef noemen maar ja zo kijk ik er tegenaan .

Natuurlijk zal ik meer Euro;s moeten uitgeven aan Nikon spullen maar dat is dan niet anders.( Fan boy Nikon Smile en anders was ik een Canon Guy geweest )

Mvg Dennis
_________________
Nikon D7100 en div glas
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 04 Nov 2015, 19:13    Post subject:
Zo wel Nikon als canon maken mooie en minder mooie lezen. Goedkoop is duurkoop ook al staat er Nikon/Canon op de lens. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen en uiteindelijk uit jou portemonnee. Denk goed na voor je je zuur verdiende Euro's uitgeeft aan een lens die nog maar een paar maanden op de markt is, en waar nog maar heel weinig over bekent is .


Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Dennis Schroder


Gender: Male
Age: 49
Joined: 18 Mar 2015
Posts: 14
Location: Omgeving Schiphol
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Nov 2015, 20:40    Post subject:
Leo wrote:
Zo wel Nikon als canon maken mooie en minder mooie lezen. Goedkoop is duurkoop ook al staat er Nikon/Canon op de lens. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen en uiteindelijk uit jou portemonnee. Denk goed na voor je je zuur verdiende Euro's uitgeeft aan een lens die nog maar een paar maanden op de markt is, en waar nog maar heel weinig over bekent is .


Groetjes
@Leo


Idd je hebt gelijk eurotjes groeien helaas ook niet bij mij aan de boom in de achtertuin Smile

Groetjes Dennis
_________________
Nikon D7100 en div glas
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 05 Nov 2015, 11:39    Post subject:
Hoe het met deze Tamron zit weet ik niet uit eigen hand, maar de nieuwe 90 mm F2,8 macro is optisch heel mooi en mechanisch solide.

Hoe het met deze contemporary en sports lenzen van Sigma zit weet ik niet uit eigen hand maar de 400 F5,6 APO macro was uitstekend, de EX 18-50 F2,8 viel na 5 jaar (waarvan twee jaar amper gebruik) uit elkaar, en de 35 F1,4 art is de best geconstrueerde lens in mijn rijkgevulde tas, met de mooiste beeldkwaliteit. Mijn broer heeft een contemporary 17-70 F2,8-4. Die voelt ook heel wat beter dan die EX lens die er aan vooraf ging, even afwachten hoe die houdt.

Kortom: over vreemde merken niks te kortom.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 14 Jul 2003
Posts: 1119

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Nov 2015, 11:52    Post subject:
Ik stond voor dezelfde keus en ook heel erg getwijfeld tussen de Nikon 200-500, Tamron 150-600 en de Sigma 150-600mm Contemporary. Wat uiteindelijk de doorslag gaf, was de prijs. De Sigma 150-600mm kon ik nieuw aanschaffen voor 818 euro. (Die deal is er nu niet meer). Wel heb je nu een cashback actie van Sigma met 150 euro retour op de lens. Het scheelt dan zo'n 600 euro op de Nikon. En nog eens 100mm meer bereik.
Vandaag even snel getest, de eerste testresultaten vallen niet tegen. Scherper dan de Nikon AF-S 80-400mm. Alleen de OS is beduidend minder dan de Nikon VR.
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Back to top
Reply with quote
 
Twizter


Gender: Male
Age: 51
Joined: 18 Mar 2010
Posts: 92
Location: Zulte
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Feb 2016, 10:04    Post subject:
Ik heb me daarnet deze lens besteld bij mijn vaste shop:
http://www.fotocoudenys.be/objectieven/nikon/zoom/nikon-af-s-200-500-f-56e-ed-vr

Mochten er zijn die deze nog aan deze prijs willen bestellen kan ik enkel aanraden snel te zijn, het is tot uitputting voorraad. Nu kan ik deze zij aan zij testen met de Sigma 150-600mm Smile
Back to top
Reply with quote
 
Dennis Schroder


Gender: Male
Age: 49
Joined: 18 Mar 2015
Posts: 14
Location: Omgeving Schiphol
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 05 May 2016, 19:44    Post subject:
Sinds 3 weken trotse eigenaar van de Nikon 200-500 Smile nu nog een keertje naar Chipclean om camera en lens te laten kalibreren Smile

Gr Dennis
_________________
Nikon D7100 en div glas
Back to top
Reply with quote
 
Rick van der Weijde


Gender: Male
Age: 40
Joined: 04 May 2004
Posts: 111
Location: Moordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 May 2016, 13:36    Post subject:
Twizter wrote:
Ik heb me daarnet deze lens besteld bij mijn vaste shop:
http://www.fotocoudenys.be/objectieven/nikon/zoom/nikon-af-s-200-500-f-56e-ed-vr

Mochten er zijn die deze nog aan deze prijs willen bestellen kan ik enkel aanraden snel te zijn, het is tot uitputting voorraad. Nu kan ik deze zij aan zij testen met de Sigma 150-600mm Smile


Ben benieuwd of je inmiddels wat van je testresultaten (Sigma 150-600mm - Nikon 200-500mm) kunt delen, Twizter?
_________________
Nikon D200 en D70, met sigma 170-500 mm f5-6.3 mm en Nikon 105mm VR Micro.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum