Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


negatieven scannen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
astrid schute


Gender: Female
Age: 65
Joined: 19 May 2007
Posts: 396
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Aug 2016, 21:56    Post subject: negatieven scannen
beste medepixers,

Is er iemand die mij kan adviseren bij het aanschaffen van een negatieven scanner.
Ik heb een heel boek, wellicht wel 2000 negatieven en het wordt tijd dat ze gedigitaliseerd worden.
Er is zoveel te koop, heb al veel gelezen, maar ik kom er niet uit.
Welk apparaat is makkelijk te bedienen en geeft een goede kwaliteit scan.
Mocht iemand een bedrijf weten waar ik het kan laten doen, een beetje redelijk geprijsd natuurlijk, dan hoor ik dat ook graag.
Alvast bedankt
groetjes
Astrid Schute
_________________
nikon cameras en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 24 Aug 2016, 23:54    Post subject:
Zelf gebruik ik de epson V750 pro, die mij heel goed bevalt. Het is een flatbedscanner waarmee je dus ook gewoon foto's en documenten kunt scannen. Daar koos ik voor omdat ik dat ook veel doe. De epson software is in de professionele modus even goed als silverfast en makkelijker, maar scannen is gecompliceerder dan je denkt en je moet dus veel oefenen voordat je het serieus gaat doen. Dus niet dat ding in huis, je lievelingsnegatieven scannen en ze weggooien - gegarandeerd dat je skill een jaar later veel beter is en je ze nog eens opnieuw wilt doen. Tegenwoordig heb je natuurlijk andere met eenzelfde en betere kwaliteit en prijs, en een speciale negatief- en/of diascanner is goedkoper en makkelijker. Waar je uiteraard op moet letten zijn resolutie en dynamisch bereik - hoe hoger hoe beter. En je negatieven moeten schoner dan schoon zijn, het glas van de scanner ook - inclusief dat van de deksel.
Succes ermee
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
janvangastel
Supervip


Gender: Male
Age: 76
Joined: 10 Jun 2013
Posts: 29
Location: Huizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Aug 2016, 7:47    Post subject:
Er zijn ook bedrijven die het doen en die zijn niet erg duur. Maar ik weet niet wat dan de kwaliteit is. Heeft iemand dar ervaring mee?
_________________
OM-system OM-1 camera met M Zuiko Digital 300 mm f/4 pro lens en 1.4x converter en Panasonic Leica 100-400 mm zoomlens.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1806
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 25 Aug 2016, 12:41    Post subject:
Vroeger had je van kodak een systeem. Je kreeg dan heel goede digitale beelden in 3 resoluties, waarvan de hoogste echt super kwaliteit had. Sommige fotowinkels boden die service, later zag je die scanners te koop staan op marktplaats, nog steeds voor exorbitant hoge prijzen, omdat er kennelijk niet voldoende vraag naar was. Als een negatief bedrijfsmatig moet worden gedigitaliseerd zal dat hoogstwaarschijnlijk geautomatiseerd gebeuren: zoals je afdrukjes vroeger ook geautomatiseerd uit de machine rolden. Hoe beter het negatief belicht en ontwikkeld is, toendertijd, hoe meer succes dat zal geven.
Het voordeel van laten doen is maar betrekkelijk, denk ik. Want je zult al de bestanden die zij benoemd (namen als DSC200004567 bijvoorbeeld) hebben moeten herbenoemen voor je eigen archief. Dat betekent in je albums opzoeken wat ongeveer de datum is, je negatief kenmerken, dat soort dingen. Als je zelf scant geef je aan elke foto al zijn definitieve naam waarin je die kenmerken al kunt verwerken, lijkt me zo. Dat is toch ook iets om mee te nemen in je beslissing.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
astrid schute


Gender: Female
Age: 65
Joined: 19 May 2007
Posts: 396
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Aug 2016, 19:31    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels een bedrijf gevonden dat 20 cent per negatief rekent.
Lijkt niet veel, maar het is al met al toch wel een heel bedrag als ik kijk hoeveel negatieven ik heb.
Wat Josephine zegt ... dat je waarschijnlijk toch niet helemaal tevreden bent over de resultaten, wellicht wel in het begin, maar over een tijdje niet, daar ben ik bang voor als ik het zelf ga doen.
Wellicht moet ik eens beginnen met een aantal negatieven door dat bedrijf te laten doen en kijken wat de resultaten zijn en als het bevalt kan moet ik er maar geld voor uittrekken en ze allemaal laten doen.....
Dan verkoop ik gewoon de boot.... haha!!

groetjes
Astrid Schute
_________________
nikon cameras en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Aug 2016, 10:07    Post subject:
ten overvloede.

als ik scans wil van de paar aardige foto's of dia's die ik heb:
Camera op statief met macrolens. 1:1 voor full-frame.
Diahouder maken van fishertechnic, Lego, of hout. Dat is echt kippesimpel.
achter de dia een witte plaat.
flitser op de plaat richten (absoluut geen strooilicht op de dia).
dia's schoonmaken (kost het verreweg de meeste tijd)
na elkaar in de dia-houder
knallen maar.


Misschien kun je zelfs de datum van de camera corrigeren naar het jaar waarop je de foto maakte. Helaas zijn de meeste digitale producten niet berekend op verre reizen in de tijd.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum