Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Beste ijsvogel spot?
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Ian Velthuis


Gender: Male
Age: 36
Joined: 03 Mar 2012
Posts: 51
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jun 2013, 17:17    Post subject:
IJsvogels zelf ontdekken is leuker dan naar een bekende ijsvogelplek te gaan. In de AWD heb ik naderhalfjaar geleden mijn eerste ijsvogel gezien op de bekende plek bij de vossen. Deze winter was ik daar weer, en bleek iemand een geïmproviseerd kijkscherm met ijsvogeltakjes te hebben gemaakt. Maar noch hier, noch op waarneming heb ik daar ooit een foto van gezien. Weet iemand of die takjes enig nut hebben gehad?
_________________
Nikon D3100
Nikkor 80-400mm AF-S.
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jun 2013, 20:28    Post subject:
Ze hebben wel nut die takjes...maar alleen op een plek waar erg vaak een ijsvogel zit en er niet al 100.000 andere visplekjes voor zo'n beestje zijn. Als je een ijsvogel ziet en het is bij een kale sloot....dan geeft zo'n stok eerder resultaat dan als ie in een bosvijver zit Smile
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Ian Velthuis


Gender: Male
Age: 36
Joined: 03 Mar 2012
Posts: 51
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jun 2013, 20:37    Post subject:
En het leek zo met zo veel kennis neergezet... Very Happy
_________________
Nikon D3100
Nikkor 80-400mm AF-S.
Back to top
Reply with quote
 
Digihop
Guest







PostPosted: Fri 14 Jun 2013, 13:45    Post subject:
Ian Velthuis wrote:
IJsvogels zelf ontdekken is leuker dan naar een bekende ijsvogelplek te gaan. In de AWD heb ik naderhalfjaar geleden mijn eerste ijsvogel gezien op de bekende plek bij de vossen. Deze winter was ik daar weer, en bleek iemand een geïmproviseerd kijkscherm met ijsvogeltakjes te hebben gemaakt. Maar noch hier, noch op waarneming heb ik daar ooit een foto van gezien. Weet iemand of die takjes enig nut hebben gehad?


Ja het heeft wel nut, ik zag er wel foto's van. Nadeel is daar dat je nogal in de kijkert zit en mensen komen vragen wat je aan het doen bent. Weg ijsvogel....maar hij zit er wel eens als het rustig is.
Back to top
Reply with quote
 
Digihop
Guest







PostPosted: Fri 26 Jul 2013, 19:49    Post subject:
Poelruiter schijnt nu de beste plek te zijn. Is vanuit een kijkhut dus je verstoort het vogeltje ook niet. Hij schijnt daar veel te komen dus hij zal het daar wel leuk vinden. Very Happy
Veel mensen hebben daar hun eerste Ijsvogel gezien en gefotografeerd.
Leuk toch?
Back to top
Reply with quote
 
kanon
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 18 Jan 2010
Posts: 274
Location: Ommen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Jul 2013, 7:52    Post subject:
we zijn inmiddels een half jaar verder en de OP laat niets van zich horen. Is hij afgeschrikt of had JanLin gelijk, dat hij alleen even kwam vragen waar hij moest zijn?
Groet Henk-Jan
_________________
Werktuig: Sony

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote
 
Digihop
Guest







PostPosted: Sun 28 Jul 2013, 9:31    Post subject:
Ik denk afgeschrikt.
Of persoonlijke omstandigheden.
Back to top
Reply with quote
 
Gejo Wassink


Gender: Male
Age: 58
Joined: 31 Dec 2011
Posts: 167
Location: Lievelde
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 19:50    Post subject: ijsvogels
Afgelopen zomer heb ik zo'n 100 uren geinvesteerd om ijsvogels te fotograferen. Eerst lange tijd observeren waar de dieren hun visplek hebben. Dan nog het probleem om zo positie te kiezen dat je een beetje redelijke achtergrond hebt. Vervolgens begint dan het lange wachten onder een camouflagenet. Soms heb je geluk en zit er na een uurtje al eentje op de tak. Maar ik heb ook vaak 5 uren gewacht voor niks....... en dan wordt het lastig om vol te houden. Maar uiteindelijk is het mij gelukt om zelfs duikende en opduikende ijsvogels te fotograferen.
Volgens mij hoef je ze niet ver te zoeken. Als de winter niet meer echt komt, zullen er m.i. straks overal ijsvogels voorkomen bij iedereen in de eigen omgeving. Maar zomaar eventjes een ijsvogel fotograferen..... dat was er bij in ieder geval niet bij. Sommigen boffen omdat ze een plekje hebben gevonden waar je met de auto bij kunt gaan staan. Dan kun je koffie en proviand meenemen. Als je er de tijd voor neemt weet ik zeker dat het gaat lukken.
_________________
canon eos 5D mark IV sigma 150-600 sports, tamron 150-600mm. Tamron 70-300 mm. www.bureauwassink.nl
Back to top
Reply with quote
 
david ruijs
Vip


Gender: Male
Age: 55
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 81
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 20:23    Post subject:
IJsvogels zijn makkelijk te fotograferen omdat ze voorspelbaar gedrag vertonen. Het is wel belangrijk eerst goed te observeren
Met een beetje inzet lukt het iedereen
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Feb 2017, 20:37    Post subject:
Altijd leuk om een oud topic nieuw leven in te blazen. Very Happy . Ik heb helaas niet de tijd om zoveel uur te besteden aan deze mooie vogel, heb nog andere hobby's, maar wat voor mij het beste werkte was dit: Goed de kleine sloten afloeren. Regelmatig zie je er wel een zitten. Dan gewoon wat stokken in de oever drukken. Vaak zitten ze er dezelfde dag nog, al na een half uur op. Je kan natuurlijk ook een schuiltent huren, maar voor de kosten van een paar keer heb je die tent er al uit. De vogel blij, jij blij. Natuurlijk wel op een plek doen, waar niemand er last van heeft. De dagen erna de plek in de gaten houden, en wanneer de vogel even naar een andere plek is, dan zet je je tentje er neer. Meestal is het binnen een kwartier al raak, soms al binnen een paar minuten, zolang je maar uit zicht bent geweest van de vogel.
Back to top
Reply with quote
 
ron entius


Gender: Male
Age: 55
Joined: 27 Feb 2012
Posts: 27
Location: hoorn
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 09 Feb 2017, 20:50    Post subject: ijsvogels
ik heb alles door gelezen,wat er op het forum staat,de tips zijn allemaal uitstekend,niks mis mee,de ijsvogels hebben zo,n geweldig broedjaar achter de rug,er zijn heel veel ijsvogels op het moment,verder was er met deze vorst periode,heel veel water open,waar de ijsvogel prima kan vissen,ijsvogels krijgen het pas echt moeilijk,als het tegen een elfsteden tocht aanzit,zeker om een stapje terug te doen,en niet alleen te denken om een mooi plaatje hoort ook bij iedere natuurliefhebber,maar dat zie je bij andere vogels ook,je moet ook zorgen dat je beschermde functie heb,sommigen mensen hebben het geluk zelfs met een vijver in de tuin,waar iedere keer een ijsvogel komt vissen!binnen kort begint de broedtijd van de ijsvogels weer,ook dit jaar zal weer een geweldig jaar worden voor de vogels,groet ron
_________________
sonybody minolta lenzen sigma 500mm apo 4,5
Back to top
Reply with quote
 
david ruijs
Vip


Gender: Male
Age: 55
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 81
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 11 Feb 2017, 3:17    Post subject:
Ze zitten hier midden in de stad vanaf een muurtje te vissen
dat aan het huis grenst en dat al 4maanden
Ik schat hier in de buurt [Oss] dat er tientallen zitten
Je kunt ze regelmatig horen en zien vooral nu ze al wat meer geluid gaan maken en hun territorium gaan afbakenen
Het is bijna niet meer bijzonder te noemen
Maar dat meen ik niet hoor
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 3 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum