Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Hoe loop je rond met een supertele?
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Nico Westerman


Gender: Male
Age: 70
Joined: 20 Jan 2008
Posts: 108

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 20:55    Post subject: Hoe loop je rond met een supertele?
Ik ben een 'absolute beginner' waar het lenzen zoals mijn nieuwe 500 mm 4.0 aangaat. Gisteren voor het eerst een flijk stuk met lens en camera gelopen. Ik kwam bij Dpreview een gebruiker tegen die als onderschrift onder zijn posts heeft staan: 'walk slowly with a big lens'. Ik had in navolging daarvan heel stoer mijn lens met camera en Wimberley sidekick op het statief gezet en dat over mijn nek gehangen. Ik moet zeggen dat ik dat na een km of twee flink begon te voelen in diezelfde nek. Verder ging het ook bijna fout. Mijn balhoofd draaide tijdens het lopen ineens los van mijn Acratech leveling base. ik kon nog net voorkomen dat lens en camera in vrije vlucht kwamen..... Ik zal het balhoofd wel niet goed aangedraaid hebben ........... hoewel ik dacht dit zorgvuldig te hebben gedaan. Ik moet normaal toch aardig kracht zetten om te los te draaien. Beetje griezelig.
Op een tweede tocht heb ik de lens toch maar in mijn (eveneens gloednieuwe) Lowepro lenstrekker 600 gestopt. Dat liep aanmerkelijk beter. Maar je verliest wel aan slagvaardigheid. Voor alles dan weer staat ....
Ik vroeg me af hoe anderen het transportprobleem opgelost hebben.

Met groet,

Nico.
_________________
Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 21:02    Post subject:
Gewoon lekker vanuit de hand schieten en de loodgieterswinkel thuis laten als je ermee gaat wandelen. Je hebt toch niet voor niks zo veel geld voor IS betaald?!

Gr,

Bas

P.s. Zelfs met 2x of 2x + 1.4x converters is vanuit de hand te werken.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male
Age: 57
Joined: 13 Mar 2005
Posts: 634

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 21:13    Post subject: Ehh.... eigenlijk niet.
Maar toch een kleine tip. Ik gebruik de statiefvoet als handvat. Draai deze 180 graden op de lens en voila.... Hang de body eraan en lopen maar. Verder zou ik echt geen statief meesjouwen maar gewoon gaan voor een carbon monopod. Ik heb zelf de Gitzo Mountaineer. Ben daar zeer tevreden over. Je kan zelfs met de Gitzo ingeschoven gewoon rondlopen op de manier die ik als eerste beschreef. Ietwat onhandig maar scheelt in ieder geval tijd met opzetten.

Verder kan ik de monopod als ik deze niet gebruik kwijt op de voorkant van mijn Lowepro rugzak.

Even nog als extra. Ik schroef mijn Canon 500/4,5 non-IS (3 kilootjes) rechtstreeks op mijn monopod, dus geen schommelkop of zoiets....
_________________
"Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst


Last edited by Ron van Elst on Mon 25 Feb 2008, 21:40; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Marc Gottenbos


Gender: Male
Age: 47
Joined: 22 May 2007
Posts: 41
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 21:29    Post subject:
Inderdaad, lekker op de monopod, en wat betreft de nek klachten...even door bijten Shocked , na een paar weken voel je het niet meer Boo hoo! !
Oefening baart kunst!

Groeten,
Marc
_________________
Canon 7D / Mark IV - Canon EF 500mm F 4.0L USM IS II - Canon extender 1.4*III
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 22:32    Post subject:
spullen pas uitpakken op de juiste plek, niet al te lang voor het juiste moment.
en anders gewoon zweten.
Back to top
Reply with quote
 
Nico Westerman


Gender: Male
Age: 70
Joined: 20 Jan 2008
Posts: 108

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 22:53    Post subject:
Oké, tripod thuis laten (waar heb ik dan die mooie Gitzo voor gekocht?) door bijten of doorbijten met een monopod, of alles naar de juiste plek zeulen; en hoe dan ook zweten, dat is duidelijk; ook als je hem zo om je nek hangt zoals Bas doet. Spartaanse hobby is dit toch. Een paar vragen:
- Kan iemand een advies geven voor een monopod voor de 500 mm? Ron noemt de Mountaineer, maar Gitzo heeft nogal wat aan monopods. Van de Mountaineer zijn 4 monpods verkrijgbaar. Er is ook een Gitzo van basalt (geen Mountaineer), die een stuk goedkoper is dan carbon.
- Belastbaarheid 6 kg genoeg voor de combi 500 mm + 40D? Of beter wat meer speling?
- Feisol heeft voor heel veel minder geld monopods dan wat je voor Gitzo neer moet tellen; de CM-1471 (177 cm, 11 kg, 690 gram) voor 99 USD en de CM-1401 (163 cm, 7 kg, 360 gram) voor 70 USD (exclusief verzendkosten). Iemand ervaring?
- Ik heb een wandelstok van Novoflex (Nordic Walking) met een 1/4 schroef erop. Zet ik mijn camera wel eens op. maar ik zou er geen 500 mm op monteren. Is zo'n lichtere monopod waar de 500 wel op kan als wandelstok bruikbaar?
- Ron monteert zijn lens direct op de schroef van de monopod. Doet iedereen dat, of wordt er ook met een monopod gewerkt met een balhoofd of een Gimbal hoofd?

Nico.
_________________
Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 23:06    Post subject:
Quote:
Oké, tripod thuis laten

ik loop meestel gewoon met mijn driepoot rond, is idd even afzien.

Quote:
wordt er ook met een monopod gewerkt met een balhoofd of een Gimbal hoofd?

het schijnt dat de manfrotto schommelkop (393) heel goed werkt op een eenpoot, heb ook al verscheidene keren gezien dat mensen met die combi werken.

groeten Lesley
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male
Age: 57
Joined: 13 Mar 2005
Posts: 634

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Feb 2008, 23:17    Post subject: Monopods
Kom op Nico,

Je koopt een lens van € 5500 eurootjes en dan ga je nu een paar euro's bezuinigen op je monopod? Verkeerde keus denk ik dan... Maar ja, het is jouw portemonnee en daar kan ik niet inkijken. Wink Mijn carbon monopod was geloof ik iets van € 200,- bij de welbekende denhamse fotoboer.

Even serieus nu. Ik heb geen ervaring met basalt omdat deze toen nog niet uit waren. Hoor ook graag van anderen wat hun ervaringen zijn hiermee. Alle schommelkoppen ten spijt, je blijft de factor mens houden en de kans is dus groot dat je toch een keer vergeet de knoppen aan te draaien. Zonde van de lens als die kapot valt..... Ik waag het liever niet in combinatie met een monopod. Tripod is ander verhaal.

Ik denk overigens dat aanschaf van zo'n telelens een andere manier van fotograferen met zich mee brengt. Niet meer 'zomaar' gaan wandelen en kijken wat je tegenkomt maar meer 'gericht' je onderwerp kiezen en vervolgens gaan posten op een plek waar je deze kunt aantreffen. Scheelt een hoop kilometers.....

Veel succes met je keuze.
_________________
"Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 8:02    Post subject:
Nico, Feisol lijkt hetzelfde vergrendelsysteem als Gitzo te hebben. Daar is alles mee gezegd.

Enne, dat rondlopen met die lens went vanzelf. Ik weet nog goed dat ik dacht "wat heb ik gedaan?!" toen ik er voor het eerst mee op pad ging. Nu is dat geen enkel probleem meer. Ik maak wel duidelijk onderscheid tussen rondwandelen en toevallig een leuk onderwerp tegenkomen of doelgericht wat stekken aandoen. In het laatste geval neem ik wel heel de reut mee, incusief statief en een matje om op te zitten en wat camou-spul.

Succes,

Bas
Back to top
Reply with quote
 
Nico Westerman


Gender: Male
Age: 70
Joined: 20 Jan 2008
Posts: 108

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 8:48    Post subject:
Nee hoor Ron, alle waar naar zijn geld. Maar als - vanuit de beoogde toepassing - iets dat net zo geschikt is voor een lagere prijs te koop is, ben ik daar niet vies van.
Wat betreft het risico van loskomen bij een schommelkop en een lens die op de keien gaat, dat had ik zondag dus ook tenauwernood met mijn statief. Het is op de schouder toch een behoorlijk gewicht dat via een hefboom op de borging van het balhoofd slingerbewegingen uitoefent. En die hele borging waarmee mijn Arca swiss op het statief is bevestigd, is niet meer dan aandraaien. Dus behalve dat ik het met statief over de schouder weinig comfortabel vind, vind ik het ook link.
Gebruik jij wel een snelkoppeling voor de directe bevestiging van je lens op je monopod?

Met groet,

Nico
_________________
Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Back to top
Reply with quote
 
Nico Westerman


Gender: Male
Age: 70
Joined: 20 Jan 2008
Posts: 108

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 8:52    Post subject:
Hoi Bas,

Helemaal mee eens, je kiest met zo'n lens je doelen en je gaat gericht op stap. Maar sommige doelen kunnen toch op een behoorlijke afstand van de parkeerplaats liggen.
Gebruik jij ook een monopod?
Wat betreft Feisol, zie jij dat niet zo zitten? Ik weet van diverse forumleden dat ze nogal enthousiast over dat merk zijn. En het gaat nu om een monopod en niet om een tripod. Dus zaken zoals G-lock en zo lijken me wat minder relevant. Als de poot maar snel uit te schuiven en vast te zetten is. Heb jij negatieve ervaringen gehoord?

Met groet,

nico.
_________________
Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Back to top
Reply with quote
 
Jeroenski
Guest







PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 9:18    Post subject:
Hi Nico,

Eigenlijk weet je al hoe ik werk, maar voor de volledigheid...
600mm (vaak met 1,4 of 2x converter) op Feisol CT-3371 statief en met Wimberley Sidekick.
Alles goed aandraaien en dan gaat dat alles prima!

Licht is het niet, dat geef ik gelijk toe, maar bijvoorbeeld bij de online winkel van www.naturescapes.net verkopen ze tegenwoordig een soort driehoekige "kussntjes" die je kunt monteren op je statief vor het langere draagwerk.

Vaak is het ook een kwestie van de juiste balans vinden om te leren je statief met grote telelens te "leren" dragen.

Suuc6 met je nieuwe aanwinst en veel plezier ermee!

Mvg,

Jeroen Stel
Back to top
Reply with quote
 
ushpiz


Gender: Male

Joined: 30 Mar 2007
Posts: 48

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 9:24    Post subject:
Het gewicht weegt niet op tegen het resultaat m.i. bij de 400 of 500 lens.
kg 2/930 or kg 1.940
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male
Age: 57
Joined: 13 Mar 2005
Posts: 634

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 9:46    Post subject: Snelkoppeling..
Nico vraagt:

Quote:
Gebruik jij wel een snelkoppeling voor de directe bevestiging van je lens op je monopod?


In antwoord hierop: Nee, ik draai mijn lens direct op de schroef van de monopod. Dit kan overigens ook wel resulteren in een 'draaier' als de lens niet goed genoeg aangedraait is. Eraf vallen doet die in ieder geval niet....
_________________
"Take nothing but pictures. Leave nothing but footprints..."

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 9:48    Post subject:
Nico, Ik hoor ook zeer positieve geluiden over de Feisols in het algemeen. Ik zag zo'n monopod (zwaarste uitvoering), de poten ervan waren niet helemaal rond en ook niet overal even dik. Kortom, er zat nogal wat speling op de sluitingen. Zal niet veel uitmaken, maar wel irritant.
Back to top
Reply with quote
 
Nico Westerman


Gender: Male
Age: 70
Joined: 20 Jan 2008
Posts: 108

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 9:58    Post subject:
Jeroen, bedankt. Ik heb je zien sjouwen en ben nog steeds onder de indruk met hoeveel gemak je het geheel hanteert.
_________________
Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Back to top
Reply with quote
 
Nico Westerman


Gender: Male
Age: 70
Joined: 20 Jan 2008
Posts: 108

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 10:00    Post subject:
Volgens mij is Feisol behoorlijk in de lift en is de kwaliteit van hun carbon erg verbeterd.
Nico.
_________________
Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Back to top
Reply with quote
 
Nico Westerman


Gender: Male
Age: 70
Joined: 20 Jan 2008
Posts: 108

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 10:04    Post subject:
Ik vind dat draaien toch wel een bezwaar. Ik zou op mijn monopod (die er dus zeker gaat komen) een snelkoppeling willen die Arca swiss compatibel is. Maar dan zonder uitstekende draaiknop. Dus iets met een fliplock - maar dan wel beveiligd, zodat als je tegen het hendeltje aankomt niet de lens eruit vliegt.
Iemand een idee?

Nico.
_________________
Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 10:31    Post subject:
Really Right Stuff
Back to top
Reply with quote
 
Nico Westerman


Gender: Male
Age: 70
Joined: 20 Jan 2008
Posts: 108

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 11:08    Post subject:
Mooi spul. Weet jij of RRS binnen de EEG te krijgen is? Volgens mij is er in Nederland geen importeur. Nico.
_________________
Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Back to top
Reply with quote
 
Bas Breetveld


Gender: Male
Age: 54
Joined: 22 Jan 2006
Posts: 983
Location: Zuid Holland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 11:13    Post subject:
Kun je gewoon bij ze bestellen. 3 of 4 dagen later in huis! Via importeur of winkel zou het te duur worden. Prijzen zijn zo zeer schappelijk als je ziet wat je ervoor krijgt. Er komt wel invoer + BTW bij e.d. Totaal iets van 20%
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 12:35    Post subject:
Ik heb voor me zelf een eind aan het gesleep gemaakt door een reeds in Duitsland ingeburgerde transportkar te gebruiken. Ik ben er zo positief over dat ik er dealer van ben geworden en heb ze toevallig net op mijn website gezet. Cool Het overkwam me te vaak dat ik lenzen en spullen thuis liet omdat ik het anders niet meer mee kon nemen of dat ik de volgende dag met nekpijn thuis zat door een wat al te vol gepakte fotorugtas. Met dit karretje is dat verleden tijd dus ik zal hem zelf veel gebruiken. Krijg je er van als je zo'n zware lens koopt hoor ik jullie al roepen Brick wall
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 13:53    Post subject:
Hoi Han

Dat is me een uitrusting .Zoveel als dat er dat karretje zit . Het mooiste is nog wel , dat je er op/in kunt gaan zitten . Neem jij ook altijd zoveel mee .
Handig is het zeker wel . Als je kijkt wat karpervissers mee nemen . Valt dit overigens best nog wel mee . Leuke vinding .


met vriendelijke groeten
@leo
Back to top
Reply with quote
 
Nico Westerman


Gender: Male
Age: 70
Joined: 20 Jan 2008
Posts: 108

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 14:10    Post subject:
hallo Han,

Fraai ding. Het idee van een buggy. Prachtig dat je het zla zetel kunt gebruiken en mijn kleindochter zou er ook in kunnen. Als ik op je website zie wat er in dat karretje zit, wat ben ik dan aan het zeuren over veel uitrusting mee. Wat ik bij me heb stelt dan niets voor.

Met groet,

Nico.
_________________
Canon 40D + 10-22 + 24-105 + 70-200 + 70-300 DO + 300 + 500 + 100 macro + 180 macro
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Feb 2008, 14:59    Post subject:
Het karretje ken ik inderdaad van de Duitse natuurfotografen die Nationaal Park De Groote Peel massaal bezoeken in het voorjaar. Als je de nodige kilo's moet meezeulen zeker een handig ding. Vooral de brede banden zorgen ervoor dat je ook door het losse zand/modder probleemloos vooruit kunt, bij veel boodschappentassen met wieltetjes een probleem ivm de smalle wieltjes.

Zelf heb ik zo'n wagentje nog niet nodig want zoveel materiaal heb ik nog niet. Daarnaast vind ik het erg belangrijk dat zodra ik het veld instap, m'n apparatuur klaarstaat op statief, je weet nooit wat je tegen kunt komen, zoals bij dit moment:

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=64058

Als ik m'n tele toen in de rugzak had zitten of op het wagentje kon ik mezelf echt voor het hoofd slaan....
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum