Gender: Male Age: 55 Joined: 22 Jan 2006 Posts: 983 Location: Zuid Holland
Posted: Fri 20 Mar 2009, 10:22 Post subject: Waarschuwing Gitzo; schroeven los
Gelezen op FM; Bij de Gitzo's met 'video bowl' zitten de schroeven niet altijd even vast waardoor heel de statiefkop eraf kan donderen. Dat is met name erg vervelend als je de camera + lens op statief over je schouder draagt. Sleuteltjes om ze aan te trekken zijn bijgeleverd bij het statief. Even natrekken kan natuurlijk nooit kwaad, bij welk statief dan ook.
Posted: Fri 20 Mar 2009, 10:51 Post subject:
Ik kan er van meespreken , enkele weken terug zo nipt mijn 500F4 met 1D body op een golfbreker zien stuiteren...
Ik weet 100% zeker dat de schroef goed vastzat ( ik heb hem zelf nog gemonteerd toen ik het statief kocht anderhalf jaar terug ofzo ) , blijkbaar komt de schroef los of "rekt" de klemring open...
In elk geval is er bij mij onmiddellijk na dat voorval op zowel de bout als de passingsring een stevige loctite behandeling op gekomen... _________________ 5D2 / Eos1D3
Gender: Male Age: 34 Joined: 26 May 2008 Posts: 109 Location: Alblasserdam
Posted: Fri 20 Mar 2009, 16:52 Post subject:
Loc-tite 243 is inderdaad de oplossing. Waarschijnlijk zijn de bouten niet goed op moment vastgezet en gaan dan langzaam aan loswerken.
Het beste is natuurlijk om de bouten met een momentsleutel op moment te zetten en ze te lijmen!
(Neem geen loctite 638! Deze is te goed (je bout breekt gewoon af als je 'm losdraaid), dus als je statief eens uit elkaar moet is dat onmogelijk!
Ik heb vandaag hetzelfde mee gemaakt op het nippertje ramp voorkomen
Toen viel men cent had er ergens iets over gelezen, effe opgezocht en kwam hier uit.....
Eigenlijk kan het toch niet met een statief uit deze prijsklasse
statief is slechts enkele weken oud
grtz
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum