Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Belichting: wie kan me helpen?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 12 Sep 2008, 13:01    Post subject: Belichting: wie kan me helpen?
Hallo,

Ik fotografeer nog niet zo lang met een Canon 350d, Sigma 300mm en Kenko 1.4 converter. Ik heb een boek gelezen over de basis van digitale fotografie met een spiegelreflex camera. De begrippen sluitertijd en diafragma zijn bij mij bekent en ik begrijp wanneer ik een bepaalde sluitertijd/diafragma moet gebruiken. Dit resulteert nog niet in mooie foto's.

Nu heb ik het onderwerp Tips en tricks over belichting gelezen. Er wordt hier gesproken over lichtmetingen (spot, deel matrixmeting) doen. Verder wordt er gesproken over compenseren met stops in derden. Dit is voor mij onbekend. Waarschijnlijk loop ik te hard van stapel maar kan iemand dit toelichten? Hoe werkt dit op mijn camera? Misschien kan iemand die in een bezit is van een Canon 350d wat vertellen over zijn methodes?

Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven. Het artikel Tips en tricks over belichting is erg nuttig maar nog net iets te moeilijk voor een beginner als ik.

Groeten Fred
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Sep 2008, 16:51    Post subject:
Hoi Fred,

Dat soort dingen staan uitgebreid in de handleiding van je camera en worden daarom niet in dat artikel benoemd.

Succes,

Bas

Tjeerd visser

PostPosted: Fri 12 Sep 2008, 17:44    Post subject:
Oefen zelf ook heel veel!!
Werkt het beste!

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote

Jan Bosch

PostPosted: Fri 12 Sep 2008, 18:08    Post subject:
Hoi Fred,

Op http://www.wilmakarels.nl/cursus-digitale-fotografie/belichting.php en http://www.natuurfotografie.be/fotocursus/Fotocursus.htm kun je informatie vinden over o.a. belichting.
Reply with quote

Patrick van der Velde

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 12 Sep 2008, 19:34    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Hoi Fred,

Dat soort dingen staan uitgebreid in de handleiding van je camera en worden daarom niet in dat artikel benoemd.

Succes,

Bas

Sorry maar hier ben ik het niet mee eens.. Ook ik heb aan alleen de handleiding niet genoeg. En naar mijn mening staat het juist niet uitgebreid omschreven in de handleiding! Als Fred genoeg aan de handleiding heeft dan had hij hier logischerwijs ook niet gereageerd?¿

Fred, ik kan je zelf helaas geen goede adviezen geven omdat ik zelf ook nog aan het leren ben. Maar dergelijke antwoorden als de eerste 2 vind ik niet echt bereidwillig al zijn ze ongetwijfeld goed bedoeld Smile

Het antwoord van Jan Bosch heb je al veel meer aan. Dus ook veel zoeken op het internet over belichting. Er zijn erg veel informatieve stukken te vinden waar je veel aan kunt hebben. Maar soms zijn ze echter nog erg moeilijk om te begrijpen voor mensen die net beginnen/nog niet veel ervaring hebben.

Daarom kan ik je aanraden om persoonlijk contact met iemand te krijgen via een dergelijk forum als deze. Dat heb ik ook en daar leer ik heel erg veel van. En veel mensen zijn dan ook meer dan bereid om wat verder op de materie in de gaan, jou te helpen en dingen te leren. Gewoon de stoute schoenen aantrekken en iemand een pb sturen.

Heel veel succes en ik hoop dat je snel je antwoorden zult vinden.
Patrick
Canon EF 300mm F4 L IS USM
Canon Extender EF 1.4x III
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 12 Sep 2008, 20:07    Post subject:
Alhoewel ik het met Jan eens ben dat er al veel geschreven staat over belichting op internet wil ik wel wat aanwijzingen geven. Vooral omdat ik al weer bijna 3 jaar met de betreffende camera werk.

EDIT: heb mijn verhaal wat ingekort wegens de posting van Job onder mij, waarvoor dank Job Very Happy

De diverse soorten lichtmetingen zijn er voor om de belichting af te stemmen op het deel van de foto dat je goed wil belichten.
De deelmeting meet het licht op slechts een deel van de hele opname (bij de 350D 9% van het totale beeld). Deze gebruik ik vooral bij de vogel- en macrofotografie.
Spotmeting pakt een nog kleiner deel van je opnam (enkele procenten, heeft de 350D niet). Vaak kun je deze plek ("spot") koppelen aan het Autofocus punt wat je gebruikt (zat op m'n oude analoge EOS 30).
Matrixmeting is een meting over het hele beeld waarbij vaak een gemiddelde waarde wordt genomen over het beeld. Deze gebruik ik vooral bij landschapsfotografie, maar soms moet ik even ingrijpen om de belichting beter af te stemmen.

Misschien is een workshop van een ervaren natuurfotograaf iets voor jou? Zie ook dit topic: http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=4619

Zo, ik hoop dat je hier enigzins wat aan hebt. Een ieder mag mijn verhaal aanvullen Cool

Groet en succes/plezier met fotograferen,

Joep

Last edited by Joep Tomlow on Fri 12 Sep 2008, 20:19; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Job Hakbijl

PostPosted: Fri 12 Sep 2008, 20:14    Post subject:
Nou dan zal ik eens een poging wagen:

De verschillende soorten van lichtmeting:
Spot, deel en matrixmating.
Deze lichtmeting behelst ongeveer het volgende: Om tot een goed belichte foto te komen (niet te licht en niet te donker) doet de camera een lichtmeting. Hij kijkt hoeveel licht er op je onderwerp valt. (Met een strakblauwe lucht is dat veel meer dan met veel bewolking)
Het hangt ook af van de helderheid van het onderwerp (sneeuw heeft minder licht nodig om goed op de foto te komen dan een zwarte steen)
Aaan de hand van die gegevens berekend de camera de sluitertijd (als je de camera op een vast diafragma hebt ingesteld, dus in stand Av. Staat je camera in de Tv stand, dan kan de sluitertijd niet veranderen, maar past de camere het diafragma aan.)

Bij deelmeting en matixmeting bekijkt de camera een zeer groot gedeelte van wat je gaat fotograferen en berekend een gemiddelde sluitertijd. Deze klopt meestal best aardig!

Mar er zijn uitzonderingen! Als je een sneeuwgans tegen een zwarte achtergrond gaat fotograferen zal je zien dat de gans een soort gemiddeld grijze kleur krijgt (en de achtergond zwart). Hiervoor is de spotmating bedoeld: Je kiest een klein gedeelte van het beeld uit waar je de camera op laat meten en aan de hand van dat kleine stukje een sluitertijd laat berekenen. In het geval van de sneeuwgans voor de witte achtergrond meet je op de gans.
Je zult zien dat de gans prachtig wit wordt en de achtergond netjes zwart.
Spotmeting is dus bedoeld voor extreme verschillen in hoge lichten en schaduwen.

Als je op je scherm van je camera ziet dat de foto toch wat over/onderbelicht is kan je compenseren.
Je kan dan 1/3 - 2 stops (op mijn camera iig, sommige camera's kunnen tot 5 stops) compenseren. Je kan het beeld iets lichter of iets donkerder laten worden. Je stelt dit in op de camera en drukt opnieuw af.

Hoe stel je dit nu in? Op mijn camera (400D) gaat dat door de het knopje Av+/- ingedrukt te houden en tegelijk aan het scrollwieltje te draaien. Als je naar rechts scrolt ga je de belichting omhoog schroeven(+) en als je naar links scold gaat de belichting naar beneden (-)
In het cameramenu kan je instellen of je dit in stappen van 1/3 of 1/2 stop wilt laten gebeuren.

Voor als je niet weet wat stops zijn:

Als je naar de volgende stap van het diafragma gaat (van F5.6 naar F6.3 bijvoorbeeld) dan ga je 1 stop omhoog. Het zelfde geld voor de sluitertijd: van 1/100 naar 1/250 is een stop.
Eigenlijk is het gewoon een ander woord voor ''een stap''.

Met belichting compenseren kan je dus nauwkeuriger werken dan met hele stops. Je kan dus tot op 1/3 stop nauwkeurig compenseren.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag je maar weer.
Ook als anderen nog op of aanmerkingen hebben hoor ik het graag!

gr
Job

PS. Zie dat ik samen met Joep heb zitten typen, mischien zit er toch nog iets nuttigs bij.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 12 Sep 2008, 20:26    Post subject:
Wat niet in de handleiding staat is dat de 350D er wel heel erg naast zit met de lichtmeter, -2/3 stop is niet ongebruikelijk. Bij neutraal belichten ben je dan al flink aan het overbelichten. Het is erg handig om precies te weten hoeveel ie ernaast zit.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Fri 12 Sep 2008, 20:35    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Wat niet in de handleiding staat is dat de 350D er wel heel erg naast zit met de lichtmeter, -2/3 stop is niet ongebruikelijk.

??? Nooit geweten, hoe ben je daar achtergekomen? Vergelijking met andere EOS body's?

Ik heb er nooit last van gehad, maar ik heb ook geen vergelijking gemaakt. Bovendien, als ik de belichting niet mooi vind, probeer ik dit in het veld in een volgende opname te corrigeren (natuurlijk heb je die mogelijkheid bij vogels lang niet altijd...). Dat is het grote voordeel in digitale fotografie.

Rien van Zuijlen

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Sep 2008, 20:40    Post subject:
Beste Fred,
Nog een kleine aanvulling op hetgeen Job schreef:
Een "stop" is telkens een verdubbeling van de hoeveelheid licht die door de de lens wordt toegelaten. Niet van 5,6 naar 6,3 is daarom een stop maar van 5,6 naar 8 of omgekeerd. De oorspronkelijke reeks die op ieder objectief te vinden is: 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 betekent dus telkens een halvering van het licht waarbij je deze getallen moet zien als breuken, dus 1/4, 1/22 enz. Dus minder licht naarmate het getal groter wordt.
Het zelfde geldt voor de sluitertijden maar daar werd altijd al in breuken geschreven: 1/100 sec, 1/200sec., enz. De combinatie van F 5,6 x 1/200sec geeft dus precies eenzelfde belichting als F 8 x 1/100sec. En dat is nou zo fijn want dan kun je spelen met voorkeuren zonder de belichting te beinvloeden.
Veel foto's maken en de resultaten kritisch bekijken samen met de gegevens van de opnames leren je het meest.
Succes!
Groet,
Rien
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Fri 12 Sep 2008, 20:46    Post subject:
Joep Tomlow wrote:
Bas Breetveld wrote:
Wat niet in de handleiding staat is dat de 350D er wel heel erg naast zit met de lichtmeter, -2/3 stop is niet ongebruikelijk.

??? Nooit geweten, hoe ben je daar achtergekomen? Vergelijking met andere EOS body's?

Ik heb er nooit last van gehad, maar ik heb ook geen vergelijking gemaakt. Bovendien, als ik de belichting niet mooi vind, probeer ik dit in het veld in een volgende opname te corrigeren (natuurlijk heb je die mogelijkheid bij vogels lang niet altijd...). Dat is het grote voordeel in digitale fotografie.

Inderdaad, de meting vergeleken met die van een losse (goede) lichtmeter en met 2 andere camera's (2x mk2) en heel veel naar exif's gekeken van andere fotografen. Over het algemeen lijkt de afwijking minimaal 1/3 stop. Niks raars, daar zit nu eenmaal een tolerantie op die ze het liefst naar beneden willen hebben. De meeste XXD-modellen hebben dat ook.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

fred olk

PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 17:55    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties!!

Bas, ik heb op jou aanraden de handleiding goed doorgelezen en hier worden inderdaad de meeste onderwerpen in beschreven.

Jan, bedankt voor de nuttige websites

Joep, Jop en Rien, bedankt voor de uitgebreide en te begrijpen uitleg. Dit maakt het voor mij een stuk duidelijker. Ik begrijp nu hoe de meting en de belichting werkt en hoe je dit doet op je camera. Nu nog veel oefenen!!

Ik zal mijn eerste foto op birdpix vandaag plaatsen

Groeten Fred
Back to top
Reply with quote

Annie Keizer

PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 19:10    Post subject:
Heb het verhaal over belichting met belangstelling gevolgd.
Ik vind het met name lastig om goede belichting te krijgen bij opnamen met fel zonlicht en dus veel schaduw. Of idd donker/licht opnames.
Ik probeer dan ook via de exif van foto's daar van te leren.
Wat ik niet begrijp is dat er staat: MeteringMode: 5 (of een ander getal)
Waar staat dat getal dan voor?
Kan iemand dat uitleggen?

groeten,
Annie.
Back to top
Reply with quote

Erwin Bruggeman

PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 21:44    Post subject:
Zoals "Keizerjf" zich afvroeg wat MeteringMode: 5 (of een ander getal) betekend bij de exif gegevens, vraag ik mij af wat het getal 16 betekend bij flitser. Is dat gewoon dat er gebruik is gemaakt van de flitser of juist niet?

bart.k

PostPosted: Mon 15 Sep 2008, 22:26    Post subject:
gewoon even google-en:

Flash mode :

0: flash not fired
1: auto
2: on
3: red-eye reduction
4: slow synchro
5: auto + red-eye reduction
6: on + red-eye reduction
16: external flash

Metering mode:

3: Evaluative
4: Partial
5: Center-weighted

bron: http://www.burren.cx/david/canon.html

Aad Verkuijl

PostPosted: Tue 16 Sep 2008, 0:14    Post subject:
Quote:
Zoals "Keizerjf" zich afvroeg wat MeteringMode: 5 (of een ander getal) betekend bij de exif gegevens, vraag ik mij af wat het getal 16 betekend bij flitser. Is dat gewoon dat er gebruik is gemaakt van de flitser of juist niet?

Klopt helemaal.
Bij Canon is geen flits ....... Flash mode 16.

Annie Keizer

PostPosted: Tue 16 Sep 2008, 8:18    Post subject:
Bart en Aad bedankt voor reactie.
Had zelf ook al gezocht op google, maar kon dit niet vinden. (niet goed gekeken dus)

groeten,
Annie.
Back to top
Reply with quote

Vogelvriendin

PostPosted: Tue 16 Sep 2008, 10:35    Post subject:
Over de stops heb ik al heel veel gezocht en als ik het goed begrijp is het dus zo:
Als ik een lichtsterk objectief 70-200 2.8 + 2 x converter gebruik, verlies ik 2 stops licht. Als ik het goed heb begrepen uit het belictingstopic, wordt dan bijv. diafragma 2.8 -> 5.6 en 4 -> 8?
En is één stop dus niet hetzelfde als één diafragma opening meer of minder.
Sorry, dat ik het nog eens vraag Embarassed .

Márion
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Tue 16 Sep 2008, 10:41    Post subject:
Eén stop is hetzelfde als één diafragma opening.

Van F4 naar F5,6 is een stop (de helft) minder licht, van F5,6 naar F8 ook.
Van F4 naar F8 is dan dus 2 stops minder licht (4x zo weinig licht).

Let op dat de meeste lenzen in 1/3de stops werken. Zo kun je na F4 ook F4,5 en F5 instellen voor je bij F5,6 uitkomt.
Back to top
Reply with quote

Dirk-Jan

PostPosted: Thu 18 Sep 2008, 11:43    Post subject:
Hoewel afkomstig van Canon (dus niet geheel onafhankelijk) is dit wel een interessant document waar een aantal elementaire basisbegrippen in de fotografie en optica worden uitgelegd.

Erwin Bruggeman

PostPosted: Thu 16 Apr 2009, 19:03    Post subject:
Hallo allemaal erg interessant onderwerp voor een beginneling zoals ik. Ik had een vraag over de meteringmode Joep en Job hebben al het een en ander toegelicht maar nu zie ik bij de exifs er vaak mode 5 staan terwijl je toch hele verschillende weersomstandigheden ziet bij deze foto's. Nu mijn vraag: waar letten jullie op bij het kiezen van een meteringmode het onderwerp of de weersomstandigheden (licht) of misschien nog een andere factor?
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 16 Apr 2009, 20:25    Post subject:
*Erwin* wrote:
Hallo allemaal erg interessant onderwerp voor een beginneling zoals ik. Ik had een vraag over de meteringmode Joep en Job hebben al het een en ander toegelicht maar nu zie ik bij de exifs er vaak mode 5 staan terwijl je toch hele verschillende weersomstandigheden ziet bij deze foto's. Nu mijn vraag: waar letten jullie op bij het kiezen van een meteringmode het onderwerp of de weersomstandigheden (licht) of misschien nog een andere factor?

gewoon regelmatig in het histogram kijken terwijl je bezig bent. Door veel en vaak in dat histogram te kijken - in combinatie met de uitgebeten lichten - kom je er achter hoe je moet belichten. Met de belichtingscorrectieknop kun je het juist stellen. Ik doe alles in matrix-meting.
Ik zet alles zo hoog mogelijk (zo licht mogelijk) en laat eventueel zelfs kleine delen klippen (uitbijten), zolang het maar geen wezenlijke delen van het onderwerp zijn.

Je ervaart op een gegeven moment vanzelf bij welke sluitertijd je nog scherpe foto's kunt maken (van stilzittende of bewegende beesten). Je ervaart door varieren hoe de scherptediepte varieert met de afstand tussen jou, onderwerp en achtergrond. En je ervaart vanzelf onder welke omstandigheden je hoge iso-waarden kunt kiezen.
Wat je ook kunt doen is veel naar mooie foto's kijken en bestuderen hoe ze gemaakt zijn.
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Thu 16 Apr 2009, 20:35    Post subject:
Hoi Erwin,

Meer informatie over belichting en gebruik van histogram vindt je op het nieuwe natuurfotoblog:

http://www.natuurfotoblog.nl/?p=3
http://www.natuurfotoblog.nl/?p=266

En ook het artikel van Bas is zeer leerzaam:

http://www.naturereflections.nl/Articles/articles_belichting/articles_belichting.html

Erwin Bruggeman

PostPosted: Thu 16 Apr 2009, 22:03    Post subject:
Hallo bedankt voor de tips en links Very Happy
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum