Leuke reacties allemaal, bedankt daarvoor. Inmiddels weer terug van een snoepreisje waar bij we weer een poosje in Extremadura hebben gezeten, en een maand eerder dan anders dus. De bloemen die bloeiden maakten het allemaal nog mooier, en ook de vogels leken nog beter zichtbaar. Met volle teugen hebben we weer genoten dus.
De luidruchtige spanjaarden is iets waar je niet veel aan kan doen. Ze houden er nu eenmaal van om met lekker veel bij elkaar te zitten en maken het laat. Dat is nu eenmaal zo, maar zelf slaap ik er lekker doorheen, met het veilige gevoel dat ze tegelijk ook voor een beetje sociale controle zorgen.
Tja, en dat stierenvechten!
Het leven van een vechtstier is natuurlijk prachtig, op het merken na - vanuit de EU de oormerken, later het brandmerken, en dat is niet maar 1 klein merkje, maar de hele flank wordt volgezet met nummers. Om de goede fokkoeien te selecteren worden deze getest, en dat is ook niet echt diervriendelijk te noemen.
Toch altijd een stuk beter dan het leven van slachtvee bij ons in Nederland denk ik.
Bij een normaal lopend gevecht is de stier binnen 20 minuten dood - zo niet, dan wordt hij als winnaar beschouwd en mag hij verder leven.
Maar er gebeurt natuurlijk veel meer: de paarden die gebruikt worden in de arena bv, krijgen met de regelmaat van de klok horens in hun buik, en moeten dat allemaal maar ondergaan. Bij volksfeesten mogen de stieren, zoals bv de stierenrennen in Pamplona, door de straten rennen, maar er zijn ook variaties waarbij 1 stier mag worden gepest en gestoken met honderden mensen met speren tot hij dood is, of worden er brandende fakkels op de horens bevestigd om vervolgens lekker achter het beest aan te jagen. Als dat het summum van feest is, is er in mijn ogen toch heel veel mis.
Dit soort dingen afschaffen gaat heel lang duren, kan ik je zeggen, en bovendien: wat gebeurt er dan? Dan gaat het denk ik de richting op van de intensieve veehouderij, zoals bij ons, en omdat de mentaliteit ten opzichte van dieren niet automatisch verandert, is de kans groot dat zoiets daar nog veel walgelijker wordt dan het in Nederland is.
Maar de spanjaard heeft veel respect voor de vechtstier. Ik zag, toen een dode stier de arena uitgesleept werd en de wagen van de slager in moest, dat de slager hem een vriendschappelijk klopje gaf: goed gedaan jongen! En men vindt het voor de stier echt een eer, dat hij zich mag verdedigen, en niet domweg afgemaakt wordt.
Dus het is een lastig vraagstuk.
Hoe ik er zelf mee omga is: als gast in Spanje zal ik me er niet in mengen. Vraagt men mijn mening, dan zal ik die genuanceerd geven. Ik ga geen gevecht bekijken, maar proef wel eens de sfeer buiten de arena, als er iets bezig is.
Maar van hieruit, in Nederland, onderteken ik graag de petities en hoop ik dat er een wijze oplossing voor komt.
Iets om toch wel over na te denken
grtz, josephine