Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Stof op de sensor
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Jan 2006, 9:03    Post subject: Stof op de sensor
Iedereen met een SLR camera heeft regelmatig last van stof op de sensor. Om de sensor schoon te maken is een balgje handig, maar lost het probleem niet altijd op, dus zijn er verschillende Swab producten (vaak duur) in de handel om dit probleem op te lossen.
Nu zijn er ook, die het probleem zelf oplossen met bijvoorbeeld eclipse vloeistof of zelfs met scoth tape. Zie forum Begiumdigital en forum Vogelwerkgroep Zuid-West Vlaanderen.
Nog niet zo veel ervaring met dit probleem, maar misschien hebben sommige Birdpixers, die meestal vaker van lenzen (tele) moeten verwisselen, een paar goede adviezen.

Vr. Groet, Henk
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 25 Jan 2006, 9:33    Post subject:
de d70 kost nu zo'n 700 euro. de sensor schoon laten maken kost 35 euro en een trip naar haarlem (eventueel combineren met een dagje aan zee?)

mijn idee: de blaasbalg werkt als je het regelmatig doet en zeer voorzichtig bent met lenswisselen in moeilijke milieus (niet aan zee, of bij sterke wind, hoge vochtigheid).
Zit er echt iets vast, dan is de trip naar haarlem de moeite waard.

ik heb een spuitbus gebruikt ooit. helaas te lang: de vloeistof condenseerde op de sensor. Dit kon gelukkig gemakkelijk worden schoongemaakt door inca. Sindsdien....
Back to top
Reply with quote

Chris van Rijswijk

PostPosted: Wed 25 Jan 2006, 16:49    Post subject:
Beste Henk,

Ik gebruik 3M-tape. Hoewel ik het steeds weer eng vind om te doen, werkt het bij mij goed.

Chris

http://www.birdshooting.nl/
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Wed 25 Jan 2006, 18:57    Post subject:
peter, kan je daar (bij Inca) ook met canon terecht?

mijne moet nodig schoongemaakt, volgens mij heb ik hetzelfde als wat jij had.

toon de smit

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Jan 2006, 19:31    Post subject:
Ik heb bijzonder goede resultaten met Copperhill producten:
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
M.n. de sensorsweep is goed(koop).
Op birdsasarts is de concurrent lenspen, ook goed(koop)

Tape is erg onverstandig, Inca zou ik ook niet doen. Vaak heb je 1 of twee pogingen nodig.

Toon
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

PostPosted: Wed 25 Jan 2006, 20:24    Post subject:
http://www.visibledust.com/ Dit werkt grandioos. Meestal is even blazen met de 'hurricane blower' al genoeg, een groot soort blaasbalgje waarmee je de sensor niet raakt en ook geen condens veroorzaakt.
Back to top
Reply with quote

Henk Post

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 25 Jan 2006, 22:09    Post subject:
Ik gebruik zelf de sensor swab met goed resultaat,vaak in combinatie met de stofzuiger op een afstandje voor de body.
Daarnaast wissel ik mijn tele zelden en als ik wissel dan meestal thuis in de badkamer.
500-4.0 ED + converter 1,4 maal.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 25 Jan 2006, 22:18    Post subject:
@lesley,

Inca is de Nikon importeur. Ik vind inca @#%^&*%^%&**... een beetje duurder dan nodig. Ik vermoed dat Canon een speciale eigen service heeft, ik neem aan in de buurt van de importeur.

@Toon, is de prijs de reden dat je niet naar inca wilt? Het gaat even duren voor iemand mij overtuigt dat ik het toch veilig zelf kan doen.
Back to top
Reply with quote

toon de smit

PostPosted: Wed 25 Jan 2006, 22:31    Post subject:
Peter,

Als je veel macrofotografie doet met verschillende lenzen, wissel je veel en dan is eens per twee weken INCA erg duur en als je op vakantie bent ver weg. En dan zeg ik nog niets over de kwaliteit. Je moet dus zelf aan de slag.
Met mijn tele zie ik zelfs niet als er bossen stof op de sensor zit omdat je zelden echt diafragmeert

De kwastjes die je heel licht over de sensor aait kunnen echt weinig kwaad. Copper hill heeft uitgezocht wat voor vezel het best werkt en wil graag jennen naar Visible dust. Zo ook Arthur Morris. Ik kan je verzekeren dat ik ook niet echt enthousiast was in het begin maar je ontkomt er vroeg of laat niet aan. Ik lach nu om mijn eerdere zenuwen.

Toon
Back to top
Reply with quote

ad

PostPosted: Wed 25 Jan 2006, 22:34    Post subject:
Ik gebruik ook de sensor swaps .
met een kwastje aan blaasbalgje krijg je vaak veel meer stof op de sensor .
het moet wel in een goede stofvrije ruimte gebeuren .
en anders herhaal je het weer even .
de swaps koste me meen ik 55 euro met vloeistof erbij .
de swaps zijn gewoon meer keren te gebruiken ,want er zit een stiekje om de spatel .dus je kan het doekje een beetje verschuiven .

bang hoef je niet te zijn als de batteryen maar vol zijn .
ook zit er nog een folie op de sensor .
OOK het verhaal van M3 tape heb ik vaker gehoort .
maar als de lijm een keer anders is heb je wel een probleem denk ik .

http://www.cleaningdigitalcameras.com/index.html

gr ad ,
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Wed 25 Jan 2006, 23:05    Post subject:
heeft iemand ervaring met de service van canon in dit geval (sensor laten schoonmaken), kan je daar zelf heen rijden? zo ja: waar is het en wat kost het?

peter wijn

PostPosted: Fri 27 Jan 2006, 15:36    Post subject:
@ toon,

Ik fotografeer thuis ook de familie nog wel eens, en wissel sowieso relatief vaak (gebruik ook voor vogels sinds kort wel weer eens een convertor). Toch heb ik nog maar zelden stof op de sensor sinds ik na de condens-ellende bij Inca was. Met een gewone (handgrote) blaasbal en door uit te kijken hoe ik wissel, houd ik tijdens het wisselen de lens- en cameraholten min of meer schoon. Wat er dan nog langskomt blaas ik met de blaasbalg, zonder te kwasten oid van de sensor. Soms is het er niet direct af, dan gewoon nog een keer blazen.

Volgens mij heeft diafragmeren niets met het al dan niet zien van het stof op de sensor te maken. Wel of je achtergrond rustig en licht is: dan zie je het wel; of rommelig of donker: dan zie je het nauwelijks.

@ ad: Een kwastje gebruik ik nooit en te nimmer, dat geeft krassen op het folie / filter of wat er ook voor de sensor zit. Het geeft zelfs krassen op je spiegel en matglas.
Back to top
Reply with quote

Peter van der Wijst

PostPosted: Fri 27 Jan 2006, 22:37    Post subject:
Ik heb op een gegeven moment de SensorSwipe gekocht van Copper Hill voor mijn 10D. Die gebruik ik nu ook voor mijn 1D. Werkt perfect.

Het stof valt mij op tegen een egale achtergrond (vaak de lucht). En met een kleiner diafragma wordt het stof scherper afgebeeld.
Dus meestal is het poetstijd als ik weer wat luchtfoto's gemaakt heb en daar enorme stofvlekken aantref.

Om goed te zien waar het stof zit, maak ik altijd eerst een opname tegen de lucht met een zo klein mogelijk diafragma (f/22 tot f/29). Na het schoonmaken doe ik dat nog een keer om te zien of er nog een schoonmaakbeurt nodig is.
Als het stof bij f/22 niet of nauwelijks zichtbaar is dan zeker niet bij f/8.

Edit: en nog wat... voordat ik een lens wissel, schakel ik de camera uit en druk nog een paar keer op de sluiterknop om de sensor te ontladen. Vervolgens zo snel mogelijk lens wisselen waarbij de opening van de body naar beneden is gericht.
Sinds ik dat zo doe duurt het veel langer voordat ik weer moet schoonmaken.

Henk van den Born

PostPosted: Mon 30 Jan 2006, 7:35    Post subject:
Toch maar een Sensor Swab zetje gekocht. Grote fotozaken hebben nu veelal Swab producten in huis. Hopelijk zakken de prijzen ook nog wat, nu er steeds meer en meer van deze Sensor Swab producten op de markt beginnen te komen.
De badkamer is meestal de meest stofvrije ruimte in huis. Het ontladen van de sensor bij het wisselen van de lenzen vond ik ook een goede sugestie. Zo leren we nog wat van elkaar.
Bedankt voor de vele en goede adviezen.

Vr. Groet Henk
Reply with quote

Jacob

PostPosted: Sun 05 Feb 2006, 16:50    Post subject:
Wat bedoelen jullie precies met het ontladen van de sensor? En nog belangrijker hoe doe je dat? Heb gemerkt dat ik inderdaad ook wel wat stof op de sensor heb dus ik moet ook maar eens aan de slag vrees ik...

Peter van der Wijst

PostPosted: Sun 05 Feb 2006, 17:08    Post subject:
Jacob, als je de camera aan hebt staan, dan staat de sensor onder spanning. Statische elektriciteit trekt het stof aan en dat wil je niet.
Ontladen is heel eenvoudig. Je schakelt de camera uit en drukt nog een of meerdere keren op de sluiterknop alsof je een foto maakt.
Ik heb dat een keer ergens gelezen en sinds ik dat doe scheelt mij dat aanzienlijk in de hoeveelheid stof op de sensor.
Ook zo snel mogelijk de lens wisselen (ofwel de body zo kort mogelijk open laten) en de opening omlaag richten scheelt weer in de hoeveelheid stof die je vangt.

Wellicht heb je hier wat aan.

Groet,
Peter

Jacob

PostPosted: Sun 05 Feb 2006, 17:34    Post subject:
Ok bedankt weer wat geleerd!

peter wijn

PostPosted: Mon 06 Feb 2006, 17:04    Post subject:
@peter

Quote:
Ontladen is heel eenvoudig. Je schakelt de camera uit en drukt nog een of meerdere keren op de sluiterknop alsof je een foto maakt.

ik ben heel benieuwd hoe dat nu kan. Als je je elektronische circuits uitschakelt, verwacht je dat het indrukken van de (elektronische) ontspanknop niet veel meer uit zou moeten maken. Kortsluitstromen?
Bovendien zou je wensen dat statische spanningen al bij het afsluiten van de camera worden weggesluisd. Graag meer informatie. (oa: geldt dit voor alle merken ? geldt het ook voor topmodellen? hoe herken je welke camera wel of niet zo werkt? )
Back to top
Reply with quote

Peter van der Wijst

PostPosted: Mon 06 Feb 2006, 20:07    Post subject:
@Peter,

Ik weet dat het werkt want ik heb gewoon minder stof op de sensor.
Elke pixel op een sensor is een soort van condensator waar een lading vastgehouden kan worden. Blijkbaar wordt het kleine stroompje nog net afgevoerd als je de knop indrukt.

Hier een artikel van Michael Reichmann over het schoonmaken en aan het einde een stukje over myths van de sensor: http://www.luminous-landscape.com/essays/sensor-cleaning.shtml
De Lens Pen Combo Kit van Arthur Morris schijnt het helemaal te zijn voor het schoonmaken.

Groet,
Peter

Zeger

PostPosted: Sun 16 Apr 2006, 19:47    Post subject:
Peter van der Wijst wrote:
Jacob, als je de camera aan hebt staan, dan staat de sensor onder spanning. Statische elektriciteit trekt het stof aan en dat wil je niet.
Ik heb dat een keer ergens gelezen en sinds ik dat doe scheelt mij dat aanzienlijk in de hoeveelheid stof op de sensor.
Ook zo snel mogelijk de lens wisselen (ofwel de body zo kort mogelijk open laten) en de opening omlaag richten scheelt weer in de hoeveelheid stof die je vangt.

Wellicht heb je hier wat aan.

Groet,
Peter

Peter,

Ik ben blond dus ik niet egt snap........ je zet de camera uit en klikt nog meerdere malen op de sluiterknop (ontspanknop)......... okey en dan?? want de camera staat tog uit ,dus ......... dus er staat nog wat spanning op de sluiterknop die weg moet ?? Rolling Eyes

Grtjes
Back to top
Reply with quote

Peter van der Wijst

PostPosted: Sun 16 Apr 2006, 20:20    Post subject:
@Zeger, ik verwijs maar naar het vorige antwoord dat ik gegeven had aan Peter Wijn. Ik merk dat het scheelt in het stof dus ik doe dat gewoon even. Baat het niet dan schaadt het niet, moet je maar denken.

Zeger

PostPosted: Sun 16 Apr 2006, 20:48    Post subject:
Ehmmm ik bedoelde het niet negatief Wink heb zelf ook last van stof......... als het hier minder van word ga ik het zeker doen ....Thnx
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Mon 17 Apr 2006, 15:13    Post subject:
Body op tijdstand, 'B', zetten (waardoor de sluiter open blijft staan en de spiegel opgeklapt) geeft de mogelijkheid om er met een blaasbalgje voorzichtig lucht in te blazen, je moet uiteraard wel de body met de lensopening naar beneden toe houden waardoor de zwaartekracht meewerkt. Veel van het ergste stof verdwijnt dan.
Back to top
Reply with quote

ad

PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 14:38    Post subject:
http://212.203.16.147/crp/

Ik kwam dit filmpje tegen op de site van canon .
Voor velen meschien een stap om het zelf ook te doen .

gr ad .

Hans van Agen

PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 15:45    Post subject:
Mooi en duidelijk filmpje Ad .. thanks!
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to: