digidaan wrote: | ||
Ik heb nog iets gewijzigd aan de instellingen, lukt het nu wel? |
Wim Werrelman wrote: |
Hallo Daan,
Ik heb een beetje een luxe probleempje. Sinds een tijdje gebruik ik een Nikon D 880E (full frame) in plaats van een Nikon D 7000 (crop camera met factor 1.5). Welnu, als ik nu een foto maak met de D 800E (36 mp) moet ik veel meer croppen dan wat ik zou hebben gemoeten wanneer ik dezelfde foto met dezelfde lens op dezelfde afstand met de D 7000 gemaakt zou hebben (of wanneer ik de D 800E op DX formaat zou hebben ingesteld). Wel heb ik nog steeds meer dan voldoende pixels over bij een uitsnede die er precies hetzelfde uitziet als met de andere camera. Mijn voorstel: het zou mijns inziens logisch zijn als er voor full frame body's andere crop-percentages voor de wedstrijd zouden gelden, mits er maar voldoende pixels overblijven. Wellicht nog het makkelijkste: geen crop-percentage opgeven, maar gewoon het minimale aantal pixels. De kwaliteit wordt daar namelijk door bepaald, en niet door het crop-percentage. Hartelijke groet en helder (in)zicht, Wim |
Arno ten Hoeve wrote: |
Ik crop ook, en graag. Soms noodgedwongen, soms omdat ik daar zin in heb omdat het een beter eindresultaat geeft.
MAAR, de grootste kick behaal ik toch echt als ik in het veld al de perfecte compositie bepaald heb en met gepaste trots onder de foto kan zetten: "100% van het origineel" Ik denk dat die gedachte ook meespeelt bij deze wedstrijd. Bij een wedstrijd gaat het erom wie het beste wordt gevonden. Niet, wie heeft de meeste MP in z'n camera. Dat is bij deze wedstrijd dus zo. Bij een foto in een boek afdrukken, kun je soms ongelooflijk lomp croppen en daarna ook nog eens die paar pixels 200% opblazen en dan nog ziet geen (gemiddeld) mens het kwaliteitsverlies. groeten Arno |