Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Tamron 150-600
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Tjeerd visser


Gender: Male
Age: 32
Joined: 25 Dec 2006
Posts: 604
Location: Lutjegast
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 11 Jan 2014, 13:19    Post subject:
Shit, net geïnvesteerd in een Canon 300mm F2.8 IS USM.
Weer te snel een keuze gemaakt merk ik wel. Smile
_________________
Canon 5D Mk II, Canon 300mm F/2.8 IS USM, Tamron 90mm Macro, Canon 17-40mm, Canon 85mm F1,8mm, Metz 48 AF-1,

Voor meer foto's Check <a href="http://www.vissertjeerd.nl" target="_userwww">http://www.vissertjeerd.nl</a>
Back to top
Reply with quote
 
williamstegink


Gender: Male
Age: 55
Joined: 19 Jul 2011
Posts: 91
Location: tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 11 Jan 2014, 22:32    Post subject:
Ruud van Veenschoten wrote:
Ziet er inderdaad aardig uit. Maar ik heb zo mijn bedenkingen bij de Tamron lenzen..... En als je dan zo'n berg geld uit gaat geven zou ik toch naar alternatieven gaan kijken op de 2e hands markt.
Het blijft behelpen.

Groet,
Ruud

recent kreeg ik deze link daar staan zover mij bekend de eerste
natuur fotos op met deze lens gemaakt.

http://www.vogeldagboek.nl/
_________________
groetjes william stegink de rollende vogelaar

Olympus omd em1
12-50 mm lens panasonic-micro-4-32/panasonic-g-vario-100-300mm-f4-5-6-ii-power-ois
Olympus batterijgrip
monopod statief carbon caruba
Back to top
Reply with quote
 
noodweer


Gender: Male

Joined: 14 Jul 2008
Posts: 16
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 Jan 2014, 20:26    Post subject:
Op digifotopro.nl wordt gesproken over een adviesprijs van 1349 euro en een internetprijs van 1099 euro. Hier zal denk ik nog wel 100 euro vanaf gaan en dan heb je voor een "aantrekkelijke" prijs een mooie lens. De testresultaten uit de vorige post zien er goed uit in elk geval!
Back to top
Reply with quote
 
Leon Walraven


Gender: Male
Age: 36
Joined: 06 Mar 2006
Posts: 422
Location: Raalte
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 19 Jan 2014, 21:03    Post subject:
Ik vind zelf de foto's redelijk. Die eerste vind ik niet goed, niet scherp, die andere gaan nog wel. Bij sommige is niet goed scherp gesteld op de kop, das jammer.

Ik denk toch dat dit een lens van de kwaliteit Sigma 150-500 wordt
( ook gezien deze resultaten ).

Het probleem waar je dan mee zit is dat je voor evenveel geld een Canon 400 mm 5.6 of een 300 4.0 kan kopen ( 2de hands ) welke kennelijk beter presteren. En ja, wat moet je dan met een Tamron 150-600 die waarschijnlijk ook nog eens sneller in waarde zakt. Die paar honderd millimeter extra zullen het hem niet doen. Voor echt goede foto's zit je vogel toch binnen een meter of 6.
Altans zo denk ik erover. Wink
Back to top
Reply with quote
 
Luc Grollie


Gender: Male
Age: 65
Joined: 20 Nov 2007
Posts: 22
Location: Bredene
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 25 Jan 2014, 12:16    Post subject:
er duiken meer en meer foto's op.....
en voor een lens van 1099 Euro ziet dat er redelijk uit !
niet iedereen heeft een grote spaarpot.....

http://www.flickr.com/groups/2470447@N21/

greetz,
_________________
Nikon D50, D80, D7000
lid natuurfotografen Hoge Dijken
Back to top
Reply with quote
 
Brasil


Gender: Male
Age: 66
Joined: 07 Jun 2010
Posts: 127
Location: Itanhaém SP Brazilië
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 26 Jan 2014, 2:56    Post subject:
Het is lastig een lens te beoordelen op basis van deze foto's maar wat me opvalt is het gebrek aan dynamiek m.b.t. kleur en contrast. Het ziet er allemaal erg vlak uit en ik mis een levendige weergave die ik wel zie met een prime zoals de canon f4 IS of de 400 F5.6. Voor mij oogt dat als een heel andere orde, levedig, meer detail en eeb fijnere weergave van details. Ik heb kliever minder mm's maar wel erg goede millimeters dan een zoom die me vlakke foto's oplevert. Meer is dan minder in mijn ogen! Als je echt voor kwaliteit en fraaie weergave wilt gaan lijkt dit me niet de goede weg. Dan zou ik zeker kiezen voor een tweedehands 400 F5.6 of 300 F4. Dan weet je zeler dat je een lens hebt die tot veel in staat is mits goed gebruikt.

groeten Ronald
_________________
Canon 50D met 300 F4

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote
 
EefjeS


Gender: Female
Age: 43
Joined: 16 Dec 2011
Posts: 1
Location: Hofstade, België
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Jan 2014, 14:39    Post subject:
Nog niet zo lang op vogelfoto jacht... bij mijn 100-400mm mis ik een beetje zoom. Ik maak niet altijd tijd om ergens lang te blijven zitten. (zou ik beter wel doen Razz )
Heb de Tamron 150-600mm net LIVE zien liggen in de winkel. Moet zeggen het was héél aanlokkelijk om die mee te nemen.
Maar zoals Brasil het stelt een 400m f5.6 is natuulijk stukken scherper dan de 100-400mm... Dilemma's.
_________________
Canon-fan. 5DmkII en 7D, 16-35mm f2.8, 100mm f2.8 Macro, 200mm f1.8 en 100-400mm f4.5-5.6.
Back to top
Reply with quote
 
Sylvain


Gender: Male
Age: 34
Joined: 25 Jan 2014
Posts: 7

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Jan 2014, 16:29    Post subject:
Ik heb ook gekeken naar de 150-600 van Tamron, maar denk persoonlijk dat als je niet lang stil zit/veel wandeld het vrij ongemakkelijk is om op 600mm uit de hand te schieten.. statief zal wel stukken beter gaan.
En ik blijf wel geloven in het feit dat je krijgt waar je voor betaald.. en dus die 600mm leuk en aardig is, maar als de kwaliteit niet noemenswaardig is.. heb ik liever wat mm minder en wél kwaliteit.
Back to top
Reply with quote
 
Frank Dröge
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 14 Nov 2007
Posts: 63
Location: Stellendam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 28 Jan 2014, 0:28    Post subject:
Vind het altijd wel fascinerend die nieuwe ontwikkelingen.
Echter, nu wordt beoordeeld op foto's die gebruikers plaatsen. Om dan een beetje idee te krijgen wat zo'n lens aankan moet je natuurlijk wel de beste foto's eruit pikken, want iedereen kan tenslotte foto's opsturen, ook diegene die wat minder goed met de lens overweg kunnen.

Als je bijv. naar dit plaatje kijkt:

http://www.flickr.com/photos/denisg_uk/12059625694/in/pool-2470447@N21

dan ziet het er niet verkeerd uit. Je kan de foto nog uitvergroten. Zo zie ik er nog wel een paar leuke bij zitten, bijv. die 2 foto's van de Pieper, wanneer je die 'openklapt' ziet het er goed uit.
_________________
Canon sinds januari 2014.
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Tue 28 Jan 2014, 14:48    Post subject:
Vanwege gewicht heb ik destijds mijn Canon EF300mm f/2.8 met 2x extender verkocht en vervangen door een EF 300mm f/4 met 1.4 extender.
Sindsdien mijn vogelfotografie wat teruggeschroefd en daarvoor in de plaats/ernaast mij gestort op o.a. macrofotografie.
Wat niet wil zeggen dat ik de vogels uit het oog verloren ben.
In tegendeel, in voorkomende gevallen probeer ik ze nog steeds te verschalken.
Echter, ik heb wel moeten inleveren: van 600 naar 420 mm brandpunt.
Ik volg met belangstelling dit draadje over de Tamron, is een stuk lichter dat mijn eerste combinatie en qua prijs verleidelijk om er bij te hebben.
Plots schoot mij te binnen dat bij mijn camera Canon 5D Mark III, sinds een firmware update, de AF van het middelste scherpstelpunt tot f/8 werkt i.p.v. f/5.6.
Dus overweeg ik weer een 2x extender aan te schaffen, zodat een brandpunt van 600mm weer mogelijk wordt.
Natuurlijk bij f/8 heb je goed licht nodig, maar dat zal bij de Tamron ook het geval zijn.
Misschien een eye-opener of misschien ook niet.
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote
 
Brasil


Gender: Male
Age: 66
Joined: 07 Jun 2010
Posts: 127
Location: Itanhaém SP Brazilië
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 23 May 2014, 22:58    Post subject:
Ik heb wat foto's op http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=13525&p=1 bekeken en enkele in Photoshop bewerkt zoals ik mijn andere foto's bewerk. Wel de beste er uit genomen als voorbeeld en het resultaat ziet er zeker niet beroerd uit voor een 600 mm lens voor die prijs. Hij lijkt meer in huis te hebben dan wat ik op de eerste voorbeeld foto's zag. Afwachten voor meer reall life voorbeelden... maar hij heeft mijn interesse gewekt m.n. voor het bereik.

groeten Ronald
_________________
Canon 50D met 300 F4

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote
 
Kruisje2000
Guest







PostPosted: Sat 24 May 2014, 10:08    Post subject:
Ik heb de lens ook al een poosje in mijn gedachten, eigenlijk ook vanwege een stukje meer bereik dan mijn huidige Canon 400mm en om met de zoomeigenschappen ook iets meer met landschapsfotografie te kunnen doen.
Maar ik zie nu de foto's in de link die Ronald heeft geplaatst en ik moet zeggen dat de scherpte en de detaillering mij toch heel erg tegenvalt. Zijn er inmiddels al meer BPers die ervaringen met de Tamron lens hebben?

Gr. Harry
Back to top
Reply with quote
 
deek el bacher



Age: 65
Joined: 21 Jun 2005
Posts: 38
Location: texel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 May 2014, 11:17    Post subject:
Heb ondertussen deze tamron lens een maand of 2 en heb nog geen seconde spijt. Vergeleken met de 300mm canon met 1,4 extender die ik gebruikte ben ik heel blij dat ik voor deze lens ben gegaan. Voor mij de eerste zoomlens die ik koop, afgezien van die standaard zoomlenzen die je er tegenwoordig bijna bij cadeau krijgt, en ik fotografeer toch al een jaar of 40. Dus ik moet nog wel erg wennen aan het zoomen. Maar voor mij heel belangrijk ik durf er mee te fietsen, het is niet al te zwaar met de 500mm, waar ik hem eigenlijk altijd op heb staan tot nu toe heb ik wat meer bereik dan met de vorige combinatie. de lens is m.i. ook veel stiller dan de canon 300 en minstens net zo snel zo niet sneller. Volgels in vlucht is wel moeilijker maar dat kan ook een kwestie van wennen zijn.
Jammer is dat mijn canon 50d heel veel ruis geeft bij wat hogere iso waarden en dat heb je soms wel nodig vanwege de lichtsterkete van deze lens. Maar goed misschien hebben modernere camera's daar wat minder last van en dan ik dat probleem ook opgelost.
Kortom; zeer tevreden

vr groet
piet
_________________
canon 50d met tamron 150-600
Back to top
Reply with quote
 
Krijn Dijkema
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 17 Dec 2003
Posts: 79
Location: Loppersum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 May 2014, 14:22    Post subject:
Juist vanwege het feit dat het maken van opnamen van 'vogels in de vlucht' met deze lens toch problemen schijnt te geven, heb ik van deze lens af gezien. Goede vogelfoto's is kennelijk geen probleem maar kwalitatieve goede beelden van vliegende vogels gemaakt met dit objectief kom ik nog nauwelijks tegen. De tamron schijnt slecht te autofocussen op snel bewegende stippen die groter worden. Wie daar toch goeie voorbeelden van heeft mag 't zeggen..
_________________
Voornamelijk Sony en Olympus spullen
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 May 2014, 14:31    Post subject:
hier komt ie er niet erg goed uit: https://www.youtube.com/watch?v=1fmMG5jgDwk
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Brasil


Gender: Male
Age: 66
Joined: 07 Jun 2010
Posts: 127
Location: Itanhaém SP Brazilië
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 May 2014, 15:17    Post subject:
@Kruisje2000, veel foto's zijn niet scherp maar er zitten een aantal tussen die behoorlijk goed zijn zoals de specht op pag. 2. Op 100% met wat verscherping (smart sharpen) ziet die foto er heel behoorlijk uit. Veel foto's zijn gewoon slecht genomen en vaak niet scherp maar dat ligt vaak meer aan de fotograaf dan de lens! We moeten dan m.i. ook naar de beste foto's kijken want dat is potentieel mogelijk met die lens zoals al eerder vermeld is in dit topic.

@Krijn, hij legt het af tegen een prime maar op het eind van de video geeft men aan dat als hij tussen de diverse zoom's (canon / nikon / tamron) moest kiezen dan zou hij de tamron nemen. Dat zegt natuurlijk niet alles maar zet zaken m.i. wat meer in perspectief.

groeten Ronald
_________________
Canon 50D met 300 F4

https://birdsofbrazil30845971.wordpress.com/
Back to top
Reply with quote
 
Tomcat




Joined: 28 May 2014
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 May 2014, 11:21    Post subject:
Krijn Dijkema wrote:
Juist vanwege het feit dat het maken van opnamen van 'vogels in de vlucht' met deze lens toch problemen schijnt te geven, heb ik van deze lens af gezien. Goede vogelfoto's is kennelijk geen probleem maar kwalitatieve goede beelden van vliegende vogels gemaakt met dit objectief kom ik nog nauwelijks tegen. De tamron schijnt slecht te autofocussen op snel bewegende stippen die groter worden. Wie daar toch goeie voorbeelden van heeft mag 't zeggen..


Het lijkt erop dat de AF issues opgelost zijn met de laatste firmware. (misschien heeft dit ook te maken met het feit dat de lens al geruime tijd niet leverbaar is).

Zie de uitleg hier : http://www.youtube.com/watch?v=mihYSbKOisU


Last edited by Tomcat on Wed 28 May 2014, 19:48; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Jan Hendriks


Gender: Male

Joined: 28 Jul 2005
Posts: 258

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 May 2014, 13:12    Post subject:
Voor lensbeoordelingen door gebruikers kijk ik altijd op de site van Fredmiranda.
Ook de Tamron staat daar op en de meningen lopen nogal uiteen. Misschien dat de laatste firmware update dat verandert.

Zie: http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php/product/517/sort/7/cat/43/page/2

Groet,
Jan
_________________
Panasonic Lumix G9, Panasonic Leica DG Vario-Elmar F/4-6.3 100-400mm Asph. power OIS.
Back to top
Reply with quote
 
Kalanit
PixPas (Basic)


Gender: Male

Joined: 28 Jun 2013
Posts: 17

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 29 May 2014, 8:41    Post subject:
ik heb een twee weken wanneer u rugklachten en toch wil je opofferen een goed lens en de lens wordt aanbevolen zo goedkoop .als je f8 gebruik geen problemen en kan ook vlinders fotograferen deze week ik gelopen 6 km met deze lens zonder problemen in het grote peel
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Jun 2014, 11:21    Post subject:
Inmiddels heeft het kundige team van DxO labs - partner van dpreview.com - deze nieuwe Tamron 150-600 mm in een test vergeleken met een aantal andere telezooms
http://www.dpreview.com/lensreviews/tamron-150-600-5-6p3

Er werd vergeleken met:
Sigma 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM
Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Nikon AF-S Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6G ED VR
Sony 70-400mm F4-5.6 G SSM II

Zoals ik het lees scoort deze Tamron behoorlijk goed t.o.v. bovenstaande telezooms. Logischerwijs wordt geconstateerd dat de Tamron het scherpst is op 150 mm en in scherpte verliest naarmate je inzoomt (bekend gegeven bij dit soort zooms). Echter, op 600 mm is ie net zo scherp als de Sigma 150-500mm op 500 mm (!):
Quote:
While the Tamron may not be at its best at 600mm, none of the other lenses we're looking at reach that long at all. So to make a fair comparison, we have to look at how they match up across their shared focal length range. For example, in these tests the Sigma 150-500mm F5-6.3 DG OS HSM is no sharper at 500mm than the Tamron is at 600mm.

Wat ik de meest opvallende uitspraak vindt is dat de Canon EF 100-400mm in scherpte ondermaats is aan het glaswerk van de "huidige generatie" in de Tamron (de Canon 100-400 stamt nog uit het analoge tijdperk...):
Quote:
Meanwhile Canon's ageing EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM simply can't keep pace with the Tamron's far more modern optics; it's simply not as sharp when compared like-for-like on the EOS 7D.

De enige van het rijtje die het in scherpte wint van de Tamron is de Sony 70-400mm:
Quote:
The only lens that comes out noticeably ahead in any way, in fact, is the Sony 70-400mm F4-5.6 G SSM II, which offers spectacular sharpness wide-open at 400mm.

Dus 1 - 0 voor Sony in dit rijtje Wink ... en de Tamron 150-600 mm blijft/blijkt een interessante keuze binnen de telezooms!

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Jun 2014, 21:00    Post subject:
Die Tamron doet het in het lab heel aardig op een FF camera, maar eigenlijk maar heel middelmatig op een APS-C camera. Dan lijkt me een APS-C met een 300mm f/4 en een 1.4x TC een betere keuze.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 01 Jul 2014, 12:51    Post subject:
Heb even verder zitten kijken naar alternatieven zoals de nikon 2.8/300 VR II. met 2 X extender . Dan kom je uit op 5.6 bij 600mm.
Ook niet echt geweldig, Bij DXO kwam ik deze tegen . http://www.dxomark.com/Lenses/Nikon/Nikon-AF-S-NIKKOR-300mm-F28G-ED-VR-II-mounted-on-Nikon-D4__767. waar bij het mij op viel, Dat het ook uit maakt wat voor camera er achter hangt Al met al denk ik dat de op dit moment wat lastig te verkrijgen tamron 150-600. best een betaalbaar alternatief is voor de minder gefortuneerde nederlander/vogel fotograaf




Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 11 Aug 2003
Posts: 886
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Jul 2014, 19:12    Post subject:
Het lijkt natuurlijk geweldig deze lens maar van bijgevoegde opmerking van Tamron zelf zou ik zelf niet vrolijk worden.

Thank you for choosing the Tamron 150-600 mm lens, one of the latest additions to Tamron's product line-up.

We wish to notify you that use of the VC (Vibration Cempensation) function could potentially increase the probality of image blur when shooting fast-moving subjects, such as racing cars, with panning technique. Though the Owner's Manual states that the VC can be effective for hand-held shots under conditions including "taking panning shots of a moving subject," we would like to ask you to turn the VC switch off when shooting a moving subject to avoid blurred images.

The above-stated behavior is specific to the SP 150-600 mm alone because of its unique VC design.

We appreciate your understanding and wish to apologize for any inconvenience this may have caused.


Volgens mij zeggen ze hier in goed Hollands dat er een probleem is met deze lens.[/img]
_________________
Han Bouwmeester
www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 08 Jul 2014, 20:21    Post subject:
En wat voor probleem dan? of zeggen ze er dat niet bij. Anders gezegd dat mag je zelf uit zoeken.Kan me niet voor stellen dat ze een lens op de markt zetten en vervolgens er negatief over doen. Of zie ik iets over het hoofd.



Groetjes
@Leo
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 64
Joined: 01 Nov 2005
Posts: 765
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Jul 2014, 22:26    Post subject:
@Leo: heel simpel voor vluchtfoto`s VC uitzetten. En dat hoef je niet te doen bij andere lenzen. Behoorlijk minpuntje dus.


Groet,
Ruud
_________________
Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum