Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


driepoten voor super telefoto lens/lenzen.

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
AntonvE


Gender: Male
Age: 40
Joined: 12 May 2013
Posts: 27
Location: Poeldijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 20 Apr 2014, 21:18    Post subject: driepoten voor super telefoto lens/lenzen.
Goedendag allen,

Ik ben eens rustig aan het rond kijken voor een beter statief, maar zie door alle poten de statieven niet meer… (ofzo iets)
Momenteel maak ik gebruik van een Benro c3570T (volgens mij de oude 6 laags carbon, niet de m8 8laags)
Op zich ben ik tevreden over het statief zelf, maar er zit toch wat torsie op de poten waar ik met name op 600mm wel last van heb.
Sluitertijden moeten dan ook eigenlijk wel boven een 600ste blijven anders krijg ik te veel onscherpe(re) foto's.
Mijn huidige statief heeft ook nog een middenkolomn, weliswaar de kortste versie en ik gebruik hem nooit, ik heb deze dan ook muur vast gedraaid tot bijna breekpunt toe zeg maar #evil
Toch door dat de kop en de lens een 8-10cm hoger staat dan zonder, geeft naar mijn idee dit heel wat meer torsie op de poten.
Om een beeld te scheppen van de torsie, als ik mijn kop volledig lock en dan de lens en camera draai kan ik op 400mm en een afstand van zo een 8mtr het focus punt tussen de 5 en 10cm verplaatsen.
Als ik de 2x tc op de 300 f2.8L zet en ik tik tegen mijn statief dan zie ik het zoeker beeld enkele seconden na trillen Rolling Eyes
(nu ik dit zo schrijf vraag ik me af hoe ik ooit scherpe foto's kan schieten)

Nu wil ik dus een nieuw statief maar er is zoveel te krijgen en alles kan volgens de fabrikant het gewicht makkelijk dragen, maar is mijn vraag houd hij het ook stabiel…
Mijn voorkeuren gaan uit naar een systeem statief (zonder middenzuil) van carbon, het liefste zo licht mogelijk omdat ik veel mobiel fotografeer maar het moet wel staan als een huis.
Ik heb zelf wat statieven op het oog:
- benro c4770t/4780t
- gitzo 3542ls
- gitzo 4542ls
- gitzo 5542ls
- sirui 4203/4203L

Wat ik gebruik is canon 7d met grip en 2 accu's, canon 300mm f2.8L kaal/met 1.4x tc/met 2x tc, acratech GV2 balhoofd.
Ik sluit niet uit dat er in de toekomst een wimberley kop en misschien een 500mm f4 gaan komen, dus hier moet het statief alvast op berekend zijn.

Ik snap dat Gitzo wel het sub is en dat het een aanschaf voor velen jaren is, maar het prijsverschil is behoorlijk groot voor (op papier, nouja monitor...) dezelfde specificaties.
Gezien ik ook met smart aan het wachten ben op de 7dII of wellicht de stap naar 5dIII ga maken, geef ik liever geen 1000euro aan een statief uit al weet ik dat het een net zo belangrijke investering is als goed glas.
Wie kan mij zijn gebruikerservaringen geven met name voor de sirui en benro statieven.
Misschien kan iemand mij ook wat tips geven of het echt wel nodig is om in het geval van gitzo om gelijk naar een 55..serie te gaan, of voldoet een 35/45..serie ook.

Alvast mijn verpletterende dank.
Wees gegroet, Anton
_________________
Xiezevliegen!!
Canon EOS 7D - Canon 300mm F2.8L
Back to top
Reply with quote
 
birdman


Gender: Male
Age: 63
Joined: 06 Jun 2004
Posts: 89
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 7:46    Post subject:
Eigenlijk heb ik een simpel advies voor je. Ga het proberen! Om wat geld te besparen en omdat ik mijn oude staief met Wimberley head van Gitzo te zwaar vond, wilde ik switchen naar Benro. Ben naar Cameratools gegaan en heb de statieven met mijn camera met converter en 500 mm lens uitgeprobeerd. De Benro is toen toch afgevallen ivm de mindere stabiliteit. Uiteindelijk daarom maar weer voor Gitzo, en ja dat is duur, gekozen.
_________________
Canon 1 DX Mark III, Canon 90 D en Canon 500 MM 4.0 Type II, 100-400 mm, 70 - 200 MM, 16 - 35 MM.
Back to top
Reply with quote
 
Bouke Atema


Gender: Male
Age: 43
Joined: 11 Jul 2009
Posts: 282
Location: Hengelo/Berlijn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 8:29    Post subject:
Je kunt ook voor een Nederlands product gaan!!
Ik heb ongeveer dezelfde combie die jij hebt en gebruik de Redged Heavyduty RHDC 336. werkt voor mij prima.
Deze is niet zo duur( weet niet precies hoeveel, omdat ik deze in een faisements uitverkoop heb gekocht) dus ik betaalde een erg goedkope prijs.
Misschien kun je daar op inkijken.
gr Bouke
_________________
CANON
www.boukeatema.com
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1045

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 10:14    Post subject:
ik heb een Sirui, maar niet degene die jij op je lijstje hebt staan. goed en niet te duur merk maar idd gewoon even proberen.
_________________
www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Hans Tamminga


Gender: Male
Age: 68
Joined: 19 Feb 2009
Posts: 92
Location: Joure
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 20:19    Post subject:
Ik gebruik sinds enkele maanden de Benro A4580T met een wimberley schommelkop. Ik ben hier zeer tevreden over.

De Benro koste 179 euro bij Camera NU.

Ik heb een Minolta 600 mm met een Sony A77 met batterijhouder. Gewicht samen ca 8kg. Ik denk niet dat er veel zwaardere combinaties zijn.

De Gidzo die ik op het oog had woog 450 gram minder maar was 900 euro duurder.

Hans.
_________________
Sony A 7 Mark 11 en Sony A 7
Macro 18-70mm
Minolta 300mm 2.8 HS Apo en 1.4 converter
Minolta 600mm 4.0
Sony zoom 70-400
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Mon 21 Apr 2014, 20:29    Post subject:
De Gitzo 5541LS Tripod al enige jaren in gebruik met de Wimberley schommelkop.
Mijn zwaarste combinatie: Nikon D4, 600mm staat in elke weertype (ook harde wind) als een huis Exclamation
Niet de goedkoopste spullen, maar die Gitzo en Wimberley ga ik niet meer verslijten Razz
Succes met je keuze.
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
Robbert de Smet


Gender: Male
Age: 30
Joined: 26 Sep 2008
Posts: 235
Location: Oostburg / Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 22 Apr 2014, 17:50    Post subject:
Heb zelf de Gitzo 5542LS die ook in je lijstje staat. Ben er erg over te spreken en zou hem zeker aanraden. Durf zelfs te zeggen de beste aankoop wat fotoapparatuur betreft omdat het bij al je apparatuur te gebruiken is. Staat zoals Rinus ook al zegt (ook al is het een vernieuwde versie) werkelijk als een huis in allerlei weersomstandigheden.
Heb zelf ook wel eens een vergelijkbaar Benro statief van een andere fotograaf geprobeerd, echter zijn er toch verschillen in het voordeel van de Gitzo. Of het de meerprijs waard is is een persoonlijke keuze, zelf vind ik het het zeker waard.
Hoop dat je er wat mee kunt!

Met vriendelijke groet,
Robbert
_________________
Canon
www.fotografie-robbert.weebly.com
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 23 Apr 2014, 7:00    Post subject:
Robbert de Smet wrote:
... echter zijn er toch verschillen in het voordeel van de Gitzo. ...

zou je ze kunnen benoemen?
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
AntonvE


Gender: Male
Age: 40
Joined: 12 May 2013
Posts: 27
Location: Poeldijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Apr 2014, 21:12    Post subject: Allemaal bedankt!!
Bedankt allemaal voor jullie reacties en adviezen.
Ik zal even mijn nadere toelichting in mijn keuze doen, hopelijk heeft iemand die dit in de toekomst leest wat aan de informatie.

Het is een hersenbrekende week geweest, dat kan ik je wel vertellen…
Ik heb alle besproken statieven eens op een rijtje gezet en overwegingen gemaakt.
Zoals Rinus en Robbert aangeven is het wel een feit dat een gitzo 5 serie staat als een huis, en ze zijn super degelijk gebouwd.
Mijn broer heeft ook de 5541ls en bij wijze van spreke is zijn statief op 1 poot nog stabieler dan mijn benro c3570t op 3 poten.
Ik heb ook veel reviews gelezen over de 3542ls van gitzo en die presteert bijzonder goed, maar laat met 600mm toch wat te wensen over.
Ook is het door weer en wind wel een zeer goed argument wat je overal veel naar boven ziet komen.
Veel statieven (zoals ik het lees en begrepen heb) zijn tot 400mm echt wel stabiel er boven laat wat te wensen over en met name grote lenzen in een stevige wind is niet te doen.
Ik ken ook iemand die perfect foto's schiet vanaf een dunne manfrotto met de middenkolomn volledig uit en die gebruikt een 500mm f4 van canon.
Dus ja hoe stabiel moet een statief daadwerkelijk zijn…

Ik ben voor mijzelf tot het besluit gekomen om toch een gitzo 5542ls te gaan kopen, en heb die zojuist besteld.
Er is vandaag een geweldige actie gaande bij cameraland voor 20% korting op statieven (code king2014) en dat scheelt toch een hoop duiten.
Sorrie wil geen reclame maken, maar een ieder die dit vandaag nog leest kan hier zijn voordeel uit doen( tot 26 april 2014 23:59uur).

Het gene dat mij over de streep heeft getrokken zijn de volgende punten:
1- Ik wil toch echt een stabiel statief, wil ik inleveren op stabiliteit in ruil voor gewicht dan kan ik altijd de monopod of de benro nog nemen(zolang die laatste er nog is)
2- Het is even afzien (in de portemonnee) maar het is in mijn ogen een net zo belangrijke aankoop als een goed stuk glas
3- Een keer aanschaffen en daarna hoef ik de komende jaren niet meer te kijken naar de aanschaf van een nieuw statief, hooguit wanneer ze een net zo stabiel maar veel lichter statief uitvinden.
Maar momenteel is er volgens mij niet veel beters dan een gitzo 5serie op de markt die toch nog redelijk te tillen is en dan zo stabiel staat.
4- Nadenkend over de aanschaf van de Benro destijds, heb ik nu spijt dat ik toen niet gelijk een goede gitzo heb gekocht. Dat had me al met al €300 kunnen schelen en een hoop "slechte" foto's. Deze fout/concessie wilde ik nu toch niet nog een keer maken.
5- De actie van 20% korting die toevallig nu in mijn mailbox kwam, waardoor het eenmalig een hoop centen scheelt en wacht ik tot morgen dan is de actie voorbij en betaal je de volle pond.

Nogmaals ik heb alle statieven bekeken en overwogen, maar ga toch de concessie niet maken om minder uit te geven en wellicht binnen mum van tijd weer een ander toch nog stabieler statief te willen kopen.
Mijn huidige benro is gewoon een goed statief voor een 300 misschien 400mm, maar groter en zwaarder dan laat hij het in stabiliteit toch afweten. Daar komt bij dat ik nu de 300mm f2.8L heb met 1.4x en 2x converter, maar ik sluit niet uit dat er in de toekomst een 500 f4 (sigma of canon) of misschien wel een 800 5.6/ 300-800 sigma bij gaat komen.
Of stel dat ik een keer wat van het grote glas ga huren.
Hier wil ik mij dan ook alvast voorbereiden door toch wat meer uit te geven voor een goed statief en dan ook die lenzen te kunnen schieten.

Nogmaals allemaal bedankt voor jullie reactie en tijd.
MVG Anton
_________________
Xiezevliegen!!
Canon EOS 7D - Canon 300mm F2.8L
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum