Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Novoflex op digitale camera; het kan !

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Jan 2006, 0:00    Post subject: Novoflex op digitale camera; het kan !
Naar aanleiding van een aantal foto's, gemaakt met een Novoflex 560mm, die ik op Birdpix had gezet, heb ik een aantal malen een vraag gekregen over de werking ervan, en mijn ervaringen er mee. Waarschijnlijk zullen er meer mensen zijn die dezelfde vraag hebben, dus zet ik het antwoord maar hier op de site voor de belangstellende.
Mensen van mijn generatie (wat klinkt dat erg he?) kennen deze lens als dé vogelfotografielens van zo'n 20 jaar geleden. Kwalitatief niet tot de top behorend, maar wel flink boven de middelmaat uitstijgend. Belangrijkst was de handige handgreep met het snelscherpstelmechanisme.
Ik heb de Novoflex zowel op de Canon 300D gebruikt, als op de 20D (of de lens ook werkt op andere merken weet ik niet).
Uiteraard werkt de lens alleen handmatig, scherpstelling als belichting.
Hoe ga je te werk ?
Zet je camera op de M(anual) stand. In geval van de 20D (en waarschijnlijk alle modellen van Canon), zet je aan/uit knop niet helemaal in de bovenste stand. Vervolgens kan je dan met de ring achter de ontspanknop (die je normaal ook gebruikt om onder of over te belichten) de belichting instellen. Dat betekent dus dat je je diafragma op de lens kiest, en vervolgens via de camera de bijbehorende snelheid instelt.
Als ik de drie linker contactpunten van mijn 1.4 converter met tape afplak,
kan ik deze ook gewoon gebruiken.
Als je een ander merk camera koopt dan je nu voor een aansluiting op je lens hebt zitten, kan je die gewoon omwisselen. Konijnenberg is de importeur, en daar kun je de ring het best bestellen. Kost (uit mijn hoofd) zo rond de 80 Euro.

Mocht je (voorlopig of nooit) voldoende geld hebben om een lange toplens te kopen (ook occasions zijn best prijzig), dan zou je kunnen besluiten om een tweedehands Novoflex op de kop te tikken. Er worden er volop aangeboden (waarschijnlijk ook omdat mensen denken dat je ze niet kunt gebruiken op digitale camera's), varieerend van tussen de 300 en 400 Euro dacht ik. Ik zou geen nieuwe kopen, aangezien je daar waarschijnlijk wel zo'n 3000 Euro voor neer moet tellen, en dan kan je beter doorsparen voor een Canon met AF en IS, of een 400mm kopen.
Nadeel van de Novoflex (in combi met de 20D) is het vrij donkere beeld dat je in de zoeker krijgt te zien (hoewel ik nou ook weer niet moet overdrijven). Afhankelijk van de kwaliteit van je ogen kan je er met je scherpstelling wel eens net naast zitten.
Verschil met Canon lens is dat de Novoflex wat zachter tekent, en zo als het lijkt wat minder verzadiging geeft (is niet direct een voor- of nadeel, aangezien je dit later toch weer kunt beinvloeden).
Over het algemeen gebruik ik de Canon 300mm met 1.4 converter het meest (alleen al vanwege het gemak van de AF), maar denk dat ik de Novoflex wat vaker ga gebruiken.

Doe er je voordeel mee,
Karel
_________________
Karel Mauer
Canon spullen


Last edited by Karel Mauer on Tue 05 Sep 2006, 21:03; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7402

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 11 Jan 2006, 12:52    Post subject:
Mochten er naar aanleiding van dit artikel van Karel mensen zijn die de aanschaf van een tweedehands Novoflex overwegen, ik heb er een te koop voor slechts 125,00 Euro. Zie mijn advertentie op Birdpix, geplaatst 1 oktober 2005 (kijk onder: Forum en dan "Marktplaats")
Groet,
Ad
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Elbert van Wijk


Gender: Male
Age: 44
Joined: 12 Jul 2005
Posts: 205

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 11 Jan 2006, 13:25    Post subject:
Kan je er ook mee digiscopen? Rolling Eyes Gewoon een compactje er voor houden? Inmiddels heb ik daar wat ervaring mee bij een verrekijker.
Nu begreep ik dat onze ogen gelijk staan aan 50mm (toch? Marcel) en dan is dus een 600mm gelijk aan een vergoting van 12 keer. Als je op 2x zoom dan geen vignettering krijg is een 1200 mm lens niet gering en wellicht ook nog lichtsterk(?). Ben benieuwd!
groeten
_________________
Canon DSRL: ouder spul
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 71
Joined: 03 Apr 2005
Posts: 7402

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 11 Jan 2006, 19:02    Post subject:
Lijkt mij niet Elbert. Deze lens heeft een bajonetsluiting (Pentax-vatting) waar je dus een camera aan kunt hangen. Je kunt niet een losse camera voor de open lens houden er er dan door fotograferen.
Groet,
Ad
_________________
Canon EOS 20D (2005) én Canon EOS 40D (2007) én Canon EOS 50D (september 2010). Canon 300 mm. F4 IS lens en Canon 1.4 converter.
Sinds 10 december 2005 Canon EF 500 mm. F4 L IS USM. Snelkoppeling Novoflex Miniconnect Profi-set.
Manfrotto 681B eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Hans van Agen


Gender: Male

Joined: 02 Aug 2004
Posts: 142

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 11 Jan 2006, 23:14    Post subject:
Quote:
Ad: Mochten er naar aanleiding van dit artikel van Karel mensen zijn die de aanschaf van een tweedehands Novoflex overwegen, ik heb er een te koop voor slechts 125,00 Euro.


It's mine!! Ik heb Ad net een bericht gestuurd.

En Karel .. bedankt voor het attenderen op deze mogelijkheid .. ik heb de camera (D200) bijna bij elkaar .. dit geeft mij de mogelijkheid door te sparen en toch lekker bezig te zijn de komende tijd! THANKS !!
Hans
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 Jan 2006, 23:52    Post subject:
@ Hans, ik heb alleen ervaring met Canon. Weet dus niet of 'ie werkt op een Nikon. Zou het toch eerst maar eens uit proberen.

@ Ad, met "doe er je voordeel mee" doelde ik niet meteen op het te koop aanbieden van je lens, maar je hebt er wel goed op ingespeeld. Vind het trouwens fideel van je dat je 'm goedkoper verkoopt dan de prijzen die ik noemde.

@ Ad en Hans, hoop voor jullie beiden dat ie 't gewoon doet op de Nikon.
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
Hans van Agen


Gender: Male

Joined: 02 Aug 2004
Posts: 142

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Jan 2006, 0:00    Post subject:
Komt goed hoor Karel .. die vatting zou beschikbaar moeten zijn volgens berichten die ik op het net heb gevonden! Ik heb de lokale handel én Konijnenberg al om info en een offerte gevraagd! Ben benieuwd en accepteer 't risico (gezien de prijs)!
Even voor een goed begrip .. Ad had de Novoflex al sinds oktober in de verkoop!
Hans
Back to top
Reply with quote
 
Bert de Vette


Gender: Male
Age: 73
Joined: 19 Aug 2005
Posts: 13
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 12 Jan 2006, 14:26    Post subject: Novoflex
Ook ik heb hier nog een 600 mm. van Novoflex, die ik gebruikte in combinatie met de Minolta 9. Als alles werkt zoals door de vorigen aangegeven is hierop iedere aansluiting te koop. Voor 250 euro weet je alles.
Back to top
Reply with quote
 
graaf-foto


Gender: Male

Joined: 10 Mar 2006
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 10 Mar 2006, 22:00    Post subject: Re: Novoflex op digitale camera; het kan !
Karel,

bedankt voor het informatieve artikel. Even voor de duidelijkheid, het grote voordeel van Nikon is dat in de tijd dat Canon 3-4 maal van vatting verandrde, Nikon 'gewoon' de F-bajonet trouw bleef. Dat betekent dat je voor Nikon deze lens op elke camera kan zetten die in de laatste 30-40 jaar is geproduceerd, ongemodificeerd (geen plakwerk nodig). Voor de goedkope digitale SLR's is er dan geen lichtmeting meer (mechanische diafragma overbrenging is daar niet aanwezig). Voor de D1/2-serie en de D200 valt hooguit alleen de matrix meting weg.

En natuurlijk, MF instellen, maar op de AF bodies wel met AF confirmatie in de zoeker.

met vriendelijke groet,

Menno

[quote="Karel Mauer"]
Ik heb de Novoflex zowel op de Canon 300D gebruikt, als op de 20D (of de lens ook werkt op andere merken weet ik niet).
Uiteraard werkt de lens alleen handmatig, scherpstelling als belichting.
Hoe ga je te werk ?
Als ik de drie linker contactpunten van mijn 1.4 converter met tape afplak,
kan ik deze ook gewoon gebruiken.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Mar 2006, 22:37    Post subject:
Yahoo! Ik heb gisteren ook de novoflexgreep met de 400 f5.6 kop en....de Leica Telyt 560mm f6.8 in bezit! Nu alleen nog de aansluitring bestellen bij K'berg en nog wat modificatie voor het gevaarte op statief te krijgen. Jullie merken vanzelf wel wanneer deze opterationeel is... Wink

O ja, mocht iemand me kunnen helpen met Canon EOS aansluitring voor de greep (dus willen verkopen), dan heb ik altijd een goed bod in petto (code van deze ring is CANA-AF).
Ik heb tevens een aansluitring voor Nikon AF - AI liggen (code NIKA), Hans, heb je hier nog wat aan of heb je al besteld bij K'berg?
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Hans van Agen


Gender: Male

Joined: 02 Aug 2004
Posts: 142

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Mar 2006, 13:54    Post subject:
Nou .. het is voor mij Canon geworden (20D)
Ik heb de mount nu 4 weken geleden bij k'berg besteld .. zit nóg te wachten. Ze zijn niet in voorraad! Jij ook sterkte!
Hans
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik


Gender: Male
Age: 43
Joined: 30 May 2005
Posts: 536
Location: sexbierum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Mar 2006, 20:50    Post subject:
Hmm,

Ik ben in de gelegenheid om voor de minolta 5d een dergelijke lens van novoflex aan te schaffen. Volgens de specs heeft de huidige 5d "minolta a draad" Weet iemand toevallig of dat hetzelfde is als de "oude minolta af draad? " En zo niet of hier een verloopring voor is?

Nog een goedkope lensen tip;
Zoek eens op ebay (.com) op bijv 400mm lensen. Er zijn diverse lensen van chinese makelij in omloop. Kosten een drol, (let ook op zeer groot prijsverschil onderling!) Soms zo goedkoop dat je het soms "moet" proberen. Als het echt waardeloos is kun je er altijd nog water ingieten en hem als vaas inzetten Cool
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Mar 2006, 21:25    Post subject:
ik zou die een-drol-kostende lenzen niet aanbevelen. Misschien is het wel een illegale scheet, en anders een holle windbuil. Voor goede waar is een markt, en dat weten chinezen, nigerianen en hollanders ook.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik


Gender: Male
Age: 43
Joined: 30 May 2005
Posts: 536
Location: sexbierum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 23 Mar 2006, 0:09    Post subject:
Ik ben helaas niet bekend met dergelijke termen. Ieder moet zelf weten wat hij/zij doet uiteraard. Het zou voor sommigen misschien handig kunnen zijn. Als het in m'n interieur zou passen had ik misschien 2 400mm's ter decoratie op m'n tv-meubel gezet. Voor die € 50,- p/st hoef je het niet te laten. Sommige vazen zijn duurder. Razz
Back to top
Reply with quote
 
rienvanwijk


Gender: Male
Age: 37
Joined: 17 Jun 2008
Posts: 3
Location: Wageningen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Jun 2008, 11:51    Post subject:
Deze topic is al wat ouder, maar voor de mensen die nog zaten te wachten op de kans om Novoflex lenzen in hun bezit te krijgen: op de marktplaats heb ik zojuist een advertentie geplaatst, omdat ik mijn hele set verkoop vanwege tijdgebrek (400 en 600mm, verder alles compleet en inclusief tas). Wees er snel bij dus!
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum