Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


400mm of 500mm ?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
pascald


Gender: Male
Age: 39
Joined: 14 Mar 2006
Posts: 12
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 14 Mar 2006, 17:26    Post subject: 400mm of 500mm ?
Ik wil graag een Tele zoomlens aanschaffen op mijn (Canon EOS 20D / 300D) en heb maximaal €1000,- euro te besteden.

Ik zit nu te twijfelen tussen 2 Sigma lenzen:

Sigma 80-400mm F4.5-5.6 EX OS
Sigma 50-500mm F4-6.3 EX APO

bij konijnenberg zitten beide lenzen net onder de €1000,-

Sigma 80-400 heeft een beeldstabilisator en dat is volgens mij een groot pluspunt. maar is 400mm voldoende om leuk vogels te fotograferen? (ervaringen?)

Sigma 50-500 heeft een heel mooi groot bereik en sluit mooi aan op de standaard lenzen. Deze heeft geen beeldstabilisator, wordt deze ook gemist?

Mijn vraag is: Welk aantal millimeter heb je minstens nodig om leuke plaatjes te schieten? voor bv. een buizerd op een paaltje of andere water en weidevogels.


Graag hoor/zie ik jullie ervaringen, waarom ik wel of waarom ik niet een bepaalde lens moet nemen, zo kan ik makkelijker een keuze maken.
Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie hier links neer zetten waar ik foto's kan bekijken.

alvast bedankt
Back to top
Reply with quote
 
Photo-ay


Gender: Female
Age: 53
Joined: 29 Jan 2006
Posts: 4
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 Mar 2006, 19:42    Post subject:
Beste Pascald,

Inderdaad moeilijk om een goede lens te kiezen.

Zelf werk ik sinds een jaar met de sigma 50-500 [bigma.... Wink ] en vind het een superlens. Hij weegt behoorlijk wat, maar ik kan er bij snelle sluitertijden goed mee uit de hand fotograferen. Ik werk wel met een KM7d waar stabilisatie ingebouwd is in de body en kan je dus niet vertellen wat het zonder deze stabilisatie voor resultaat geeft!
Zelf ben ik heel enthousiast over 'zijn' resultaten. Goed geschikt qua lichtsterkte voor vogelfotografie!

De vogelfoto's op onze site zijn voor een groot deel met deze lens gemaakt, en de paar foto's die inmiddels op BP staan ook.

Veel sterkte bij het maken van de juiste keus. En graag zie ik in de toekomst wat van je resultaten!!
Groet,

Yvonne
photo-ay
www.photo-ay.nl
_________________
Konica Minolta 7D en Sony@700
Sigma 50-500mm
KM 100mm
KM 17-35mm
Back to top
Reply with quote
 
Jan-Jaap
Guest







PostPosted: Wed 15 Mar 2006, 12:27    Post subject: Sigma
Een dezer dagen schaf ik de 300mm F4.0 aan, mits Konijnenberg hem deze of komende week
binnen krijgt. Ik heb nu nog de Sigma 170-500 en daar ben ik niet tevreden over. Alles is
wel scherp maar ik mis toch contrast en dus de details in de foto's en dat verwacht ik wel te
krijgen bij de canon.

Ik zou zeggen spaar nog even door of maak een deal met je bank en ga voor de 300mm F4.0
of misschien de 400mm F5.6 beide van Canon. Met beide lenzen zijn ontzettend mooie
foto's gemaakt, en die zijn hier veel te vinden.

Jan-Jaap

p.s. je kunt ook mijn Sigma 170-500 kopen. Nieuwprijs juli 2005 €610 hij mag weg voor €400. :wink:
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 40
Joined: 18 Jan 2004
Posts: 91
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Mar 2006, 20:07    Post subject:
He ik wil momenteel ook de 50-500mm aanschaffen van Sigma, en heb dus veel rondgevraagd op het internet.
En krijg van veel mensen te horen dat dit een erg goede lens is, en vind het resultaat ook erg mooi.
Hij scoort trouwens ook hoog bij testen.
Er zit wel geen Is op maar doet het met goed weer perfect, en de foto's zijn ook goed erg scherp.
Het gaat er ook vaak om wie de foto's maakt met de lens.
Ik heb zelf ook de 300mm F/4 van Canon en die is natuurlijk ook goed, maar die ligt momenteel in de reparatie omdat de motor het heefd begeven.
En dus wil ik er nog een lens bijhebben, voor het geval dat de motor het weer begeefd.
Maar misschien bevalt de Sigma me wel zo goed dat dit mijn standaard lens wordt.

De groeten
Paul
_________________
Canon Eos Mark 1D IV en Canon Eos 5D Mark II met de lensen: Canon 500mm F/4.0 en de Canon 300mm F/4.5 L IS , en de converters: Canon ef 1.4x II en 2x II extender.
Back to top
Reply with quote
 
Paul Cools


Gender: Male
Age: 40
Joined: 18 Jan 2004
Posts: 91
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 Mar 2006, 17:33    Post subject:
He Pascal

Ik kwam deze pagina nog tegen met foto's die door deze lens zijn gemaakt.
Erg mooie resultaten dus.
http://www.pbase.com/jbarnes/birds
_________________
Canon Eos Mark 1D IV en Canon Eos 5D Mark II met de lensen: Canon 500mm F/4.0 en de Canon 300mm F/4.5 L IS , en de converters: Canon ef 1.4x II en 2x II extender.
Back to top
Reply with quote
 
pascald


Gender: Male
Age: 39
Joined: 14 Mar 2006
Posts: 12
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 22 Mar 2006, 22:16    Post subject:
even op speurders.nl geneusd... en ben daar een zo goed als nieuwe Sigma 80-400mm F4.5-5.6 EX OS tegen gekomen (7 maand oud), ik ga hem morgen ophalen voor €750,- dat is +/- 250 euro goedkoper dan bij een gemiddelde fotozaak. Ik dacht dat dit wel een goede deal was.

Op andere sites waren mensen over het algemeen erg tevreden over deze lens. Zo zou de scherpte en kleur vergelijk baar zijn met de 100-400L van Canon.
Veel gebruikers lukt het om op 400mm met een sluitertijd van 1/30 een scherpe foto te maken.

Wel is de autofocus wat trager.
Maar ja... wat is trager? Dat is voor mij nu nog een vraagteken morgen weet ik het.. en zal het hier zeker posten.

mocht ik 400mm niet genoeg vinden ga ik er later een converter tussen zetten

Groeten, Pascal
Back to top
Reply with quote
 
digiton


Gender: Male
Age: 67
Joined: 20 Feb 2006
Posts: 5

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Mar 2006, 22:56    Post subject:
Mischien wat ver weg, maar als je het omrekend naar euro's is dit erg goedkoop ook met vervoerkosten erbij. http://www.prestigecamera.com/product.asp?id=sg50500afmn&l=Nextag
Rolling Eyes
_________________
Sony A700
50mm macro/ 100mm macro/ 180mm macro/ 400mm HS G f4.5/ 12-24mm
Back to top
Reply with quote
 
pascald


Gender: Male
Age: 39
Joined: 14 Mar 2006
Posts: 12
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 26 Mar 2006, 21:34    Post subject:
Ik heb de Sigma 80-400 EX OS nu een aantal dagen in bezit, en kan niet anders zeggen dat ik meer dan tevreden ben! De lens maakt zeer scherpe foto's en de kleur is prima.

Wel liep ik nog tegen 1 ding aan.
De OS van de lens kreeg ik in eerste instantie niet aan de praat. Na wat rond geneusd te hebben op internet kwam ik er achter dat de Canon EOS 300D te weinig stroom levert om de stabilisator te voeden.

Op een andere site las ik dat iemand met een EOS 10D zeer tevreden was met deze lens en ook geen problemen had.

Een tijd geleden had ik al eens her en der gehoord dat er een soort van gekraakte 10D firmware beschikbaar was voor de EOS 300D.
Ik heb besloten deze op mijn Camera te zetten om te kijken of dit zou werken. Dit was inderdaad de oplossing! De 300D body heeft nu de zelfde opties als de 10D en levert nu voldoende stroom om de lens optimaal te gebruiken.
(meer info over de firmware) http://digitalrebel.lingbeek.com/firmware.html

Toen de OS zijn werk deed kwam ik er pas echt achter hoe goed deze lens is, op 400mm kun je op 1/30 goed uit de hand fotograferen. Dit levert verrassend scherpe foto's op.

Hieronder staat een foto van een Knobbelzwaan om even de kwaliteit te laten zien. Daaronder staat een link naar de afbeelding op ware grote.



http://members.home.nl/pascal.dagelet/Zwaan/80-400%20OS%20EX.jpg
Canon EOS 300D
Sigma 80-400 OS EX

320mm
F 6.3
1/600
ISO 200
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum