Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

workflow en bijhorende software
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 21 Jul 2006, 16:40    Post subject: workflow en bijhorende software
Hi lui,

Graag wil ik - nog eens - weten welke software jullie gebruiken - en of en waarom je daar tevreden mee bent - voor het volgende

1) uitzoeken van de beste foto van een bepaalde plaats, dag of soort
2) voorbewerken: kleurtoon- & belichtingcorrecties, liefst in lagen en met maskers.
3) nabewerken: stofjes verwijderen en eventueel een beetje clooien.
4) dia-presentaties maken

Het liefst zou ik dit willen met de originele bestanden die uit de camera komen: raw. Fase 3 werkt dan helaas niet meer, dus fase 4 ook niet.

Omdat ik geen creative suite cs2 wil aanschaffen (of illegaal installeren) behelp ik me een beetje:

1) doe ik met RAWshooteressentials aan de raw-bestanden. Werkt op zich prima, maar niet heel snel.
Grootste nadeel is dat ik slechte foto's bewaar tot ik betere heb. Omdat ik geen database heb om snel foto's bij elkaar te zoeken, zet ik ze per soort in een map. Dat is onhandig en omslachtig bij zowel het opslaan als het archiveren. Beter is per dag/maand opslaan, maar dat werkt bij mij dus niet.

2) doe ik vaak met rawshooter essentials (RSE). Nadeel is dat het programma heel andere dingen doet dan nikon (capture) zou doen. Ook zit er geen curves in. Alternatieven zijn o.a. rawshooter premium, capture en camera raw van adobe photoshop (maar de kracht van raw raak je kwijt tenzij je al je foto's omzet naar DNG-formaat).
Ik ben heel benieuwd naar capture NX dat nikon aan het voorbereiden is. Ik heb een vrij krachtige raw-convertor nodig omdat ik van moeilijk licht houdt met veel contrast en dit graag dan weer terug wil brengen in de aangename proporties die ik met mijn ogen zag.

3) doe ik met photoshop elements 2.0.
Hier zit helaas ook geen curves in - om de gebreken van RSE te compeneren, en ik kan geen 16 bit tiff's laden uit mijn Rawconvertor (2).

4) doe ik gewoon met jpeg's van de raw's, gemaakt in photoshop (na stap 2 en 3). Vervolgens in de viewer van windows. Op zich prima beeld. Nadeel de diapresentatie gaat vanzelf door na 3 seconden, kun je niet uitzetten (?), en de viewer zelf (niet de diapresentatie) lelijke randen en mager beeld geeft. Som sgebruik ik zelfs powerpoint voor - overwegend - fotopresentaties Embarassed

1, 2 en 4 zouden deels in Picture Project van nikon kunnen, ware het niet dat dit programma extreem traag is en de benodigde database maar heel weinig foto's kan bevatten.
Adobe creative suite levert het allemaal, al moet je je bestanden omzetten naar DNG, maar zijn zoveel kosten nodig?

Ik wil graag een simpel, snel en compleet systeem. Svp jullie ervaringen. en ideen, liefst met prijsaanduiding.
peter
Back to top
Reply with quote

Peter van der Wijst

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 21 Jul 2006, 20:03    Post subject:
Hoi Peter,

Ik gebruik zelf meestal BreezeBrowser Pro om de foto's snel in te bekijken. Op de schijf worden ze per dag weggeschreven door Downloader Pro.
Op aanraden van Chris Breeze (hij is niet van plan om een database in BreezeBrowser in te bouwen) heb ik ook Imatch aangeschaft. Daarin kun je per foto keywords aangeven waarop weer gezocht kan worden. Als je eerst in BB al keywords invult (IPTC data) dan kan Imatch aan de hand daarvan de foto's in de juiste categorie plaatsen. Moet je wel consequent werken.

Voor het bewerken gebruik ik wel PS CS2. Maar kan ook vanuit BB. Ik heb ook wel Rawshooter Essentials en Premium geprobeerd. Ziet er mooi uit maar toch niet helemaal mijn ding.
Overigens is nu gratis de beta van Adobe Lightroom voor Windows te downloaden van adobe.com. Mijn eerste indruk: erg vergelijkbaar met Rawshooter maar ik moet het verder uitproberen.

Om foto's vanaf scherm of beamer te laten zien voldoet meestal BB prima. Verschillende snelheden zijn in te stellen of je springt er gewoon met het handje doorheen. Begint aan het einde automatisch weer vooraan.
Overigens kan BB dit doen direct vanaf de RAW foto. Er wordt direct een verscherping toegepast waarvan je de sterkte zelf kunt instellen.

Hopelijk heb je hier wat aan?

Groeten,
Peter

peter wijn

PostPosted: Fri 21 Jul 2006, 20:45    Post subject:
dat zijn al 2 stemmen voor bb, want ik sprak net arie die ook min of meer zo werkt (alleen dan met zijn geheugen als database ???). dank peter.
breezebrowser van http://www.breezesys.com/ 70 dollar.

Imatch is van www.photools.com en kost 60 dollar.
Is het programma geschikt om snel voor grote aantallen foto's onderwerp (vogelsoort, liefst in meerdere talen) en locatie in te voeren?

Oh ja, ik vergat nog:
0) foto's importeren uit camera of mobiele harddisk en meteen de juiste naam gevan met pictureproject (is dit programma toch nog ergens goed voor). gaat prima, geen wijziging nodig.
Back to top
Reply with quote

Peter van der Wijst

PostPosted: Fri 21 Jul 2006, 21:29    Post subject:
Als je de foto's inleest in Imatch kun je er voor kiezen om ze direct te bookmarken. Dit zet ze even apart, om ze van daaruit van de juiste keywords en categorien te voorzien. Dit kan voor meerdere foto's tegelijk gebeuren. Daarna de bookmark er af en ze verdwijnen uit je lijstje. Zo ga je door totdat je ze allemaal gehad hebt.
Maar later kun je nog altijd natuurlijk keywords en categorien blijven toevoegen.
Je kunt x-aantal dagen versie downloaden en uitproberen of het wat voor je is.

Ik had hiervoor Photoshop Album en ACDSee geprobeerd maar kom daar mogelijkheden tekort die wel in Imatch aanwezig zijn. Imatch kan veel uitgebreidere en ingewikkelder selecties aan.
Wel jammer dat het mooie jaaroverzicht van Album er weer niet in zit maar zo heb je altijd wat. Wink

Dirk-Jan

PostPosted: Fri 21 Jul 2006, 23:07    Post subject:
Hallo Peter,

Van BB had ik ook al gehoord wat betreft het invoeren van ITPC data. Heb er nog niet mee gewerkt. Ik bekijk mijn RAW beelden in FastStone Image Viewer. Daarna bewerk ik ze in PS CS2.
Met FastStone Image Viewer kun je ook een diavoorstelling maken. Je kunt er van alles aan toevoegen. 150 verschillende overgangs variaties, je kunt er muziek onder zetten en je kunt de snelheid regelen. Enige nadeel is dat je alleen een map kunt laten zien. De volgorde kun je niet bepalen. Daar is IrfanView weer goed in. Daar kun je de foto's die je wilt laten zien 'uploaden' en in de jusite volgorde zeten.

peter wijn

PostPosted: Sun 23 Jul 2006, 21:32    Post subject:
dirk-jan, ook jij bedankt.

ik weet eigenlijk maar heel globaal - oops - waar ITPC voor staat en wat het precies inhoudt. Weet jij een website waar je dat kan vinden?
Back to top
Reply with quote

Dirk-Jan

PostPosted: Mon 24 Jul 2006, 11:00    Post subject:
Hallo Peter,

Had er ook nooit bij stilgestaan wat het precies is. In adobe kun je allerlei handige info aan je foto toevoegen. Dat wordt ITPC data genoemd. Heb ff gegoogled en kwam op DIT uit.

Arjen Drost

PostPosted: Mon 24 Jul 2006, 11:19    Post subject:
Peter van der Wijst wrote:
Als je de foto's inleest in Imatch kun je er voor kiezen om ze direct te bookmarken. Dit zet ze even apart, om ze van daaruit van de juiste keywords en categorien te voorzien. Dit kan voor meerdere foto's tegelijk gebeuren. Daarna de bookmark er af en ze verdwijnen uit je lijstje. Zo ga je door totdat je ze allemaal gehad hebt.
Maar later kun je nog altijd natuurlijk keywords en categorien blijven toevoegen.
Je kunt x-aantal dagen versie downloaden en uitproberen of het wat voor je is.

Ja, heb naar aanleiding van dit bericht die 30 dagen versie maar eens gedownload. Wat een geweldig programma! Het werkt behoorlijk gebruiksvriendelijk (al heb ik niet het idee dat ik al meer dan 10% van het programma gebruik) en je kunt er inderdaad heel snel je foto's mee terug zoeken. Je kunt zelfs cd's/dvds invoeren, dan slaat hij een thumbnail op en vraagt hij naar de juiste dvd indien nodig (al heb ik dit zelf nog niet geprobeerd).

Zeker een aanrader dus. Dank voor de tip.

Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 27 Jul 2006, 20:50    Post subject:
ik lees net dat er een trial-versie van nikon capture NX uit en gratis beschikbaar is. Het is een RAW-convertor voor Nikon, maar daarnaast ook een (voor)bewerkingsprogramma met geinige mogelijkheden.

Het zou mijn bedoeling zijn dit programma te gebruiken, samen met het bekijk/zoekprogramma. Ik vrees dat je dan automatisch ook bij Nikon View pro - nog niet beschikbaar - uitkomt.

Als iemand nu al een zinnig idee hierover heeft, wees welkom.

Last edited by peter wijn on Fri 28 Jul 2006, 18:45; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Dirk-Jan

PostPosted: Thu 27 Jul 2006, 23:10    Post subject:
Ook hier plaats ik de link naar een draadje over de Nikon software. Heb het ook gedownload, maar begin een beetje te verzuipen in al die trial versions. Op het oog weinig verschillen, maar heb nog nergens de IPTC data goed in mijn foto's kunnen krijgen.

adjuh

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 08 Aug 2006, 16:16    Post subject:
Ik had de trial versie van Nikon Capture NX getest en ben 100% tevreden. Heb dit programma dan ook meteen gekocht.
Hiervoor heb ik altijd met Photoshop CS2 gewerkt, maar was daar nooit echt blij mee. Het zal wel aan mij liggen, maar ik kon de kleuren nooit goed krijgen met PS. Nu ik NX heb is dat een fluitje van een cent.
Je hebt wel een redelijk snelle computer nodig met minstens 1Gb werkgeheugen. ( meer is aan te raden )
mvrgr
Ad
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 15:43    Post subject:
ter informatie: Iview ondersteund aanpassingen van Nikon capture NX
dat valt mee.
snel foto's onderling vergelijken valt me niet mee. daarin ben ik sneller met RAW-Shooter Essentials Wink
Back to top
Reply with quote

hans gebuis

PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 17:00    Post subject:
had peter al in een persoonlijke mail geantwoord.mag verder best openbaar.misschien heeft iemand er iets aan.
ik ben ook nog steeds zoekende naar de meest ideale workflow. het vervelende is, dat als je denkt het voor elkaar te hebben er al weer updates en zelfs volledig nieuwe programaa's zijn verschenen. ik houd het soms echt niet meer bij!
capture heb ik in het begin wel eens gebruikt,maar toen beviel het niet echt. dat geldt ook voor bibble; 1x ,maar nooit meer.
zoals gezegd heb ik lightroom beta wel gedownload maar er nog niets mee gedaan. wil ik wel eens proberen.
mac is ondertussen ook met aperture gekomen, maar daar weet ik helemaal nog weinig van.

ik werk nu eigenlijk uitsluitend met adobe en dat bevalt eigenlijk wel goed.
bridge is best een fijne browser, alleen-nog-wat traag. hierin laad ik kaartjes uit,rename de files en vul iptc in. gaat allemaal in batch, maar zoals gezegd wat traagjes.
nu heb ik zelden of nooit enorme hoeveelheden,maar weet van mensen die wel veelschieter zijn, dat ze hiervoor liever photomechanic gebruiken.
verder bewerk ik in cs2 en sla raw en bewerkte tiffs op aparte schijven op ( en als het zo uitkomt brand ik er ook nog dvd's van); tiff met toevoeging van beschrijving maar met oorspronkelijke,herbenoemde, raw-nummer.
tot op heden gebruikte ik cumulus ( heet nu trouwens mediadex) als database zoekprogramma. dat werkte redelijk alleen te veel van het goede.
heb dan ook al enige tijd iview in huis, maar ook daar moet ik nog aan beginnen.

Roel Meijer

PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 21:04    Post subject:
Bij mij loopt de verwerking van nieuwe opnames weer wat anders. Ik gebruik een combinatie van a) Zoom Browser EX (geleverd bij mijn Canon 5D); b) PS en c) iMatch.
Ik fotografeer alles in RAW en na het uploaden daarvan (in mappen per datum) komen de volgende stappen:
1. Met ZB een eerste selectie maken, d.w.z. weggooien wat niet aan mijn eisen voldoet
2. Alle overgebleven RAW’s opnemen in de database van iMatch (iMatch kan ze zonder problemen inlezen)
3. Met ZB eventueel wat kleine aanpassingen maken (lichter/donkerder) en converteren naar TIFF
4. De Tiffs opnemen in iMatch
5. De twijfelgevallen in PS beoordelen en eventueel via iMatch alsnog deleten
6. De overgebleven Tiffs en Raws van dezelfde doorlopende nummering voorzien; daar heeft iMatch een uitstekende voorziening voor
7. De goede Tiffs in PS verder in orde maken (vlekjes wegwerken, kleur bijstellen, enz.)
8. In iMatch selectiecriteria opgeven, IPTC-velden invullen, eventueel administratieve gegevens toevoegen, enz.
9. Via iMatch backups maken van zowel Raw als Tiff
10. Eventuele verdere bewerkingen bijv. voor Birdpix (kunnen desgewenst ook weer in iMatch worden opgenomen).
Voor de verschillende verwerkingsstadia van Raw, resp. Tiff kun je aparte mappen maken, maar het werk veel handiger dat onderscheid via iMatch te regelen. Verder heb ik de ervaring dat heel veel van het werk met iMatch batchgewijs kan, met eventueel wat kleine aanpassingen per opname.
Ten slotte, ook met ZB en iMatch kunnen foto’s bewerkt worden. Die opties gebruik ik niet omdat PS meer mogelijkheden heeft. Ook maak ik nog geen gebruik van de mogelijkheid om binnen iMatch PS aan te roepen, maar dat heeft vooral met de wat beperkte capaciteit van mijn pc te maken.
Mijn keus is destijds op iMatch gevallen omdat het flink wat goedkoper was dan iView, bij ongeveer dezelfde functionaliteit. Ik gebruik het ruim een jaar en heb er tot nu toe alles mee kunnen doen wat ik wil. En, wat misschien meer zegt, ik gebruik nog maar een fractie van de mogelijkheden.

Voor wie er wat aan denkt te hebben, Roel

peter wijn

PostPosted: Tue 18 Sep 2007, 21:54    Post subject: Nikon capture NX en ViewNX en Transfer
er zijn 2 nieuwe programma's van Nikon uit: Nikon ViewNX en Transfer, beide gratis.
Ook is capture NX voorzien van een nieuwe versie 1.2.

Transfer heb ik nog niet geprobeerd. Maar View en 1.2 zijn beide behoorlijk snel geworden in het openen (en capture ook in wegschrijven) van RAW-foto's.

Heel bruikbaar geworden.
www.nikon.nl en dan zoeken onder support.
Back to top
Reply with quote

PFlieringa

PostPosted: Wed 19 Sep 2007, 9:32    Post subject:
Peter,

Ik gebruik de faststone image viewer voor het snel bekijken van foto's en de transfer/herbenoemen van de memory card naar schijf. Met dit freeware tool zijn vele handige bewerkingen mogelijk, zoals het maken van een slideshow. Daarnaast gebruik ik met groot plezier Nikon capture NX 1.2 voor alle bewerkingen (geen fratsen). Daar naast heeft, indien je een windows pc hebt, MS een handige tools (raw viewer etc) gratis beschikbaar http://www.microsoft.com/prophoto/. Deze tools worden geintegreerd in ms programma's.

Succes,
Pieter
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 19 Sep 2007, 12:07    Post subject:
dank pieter, die tip heb je al een paar keer gegeven.

(voor wat het waard is:) rawshooter vind ik persoonlijk prettiger in het gebruik dan Faststone IV en ook nog steeds prettiger dan ViewNX, omdat je zelf beter kan bepalen waar je thema's neerzet op het scherm.

Het grote voordeel van ViewNX is dat je hierin hetzelfde beeld van je RAW ziet als in Capture en iView: zelfde kleuren en toon, alle bewerkingen zijn te zien. Bovendien kun je vanuit ViewNX ook de foto meteen openen in Capture NX.
Als je Nikon gebruikt, dan zou ik ViewNX zeker eens proberen. Ben benieuwd Smile

Die tools van MS heb ik destijds snel weggegooid. Zit alleen maar in de weg, vreselijk traag en beeld was niet om aan te zien. Inmiddels verbeterd?
Back to top
Reply with quote

buzzz3d

PostPosted: Wed 19 Sep 2007, 13:59    Post subject:
peter wijn wrote:
(voor wat het waard is:) rawshooter vind ik persoonlijk prettiger in het gebruik dan Faststone IV

Rawshooter is een leuk pakket inderdaad alleen jammer dat het opgekocht is door Adobe en er geen updates meer van komen.

Groet, Erik
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 22 May 2008, 13:24    Post subject:
heb verzuimd hier aan te geven dat iView inmiddels overgenomen is en inmiddels microsoft expression media heet.

De beta-versie van versie 2 wordt al volop getest, maar de software kan nog steeds niet - zonder omweg - nikon D3 en D300 NEF's laten zien! Deze camera's zijn nu 5 a 6 maanden uit!

Weet iemand of cumulus en/of Imatch NEF-bewerkingen (gemaakt in capture NX dus) laten zien?

EDIT:
Dit probleem schijnt trouwens aan nikon te liggen en niet aan Microsoft. Ook andere leveranciers hebben het probleem (zie FAQ bij website imatch).

Last edited by peter wijn on Thu 22 May 2008, 15:06; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Mies
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 22 May 2008, 13:32    Post subject:
Peter I-view laat bij mij feilloos de D300 bestanden zien. Ik heb het evenwel niet geupgraded naar Microsoft expression media
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 22 May 2008, 14:52    Post subject:
het schijnt dat er inmiddels een fix is voor expression media zodat D3 en D300 bestanden gewoon kunnen worden gebruikt.

ik snap nog niet zo goed hoe je het installeert. (oh, eerst via configuratie de bestaande geheel verwijderen, hoe het programma dan je licentie onthoudt??? maar hij doet het wel).

proberen, en....

HET WERKT !!!! JA!!!!

maar alleen met onbewerkte NEF's....
grrrr!
Back to top
Reply with quote

Kashmar

PostPosted: Thu 22 May 2008, 15:08    Post subject:
Peter, ik gebruik naast View NX ook Nikon Tranfer en dat bevalt me. Daarnaast heb ik pas een nieuwe kaarlezer gekocht van Sandisk (zon'n staande op een voetje) en dat scheelt een jas. Wat zeg ik .. een jas en een trui! Poepie snel.

Succes,
Marc
Reply with quote

FopSop

PostPosted: Fri 23 May 2008, 10:12    Post subject:
Ik haal de foto's van mijn memorykaartje,
en zet ze in een map die bestaat uit de datum en 1 woord (vb 2008 05 28 - Hengelhoef)
daarin zitten dan de raws, en 2 mappen (jpegs & DNG)
de Raws laad ik in via Lightroom, waar de basisbwerkingen plus metadata en alle mogelijke tags (ook via batch) kunnen worden toegevoegd. De slechte en de goede worden gescheiden, zodat we via een puntensysteem kunnen filteren op 1 to 5 sterren die je zelf aan de foto toekent.

exporteren voor photoshop (zwaardere bewerkingen zoals clonen of ...) kan via een dng of via jpeg waar de basisinstellingen op zijn toegepast. LR is een database, dus laat de foto's op zijn plaats staan en tootn enkel een 'instance'

de exporten (dng in mijn geval omdat kwaliteit hoog bovenaan staat bij mij als grafist) komen dus te staan in de DNG map in de folder,
de jpegs voor online te zetten (die ik steeds manueel maak omdat toch enkel de besten online komen) in het mapje jpegs.

Deze workflow werkt goed voor mij...
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 23 May 2008, 13:27    Post subject:
effe een update voor hoe ik een en ander gebruikte (tot d300 files - en nu dus capture nx-files - roet in het eten gooiden:
- fotograferen in raw (losless-compression) bij instelling neutraal, ruisfilter uit;
- laden op schijf met nikon transfer (en hernoemen PW-jaarmaanddag-originelenaam.nef, en toevoegen fotografen info);
- maken van een tijdelijke backup;
- selectie van te bewaren bestanden met Nikon View NX (heeft ook kleurentags en sterren voor allerhande selectie-mogelijkheden, deze zijn compatibel met Expression Media//I-view). ### Ik bewaar - voorlopig zo 20% van wat ik gefotografeerd heb, om tijd te besparen bij het terugvinden en kijken.
- afwerken in capture nx van de beste beelden. ### soms al tussendoor. aangezien ik geen prof ben permiteer ik me dit soort inefficient gedrag. Ik heb ook plezier van mijn slechte foto's...
- aan de hand van de bewerkte beelden pas ik de zelfde bewerking als batch toe op iets mindere foto's uit dezelfde serie.
- laden in Expression Media, toevoegen van informatie als plaats en naam van het onderwerp.
- check met eerdere gemaakte beelden per onderwerp - om te zien of de foto's wel wat toevoegen. Hier sneuvelt nog eens 40% van de foto's, meestal de oudere. (Dit lukt momenteel dus niet.)
- archiveren in mappen (per maand, soms meerdere directories per maand).
- Als ik alles heb uitgezocht, maak ik een nieuwe backup van het archief en verwijder ik de oude back-ups. ### Dit is een methode die voor een professional - die afhankelijk is van zijn beelden - zeker niet aan te raden is Smile Het is ook niet efficient. Maar ja, zolang ik nog slechte foto's maak en bewaar voegt deze stap voor mij wat toe. ###
- presentaties (tussen de schuifdeuren) rechtstreeks met behulp van expression media. (Dit lukt momenteel dus niet, al is het in principe vrij eenvoudig om de te tonen - bewerkte - beelden eerst even om te zetten in jpegs. dat betekent dat ik voor mijn moeder op bezoek komt niet alleen een taart moet bakken, maar ook een batch moet laten draaien.... pfffff)

Kortom, Lightroom is de beste keuze, zeker zolang camera-fabrikanten geheimzinnig doen//een potje maken van hun RAW-software! Nikon loopt nota bene voorop met de mogelijkheden die ze met RAW bieden. Ik rommel nog even aan met nikon...

Dit allemaal op een PC. Ik denk dat ik met veel plezier op een apple zou werken.
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 23 May 2008, 13:41    Post subject:
Dat denk ik ook, Peter. Nog nooit een vastloper gehad en dat met een enorme verwerkingssnelheid. Het scherm van onze Imac is niet perfect, maar wel heel erg mooi. Het dynamisch bereik is het net niet helemaal, maar de kleuren zijn 100% goed(na kalibratie!) In vergelijking met een PC en een scherm van deze kwaliteit ben je meer kwijt. Dat is ook een afweging als er vervangen moet worden.

Jouw workflow lijkt erg op die ik hanteer met CS 3. RAW-verwerking verloopt, over het algemeen, toch een beetje via dezelfde weg.

Mijn workflow komt zeker op deze site te staan. De hoeveelheid werk om er wat leuks van te maken viel een beetje tegen. Denk dat het een winterklus wordt...

Ik vind dat je nog veel keepers hebt, Peter. Ik gooi veel meer weg over het algemeen. Een gevolg van, nog steeds, te enthousiast op de ontspanknop drukken.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum