Gender: Male Age: 60 Joined: 21 Aug 2004 Posts: 7012 Location: Terschelling
Posted: Fri 13 Apr 2007, 16:06 Post subject: Opslaan voor web met PS-CS2
Ik krijg nogal eens de vraag hoe je foto's via PS CS2 verklein en hoe je dan binnen de 150 kb kan blijven. Ik leg dan uit dat ik dat via Opslaan voor web doe (al gaat dat ten koste van je exif-gegevens).
Je kunt via het vakje bij Kwaliteit per % naar de gewenste grootte gaan, maar ik merk dan dat veel mensen niet weten dat het ook eenvoudiger kan.
Onder de eerste 3 knoppen rechts boven (wanneer je Opslaan voor web hebt gekozen) zit er op de hoogte van de regel Voorinstelling een klein rondje met een driehoekje. Wanneer je met je cursor hier op gaat staan komt de tekst Menu optimaliseren tevoorschijn. Als je hier op klikt verschijnt er een menu waar je Optimaliseren voor bestandsgrootte kunt kiezen. Wanneer je deze kiest krijg je weer een nieuw menu-tje en hier kun je direct de gewenste grootte invullen. Klik OK en je bestand wordt op de gekozen grootte opgeslagen.
Waarschijnlijk doen al veel mensen het op deze manier, maar ik merk dat veel mensen deze methode niet kennen. Vandaar deze kleine tip. _________________ Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
De stappen die jij aangereikte, heb ik gezet.
Echter en helaas, de foto's worden niet opgeslagen op de gewenste bestandgrootte (bv. voor BPix 149 KB)!
Na de bewerking rolt er een aantal KB's uit en dat wordt ook opgeslagen.
Ik moet dus met dat lastige schuifje blijven prutsen.
Ik doe iets fout ( bij andere werkt het wel) maar weet niet wat?!
Toch dank voor de tip ondanks mijn gebrekkige poging het toe te passen.
Met a-digitale groet, nederige gedachten en een Veluwse glimlach,
Kees (Kruimelwerk) Keizer
'Waar licht het landschap raakt'
Gender: Male Age: 69 Joined: 12 Oct 2006 Posts: 327 Location: Gelderland
Posted: Sat 14 Apr 2007, 11:28 Post subject:
@Kees (Kruimelwerk):
Ik denk niet dat je iets fout doet. Het ingeven van een gewenste bestandsgrootte betekent niet automatisch dat ook die grootte er altijd uit zal komen. Stel: je geeft als grootte op 149 kB, vervolgens rolt er een bestand uit dat 141 kB groot is. De kans lijkt me dan meer dan reëel dat je wanneer je met het schuifje gaat prutsen er ook en bestand van 141 kB uitrolt, omdat één tandje hoger een bestand oplevert van meer dan 149 kB.
Hetgeen jij beschrijft verwachtte ik. Echter, het aantal KB's na bewerking (bv. 400 of veel meer) wordt ongewijzigd opgeslagen.
Het programma kiest dus niet de best onderliggende waarde, maar 'doet niets'.
Met groet, gedachten en een glimlach,
´Waar licht het andschap raakt´
Gender: Male Age: 69 Joined: 12 Oct 2006 Posts: 327 Location: Gelderland
Posted: Mon 16 Apr 2007, 9:19 Post subject:
Kruimelwerk wrote:
het aantal KB's na bewerking (bv. 400 of veel meer) wordt ongewijzigd opgeslagen.
Het programma kiest dus niet de best onderliggende waarde, maar 'doet niets'.
Merkwaardig Kees, bij mij werkt het probleemloos.
Hoe ga je precies te werk?
Gender: Male Age: 55 Joined: 16 Jan 2007 Posts: 112 Location: almelo
Posted: Mon 16 Apr 2007, 17:16 Post subject:
ik had van deze manier van opslaan ook nog niet gehoord.ik heb het even geprobeerd en het werkt perfect.
bedankt voor de tip. _________________ canon 40d en canon 100-400 en
Feisol CT-3371 met HBN-Gimbal Head
Het werkt bij mij nu ook!
Door mijn vingervlugheid had ik per abuis 1149 (twee ééntjes) ipv 149 ingetikt. Het eerste ééntje komt dan niet in beeld.
Vanzelfsprekend werd dus steevast een te hoog kb-gehalte aangehouden, maar wel onder de 1149 KB. En ik maar geen fout ontdekken.
Zo, allemaal uitgelachen nu? ´t Is en blijft kruimelwerk!
Met onthullende groet, korte gedachten en een (wat bredere) glimlach,
´Waar licht het landschap raakt´
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum