Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur


Canon Eos 1D mk III...AF onrust
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Gerrit Jan Klop


Gender: Male
Age: 51
Joined: 21 Apr 2004
Posts: 113
Location: Culemborg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 24 Jun 2007, 21:19    Post subject: Canon Eos 1D mk III...AF onrust
Hoi,

Al een week of 2 volg ik met zeer veel interesse een aantal forums op het web met de eerste gebruikers ervaringen met deze nieuwe camera van Canon. Ik heb er zelf één besteld een week of 2 geleden en zal nog zeker een zelfde periode moeten wachten tot hij geleverd wordt.

95% van alle posts over de camera gaan over de AF. Een aantal (professionele) fotografen hebben problemen met de AF. Specifiek wordt de probleem situatie genoemd: heet weer, fel zonlicht, bewegende objecten (AF tracking) en grote focus lengten. In die context wordt vaak BIF genoemd: Birds In Flight. En dat heeft vooral mijn aandacht getrokken.

Er zijn gebruikers die klagen over de AF maar nog veel meer die nog helemaal geen probleem hebben gevonden. Er zijn fotografen die besloten hebben de bestelde camera maar af te bestellen en er zijn er die snel een 2e hebben gekocht. De mark III lijkt heel gevoelig voor de instellingen die mogelijk zijn. Samengevat: er is nogal wat onrust onstaan over de AF performance van dit wonderlijke toestel.

Gelukkig alleen over de AF want op alle andere vlakken moet het een super camera zijn. Sublime fotokwaliteit (14 bits), tot ISO 1600 bijna ruisloos en snel...ontzettend snel.

Ik ben een aardsoptimist en ben er dus van overtuigd dat als er inderdaad een AF probleem is in specifieke situaties, Canon dit snel zal oplossen met een firmware update.

De voornaamste reden voor dit stukje tekst is om te horen of er hier al gebruikers van deze camera rondlopen. Het is altijd beter om de ervaring van gebruikers te horen die het toestel op dezelfde manier gebruiken als ik.

Ik hoop ook snel mijn ervaringen met dit wonderlijke stuk techniek met jullie te kunnen delen. En laat dan de conclusie zijn dat dit de beste DSLR is om vogels vast te leggen die ooit is gemaakt Wink

Groeten

Gerrit Jan Klop
_________________
Canon 1D mk III. Canon 500 f/4L IS US + Canon 1.4 II extender op eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 204
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Jun 2007, 22:07    Post subject:
Hallo Gerrit Jan,

ben zelf ook sterk geinteresseerd in deze camera, maar heb besloten om een paar maanden te wachten, tot de prijs zich "gezet" heeft.
Vaak zie je na introductie de prijzen zo maar een paar honderd Euro dalen en de kinderziektes die er in zouden kunnen zitten, hebben zich dan vaak al geopenbaard.
Kan je me vertellen welke fora hier over schrijven?

Groet Rob
_________________
Canon CPS member
http://www.robscholten.com/.
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Jun 2007, 22:16    Post subject:
Hoi Rob,

Ik volg de ontwikkelingen van de Mark III ook. De meeste zinnige dingen worden gezegd op NatureScrape, te volgen op:

http://www.naturescapes.net/phpBB2/viewtopic.php?t=103425&postdays=0&postorder=asc&start=0

Op Dpreview wordt bijna ieder ieder uur een nieuw topic aangemaakt, maar echt veel info biedt dit niet. Eén en ander is zichtbaar op:

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1032

Verder is er een poll gaande op de site van Fred Miranda. Daar staan ook wel aardige stukjes bij

http://www.fredmiranda.com/forum/board/2

Al met al lijkt het er toch sterk op dat er wat minder goed werkende Mark III zijn uitgeleverd, maar de mensen die een 'goede' hebben raken steeds enthousiaster.
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
bart.k



Age: 59
Joined: 31 May 2005
Posts: 69
Location: Vught
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 1:12    Post subject:
Hier een artikel van een bekende Amerikaanse (sport)fotograaf over de autofocus van de 1Dmk3: http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8740-9006#june21

M.vr.gr.
Bart.
_________________
Canon eos 20D/40D, 300/4.0Lis, 500/4.0Lis, 1.4x en 2.0x extender II.
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Jan Klop


Gender: Male
Age: 51
Joined: 21 Apr 2004
Posts: 113
Location: Culemborg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 7:09    Post subject:
Met dank aan de heren boven mij die precies de fora genoemd hebben die ik ook regelmatig scan. Ook deze link vind ik erg leuk:

http://cpn.canon-europe.com/content/masterclass.do

Hierin worden de hele camera en veel van de nieuwe features gepresenteerd door de camera product manager van Canon-Europe. Vooral het stuk over de AF is erg interessant.

groet

Gerrit Jan
_________________
Canon 1D mk III. Canon 500 f/4L IS US + Canon 1.4 II extender op eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
madruud1



Age: 56
Joined: 01 Aug 2005
Posts: 79
Location: velsen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 9:29    Post subject:
ben ook nieuwsgierig wil hem ook bestellen maar eerst even de kat uit de boom kijken en mijn markII verkopen
dus hoor graag de ervaringen met deze monster
Gr Ruud
Back to top
Reply with quote
 
VanderGreef


Gender: Male
Age: 72
Joined: 11 Apr 2006
Posts: 50
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 17:42    Post subject: MARK III onrust AF
In aansluiting op mijn eerder geplaatste AF-ervaringen met de Mark III heb ik inmiddels wat meer impressies opgedaan. Zoals opgemerkt wemelt het internet van discussies, maar is het ook duidelijk dat door gebrek aan gedetailleerde beschrijvingen het heel moeilijk is om conclusies te trekken. Dit is waarschijnlijk met name door de settings van custom settings in Fn III group, die met elkaar in samenhang staan en dus niet 1 voor 1 te testen zijn maar louter in samenhang. De users guide van Arthur Morris heeft op dit punt wel het nodige inzicht gegeven. De setting van Fn-2 in deze groep op slow ( servo tracking sensitivity) is niet zo voor de hand, maar in combinatie met custom function Fn-III-5 op 1 (focus search off) geeft op zich hele goede tracking resultaten omdat het de camera niet ver out of focus laat gaan als je even niet het onderwerp kan vasthouden. Je kan dan met een enkel AF-punt met de 500 mm prima een spreeuw volgen. Het geeft enige beperkingen met het werken met 500/600 mm lenzen omdat je de afstand ongeveer ingesteld moet hebben om de initiele focus te krijgen, maar dat valt in de praktijk erg mee. Snel de ontspanknop loslaten en weer indrukken geeft direct goede AF ingeval het mis gaat. Dankzij de Driebergse duivenliefhebbers heb ik heerlijk kunnen oefenen op de zich steeds weer herhalende vluchtrondjes onder behoorlijk vergelijkbare condities. Kortom zo werkend heb ik door de bank nu mooie resultaten gehad, maar dan op eens is er een teleurstelling die voor mij nog onbegrijpelijk is met name als de vogel recht op je af vliegt. Waarschjnlijk is voor zo'n situatie Fn-III-5 op default zetten het beste. In redelijk voorspelbare situaties natuurlijk op in te spelen, maar ja vaak is er een onverwachtse kans en die wil je niet missen. Ik maak dus vorderingen en hoop dat Arthur Morris zijn beloofde update van de users guide snel maakt. Ik ben dus in een positieve leertrend van ervaringen rond de AF, de andere parameters zijn mijn inziens ronduit fantastisch maar als liefheber van vliegbeelden blijft dit punt de nodige aandacht behouden, graag hoor ik van anderen ervaringen etc, groeten, Jan
_________________
Canon 1D Mark IV, Canon 1 Ds Mark III,
Canon 16-35, macro 100mm 70-200, 300, 500 mm F4L IS USM, ext 1.4 en 2.0
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 18:19    Post subject: canon mark III
ik volg deze discussie met belangstelling ,daar ik op zoek ben naar een dgitaal maatje voor mijn leica Apo telyts . de lenzen zijn top , ik kan er dan ook geen afstand van doen om dat er eigenlijk geen vervanger voor is .de canon mark III zou met adapter mogelijk een optie zijn .of de Panasonic Lumix dmc L 1 , maar of dat nu zo,n fijne set zal worden betwijfel ik . over Olympus hoorde ik dat er een camera komt met af in de camera body ,maar wat daar van waar is weet ik niet voor de apo telyts heb ik mogelijk een koper ,maar dan de sigma Apo 300 - 800 ?als vervanger en dan , wat zijn daar de resultaten van ?

Leo
Back to top
Reply with quote
 
madruud1



Age: 56
Joined: 01 Aug 2005
Posts: 79
Location: velsen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 20:12    Post subject:
heb hier nog een nieuwe link ziet er goe uit
behalve de af systeem
http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8740-9006

Gr Ruud
Back to top
Reply with quote
 
bart.k



Age: 59
Joined: 31 May 2005
Posts: 69
Location: Vught
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 21:03    Post subject:
He Ruud, we hadden al een link naar deze pagina.
Leo, de voornaamste "problemen" gaan over de AF-prestaties, icm Leica lenzen heb je daar geen "last" van volgens mij. En als je kiest voor de verkoop van je huidige lenzen,waarom zou je een 400mm 2.8 lens vervangen door de Sigma 300-800, volgens mij zijn er weinig fotografen die zich beklagen over de Canon 400/2.8 bijvoorbeeld.

Bart.
_________________
Canon eos 20D/40D, 300/4.0Lis, 500/4.0Lis, 1.4x en 2.0x extender II.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 21:48    Post subject:
als je kiest voor de verkoop van je huidige lenzen,waarom zou je een 400mm 2.8 lens vervangen door de Sigma 300-800, volgens mij zijn er weinig fotografen die zich beklagen over de Canon 400/2.8 bijvoorbeeld.

Bart.[/quote]


wel Bart met de sigma heb ik gewoon een goed werkende AF terwijl de leica s altijd mf blijven , de lichtsterke canon.s zijn ook best prijzig
als ik me niet vergis .van daar mijn gedachte over de APO sigma 300 - 800 . de foto,s in het derde deel van Birdtpix zagen er goed uit al weet ik niet hoeveel er aan ge shopt is .

leo
Back to top
Reply with quote
 
bart.k



Age: 59
Joined: 31 May 2005
Posts: 69
Location: Vught
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Jun 2007, 22:06    Post subject:
Ach Leo, ik bedoel alleen dat als je gewend bent aan een 2.8 lens, de Sigma iets heel anders is, maar het is zeker geen slechte lens. Overigens ken ik de prijs van gebruikte Leica lenzen niet, maar als je die 2 toppers verkoopt moet je toch wel iets leuks kunnen betalen ?

M.vr.gr.
Bart.
_________________
Canon eos 20D/40D, 300/4.0Lis, 500/4.0Lis, 1.4x en 2.0x extender II.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 11:56    Post subject: canon mark III
Hoi bart

het klopt inderdaad dat als ik de APO,s zou verkopen ik er een mooie cent voor terug krijg dat is zeker waar , maar die kwaliteit ? ooit een tamron gehad of het licht uit ging zo dicht als dat beeld liep . ik volg het forum over de Mark III wel .op dit moment koop je hem voor € 3500
en dat wordt alleen maar minder , daar zorgt de markt werking wel voor .




goetjes
Leo
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 12:00    Post subject:
Quote:
op dit moment koop je hem voor € 3500


Waar ?

Jan
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Jan Klop


Gender: Male
Age: 51
Joined: 21 Apr 2004
Posts: 113
Location: Culemborg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 12:28    Post subject:
Ja...Ik ben ook heel erg benieuwd waar een betrouwbare mk III voor 3500 euro is te krijgen leverbaar binnen een maand.

Gerrit Jan
_________________
Canon 1D mk III. Canon 500 f/4L IS US + Canon 1.4 II extender op eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Arie Ouwerkerk
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 59
Joined: 21 Aug 2004
Posts: 7012
Location: Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 12:30    Post subject:
Misschien de prijs zonder BTW?
_________________
Zie voor veel meer foto's:
http://pbase.com/arieouwerkerk
Back to top
Reply with quote
 
bart.k



Age: 59
Joined: 31 May 2005
Posts: 69
Location: Vught
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 13:30    Post subject:
Hier een hele pagina vol links, heb ze nog niet allemaal doorgeworsteld:
http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=314318

Bart.
_________________
Canon eos 20D/40D, 300/4.0Lis, 500/4.0Lis, 1.4x en 2.0x extender II.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 15:11    Post subject: canon mark III
als je een beetje rond struint op internet dan kun je soms leuk zaken doen . in het geval van de Canon mark III kun je op fotoapparatuur.nl
te recht bij hongsee . gezien de feetback het proberen waard .het bespaart je zo wie zo € 600 a € 700 en dat is een hoop geld .

groetjes
Leo
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 05 Jun 2005
Posts: 380
Location: Diksmuide (W.Vl) Belgium
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 19:26    Post subject:
Gisteren mijn Mark III opgehaald voor 3.626 € incl. BTW 21 % bij LUXCOLOR, Zwijnaardse steenweg 76 in GENT. Vandaag werd ik opgebeld door MEDIAMRKT Oostende dat men er ook eentje binnenhad. Ik kon hem kopen voor exact dezelfde prijs en kreeg er bovendien nog een boel gratis kleurenafdrukken bij. Blijkbaar wordt deze prijs overal in Vlaanderen gehandhaaft. - Ik kwam te weten dat dit de inkoopprijs is van deze camera. De enige winst die dan door de fotozaak gemaakt wordt (zal gemaakt worden) is een of ander extra percentage bij het behalen van een verkoopquota, en die schijnt niet mis te zijn...

Voor de eerste keer bepaald Vlaanderen dus de prijs ipv Nederland! Kom en koop mensen!!! Wink
_________________
Canon 5D Mark2 en 7D - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 & 600 1:4 L IS USM - Ext. EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Whimberly schommelkop & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Manfrotto vdkop 501.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 20:30    Post subject: canon mark III
Wel Rudy

dat is een hele elegante prijs voor een fotokanon als de mark III .heel veel geluk met je nieuwe aanwinst . maar of dit nu de inkoop prijs is weet ik niet .ik denk dat de marges wel eens hoger konden liggen ,en dat is maar goed ook .want ook bij een fotozaak moet er brood op de plank komen .



Leo
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 26 Jun 2007, 21:05    Post subject:
Quote:
maar of dit nu de inkoop prijs is weet ik niet .ik denk dat de marges wel eens hoger konden liggen ,en dat is maar goed ook .want ook bij een fotozaak moet er brood op de plank komen
maak je zorgen leo, gewone winkels verkopen bv een 400D met een marge van minder dan 10 euro. De marge zit hem in filters, tasjes, .... randzaken.
Back to top
Reply with quote
 
madruud1



Age: 56
Joined: 01 Aug 2005
Posts: 79
Location: velsen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Jun 2007, 7:54    Post subject:
is wel leuk die prijzen geklets maar het gaat mijn om het AF probleem of niet
de prijzen zoek ik wel met google of start een nieuwe topic
GR RUUD
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 27 Jun 2007, 15:43    Post subject: canon mark III
Hoi Ruud

het verhaal over de prijs kwam in dit topic aan de orde als mede ook de AF werking . over de eerste kan kort zijn ik heb de intentie om mensen te helpen daar waar mogelijk . wat de AF werking van de mark III betreft wacht ik net als de meeste anderen tot de eerste serie mark III op de markt zijn gezet , en de kinder ziektes er uit zijn zo . als nu al blijkt de AF werking ,en zo zullen er nog wel wat meer kriebeltjes zijn die niet goed voelen . het gaat hier niet om een pak suiker dat je even vervangt als je de smaak niet goed vind , maar over heel veel geld ook al zijn het Euro .s


groetjes
Leo
Back to top
Reply with quote
 
madruud1



Age: 56
Joined: 01 Aug 2005
Posts: 79
Location: velsen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Jun 2007, 17:23    Post subject:
Hoi Leo

dat weet ik het is inderdaad geen pak suiker.
en ik waardeer ook dat je helpt maar ik hoopte dat er mensen waren hier op het Form met een d1 MIII die daar wat meer over konde vertellen.
en de prijs ja die zakt wel
GR Ruud
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male

Joined: 01 Sep 2005
Posts: 806

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 27 Jun 2007, 19:57    Post subject: Canon 1D mark III
Hoi Ruud

dat hoop ik ook ,want ook voor mij is het een weten waard , voor ik veel geld ga uitgeven aan een camera als de D1 mark III ,want ik weet dat er meer aan vast zal zitten dan alleen een digitale body . de lenzen zullen dan vroeg of laat ook wel volgen , als je tenminste het volle profeit van een camera systeem als Canon wilt hebben . alles hangt , op de een of andere manier toch aan elkaar vast . volgens mij ontkom je daar bijna niet aan .



groetjes
Leo
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum