Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


Archiveren van fotobestanden

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
rein hofman




Joined: 23 Nov 2004
Posts: 725

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2005, 19:36    Post subject: Archiveren van fotobestanden
Ik zou graag willen weten op welke manier jullie je foto's archiveren c.q. opslaan c.q. branden.
Zo langzamerhand is het weer tijd om mijn foto's te branden op een cd (heb geen dvd-brander), maar het systeem dat ik hanteer lijkt op de lange duur niet te gaan voldoen.

Op dit moment gebruik ik drie mappen: één werkmap, die steeds weer leeg gemaakt wordt. Een map "originelen", waar alle originelen die de moeite waard zijn bewaard worden en een map "mooisten", waar de bewerkte originelen in staan.

Binnen deze mappen archiveer ik op alfabet. Als een map ongeveer 700 MB groot is brand ik hem op CD en maak een nieuwe map aan. Het gevolg is dat ik straks een hoop CD's heb, die allemaal op alfabet (A - Z)gesorteerd zijn, maar al ik bijvoorbeeld een origineel terug wil zien van een ringmus, dan weet ik niet op welke CD ik moet kijken.
Een alternatief kan zijn om voor iedere letter een aparte CD aan te maken, maar dat is ook zo'n gehannes.

Heeft één van jullie de oplossing om foto's zo op te slaan dat ze ook op termijn nog terug te vinden zijn?
Back to top
Reply with quote
 
HJDT



Age: 48
Joined: 04 Aug 2003
Posts: 1763
Location: Vleuten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2005, 20:30    Post subject:
Hoi Rein,

Ik gebruik een heleboel mappen om mijn foto's op te slaan. Ik heb een aantal hoofdcategorien zoals Insecten, (Zoog)dieren), Vlinders, Planten, Vogels en Diversen (voor alle huis-tuin-en keuken foto's).

Daarnaast heb ik een map Uitzoeken, hier leeg ik mijn vers volgeschoten CF kaarten in en er komt niks uit die map voordat alle foto's helemaal uitgezocht zijn.
Van alle geselecteerde platen word uiteraard eerst een kopie naar de map Originelen gemaakt. Als het even kan in RAW én JPG.

Ik doe niet moeilijk met CD's en zo want dat vind ik teveel werk. Als backup van al mijn foto's heb ik een tweede harde schijf die ik voornamelijk voor die doeleinden gebruik. Regelmatig kopieer ik alle belangrijke data van mijn andere schijven naar de backup-schijf. Niet de meest save optie, ik weet het, maar zolang ik geen goed alternatief heb voor de huidige 17 GB aan foto's en originelen blijf ik het zo doen. Een betere (of in ieder geval iets veiliger) optie is een DVD-brander aanschaffen, ik denk dat ik daar uiteindelijk wel aan moet want de voorraad groeit snel. Misschien zijn er nog wel andere alternatieven maar die ken ik niet.

Groeten Michel
_________________
Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
Back to top
Reply with quote
 
rein hofman




Joined: 23 Nov 2004
Posts: 725

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2005, 20:54    Post subject: archiveren fotobestanden
Dag Michel,

Bedankt voor je antwoord. De andere mappen die jij noemt heb ik ook, zo'n 16 in totaal. Als ik die gebrand heb, schrijf ik op de CD wat er op staat, wanneer het tenminste gaat om "gebeurtenissen"

Met mijn insectenfoto's loop ik tegen hetzelfde archiveringsprobleem op, daar komen op een mooie zomerdag maar zo een kleine 100 fotos bij. Ik begrijp dat jij gewoon een stuk van je harde schijf gereserveerd hebt voor je back-ups en dat is op zich een oplossing. Ik heb nog haast 60 GB over, voordat ik vastloop, maar ik heb vorig jaar blikseminslag gehad op mijn netwerk (woon op de vlakte) met als gevolg dat ik net als Tonino de boel voor de deur kon zetten. Ik ben toen wel wat kwijt geraakt, maar het meeste stond gelukkig op CD's. Je begrijpt dat ik nu huiverig ben om teveel op schijf te zetten. Een externe harde schijf, die losgekoppeld kan worden is misschien een oplossing.

Iemand een ander idee??
groet, rein


Last edited by rein hofman on Fri 07 Jan 2005, 22:02; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Jan Klop


Gender: Male
Age: 51
Joined: 21 Apr 2004
Posts: 113
Location: Culemborg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 07 Jan 2005, 21:05    Post subject:
Ik doe het nog een beetje anders.

Ik backup ook op CD. Maar niet per catogorie of soort maar op datum. Hiernaast onderhoud ik ook een eenvoudige database in MS-access. Deze database bevat natuurlijk datum, soortnaam, locatie, filenaam, CD nummer etc etc. Alles wat ik over die foto wil bewaren. Op deze manier is het heel makkelijk zoeken naar een soort, een locatie of wat ik maar nodig heb.

Ik ben ook nog van plan om een cd met alleen thumnails te maken. Dan wel gesorteerd op soort zodat je als je een winterkoning nodig hebt je ze snel even naast elkaar ziet.

groet

Gerrit Jan
_________________
Canon 1D mk III. Canon 500 f/4L IS US + Canon 1.4 II extender op eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
rein hofman




Joined: 23 Nov 2004
Posts: 725

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2005, 22:14    Post subject: archiveren bestanden
Gerrit Jan, Spreekt mij wel aan dit idee, alhoewel het op die manier wel een omvangrijke administratie kan worden. Ik neem aan dat je per datum een map aanlegt en die dan telkens brandt? Die thumbnails is ook niet verkeerd, weet niet hoe groot ze zijn, maar er kunnen er veel op een CD! Wat me net te binnen schiet; Als je dat wilt gaan doen, moet je ze weer eerst op alfabet sorteren. Steekt dat probleem weer de kop op!

Bedankt, rein
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2005, 22:20    Post subject:
hallo allemaal,
ik doe het wellicht wéér anders. Ik rubriceer mijn mappen op groepen, families en/of ordes, afhankelijk van de hoeveelheid per categorie die je schiet. (Iemand uit Drenthe zal waarschijnlijk meer bosvogels fotograferen dan steltlopers). Hierbinnen geef ik de foto's een naam, beginnend met de soort en eventueel kleed en activiteit (en uiteraard aangevuld met locatie en datum). Voordeel hiervan is dat ik dan alle Kuifeenden mannen, vrouwen en vliegbeelden bij elkaar heb staan. Bij foto's uit het buitenland doe ik hetzelfde, maar stop ik niet tussen de Nederlandse.
Hoe het ook zij, ik denk dat iedereen een manier van rubriceren moet nemen die hem/haar het lekkerst ligt.
Ook ik sla ze op op CD's, maar ga binnenkort over op DVD. Hiervoor gebruik ik rewritables, zodat je nog steeds foto's kan blijven toevoegen.
Wat ik wel graag zou willen weten is welk merk en type DVD je het best kan gebruiken in verband met de duurzaamheid. Er schijnen merken/types te bestaan die al na anderhalf jaar gegevens beginnen te verliezen, en dat zou zonde zijn.

Karel
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
Gerrit Jan Klop


Gender: Male
Age: 51
Joined: 21 Apr 2004
Posts: 113
Location: Culemborg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 07 Jan 2005, 22:47    Post subject:
@Karel: Maar hoe begin je dan? Eén CD per soort? Je weet immers niet hoeveel fotos er nog gaan komen van de verschillende soorten. En als een CD vol raakt, dan zitten ze toch weer verdeelt over verschillende cd's en heb je weer een systeem nodig om de foto te vinden die je zoekt.

@Rein: de thumbnails wil ik wel per soort in een map op gaan slaan. Probleem is mijn eigen discipline om die meteen te maken als ik een foto archiveer Wink

Voordeel van mijn systeem is dat het altijd op de zelfde manier blijft werken. Hoeveel foto's je ook archiveert. De basis is de database. De CD's slechts het opslag medium.

Gerrit Jan
_________________
Canon 1D mk III. Canon 500 f/4L IS US + Canon 1.4 II extender op eenpoot.
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 1:02    Post subject:
Gerrit Jan, zie het zo,
ik heb bijvoorbeeld een CD of DVD (rewritable) met alleen de groep van duikeenden. Daar plaats ik bijvoorbeeld al mijn Kuifeenden en Kleine Toppers op. Er wordt dus niets over meerdere CD's verdeeld. Voordat je een DVD vol hebt duurt het wel even. Natuurlijk ligt het voor iedereen anders. Als je veel fotografeert zal je ook meer moeten opslaan. Je kan er dan ook voor gaan kiezen om met SOVON codes te gaan werken (of zelf aan de hand van een checklist van Europa of de WP zelf te gaan nummeren). Als een CD/DVD volzit zou je natuurlijk weer opnieuw een schifting kunnen aanbrengen.
Wat Rein heeft gedaan, daar ben ik ook ooit eens mee begonnen, maar wat Rein zo treffend zegt is dat het systeem staat of valt met je eigen discipline (en die van mij is dus gevallen).
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 204
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 1:10    Post subject:
Of je koopt een externe harde schijf van 250GB met USB 2 of firewire aansluiting, kan je voorlopig vooruit.
_________________
Canon CPS member
http://www.robscholten.com/.
Back to top
Reply with quote
 
rein hofman




Joined: 23 Nov 2004
Posts: 725

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 12:08    Post subject: archiveren fotobestanden
De laatste optie spreekt mij het meeste aan. In dat geval is het wel mogelijk om per soort een hoofdmap aan te leggen, eventueel gesplitst in een aantal submappen op locatie en datum. Door de enorme hoeveelheid geheugenruimte is het dan ook niet noodzakelijk een administratie bij te houden (ik ken mezelf...)
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 204
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 13:20    Post subject:
Gebruik sinds een jaar een externe harde schijf (lacie)van 250GB, voldoende voor ca. 25000 opnamen.
Heb je normaal ca.385 cdr's voor nodig, maar waar laat je die allemaal en je raakt het overzicht naar mijn mening kwijt.
Op dit moment kosten ze rond de Euro 200,00. Voordeel is dat ik hem af kan koppelen ter bescherming tegen virussen omdat de kinderen ook op de PC internetten.
Kan de bestanden dan ook ongecomprimeerd bewaren en zoals al eerder gesteld, bijna onbeperkt mappen aanmaken. Is ook overzichtelijk, als ik betere opnamen maak als degene die ik al heb, verwijder ik de mindere. Is ook makkelijk om andere kwetsbare bestanden op te bewaren.
_________________
Canon CPS member
http://www.robscholten.com/.
Back to top
Reply with quote
 
Karel Mauer




Joined: 10 Aug 2004
Posts: 421
Location: Almere
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 14:51    Post subject:
Rob (RJS Images) heeft denk ik wel gelijk dat een externe harde schijf toch aardig wat gemak en zo oplevert. En als die vol is (wat in mijn geval waarschijnlijk nog wel even zou kunnen duren) koop je gewoon een nieuwe. Het bedrag dat je aan CD's of DVD's moet besteden om dezelfde capaciteit te bereiken zal (uit mijn losse pols) niet veel van elkaar verschillen (hoewel een schijf wellicht toch gunstiger uit zal vallen).
Mijn enige angst met een harde schijf is dat deze besmet kan raken, of kan crashen (dat kan met een externe harde schijf toch ook gebeuren ?). Als mijn angst onterecht blijkt te zijn ga ik liever ook over op Rob's voorstel.

Karel
_________________
Karel Mauer
Canon spullen
Back to top
Reply with quote
 
hans gebuis


Gender: Male
Age: 77
Joined: 20 Oct 2004
Posts: 257
Location: Dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 15:24    Post subject:
hoi karel en de rest,
ik ben tot nu "hybride" bezig met archiveren, dus zowel branden op cd(dvd nog niet overwogen) als wegschrijven op externe harde schijven. cd's vreet inderdaad een hoop ruimte en de uiterste houdbaarheidsdatum is nog steeds niet echt bekend. er zit wel ontwikkeling in: de duurdere (gold) hebben het nu over 100 jaar of meer, maar zekerheid?? externe harde schijven werken iig ruimtebesparend en lijken ook tamelijk veilig, mits je op tijd afkoppelt natuurlijk; maar ja die zelfdicipline! worden wel steeds goedkoper,reken nu op € 100 per 100 GB;portable versies zijn ook reuzehandig op reis natuurlijk.
maar met dat opslaan ben je er natuurlijk nog niet, wil je ooit iets kunnen terug vinden.bij bestandsinfo op pshop kun je veel invullen en dat moet je ook eigenlijk wel doen.kost wel veel tijd. je kunt ook je bestandsnamen wijzigen. een archiveringsprogramma is eigenlijk onontbeerlijk. ik heb altijd cumulus gehad, alleen is er nog steeds geen nieuwe versie voor OS X! fotostation is ook veel gebruikt en schijn ook goed te werken. en zo zijn er nog wel meer.zeker voor pc is er keus genoeg.
_________________
Nikon D500 ( 2 X ), Nikon D810, Nikon 500 mm PF, diverse Nikon lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 204
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 15:42    Post subject:
Hallo Hans,
als je de RAW of Nef bestanden bewaard, blijven ook de exif gegevens bewaard, of vergis ik me? Als je deze aan wilt vullen in PS CS kan je bij bestandsinfo>beschrijving direct onder het afsluitkruisje bij het pijltje kiezen om een sjabloon met de metagegevens op te slaan, scheelt een hoop werk.
Groet Rob
_________________
Canon CPS member
http://www.robscholten.com/.
Back to top
Reply with quote
 
hans gebuis


Gender: Male
Age: 77
Joined: 20 Oct 2004
Posts: 257
Location: Dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 16:10    Post subject:
ja. accoord rob, maar je zult het beestje toch een naam moeten geven en/of je bestandsnaam veranderen. ben daar eerlijk gezegd ook nog niet zo handig in, maar er zijn programmatjes waar je dat als batch kunt doen? bovendien is het wel handig om ook nog wat trefwoorden in te voeren.
_________________
Nikon D500 ( 2 X ), Nikon D810, Nikon 500 mm PF, diverse Nikon lenzen.


Last edited by hans gebuis on Sat 08 Jan 2005, 17:17; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 204
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 17:12    Post subject:
Ok Hans, zeg maar Rob.
waarom bestandsnaam wijzigen? Je kan toch mappen met namen aanmaken? Verder kan je bij serie's van de zelfde soort, exif gegevens via schabloon toevoegen? Ook kan je eventueel per soort bijvoorbeeld een landenmap aanmaken.
Heb je al eens gekeken naar wat ik bedoel?

Groet Rob
_________________
Canon CPS member
http://www.robscholten.com/.
Back to top
Reply with quote
 
hans gebuis


Gender: Male
Age: 77
Joined: 20 Oct 2004
Posts: 257
Location: Dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 17:21    Post subject:
eerlijk gezegd heb ik dat altijd een beetje voor me uitgeschoven, maar moet me er toch maar eens meer in verdiepen. al met al ben je bijna meer tijd kwijt dan vroeger met je dia's en/of dokawerk! maar dat kan ook het trager worden met het klimmen van de leeftijd te maken hebben,hoor. zal het er toch mee moeten doen. dank voor je info.groet.hans.
_________________
Nikon D500 ( 2 X ), Nikon D810, Nikon 500 mm PF, diverse Nikon lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 07 Dec 2004
Posts: 204
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 17:56    Post subject:
Ben ik niet met je eens. Weet je hoeveel 20000 dia's als archiefruimte innemen? Ondanks de beste maatregelen, toch altijd stof.
En wat te denken als ze tijdens het ontwikkelen krassen op je dia's maken? Nee, wat dat betreft is digitaal een hele vooruitgang.
Als ik in het verleden de doka inging, was ik blij als ik na een hele dag 10 vergrotingen klaar had, om nog maar niet te spreken van de voorbereidingen met de chemie etc.
Nu maak je foto's, download ze op de computer, ziet direct resultaat, hier en daar bewerken, op CD branden en op naar de fotozaak.
_________________
Canon CPS member
http://www.robscholten.com/.
Back to top
Reply with quote
 
hans gebuis


Gender: Male
Age: 77
Joined: 20 Oct 2004
Posts: 257
Location: Dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 18:01    Post subject:
ja, hier kan ik niet tegenop! ik denk dat je overall gelijk hebt, maar ik blijf traag!
_________________
Nikon D500 ( 2 X ), Nikon D810, Nikon 500 mm PF, diverse Nikon lenzen.
Back to top
Reply with quote
 
danny



Age: 50
Joined: 24 Aug 2004
Posts: 40

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 08 Jan 2005, 19:46    Post subject:
Hans heeft het in één van z'n reacties over een archiveringsprogramma. Ik gebruik de "photo-archiver" van BR-software (http://www.br-software.com/photoarchiver.html)

In combinatie met externe harde schijven lijkt me dit optimaal. Zelf heb ik al m'n foto's nog op m'n harde schijf staan en backups op CD (alle foto's chronologisch, ik kan in m'n database zien wanneer de foto is gemaakt).

Het programma kan van onbewerkte bestanden uit de camera de meeste EXIF gegevens inlezen; die kun je zelfs als backup nog exporteren naar een .csv bestand. Als je de complete EXIF wilt bewaren, kun je die kopiëren vanuit het programma dat is meegeleverd met je camera en bijvoorbeeld als Word-document toevoegen aan de foto.

De datum uit de EXIF geldt automatisch als datum van de foto, hoef je dus niet in te vullen. Verder kun je zelf aangeven waar de foto is gemaakt, een beschrijving meegeven, een categorie (met sub-categorieën). Op al deze gegevens kan een zoekfunctie worden uitgevoerd. Het is ook mogelijk om voor honderden foto's tegelijk gegevens in te voeren (als al de foto's op bijvoorbeeld dezelfde plaats zijn gemaakt).

Het enige nadeel wat ik kan bedenken, is dat het zo'n enorme klus is om al je bestaande foto's er in te zetten. Het bijhouden van de database met nieuwe foto's is snel gebeurd.

mvg,
Danny
Back to top
Reply with quote
 
Panthera



Age: 64
Joined: 05 Jun 2004
Posts: 349
Location: Maarssen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Jan 2005, 18:04    Post subject:
Hoi allemaal en nog alle goeds voor dit nieuwe jaar toegewenst.

Media die je kunt gebruiken voor het opslaan van je foto's zijn uitermate divers. Zoals Hans al heeft aangegeven, is het wel erg belangrijk om goed te letten op de houdbaarheid van de gekozen media. Alles heeft zo zijn voor- maar zeker ook zijn nadelen.
Een opsomming van media en de voor en nadelen.

CD-Rom - N=Weinig capaciteit en soms niet lang houdbaar
CD-Rom - V=Virusbestendig en relatief goedkoop

CD-RW - N=Weinig capaciteit, soms niet lang houdbaar, relatief duur
CD-RW - V=Steeds uitwisbaar (toevoegen kan bij CD-R ook)

DVD - N=Weinig capaciteit en soms niet lang houdbaar
DVD - V=Virusbestendig en goedkoop

DVD-RW - N=Weinig capaciteit, soms niet lang houdbaar, relatief duur
DVD-RW - V=Steeds uitwisbaar

Blue-Ray-Disk (gaat nog komen) Capaciteit 25 GB per layer maar in het begin nog erg duur.

Backup-tapes waaronder JAZZ-drives (te weinig capaciteit) en OnStream tapes (redelijk snel en tot 50 GB) zijn eigenlijk relatief duur en nog steeds vatbaar voor virussen.

Removable Harddisks: Door het plaatsen van een rack in je PC, kan je steeds harddisks verwisselen. Is een erg goedkoop opslagmedium, maar nog steeds kwetsbaar voor virussen en crashes. Recovery kost vaak erg veel geld.

Externe Harddisks: Het systeem ban de nabije toekomst. Erg goedkoop en gemakkelijk uit te breiden. Werken vaak via USB2.0 en/of FiWi en zijn daarmee erg snel. Ook hier weer het gevaar van crashes en virussen.

Let goed op. Onderschat het gevaar van virussen niet. Moderne externe harddisks hebben ruimte tot en met 1 TB en daar kunnen dus heel wat foto's op. Door het plaatsen van schijven in een raid-configuratie is het gevaar van crashes op te lossen, maar wanneer je 10-duizenden foto's op je schijf hebt staan en een virus klooit daar wat in het rond, wordt je helemaal gek. Wanneer het tegenzit ben je al je foto's kwijt. Zie dat maar als het afbranden of het ontvreemd worden van de foto/dia/negatief-verzameling die je de laatste 30 jaar hebt opgebouwd. Alles weg. Daar wordt je niet vrolijk van.

Alle bovenstaande problemen zijn heel eenvoudig te voorkomen. Sla de foto's op twee verschillende media op (externe harddisk en CD/DVD/BRD) en bewaar deze gescheiden van elkaar. Virussen, dieven, brand en andere onheilen hebben geen kans. (hooguit een exemplaar weg).
Doe de backup van CD/DVD/BRD bijvoorbeeld eens per half jaar. Je bent dan hooguit je foto's van deze periode kwijt.

Dan de registratie. Ik weet niet of ik het hier al eens heb aangegeven hoe wij werken. Wij maken alleen maar foto's van vertebraten (gewervelden). Voor het archiveren hanteren wij de "wetenschappelijke classificatie", zoals Aves (als klasse) met daaronder alle ordes (Falconiformes) met daaronder de families (Falconidae) waaronder de geslachten (Falco) met daaronder de soortdirectory (newtoni). Hierin komen de directories van de ondersoort met een volgnummer (aldabranus 001, aldabranus 002 etc.) In elk van deze directories staan maximaal 100 foto's. Het voordeel hiervan is dat ze met een viewer zeer snel worden vertoond. Wij hebben vele honderduizenden foto's, maar vinden binnen 30 seconden elke ondersoort terug. Voor het geval wij het niet meer uit ons hoofd weten, hebben we een boek waarin alle geslachten op familie, orden en klasse staan.

De fotobestanden zelf hernoemen wij naar de wetenschappelijke naam tot en met de ondersoort en wordt voorzien van een 5-cijferig volgnummer zodat wij even vooruit kunnen (lijkt misschien wat veel, maar wanneer je moet gaan omnummeren wordt je gek) en een herkomstcode. Als voorbeeld:
Turdus merula ssp 00001NLOP (de eerste foto van een merel. De foto is gemaakt in Nederland en wel in/rond de Oostvaardersplassen)
Meestal hebben wij niet alle foto's verwerkt op de dag dat ze zijn gemaakt. Nadat we klaar zijn wordt van de hele dag de datum en tijd aangepast. Bijvoorbeeld in Powerdesk (soort verkenner) alle relevante bestanden selecteren en kiezen voor datum en tijd aanpassen. We nemen nu de datum waarop de foto is genomen en 07.00 uur als tijd wanneer we alleen 's ochtends hebben gefotografeerd, 11.00 voor de hele dag en 15.00 voor de middag.

Deze systematiek is natuurlijk ook zonder problemen ook voor andere soorten foto's toe te passen.

Aanmgezien het een behoorlijke klus is om de directorystructuur te maken, wil ik deze wel gratis beschikbaar stellen voor de personen die echt volgens deze systematiek willen gaan werken. Ik wil dan ook een bevestiging dat deze structuur voor niets anders wordt gebruikt.

Groet
Marco
_________________
www.panthera-multimedia.nl
Back to top
Reply with quote
 
Iris


Gender: Female
Age: 55
Joined: 02 Jan 2005
Posts: 4
Location: Opperdoes
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 19 Jan 2005, 16:47    Post subject:
Ik ben helemaal gek van het programma ACDSee voor archivering van foto's. Je kunt een proefversie downloaden, maar de koop-versie heeft een paar mooie extra's. Belangrijkste is de mogelijkheid om een foto op diverse categorieën in te delen. Je bepaalt vantevoren een aantal series waarop je later kunt selecteren; ik heb bijvoorbeeld een lijst met persoonsnamen, speciale gebeurtenissen en vogelwaarnemingen; soortnaam, plaats en waarnemingsdatum. Je klikt per foto aan bij welke categorie(en) deze thuishoort. Na een dagje spotten selecteer ik de desbetreffende foto's en markeer ze in batchvorm met datum en plaats. Ik kan later snel een selectie maken van een bepaalde plaats en bekijken welke foto's er allemaal op die plek gemaakt zijn, ongeacht de datum of soort. Of ik maak een combinatie van selectiemogelijkheden. Werkt ook prima met vakantie- en familiefoto's. Verder kan je veel van de PS bewerkingen ook in dit het progamma uitvoeren, slideshows maken, emailen, uploaden, noem maar op. Aanrader! Wink

Iris
_________________
Canon EOS 300D met 70-300 IS
Back to top
Reply with quote
 
jwchess
PixPas Pro


Gender: Male

Joined: 14 Jul 2003
Posts: 1119

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 19 Jan 2005, 19:14    Post subject:
Google heeft net een nieuwe versie van het programma Picasa uitgebracht.
Ik vind het een overzichtelijk programma en het is nog gratis ook! Smile
_________________
Nikon D50 met Nikkor 18-200 VR
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum