Posted: Tue 28 Apr 2009, 8:14 Post subject: Beste wildlife bestemmingen binnen europa eind juli?
Hallo allemaal,
Ik weet dat eind juli niet de meest ideale periode is om de mooiste foto's te maken, maar er is vast wel ergens een locatie binnen europa waar ik bijzondere foto's kan maken. En laat het net die periode zijn dat ik vakantiedagen kan opnemen. Ik zat zelf aan bulgarije te denken maar is dat in de periode 25/7 02/08 ook interessant om aan te doen?
Misschien dat er iemand tips heeft.
Groeten,
Marcus _________________ Making a moment last forever
Qua vogels wordt het weliswaar wat lastiger maar er broeden natuurlijk wel veel leuke soorten die bij ons veel schaarser zijn. Denk aan bv aan Bijeneters, Woudaap.
Dank voor je antwoord. Nu zijn vlinders/insecten niet echt mijn ding maar bijeneters klinkt goed. Je zegt oost-europa, zou je iets specifieker kunnen zijn van "daar moet je echt zijn". Ik hoor het graag van je. (Ik ken zelf namelijk alleen Srebarna natuurreservaat in bulgarije.)
Groeten,
Ik heb helaas geen info tot op GPS-detailnivo. Maar kijk eens in de boekjes "Where to watch birds ..." (Hungary en/of Bulgaria; 't is sowieso een mooie serie, oa bij Naturalis en de Vogelbescherming te krijgen. En eventueel travelreports via sites zoals fatbirder.com etc. Hongarije heeft ook nog Grote Trap maar of die ook in Bulagrije zitten, weet ik niet.
Koop in ieder geval een goede kaart voor de kleine weggetjes, en gewoon ook goed zoeken in de geschikte biotopen.
Ik zou bijna willen zeggen Noord-, West- en Zuid-Europa, maar dat klinkt te cynisch. Feit is dat je om bijzondere foto's te maken helemaal niet weg hoeft. Ook in Nederland kun je prachtig fotograferen. Als je kennelijk zelf geen voorkeur hebt (al noem je Bulgarije), maakt het ook niet uit waar je heen gaat.
Dat je in nederland ook prachtig kunt fotograferen daar bestaat bij mij geen twijfel over. Ik heb geen voorkeur omdat ik geen notie heb wat te verwachten in de zomer. Ik kan enkel refereren aan mijn eigen land. Ik weet niet goed wat beren, wolven, lynxen, eldelherten doen in dit jaargetijde aangezien wij deze niet hebben. Laat ik het zo zeggen, ik had eigenlijk meer reacties verwacht van: in polen daar moet je zijn in dit of dat gebied want daar zitten een groot aantal ***, of in finland is het mooi om in de zomer *** te platen. In plaats van het maakt niet uit waar je heen gaat.
Laat ik het zo zeggen, eigenlijk boeit alles me wel, maar zoals het voor mij ook in nederland geld. Ik kom liever thuis met een prachtige foto van een scholekster dan een foto van een stellers zeearend welke ik in zeeland op meer dan 1300m heb weten vast te leggen voor op waarneming.nl Ik ben dus meer een fotograaf dan een spotter. Daarbij vind ik zowel zoogdieren als vogels interessant. Het mooiste zou zijn dat ik iets zou kunnen fotograferen dat wij niet hebben in nederland. Peter heeft wel een punt met een gids maar georganiseerde reizen, gidsen incluis hebben zo hun prijskaartje.
Gegroet,
Gender: Male Age: 50 Joined: 03 Feb 2009 Posts: 672 Location: Zevenhuizen
Posted: Wed 29 Apr 2009, 11:45 Post subject:
Ook Spanje is te gek (uniek) wat flora en fauna betreft en daarnaast is het er in juli (hoewel niet ideaal vanwege hartje zomer) ook nog bijna altijd lekker weer (misschien zelfs tè lekker) en je kunt er goed eten en drinken. En het is betaalbaar en er is veel info over te vinden in boeken. De moeilijkste vraag is dan (voor mij): waar ga ik heen in Spanje?
Age: 65 Joined: 07 Dec 2004 Posts: 1406 Location: Leeuwarden
Posted: Wed 29 Apr 2009, 13:38 Post subject:
Bulgarije is ongetwijfeld de moeite waard in die periode. De laatste drie jaar heb ik in precies die tijd een kano/wandelreis begeleid naar Noord-Oost Polen (Biebrza en Bialowieza). Er is daar dan ook nog volop moois te zien en te fotograferen. Uiteraard geen uitbundige voorjaarszang(vogels), maar voldoende andere leuke onderwerpen om je geen moment te vervelen, variërend van Elanden tot micro-vlinders.
Groet,
Jaap _________________ cps Jaaps foto's op het web
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum