Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by

Home > Album >




:
:
 
:
:
:
:
:
:
:
 
 

Ja, maar in Nederland zal je niet snel zo'n lief dubbelportret van een koppeltje kunnen maken.

Met als eerste kans begin dit jaar ergens in het Zeeuwse. Hoewel dat vrouwtje ook nog niet eens zeker was. Op site van Birding Zeeland staat er volgens mij een foto van.

En oh ja; leuke plaat.

mag ik het zeggen ,peter? ik vind je meeste platen,ook deze, nogal "hard"; d.w.z. (te) veel contrast. is dit een persoonlijke keuze of zou je anders willen? benieuwd.

Ja natuurlijk mag je dat zeggen Hans, sterker nog, het wordt op prijs gesteld!

Ik houd inderdaad niet van te softe foto's, maar ook de Zuid-Californische zon geeft een zekere hardheid denk ik. Maar misschien verscherp ik ook wel ietsje te veel, dat maakt een foto ook harder.

Alle foto's gaan bij mij door Photoshop: eerst maak ik een crop, daarna schuif ik wat in Levels om de voor mij optimale lichtverhouding te krijgen, verwijder storende dingetjes, gebruik Unsharp Mask, daarna verkleinen tot het gewenste formaat, en nog een keer wat Unsharp Mask. Ik werk weinig met Brightness/Contrast, en Saturation en Color Balance gebruik ik alleen maar als het echt nodig is.

De gegevens van deze foto zijn: 400mm uit de hand, ISO100, 1/350, F6.7, Exposure Compensation 0, White Balance Auto, gemaakt om 10.30u.

peter: je geduide werkwijze is volgens mij de juiste. goed dat je brighness-contrast weinig gebruikt. eigenlijk moet je dit nooit gebruiken,omdat dit meer kapot maakt in een foto dan verbetert. beter is eventueel iets in curves te doen; hiermee kun je het beeld eventueel wat minder contrastrijk maken. misschien doe je dit al, maar ik zou kiezen je opnamen in raw ( crw,geloof ik bij canon) te schiten. je hebt dan als het ware een negatief, waar je nog het een en ander in kunt veranderen t.o.v. de opname,zonder dat je de uiteindelijke ( tiff) foto wijzigt.
denk ook dat je bij de voorinstellingen van de camera eventueel "less contrast" zou kunnen overwegen. succes.hans.

:
 
Page 1 of 1