Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by

Home > Album >




:
:
 
:
:
:
:
:
:
:
 
 

Prachtig moment erg mooi vastgelegd!
Complimenten!

Gr, Anneke

Aandoenlijk en leuk dit bedelende jong. Heb het zelf ook vele malen mogen meemaken, maar jij hebt het mooi vastgelegd.

groeten, Pauline

jaaaaaaaa...eindelijk gelukt om deze dan toch te nomineren!!! Laughing

gaaf contrast tussen tedere uh... papa, en de grote bek van het jong... Wink

Niemand is toch verbaasd dat steenuilen rommelplekjes kiezen? Mij valt op hoe efficient Glenn een geschikte hut met decor in elkaar zet.

(lees ik hierboven ook nog iets over onze fijne site waar mijn pet nogal van afzakt, of uh...)

Zo! Iedereen zeer bedankt voor de positieve reacties en de vele nominaties....erg leuk!

Inderdaad zijn het met name dergelijke rommelige plekjes waar Steenuilen van houden, al dat 'aanharken' heeft de populatie hier in Nederland natuurlijk geen goed gedaan!

@Bert Snijder: ja het kan nog mooier denk ik: zonder die vage palen op de achtergrond Wink . Maar ik klaag niet hoor!

@Frits: ik heb die avond een test gedaan en beide lenzen gebruikt (korte afstand daar)

gr
G

Klassefoto.
Compliment, Bert

Dank je Bert!
Het was een feest daar...
gr
G

Steengoed!! Groet, Marianne

Tjonge jonge wat een prachtige foto.
Gelukkig heb ik net een viertal steenuil kasten geplaatst en ze broeden ook hier in Friesland. Het wachten is op broedresultaten en op dit soort prachtige foto´s.

Hans Tamminga Joure

Dit adembenemend moment van het voederen van de jonge Steenuil alert gepakt Gerard, wellicht één van je beste foto's ooit! Proficiat
Groet
Roland

Prachtig, een heel teder moment vastgelegd....genieten....

Ook allen die later nog reageerden hartelijk bedankt!
Roland Francois schreef:
Quote:
wellicht één van je beste foto's ooit!


Wellicht! Dank voor het compliment, Roland. Feit is dat dit mijn op één na hoogst gewaardeerde foto op BP is geworden, mooi toch?
gr
G

Alle complimenten zijn al vergeven. 46 nominaties tot dit moment (2014-08-13, 11.15 uur). Met de mijne erbij komt het dan op 47. Ga je de 50 halen?

Wat zou ik kunnen bijdragen aan dit beeld en de reeks reacties?
Op het blog van Chris van Rijswijk zie ik dat hij een nagenoeg identieke foto heeft gemaakt. Een logisch gevolg van het fotograferen met twee personen vanuit een hut. Maakt dat deze opname minder speciaal.

Onlangs was er op deze site de nodige discussie over het fotograferen van steenuilen vanuit een hut. De vogels zouden worden gevoerd met levende muizen. Zoiets als het lokken van zeearenden met dode brasems of steenarenden met aas of wouwen en gieren met kadavers. En dat fotograferen vanuit hutten tegen betaling.

Kortom, ik ben er nog niet uit wat ik vind van het fotograferen vanuit commerciële hutten; hoe fraai de opnamen ook kunnen zijn.

Mvrgr, Wijnand.

Wijnand:
Dank voor je reactie!
Er is geen fundamenteel verschil of je vanuit de hut van Vledder, Lemelerberg, Hoenderloo of Kalmthout, of, zoals Frank, vanuit je eigen hut fotografeert.
Je lokt de vogels met voer of met water, dat maakt in principe niet zoveel uit.
Ik denk dat de discussie over het voeren van levende prooien een andere, meer ethische discussie is.

Ikzelf vind dat een hut kansen biedt die je anders niet krijgt.
Maar ik merk wel dat ik persoonlijk al die natte spattervogels en al die kunstmatige vijverrandjes een beetje zat word. Ik heb het ook al elders geschreven: het word wat mij betreft steeds meer de kunst om settings te maken die niet meteen weggeven dat de foto uit een hut gemaakt is.
gr
G

Het zou wellicht een goed idee zijn als er in elk geval vermeld wordt of je uit een commerciele hut de foto hebt gemaakt en welke dat is. Zo kunnen eventuele misstanden of twijfels weggehaald worden, bovendien is het een mooie reclame voor de eigenaar van zo'n hut.
Een goed aangelegde hut, of je dat nu zelf hebt gedaan of dat je hem huurt voor een dagdeel, is een prachtige manier om fijne foto's te maken die anders zonder verstoring vrijwel onmogelijk zijn. Bovendien, zo dicht op je onderwerp, zal een beleving op zich zijn, dus ik ben beslist een voorstander van hutten.
Van het voeren van levende muizen ben ik niet direkt een tegenstander, maar het lijkt me best goed als men weet of dat gebeurt - ook de kijkertjes hier, ze hoeven niet in onwetendheid gelaten te worden. Dat is een kwestie van respect.
Gewoon in het vrije veld fotograferen lijkt me altijd toch nog het leukst, vanwege de verrassingen, de teleurstelling, maar vooral eigenlijk omdat ik nu eenmaal totaal geen zitvlees heb.
En natuurlijk moet het decor er goed natuurlijk uitzien, dus met storende takken, viezigheid, een drooggevallen plasje, of eventueel een verdwaald verbleekt roze poppenbeen.
Zo'n foto als deze maken, dat willen we toch zeker allemaal?
En zijn we niet allemaal ook een beetje nieuwsgierig hoe je er voor zorgt dat dit soort leuke beesten (zoals in Spanje grijze wouwen en havikarenden bijvoorbeeld) speciaal dit plekje uitzoeken om hun ding te gaan doen?
En zijn we niet allemaal een beetje heel erg jaloers ook?
Yes, zeg ik.
Nogmaals, mooi beeld Gerard.
Gaaf
grtz, josephine

Dag Josephine, ik heb wel eens bij een foto gezet in welke hut ik die gemaakt had, naderhand toen mijn foto geplaatst was bleek dat de moderators de tekst aangepast hadden en de naam van de eigenaar verwijderd hadden. Dus jouw oplossing zal hier op de ze manier niet werken, denk ik.

Quote:

Ikzelf vind dat een hut kansen biedt die je anders niet krijgt.


Dat dachten wij, Kees Kroon en ik de afgelopen avond ook Laughing dus wij daar in dat prima hutje, er was ook een derde fotograaf bij waar een Buteo-schuiltentje voor werd opgezet, de chauffeur zag het uiltje al bij aankomst zitten dus....Na 1.5 uur echter nog steeds geen uiltje maar we bleven hoop houden en onderwijl hadden we prachtig uitzicht op een kudde schapen, een koppeltje sierduiven met daar tussen af en toe eens een houtduif en twee koeien. En dat uitzicht bleef tot 21.00 uur hetzelfde dus had beter een uiltje kunnen knappen Laughing En toen we werden opgehaald, het Buteo schuiltentje werd weer opgevouwen en we richting auto liepen zat plots het uiltje op een paaltje vlakbij het hutje #evil Dus de conclusie, een commerciële hut biedt niet altijd de kansen die een ander wel krijgt Crying or Very sad Voor mij dus Nooit meer....... #Sleep

Groet Kees[/url]

Hoi Kees (en Kees),
Allereerst spijt het me enorm voor jullie dat je de uilen gisteren niet hadden. Ik had ze jullie graag gegund.
Ik ken de oorzaak niet, maar ik weet wel dat toen de jongen nog niet vertrokken waren, ze avond aan avond gefotografeerd zijn.
Ik ben bang dat jullie net te laat in het seizoen zijn gegaan.

Overigens is het woord "kansen", ook door jou gebezigd, een goed gekozen woord: het blijft bij kansen. Vogelfotografie bestaat eigenlijk alleen maar uit een aaneengeregen serie kansen, waarbij het vaker misgaat dan dat het lukt.
Dus "nooit meer" lijkt me wat kort door de bocht?
gr
G

@ jee:
Enig idee waarom dat gebeurd is? Heb je uitleg gevraagd? Ik vind het namelijk, met wat ik op het moment denk te snappen van het plaatsingsbeleid, nogal raar, ongewenst ook, als gewoon maar je tekst wordt aangepast, zeker zonder uitleg.
Jammer zoiets.
Jammer ook, trouwens, als een dagje hut teleurstellend is. Sommige eigenaars geven een soort garantie, dat, bij geen succes, je gratis een dag over mag doen.
Misschien moet er een soort overkoepelend orgaan komen voor huthouders, met regeltjes, geschillencommissies, controles op diervriendelijkheid .... Cool
Zucht Confused
grtz, josephine

Hoi Josephine, nee niet gevraagd. maakt me eigenlijk niet zo veel uit maar het viel me toen wel op.

Overigens hoef je bij Glenn niet te betalen als je de uil niet op de foto hebt gekregen volgens zijn website (en Glenn kennende, is dat ook zo)

Erg jammer hoor Kees, dat je geen gelegenheid hebt gehad om te fotograferen. Ik heb de avond ervoor in het tentje gezeten en ongeveer 2,5 uur kunnen genieten van rek en strekoefeningen en als toetje een braakbal Very Happy

Tot nu toe zijn mijn ervaringen met het bezoeken van hutten alleen positief, oke er zit wel eens een mindere dag tussen maar ook al worden ze gelokt, het blijven wilde vogels....

@Jaap, dat klopt, we hoefden niets te betalen dus heel netjes geregeld!
@Gerard, ik ben niet zo'n fan van hutfotografie, geef mij maar de foto's gewoon uit het wild waar je toch veel meer natuurbeleving uithaalt en herinneringen aan overhoudt dan van die foto's uit een hut.

Groet Kees

Quote:
je toch veel meer natuurbeleving uithaalt en herinneringen aan overhoudt dan van die foto's uit een hut.


Hoewel in principe geheel met je eens (ik ben ook een struiner), was de paar uur met de Steenuilen een fantastische belevenis en de herinnering is onuitwisbaar.
Zoveel gedrag als je op die manier kunt zien, dat kom je meestal niet zo maar tegen op een achternamiddag Wink
Dat geldt ook voor sommige prachtdagen die ik doorbracht met Sperwers, een Draaihals, Kruisbekken, Appelvinken en noem maar op. Kostelijke uren in een hut, herinneringen die ik koester!
gr
G

:
 
Page 2 of 2
Goto page Previous  1, 2