Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by

Home > Album >




:
:
 
:
:
:
:
:
:
:
 
 

Beste mensen,
Graag wil ik iets melden:
. Zelf zie ik nog steeds de gele kleurzweem niet en verder, na aanleiding van een aantal commentaren:

. Ik probeer alleen maar lovende woorden onder een foto te plaatsen en die zijn dan ook heel gemeend, foto's waar wat aan mankeert laat ik de kritiek over aan anderen.
. Deze Site wil ik graag gebruiken om mijn gemaakte foto's te laten zien en om te leren van wat anderen fotograferen en met wat voor instellingen ze de foto hebben gemaakt.
. Deze Site laat mij ook prachtige opnames of beter gezegd prachtige vogels zien die er over de hele wereld te bewonderen zijn. ( ik heb daardoor nog heel wat wensen )
. Inge vroeg mij in een persoonlijk berichtje of ik de gemaakte foto naar haar wil sturen om te kijken wat zij er mee kan ( ga ik doen ), ik doe er gelijk 14 eigen bewerkte foto's bij ( waar ik nog steeds de kleurzweem niet in zie )
. Mijn scherm kalibreren ga ik niet doen, ben er zelf van overtuigd dat deze zuiver is.


Hartelijke groet Marie-José

Quote:
. Mijn scherm kalibreren ga ik niet doen, ben er zelf van overtuigd dat deze zuiver is.


Los van de rest van de discussie snap ik deze opmerking niet. Waarom ben je ervan overtuigd dat hij zuiver is als je er nog nooit naar hebt gekeken?

Overigens denk ik niet dat deze kleurzweem geheel door een niet gekalibreerde monitor komt, maar dat terzijde.

Groeten, Arjen

Quote:
Mijn scherm kalibreren ga ik niet doen, ben er zelf van overtuigd dat deze zuiver is.

Als je een moderator heb gevonden die elke keer 14 foto's voor je gaat bekijken om te zeggen welke de beste is, dan heb je het goed voor mekaar en hoef je je inderdaad niet druk te maken over het kalibreren van je monitor. Shocked

Jarenlang had ik de witbalans bijna altijd op bewolkt staan.
Ik fotografeer in RAW dus de kleur was altijd te corrigeren. Maar in de loop der tijd wende ik aan de wat gelige opnames. Altijd dus aan de warme kant. Kwestie van smaak. Totdat iemand me een mailtje stuurde dat mijn foto's steeds geler werden. Of ik dat wel in de gaten had.
Hierna heb ik de witbalans op 5200 Kelvin ingesteld. En ik moet zeggen naar tevredenheid. Het was even wennen.
Maar ik hoef nu zelden iets bij te stellen.
groeten Nel

[/quote]Jarenlang had ik de witbalans bijna altijd op bewolkt staan.
Quote:

Dank je Nel, voor deze informatie, ik ga het gelijk uitproberen zo gauw als het redelijk weer is.
Ik heb inderdaad bijna altijd de witbalans op bewolkt staan.

@ Arjen, als je toch net een nieuwe Macbook hebt gekregen ga je die toch niet kalibreren?
Groet Marie-José


Quote:
Gaan kalibreren lijkt mij geen goed plan daar ik, sorry een pracht van een computer heb waar volgens mij alles aan klopt.


Je monitor kalibreren kan ook erg verschil maken met hoe je een foto ziet.
Het kalibreren zet de juiste kleuren die op je beeldscherm komen.
Als die niet juist getoond worden zie je misschien de kleurzweem niet eens.
Je kunt de beste computer hebben maar dat wil niet zeggen dat de kleuren op het scherm die je ziet juist zijn.
Het heeft ook te maken met het licht dat op je monitor valt.
Net als met foto's is het anders bij TL licht dan bij een gewone lamp.
Ik zou het toch maar eens proberen.

Toen ik mijn nieuwe scherm gekocht had vond ik hem ook geweldig.
Totdat ik hem voor het eerst gekalibreerd had.
Het scherm stond op zichzelf te geel afgesteld en dus was het wit dat ik zag niet echt wit.

Groet Jan

» Last edited by jan Luit on Sun 16 Nov 2014, 17:04; edited 2 times in total

@Marie-Jose: Ik heb ook een MacBook Pro en voor thuis een iMac met nog een extern beeldscherm. Alle drie topschermen met een hele goede beeldkwaliteit.
Toch zie ik een zeer duidelijk verschil voor en na het kalibreren. De kleuren zijn 'neutraler' na kalibratie. En, belangrijker, komen ook overeen met andere gekalibreerde schermen.

Het lijkt me dus zeker geen overbodige luxe om je scherm te kalibreren, ook al is het een goed en duur scherm.

Groeten, Arjen

Overigens, als je in RAW fotografeert kun je ook nu de witbalans nog veranderen. Of je klikt met een pipetje op het 'wit' van de reiger, je zult verbaasd staan wat voor een verschil het uit zal maken.

Groeten, Arjen

Ik heb Marie-Jose een hele uitgebreide mail gezonden over het werken in CS6 (wat zij ook heeft) mbt witbalans (pipet in de RAW bewerker) en ook de tip van de witbalans op bewolkt staat daar ook in. Ik denk dat ze er wel wat mee kan.

Kalibreren van je scherm is altijd aan te raden. Ik heb het met al mijn schermen laten doen (ook iMac, Macbook pro en Macbook air) en het maakte wel degelijk verschil.

Groet, Inge

een hele fraaie foto met mooi zacht tegenlicht op zo'n herfstige zonnige nazomerdag...(dacht ik te zien)

jammer dat deze discussie in dit album gevoerd wordt...had van mij beter in het VA kunnen gebeuren...daar zit het grote publiek..

Quote:

jammer dat deze discussie in dit album gevoerd wordt...had van mij beter in het VA kunnen gebeuren...daar zit het grote publiek..


Nee want de foto is niet genoeg voor het VA en bovendien willen wij graag dat het TA een meer "lerende" functie krijgt ipv het strafbankje dus hoort de discussie hier thuis Wink Zodat Marie-Jose een verbeterde foto (eventueel met verwijzing naar deze) kan aanbieden in het VA.

Groet, Inge

Ook ik heb mijn camera altijd op bewolkt staan (wellicht ook de reden dat ik deze foto het mooist vind, omdat dat voor mij zo'n normale warme kleurtint is)

Wat ik mij nu afvraag:
Is het effect hetzelfde of je je camera zeg maar op daglicht zet of dat je dat later in Lr bijstelt. (dus bv in Lr van bewolkt naar daglicht)

groeten,
annie

ps.1. mijn achternaam durf ik bijna niet meer te gebruiken hier Smile

Bij deze: iedereen bedankt voor de commentaren bij deze afgekeurde opnames en bedankt voor alle goede tips waar ik zeker wat mee kan.

Verder wens ik iedereen veel plezier met alles.
Groet Marie-José

Quote:
Is het effect hetzelfde of je je camera zeg maar op daglicht zet of dat je dat later in Lr bijstelt. (dus bv in Lr van bewolkt naar daglicht)


Als je in RAW fotografeert is dat geen enkel probleem.

---------------------------------------------------------------------------

Wat betreft kalibreren. Ik kalibreer mijn scherm regelmatig. Het is echt niet veel werk en je hoeft er ook niet veel kennis voor te hebben. Ook het omgevingslicht heb ik onder controle. Mijn computer staat in een witte ruimte (nis) die is afgeschermd van direct daglicht. De ruimte wordt niet al te sterk verlicht door een Reptielenlamp. Die wordt gebruikt in een terrarium en geeft optimaal licht om de kleuren van reptielen en amfibieën natuurgetrouw weer te geven. De lamp schijnt niet direct op het beeldscherm.

.

Dank voor je antwoord, Hendrik!!
Ik ga in Lr eens stoeien met de witbalans......voordeel van zo'n discussie....je wordt eens weer op een "ander" been gezet!!

groeten,
annie

jullie mogen allemaal gelijk hebben met de witbalans en alles wat daar aan vast zit...en ik zie ook heel goed het verschil met het witbalans pipetje in LR...het neemt gewoon niet weg dat ik dit beeld zo een mooiere, warmere sfeer vind hebben die op mij niet onnatuurlijk overkomt...ook smaak telt mee bij het beoordelen van een foto...en daarover valt lekker niet te twisten..puh! Wink

Voel mij haast schuldig dat we alleen maar bezig zijn met deze grote zilverreiger en nog erger, ik vind deze opname vele malen mooier dan die nu in het verzamel album staat. Sorry, wel alle dank voor de genomen moeite en vooral Inge van der Wulp.

@ P.Teune

Dan is het maar goed dat de vogel niet in de sneeuw staat.
Ik hou niet zo van gele sneeuw Wink

hahaha Jan!...gele sneeuw is ook niet mijn ding;)

:
 
Page 2 of 2
Goto page Previous  1, 2