Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by

Home > Album >




:
:
 
:
:
:
:
:
:
:
 
 

Heel mooi dat gele vogeltje tegen die donkere achtergrond.
Truus

Volgens mij heb jij het wel naar je zin gehad in Hongarije. Mooie plaat weer!
Groeten Peter

Prachtige lichtval!

Heel mooi met die gors in de spotlights. En dan de spiegeling en water als bonus.

De kleuren van vogel (en spiegelbeeld), doen het mooi zo, met die door onderbelichting donkere achtergrond.
Groet,
sieb

Oh ja.... even een vraag over die onderbelichting in combinatie met die 1/2500 s...... in die sluitertijd zit toch al in deze onderbelichting verwerkt? Ik werk namelijk zelf nooit met die onder- of over belichting, maar regel het zelf met de iso, diafragma en sluitertijd. ISO en diafragma heb ik van te voren vast gezet en dan speel ik meestal met de sluitertijd voor de belichting die ik mooi vind. Ik ontmoette een keer een fotograaf die samen met mij vliegende visarenden aan het fotograferen was. Hij zweerde er bij dat je 2 stops of zo moest over belichten waardoor je geen schaduw onder de vleugels zou krijgen. Toen ik vertelde dat ik dat handmatig deed met iso, sluitertijd en diafragma, vertelde hij dat dat niet kon, je moest altijd met over of onderbelichting werken. Toch denk ik nog steeds dat elke foto simpelweg gemaakt wordt door middel van de sluitertijd, iso en diafragma. En dat je dat op verschillende manieren kunt doen. Als je alles vast zet en er komt dan een visarend over.....kun je snel kiezen voor iets langer belichten (over belichten), maar ik kies dan bijvoorbeeld voor het omhoog gooien van de iso of als het kan een iets langere sluitertijd...... dan ben ik toch eigenlijk gewoon handmatig aan het over belichten? Of zie ik dat verkeerd?

Bedankt voor jullie reacties.
@Gejo, Ik werk vrijwel altijd met diafragmavoorkeur en laat de sluitertijd bepalen van de door mij gekozen ISO.
De 2000 ISO leverde (na 1 1/3 compensatie) een sluitertijd van 1/2500 sec. waardoor het waterstraaltje "bevroor".
Bij de door mij gebruikte meetmethode wordt de meting bepaald in het midden, waarna een gemiddelde voor de gehele opname wordt berekend.
Zonder 1 1/3 stop compensatie zou de fel oplichtende geelgors in het midden te "zwaar" hebben meegewogen en tot een overbelichte foto hebben geleid.
In dit soort situaties maak ik ook gebruik van mijn histogram om de compensatie te controleren volgens het expose to the right principe.
groet,
Boudewijn

» Last edited by Boudewijn Schreiner on Sun 14 Aug 2022, 9:19; edited 1 time in total
:
 
Page 1 of 1