Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats


Waarschuwing: waarschijnlijke fake-aanbieding op Marktplaats

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 31 May 2005, 6:57    Post subject: Waarschuwing: waarschijnlijke fake-aanbieding op Marktplaats
Ik zag dat gisteren op Marktplaats een Canon EF 500mmf4 L USM IS aangeboden werd door iemand uit Overijssel (zogenaamd), voor het onwaarschijnlijk lage bedrag van € 2850,-. Meteen contact geprobeerd te zoeken met de aanbieder en een bod gedaan, maar vrij snel kreeg ik een paar reacties van derden dat het een fake-aanbieding betreft: er is geen lens, en de aanbieder zal je proberen te verleiden om het geld rechtstreeks naar hem toe te sturen aangezien hij niet in Nederland woont. De tekst van de aanbieding bleek botweg gecopieerd te zijn van een andere, Amerikaanse aanbieding op Ebay die niks met deze aanbieding te maken heeft. Op mijn meerdere email is tot op nu toe ook nog niet gereageerd, wat best vreemd is gezien het bedrag waar het om gaat. Ik vertrouw het zaakje iig niet en doe niet meer met de bieding mee, en mocht je toevallig ook meedoen met die bieding: wees op zijn minst voorzichtig!

groet,
Luc
Back to top
Reply with quote
 
R. P. McMurphy


Gender: Male

Joined: 05 Mar 2005
Posts: 546

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 31 May 2005, 15:38    Post subject:
De advertentie is ondertussen van Marktplaats afgehaald.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 31 May 2005, 21:03    Post subject:
laatst stond er ook een d2x (jaja, geen typefout) voor iets van 1700 euro: tempting but, no, thanks
als het niet gestolen is, dan bestaat het niet
Back to top
Reply with quote
 
wilmers



Age: 65
Joined: 23 May 2004
Posts: 52
Location: bemmel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 31 May 2005, 21:55    Post subject: aanbiedingen
goed dat je zoiets meldt en ons er attent op maakt.

groet wim wilmers
_________________
canon eos 1d mark III en glaasjes van 10 mm tot en met 500 mm +coverters, allen van Canon
Back to top
Reply with quote
 
aws2901




Joined: 11 Jun 2005
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 16 Jun 2005, 18:12    Post subject:
Goede site waar je zeker alles van list en bedrog kunt vinden

http://www.internetoplichting.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Back to top
Reply with quote
 
ray


Gender: Male
Age: 52
Joined: 22 Dec 2003
Posts: 15
Location: Hilversum
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Mar 2006, 15:16    Post subject:
Vandaag staat er een Nikon AF-S 500mm op Marktplaats.nl voor 1600 euro (!!!). Ik heb contact gelegd met de verkoper met de vraag of ik de lens mag komen bekijken. Ik krijg het volgende bericht:

Hy sir


Right now i am not in Holland.If you want to buy it you will have the lens for one week inspection

Thank you


Hij heeft ook nog een aantal TOP Canon lenzen op marktplaats staan voor weinig. Ik heb sterk het vermoeden dat dit niet pluis is.

Hij bied de lenzen aan onder de naam Posma Jacob [posmaj@yahoo.com].

Misschien is de beste man oprecht en misschien heeft iemand op bp al ervaring met hem?

vrg,

Raymond
_________________
Nikon D80, Nikon D300, Nikon 17-55 2.8, Nikon 80-200 2.8, Nikon 50mm 1.4, Tokina 12-24, Sigma 150 2.8 Macro, Sigma 500mm 4.5, 1.4x Nikon converter,
Back to top
Reply with quote
 
Rick Tibbe


Gender: Male
Age: 51
Joined: 17 Jan 2005
Posts: 25
Location: Wierden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Mar 2006, 19:14    Post subject:
heb zelf ook een nikon kitlensje 28-80 op marktplaats staan en kreeg een bod van 250 euro (een veel te hoog bedrag voor deze lens natuurlijk) uit turkye, gevolgd door een mailtje of ik al mijn gegevens door wou mailen. heb maar gezegd dat ik alleen in nederland verstuur, wat iets zegt me dat dit niet pluis is. staat me ook nog iets van bij dat dit soort praktijken op tv zijn besproken, dat ze je zo maar geld van je rekening kunnen gaan halen of iets?

groet, rick
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 Mar 2006, 22:20    Post subject:
Rick Tibbe wrote:
heb zelf ook een nikon kitlensje 28-80 op marktplaats staan en kreeg een bod van 250 euro (een veel te hoog bedrag voor deze lens natuurlijk) uit turkye, gevolgd door een mailtje of ik al mijn gegevens door wou mailen.


Heb ik zelf ook gehad bij de verkoop van m'n coolpix 4300; ik vroeg 150 eurie, kreeg een bod van 250 van een of andere gast uit Nigeria (wil voor de duidelijkheid daarmee absoluut niet discrimineren) die ook om m'n gegevens vroeg waaronder m'n bankrekening. Meteen het mailtje gewist en tevens het bod op marktplaats verwijdert. Daarna nog één mailtje die ik meteen had gewist. Blijf dus alert op dit soort oplichters, ze zullen het blijven proberen, gewoon wissen die hap.
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Mar 2006, 15:31    Post subject:
Ik had ook een nigeriaan die graag had dat ik het naar zijn zoon in nigeria opstuurde. Het bod was in dit geval ook meer als de huidige winkelwaarde dus ook wissen en negeren.
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
ray


Gender: Male
Age: 52
Joined: 22 Dec 2003
Posts: 15
Location: Hilversum
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 04 Mar 2006, 16:36    Post subject:
Kunnen deze oplichters dan geld van je rekening halen nadat ze het erop hebben gestort?

Hoe werkt dat dan?
_________________
Nikon D80, Nikon D300, Nikon 17-55 2.8, Nikon 80-200 2.8, Nikon 50mm 1.4, Tokina 12-24, Sigma 150 2.8 Macro, Sigma 500mm 4.5, 1.4x Nikon converter,
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Moderator
Moderator


Gender: Male

Joined: 01 Dec 2005
Posts: 5918
Location: Montferland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Mar 2006, 16:47    Post subject:
ray wrote:
Kunnen deze oplichters dan geld van je rekening halen nadat ze het erop hebben gestort?

Hoe werkt dat dan?


Laatst op de televisie werd er een verhaal gepresenteerd dat ze betalen met een ongedekte cheque en dat ze meestal teveel betalen. Natuurlijk vragen ze je het teveel betaalde terug te betalen naar hun rekening nummer. Echter na een week wordt het oorspronkelijke bedrag door de bank ook weer teruggevordert omdat de cheque niet gedekt was. Dus in dat geval ben je het teveelbetaalde kwijt en de handelswaar die je hebt opgestuurd zie je ook nooit meer terug... Sad
_________________
all Nikon
http://michelgeven.zenfolio.com/
Back to top
Reply with quote
 
Tim de Boer


Gender: Male
Age: 37
Joined: 03 Nov 2004
Posts: 75
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Mar 2006, 18:56    Post subject: Re: fake adv.
SvR wrote:

Nog een tip : Zie je dat het email-adres, yahoo - aol - hotmail of wat dan ook bevat (dit zijn gratis email adressen) reageer dan nooit, dit is ALTIJD fake.



Dit laatste klopt dus echt niet, ik doe bijna al mijn marktplaats dingen en dergelijke via mijn hotmail adres gewoon omdat ik geen spam in me normale email wil hebben.
Ook heb ik als ervaring dat een hoop anderen dit ook doen en ik heb na zo'n 20-25 internet ver of aankopen nog nooit problemen gehad met zoiets....
_________________
Canon 30d
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 14 Dec 2004
Posts: 630
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Mar 2006, 20:00    Post subject:
Ben het eens met Tim; mailadres zelf zegt niets, wel de taalfouten en eventueel het IP adres (wanneer beschikbaar).
_________________
Canon EOS 7D + EF 400 mm f5.6 L USM | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV videokop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 10 Jan 2005
Posts: 806
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 Mar 2006, 21:20    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
ad


Gender: Male
Age: 61
Joined: 23 Jun 2005
Posts: 128
Location: Prinsenbeek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 05 Mar 2006, 10:11    Post subject:
ik bood gisteren een analoge canon aan ( marktplaats ) .
ik kreeg even later een bod van 180 euro ( wat veel te veel is gezien de spullen ) .

ik wiste de bieder en mailde hem dat hij de spullen mag hebben .
en ja hoor : ik ben directeur in duitsland .en de spullen zijn voor een verjaardag .ook weer het verhaal nigeria enz .
en in het engels geschreven .

de man noemt zich jacks shuit .

vraagt doodleuk al je bankgegevens .

gr ad .
Back to top
Reply with quote
 
schoffie


Gender: Male
Age: 48
Joined: 27 Jan 2006
Posts: 60

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Mar 2006, 11:22    Post subject:
truc bij dit soort zaken is als volgt: de persoon maakt geld over met een ongedekte check. Jij krijgt keurig het geld op je rekening binnen en stuurt je waar op. Dan komt de bank erachter dat de check ongedekt is en vordert het geld terug (meestal pas na een poos) waardoor je zowel het geld als je waar kwijt bent....
Back to top
Reply with quote
 
Nico Nagtegaal


Gender: Male

Joined: 08 Nov 2005
Posts: 10

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Mar 2006, 12:41    Post subject: oplichting
Voor ieder die zuinig is op z'n geld: Als onbekenden (oplichters ed.) je rekeningnummer krijgen is het via duistere banken (in verweggistan) mogenlijk een éénmalige machtiging te verkrijgen. Natuurlijk op slinkse wegen. Terug vorderen wil vaak (zeg maar nooit) niet omdat het banken in het buitenland zijn die vaak moeilijk doen of de tegenrekening is vaak al leeggehaald.

Nog een tip: Geef NOOIT een handtekening weg aan de deur voor bijvoorbeeld een goed doel. Het risico dat het goede doel het leeghalen van een rekening is, of voor het overschrijven naar een heel verkeerde rekening met een bedrag dat nooit de bedoeling is geweest.

Uit eigen ervaring weet ik dat het regelmatig gebeurd. Let wel, het is niet de bedoeling om echt goede doelen te benadelen maar als ieder wat zorgvuldiger is met onbekenden die rekeningennummers en handtekeningen 'sparen' blijft er voor de goede meer geld over om leuk uit te geven
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Marktplaats

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum