Posted: Sun 26 Feb 2006, 16:07 Post subject: topspottingscope is topdigiscope?
Hallo birdpixers,
Ik sta op het punt om mijzelf een spottingscope toe te eigenen en stuitte op de bovenstaande vraag. Is een spottingscope in de dure prijsklasse (bijvoorbeeld de swaro 80HD) nou ook de beste digiscope? Of is een spottingscope die een grotere lensopening heeft (bijv. 100) een betere optie?
De kans is groot dat een dure spottingscope ook een goede digiscope is. Met de Swarovski 80HD heb je geloof ik wel een goeie te pakken. Als je een telescoop neemt met een grotere lens(zoals 100mm) zul je meer licht hebben, maar niet veel telescoop merken komen boven de 77/80mm. Ik zou zeker iets proberen van rond de 80mm, dan kun je met mooi weer in ieder geval mooie platen maken. Als je een redelijk duur ding koopt moet de telescoop wel goed zijn. Vanaf de 700 euro moet toch wel een mooie telescoop te koop zijn.
Vriendelijke groeten,
Jos Welbedacht _________________ Jos Welbedacht
Groningen
Gender: Male Age: 44 Joined: 30 May 2005 Posts: 536 Location: sexbierum
Posted: Mon 27 Feb 2006, 19:25 Post subject:
Stefan,
De genoemde HD80 is inderdaad een topscope. Voor seireus digiscopen is een HD/APO/FLUORIET etc versie toch wel aan te raden. Een 100mm telescoop heeft voor digiscopie naturlijk zijn voordelen. Feit is dat hier niet veel keus in is en het maar zeer de vraag is of de keus die er wel is kan tippen aan een HD80, (Probeer ergens eens een pentax pf100 ed te vergelijken) de welbekende Zeis of Apo televids van Leica (hoewel ik de laatse persoonlijk wat ik tot nu toe heb gezien al vind achterblijven bij de eerste 2)
Onder de telescopen voor astronomie zijn trouwens nog hele mooie 100mm's te koop die absoluut mee kunnen komen, zo niet beter zijn dan de HD80 en soortgenoten. Kijk eens naar takahashi, televue, william optics etc etc. Wel duur maar zeer goed en het grote voordeel van 2" universeel uitwisselbare oculairen.
Nadeel, veel zwaarder dan de 100mm vogelkijkers en die zijn voor velen al te zwaar in vergelijking met een 80mm. Vaak niet waterdicht en al helemaal nit gevuld met stikstof, dus eventueel problemen met beslaan van lensen.
Succes met je keuze.
Posted: Mon 27 Feb 2006, 21:56 Post subject:
Een zeiss diascope is ook aan te raden: de diascope 85 heeft fluoriet glaswerk(apo) en zoals de naam zegt, een 85 mm lensopening. Dit staat normaal garant voor haarscherpe beelden, zowel qua waarneming als qua fotografie. Nadeel is het prijskaartje: rond de 2000 euro... _________________ Digiscopie: Nikon Coolpix 4500 + Leica Televid 77 met 20-60x zoomoculair. Digiscopieadaptie...
DSLR: Nikon D70s+ 18-70mm Nikkor + Sigma APO 70-300mm+ Sigma APO 400mm F5.6
Mijn keuze is gegaan naar de Swarovski, een goed zeer zwaar statief voor het digiscoping heb ik al in mijn bezit. Maar om daar kilometers mee door gebieden heen te lopen zie ik niet zitten. Mijn rug is al niet te best. Dus daarom mijn vraag aan jullie wat nu het meest handige statief is om mee rond te trekken?
Age: 49 Joined: 04 Aug 2003 Posts: 1763 Location: Vleuten
Posted: Thu 09 Mar 2006, 17:10 Post subject:
Ik kan me vergissen maar ik geloof dat daar recent al wat over geschreven is op het forum. Ik gebruik zelf een Manfrotto 055PRO (geloof ik dat het typenummer is) met een RC139 kop. Die laatste is een fotokop en niet zo heel geschikt voor een telescoop vanwege het ontbreken van een bruikbaar handvat.
Statief zelf is prima, goed stevig en er worden een aantal handige extra's bijgeleverd zoals spikes en een schouderband zodat je je handen vrij kan houden en soms is dat heel handig ........
Groeten Michel _________________ Canon EOS 40D/7D, Canon EF 500f4 L IS USM en Canon EF 300f4 L IS USM. Eventueel met 1.4x Tc type II.
Statief: Gitzo G3125 + nep-Wimberly of Manfrotto 055 met 139 RC kop.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum