Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

coach gezocht

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 May 2012, 16:16    Post subject: coach gezocht
Hallo,

ik ben nu een paar maandjes met vogelfotografie bezig en ongeveer een half jaar met fotografie uberhaupt.

Ik merk dat ik heel snel heb geleerd, maar dat ik nu in een soort impasse terecht ben gekomen. Ik heb niet het gevoel dat het snel verbeterd.

Ondanks dat ik goed materiaal heb (40D met 400mm 5.6 en sinds kort een 1.4TC van canon) maak ik vooral foto's uit de categorie "net niet"

Ik heb sterk de indruk dat ik dingen verkeerd doe die eenvoudig op te lossen zijn, maar ik weet niet wat. Het grootste probleem is vooral dat ik graag echt scherpe foto's wil maken, maar dat ze allemaal net niet helemaal scherp zijn. En uiteraard ken ik de belangrijkste theorie hierover, maar leren uit theorie is nooit mijn sterkste kant geweest, ben echt een man van de praktijk!

Mijn vraag is nu: wie o wie wil mij een dag(deel) meenemen en heeft dan ook het geduld om mij te helpen om betere resultaten te krijgen?
Het liefst niet al te ver uit de richting (Deventer) en graag iemand die het materiaal wat ik heb enigszins kent.

Ik hoor het graag!

ps: ik ben een jonge enthousiaste vent (26) met lichtelijke trekken van ADHD, dus als je daar niet van houdt, moet je je er niet aan wagen Wink

oosterhuis

PostPosted: Tue 15 May 2012, 21:48    Post subject:
haha al bijna 200 keer bekeken en nog niemand die het aandurft Wink

Arjen Drost

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 15 May 2012, 22:05    Post subject:
Back to top
Reply with quote

JWH

PostPosted: Tue 15 May 2012, 22:20    Post subject:
Ik kom zelf uit Apeldoorn en fotografeer regelmatig rondom Deventer in de IJsseluiterwaarden. Wat ik kan vertellen uit ervaring inmiddels is dat het fotograferen in de uiterwaarden best wel moeilijk is! De landschappen zijn vaak erg open (Ossenwaard, Yperenplas) en dus zijn de vogels lastiger te benaderen. Vaak is het noodzakelijk om de vogel(s) eerst uitvoerig te observeren en ze te leren kennen. Zo zijn er vaak wel bekende dingetjes zoals het feit dat Kwikstaarten vaak in één richting lopen tijdens het foerageren, waar je op kan inspelen.

Ik ben wel bereid om een keertje een rondje doen in dit gebied om gewoon wat tips en punten te geven. Ik zie mezelf als alles behalve een expert maar ik ken deze gebieden inmiddels erg goed.

http://www.jwh-i.nl
Back to top
Reply with quote

oosterhuis

PostPosted: Tue 15 May 2012, 22:36    Post subject:
Arjen Drost wrote:
Geduld is niet echt je sterkste kant hè?? Wink

Noem het maar gedreven! Wink

John van der Valk

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 16 May 2012, 8:32    Post subject:
Er zijn genoeg workshops/cursus/vakanties te vinden voor vogelfotografie. Daar leer je de tips en trucs en vooral voor jou de praktijk.
Gewoon op google zoeken.
Enne, het kost wel wat maar dat moet je maar zien als investeren in je hobby.
Andere tip, ga eens naar een dierentuin of zoiets. Daar kun je naar hartelust oefenen en van alles uit proberen.

Succes, john

DSLR : Canon .
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Wed 16 May 2012, 11:23    Post subject:
Ha Oosterhuus! Very Happy

Een mooi onderwerp is dan wel die Bairds Strandloper die daar in Deventer rondkuierd Laughing

Zonder gekheid:
Ik heb ook de 400 mm 5.6.

Even voor de duidelijkheid. Die converter levert je echt geen betere plaatje op. Misschien kan je er een zwerver mee blij maken...

Verder krijg je echt geen top plaatjes als het onderwerp verder als pak hem beet 10 a 15 meter weg zit, zeker niet als je de befaamde huismus erop zet... Alles wat verder weg zit kan je met croppen en bewerken nog enigszins acceptabel maken...

Verder speelt techniek een zeer grote rol. Hoe stabiel weet je het toestel te houden wanneer je de knop indrukt? Zeer belangrijk.

Sluitertijd: Het word toch wel lastig als je onder de 1/200 seconde zit. Vanuit de hand fotograferen kan prima, maar hou die sluitertijd dan wel zo snel mogelijk bij acceptabele iso-waarden. Het liefst hoger als 1/800 seconde, dan is het uitstekend te doen.

Zo, hoop dat je met deze tips al een stuk verder komt!
Back to top
Reply with quote

josephine

PostPosted: Wed 16 May 2012, 12:10    Post subject:
Ondanks het feit dat je het graag uit de praktijk wil leren, heeft een grondige kennis van de theorie een heel forse meerwaarde. En met theorie bedoel ik: hoe werkt een lens, wat doet je camera als je afdrukt, hoe verhouden zich iso, sluitertijd en diafragma met elkaar, en dat soort zaken. De truc is om die theorie in je kop te houden en die toe te passen op het moment dat je fotografeert.
Met goede spullen kom je een heel eind, maar alles gaat automatisch, je hoeft geen licht meer te meten, niet zelf meer scherp te stellen .....
Zo ben ik wel begonnen: handmatig scherpstellen, lichtmetertje mee, en bij elke nieuwe omstandigheid meten! Zo leerde je ook wat je kon of moest aanpassen, omdat er net een wolk voor kwam of als je standpunt iets veranderde. Eigenlijk vind ik dat iedereen die met fotograferen begint het eerst zo een tijdje zou moeten doen.
Scherpe foto's krijg je vooral als je goed scherpstelt, een korte, liefst superkorte sluitertijd kiest, en een optimale iso (de ene camera geeft het mooiste beeld op 100, de andere op 200 iso bijvoorbeeld).
Maar ja, dan heb je ook weer te maken met je diafragma, dat meestal wat scherper tekent als je die wat dichtknijpt, maar daar is je sluitertijd dan weer niet lang genoeg voor. Eeuwigdurende dilemma's, je begrijpt niet waar we nog zin in hebben!
Lees! Verdiep je in de allereerste basis van de fotografie, die Daguerre heeft het niet voor niks voor ons uitgevonden allemaal.
Ik denk niet dat je voor scherpe beelden echt een coach nodig hebt. Met veel oefenen en theorie toepassen gaat dat wel in je vingers zitten. Je kop zal toch echt mee moeten doen als je fotografeert.
Succes
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

oosterhuis

PostPosted: Wed 16 May 2012, 12:13    Post subject:
Thanks voor de reacties!

Die converter heb ik 1 dagje geprobeerd en ik was inderdaad niet super enthousiast over de resultaten daarvan.

Het stilhouden van de camera bij het indrukken, heb je daar een speciale manier voor?

korte sluitertijden is inderdaad wel handig zonder IS ja Wink

peter wijn

PostPosted: Wed 16 May 2012, 12:22    Post subject:
je wilt birdpix 8 hebben. dat is duidelijk.
boordevol tips van niet 1 maar een stuk of 20 coaches. Geen idee eigenlijk hoeveel.
birdpix 8

Twaalf lees ik. Nu, twaalf schrijvende dan, want de informatie waar zij zich op baseren is voor een niet onbelangrijk deel geput uit birdpix zelf.
Reply with quote

josephine

PostPosted: Wed 16 May 2012, 12:43    Post subject:
Quote:
Het stilhouden van de camera bij het indrukken, heb je daar een speciale manier voor?

Als je geen pittenzak of statief wilt of kunt gebruiken, dan is het een kwestie van zo rustig mogelijk indrukken. en zo rustig als jij het doet, dan nog heb je altijd de spiegel die een trilling veroorzaakt vlak voordat de sluiter opengaat ....
Kortom, een onmogelijke hobby, fotograferen.
Serieus: toen ik de famous photographers school deed (schriftelijk, je had het ook voor tekenen en schilderen en schrijven) stond daarin de aanwijzing dat je door middel van je draagriem een steviger grip kon krijgen.
Eens even kijken of ik het kan visualiseren (ik doe het nooit, eigenlijk).
Je haalt je rechterhand voor de draagriem langs en gaat dan je camera vast houden. Je hand moet dan de draagriem straktrekken, zoiets, zodat je camera stil gehouden wordt door de strakke draagriem. Je nek is het andere vaste punt in dat geval dus als je wil voorkomen een nekhernia te krijgen zou je wel een beetje voorzichtig moeten zijn. Draagriem moet dan wel de juiste lengte hebben, dus niet te lang zijn. Het werkt echt als je snapt hoe het moet.
Linkerhand halverwege onder de lens, en daarvoor moet je de gondel een beetje naar boven draaien. Fijn zou zijn als je op die plaats je scherpstelring zou hebben zitten, en dat ie lekker breed zou zijn, dan kun je de helft van je foto's handmatig scherpstellen denk ik zo.
Onhandigheid in je hand en vingermotoriek werkt niet mee, omdat je dan misschien wat te schielijk of te houterig het knopje indrukt.
Dus oefeningetjes doen, zoals je ze op gitaarles leert.
O ja, dat heeft niet iedereen. Het moet in elk geval rustig en niet zoals ik het doe, ram! afdrukken.
alweer: succes.
Zie je wel dat je geen coach nodig hebt?
Alles kan via dit forum.
Had ik al gezegd dat je veel moet oefenen?
Op de kinderen bijvoorbeeld - die zijn wel te paaien als je ze iets leuks belooft
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote

oosterhuis

PostPosted: Wed 16 May 2012, 15:27    Post subject:
ah dit zijn de tips, thanks, ik ga het meteen proberen!

Gerrit Stam

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 May 2012, 15:45    Post subject: coach
Ik heb hetzelfde objectief en probeer altijd vanaf statief of pittenzak te werken. Kan dat niet, dan leg ik de toeter op mijn linker elleboog en kun je met een beetje mazzel aardige foto's maken.

Groet,
Gerrit

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 May 2012, 15:45    Post subject:
Misschien kan je hier wat mee:

http://www.natuurfotografen.org/cursus/cursus-natuurfotografie

Even de PDF downloaden (is gratis Very Happy Very Happy )

Succes.

Groet,
Ruud

Leon Walraven

PostPosted: Wed 16 May 2012, 15:52    Post subject: Re: coach
Gerrit Stam wrote:
Ik heb hetzelfde objectief en probeer altijd vanaf statief of pittenzak te werken. Kan dat niet, dan leg ik de toeter op mijn linker elleboog en kun je met een beetje mazzel aardige foto's maken.

Groet,
Gerrit

Vanuit de hand zijn echt gewoon goede foto's te maken, zonder geluk. Op de elleboog leggen had ik nog niet gehoord Very Happy. Lijkt me wel meer beperkend...
Back to top
Reply with quote

oosterhuis

PostPosted: Wed 16 May 2012, 18:22    Post subject:
Ik ga proberen op de elleboog, met mn hand gestrapt in de nekband, moet goed komen als ik mn nek er niet over breek Razz

Gert-Jan Cromwijk
Moderator
Moderator

PostPosted: Wed 16 May 2012, 19:37    Post subject:
ik ben zelf zeer gecharmeerd van de 100-400 lens van Canon.
daar zit stabilisatie op en hij tekent superscherp, had ik niet verwacht, maar echt net zo goed als mijn oude 300 f/4.
volgens mij zijn op marktplaats de 400 f/5.6 en de 100-400 ongeveer even duur.
zie mijn foto van de appelvink die ik vandaag geplaatst heb, met de 100-400 gemaakt.
lekker flexibel en een mooi bereik.
GJ
Reply with quote

JWH

PostPosted: Wed 16 May 2012, 20:24    Post subject:
Het schieten uit de hand met de 400/5,6L is prima te doen, als je maar in de gaatte houdt wat je sluitertijden zijn. Bovendien is het verstandig om in 'burst' te schieten, zeker als je te maken hebt met lange sluitertijden. Als je een korte 'salvo' schiet van 3-4 foto's dan is er vrijwel altijd wel één scherp.

http://www.jwh-i.nl
Back to top
Reply with quote

oosterhuis

PostPosted: Fri 18 May 2012, 8:50    Post subject:
Zit er stiekem ook wel aan te denken om voor de 100-400 met IS te gaan, maar twijfel nog wel.... omdat ik nog beginner ben weet ik niet hoe ik er over een jaartje tegenaan kijk...

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum