Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

welke plas voor drijfhut?

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 21 Sep 2012, 20:05    Post subject: welke plas voor drijfhut?
hallo,

ik ben van plan een drijfhut te maken.
weet iemand een paar leuke plasjes waar het neit te druk is en je goed kan komen?

ik zoek een plek met o.a. de soorten, porseleinhoen, water- ral en snip, verschillende soorten steltlopers, futen en eenden.

en het liefst in noord-holland.

alvast bedankt Gr. dennis
Nikkor 170-300mm
Nikkor 18-75mm
Back to top
Reply with quote

Gertjan...

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 21 Sep 2012, 21:30    Post subject:
Ik ben heel benieuwd, ik wil zelf ook heel graag een hut maken. Of misschien wel met een mede-pixer. Misschien ook wel een drijfhut. Of een vaste, maar wel erg laar in elk geval. Noord holland is voor mij op zich ook nog wel te doen.
Misschien vind ik een boshut nog wel leuker, maar mijn lenzen zijn daar niet lichtsterk genoeg voor denk ik. 5.6 op 400mm.

Maargoed, ik ben erg benieuwd naar de antwoorden.
Back to top
Reply with quote

Han Bouwmeester

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Sep 2012, 10:03    Post subject:
Weet je, zonder ook maar iemand iets te misgunnen vind ik het maar een linke ontwikkeling met die drijfhutjes. Ik was ook best teleurgesteld dat Birdpix in hun, overigens mooie boek, uitlegt hoe zo'n ding te bouwen en er mee te fotograferen. (dat heb ik overigens een mail aan gewaagd maar helaas taal nog teken) Er zijn in ons land inderdaad maar weinig plekken waar je met zo'n vlotje uit de voeten kunt en het zijn juist de plekken waar wij als mens lastig kunnen komen waar de vogels nog hun zo nodige rust kunnen vinden. Natuurmonumenten, SBB en alle andere beherende organisaties zien ons al komen met onze vlotjes; laat staan de vogels.
Om op je vraag terug te komen; zo'n vlotje is juist mooi om de gangbare soorten mooi in beeld te brengen. Jij wilt gelijk op zoek naar soorten als porseleinhoen en zo. Doe dat die dieren niet aan zou ik zeggen.
Ik heb in het verleden ook eens gebruik gemaakt van zo'n vlotje maar ondervond al snel dat dit beslist niet iets is voor de massa en het wel degelijk verstorend werkt.
Ik zal wel weer egoïstisch overkomen maar dat moet dan maar; het belang van de vogels in hun rustgebieden gaat bij mij voor.
Die van mij is een paar jaar terug dus in de container verdwenen en ben nu op zoek naar een beter alternatief:-))
Reply with quote

Rien van Zuijlen

PostPosted: Sat 22 Sep 2012, 12:00    Post subject:
Beste Dennis, met alle respect maar je benadering is fout. Je moet eerst gaan vogelen, dus zonder camera. Pas dan leer je waar je welke vogels kunt vinden en bekijken. Nadat je dat enkele jaren gedaan hebt heb je ook een aantal plekjes waar je graag komt. Daar ga je dan proberen de soorten vast te leggen die er leven en doortrekken. Als één van die plekjes een watertje is waar je alleen maar de soorten kan fotograferen vanuit een drijfhut dan is dat misschien een laatste alternatief. Maar ik proef uit je vraagstelling dat je nog lang niet zover bent. Pas dan ook kun je inschatten in hoeverre het werken vanuit een drijfhutje verstorend is in dat plasje van je. Ik ben het dus helemaal met Han eens dat je niet zomaar ergens een drijfhutje in een plas water moet gooien. Dat is niet alleen voor de natuur slecht maar het resultaat zal ook flink tegenvallen.
Succes met al het andere!
Rien
Back to top
Reply with quote

Leon Walraven

PostPosted: Sat 22 Sep 2012, 12:10    Post subject:
Ik kan het ook alleen maar eens zijn met de bovenstaande commentaren. Zou het gewoon niet doen als ik jouw was...
Back to top
Reply with quote

dennis1

PostPosted: Sat 22 Sep 2012, 19:05    Post subject:
bedankt voor jullie antwoorden!
je klinkt niet egoïstisch han;)

en rien, ik heb wel een plasje waar ik al 7 jaar lang vogels kijk en waar ik waarschijnlijk de drijfthut wil gaan plaatsen.

ik heb al een aantal plekjes waar je rustig kan liggen want ik weet na een lange tijd de vogels in het gebied te observeren, waar ze graag zitten en waar niet.

ik snap jullie punt en dat is ook nog mijn enige drempel. het punt is wel dat bij het watertje waar je mag varen met kano's en mag windsurfen en het word er ook wel eens gedaan, dus dat zal denk ik kwa verstoring wat minder erg zijn.

groetjes dennis
Nikkor 170-300mm
Nikkor 18-75mm
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum