Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM oktober: Hans Overduin

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Sep 2012, 23:00    Post subject: FvdM oktober: Hans Overduin
Korte bio
Naam: Hans Overduin

Voor de schuiltent in Zuid-Frankrijk bij de Bijeneters
Leeftijd: 42
Woonplaats: Den Haag
Beroep: ZZP-er (advieswerk)
Andere hobby’s? Ja: reizen, fietsvakanties, hardlopen, snowboarden, muziek, lezen
Gebruikte apparatuur: Meestal Nikon D700 (sinds kort D4) in combinatie met een 500mm lens en converter, op reis of voor ander type foto’s natuurlijk andere lenzen en combinaties (omdat het dan vaak in de fietstas moet)
Website: www.hansoverduin.nl Foto’s op Birdpix

Interview
Waarom vogelfotografie?
Ondanks dat ik in vroeger jaren nauw samen heb gewerkt met een zeer enthousiaste vogelaar, begon mijn eigen interesse pas een jaar of 15 geleden. Doordat mijn vrouw en ik veel reizen maakten, kregen we steeds meer interesse in de natuur en met name vogels: immers overal ter wereld kun je vogels kijken. Vanaf een jaar of tien geleden begon ik dan ook steeds frequenter vogels te fotograferen tijdens onze reizen. Vaak gingen we op ‘rustdagen’ tijdens onze fietstochten vogelen. Later volgden zelfs speciale natuurreizen, o.a. naar South Georgia en de Falklands. Geleidelijk kregen vogels als onderwerp van mijn foto’s steeds meer de overhand en ontdekte ik ook dichter bij huis de lol van vogelfotografie. Inmiddels ben ik dan ook zeer regelmatig met de camera op pad, en vogel ik bijna niet meer zonder de camera mee te nemen. Vaak probeer ik werkafspraken in het land te combineren met een uurtje fotograferen.


Torenvalk in vlucht, Zeeland

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Ik denk dat voor mij twee dingen bepalend zijn: het lekker buiten in de natuur zijn en toch een zeker element van spanning: ga ik wat zien, en hoe krijg ik er een mooie foto uit? Soms ga ik in het voorjaar al voor zonsopgang de duinen in en wacht dan tot alles tot leven komt. Helemaal in je eentje, in de eerste zonnestralen kijken naar een blauwborst die begint te zingen. En dan een geslaagde foto maken – mooier kan het toch niet?
Daarnaast ben ik in de loop der jaren veel leuke en interessante mensen tegengekomen en heb ik contacten gelegd, ook in andere landen. Op die manier kan ik soms mijn werkreizen combineren met een paar dagen optrekken met een gelijkgestemde vogelliefhebber of –fotograaf. Iets dat ik als een enorm voorrecht ervaar!

Wat zijn de minder leuke kanten?
Die zijn er eigenlijk niet, of het moet soms de wat massale toeloop zijn op een bijzondere of fotogenieke soort. Als vogelaar kan ik ook heel goed snappen dat het hoogst irritant is wanneer een fotograaf, omdat hij nog net iets dichterbij wil komen, een vogel uit het zicht drijft – waardoor veel andere liefhebbers geen kans meer krijgen om de vogel in kwestie te zien. Als vogelliefhebber wil ik nog wel eens op pad gaan als een bijzondere soort Nederland aandoet, maar ik weet inmiddels ook dat ik meestal niet hoef te rekenen op een prachtige foto. Met de foto van de Siberische TjifTjaf was ik dan ook erg blij.
Tja, en uiteraard is het minder leuk wanneer je thuiskomt zonder goede foto’s of de soort zelfs niet eens hebt kunnen zien of vinden. Overigens hoor je dan natuurlijk luchtig te zeggen: “Dat maakt het nou juist zo aardig, dat je nooit weet of het gaat lukken”.


Siberische tjif, Leiden

Wat is je specialiteit?
Volgens mij heb ik die niet echt en ben ik meer een soort van ‘veelvraat’. Eigenlijk vind ik vrijwel alles interessant om voor de lens te hebben. Natuurlijk zijn vogels (en direct daarna pinguïns en walvissen) mijn favoriete onderwerpen, maar ook landschappen, mensen en situaties hebben mijn interesse. Walvissen en pinguïns doen ons land niet zo heel vaak aan, vandaar dat vogels dus de belangrijkste plaats innemen Wink. Waarbij ik overigens – als het er op aankomt – kleine zangers geloof ik net wat boeiender vind dan grote rovers.


Duikende potvis, Azoren

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Dit vind ik een vraag die je eigenlijk niet zelf kunt beantwoorden. Wat ik in elk geval probeer is om mijn betrokkenheid en enthousiasme voor het onderwerp te delen door mijn foto’s – maar of dat lukt of als zodanig over komt kun je denk ik zelf lastig beoordelen …
Ik probeer in elk geval goed op de compositie te letten, zonder rigide vast te houden aan ‘gulden snede’ en dergelijke. Op BP probeer ik verder vaak mijn foto’s te voorzien van een aantrekkelijke tekst, om op een leuke wijze de omstandigheden te schetsen waaronder ik de foto nam.

Hoe werk je meestal?
Zoals gezegd, ligt in het buiten zijn voor mij dé aantrekkingskracht. Ik fotografeer dus niet vaak vanuit een (vaste) schuilhut of vanuit de auto, maar meestal gewoon ‘in het veld’. Soms ga ik op pad voor een speciale soort en heb ik al in gedachten wat ik zou willen. Maar even vaak ga ik gewoon op pad en zie ik wel wat ik tegenkom. Tijdens onze fietsreizen is dit daarnaast meestal een kwestie van vol in de remmen, camera pakken en dan maar hopen dat de vogel niet gevlogen is. Of in een gammel bootje het water op en maar zien wat je tegenkomt, zoals bij de Witteugelprinia vorig jaar in Thailand. Door de golven eindigden veel foto’s overigens met de vogel of helemaal boven, of helemaal onder in beeld.


Witteugelprina op lelieblad, Thailand

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Dit is altijd een delicaat thema. Ook ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik tóch nog even wil kijken of een ander standpunt of iets dichterbij gaan een mooiere opname oplevert. Kern is, denk ik, om het gedrag van je onderwerp te kennen en goed te blijven observeren om te zien of de vogel doorgaat met z’n activiteiten of onrustig wordt. Bij de sperwers waar ik veel was dit voorjaar, was dit goed te zien: bij aankomst hielden ze me even in de gaten, maar gingen al vrij snel weer zitten slapen, poetsen, eten of waar ze op dat moment dan ook mee bezig waren. Als je dan vervolgens weer net zo stilletjes verdwijnt als je aankwam, doe je het volgens mij goed. Te vaak zie ik mensen heel behoedzaam naar hun onderwerp sluipen, om na het maken van de foto opeens rechtop te gaan staan en weg te banjeren waardoor de vogel alsnog opschrikt … Ook al weet iedereen ‘hoe het hoort’, het is naar mijn idee goed om aandacht te blijven besteden aan (het voorkomen van) verstoring en elkaar daarop aan te spreken indien nodig. Veelal is er namelijk geen sprake van kwade wil, maar eerder van iets teveel enthousiasme.


Sperwers in actie, West-Nederland

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Fotograferen is mij met de paplepel ingegoten. Ik denk dat ik ongeveer 6 was toen ik mijn eerste Kodak Instamatic camera kreeg. Enkele jaren later volgde mijn eerste SLR, een heuse Praktica. Toen ik in de brugklas zat kocht ik mijn eerste - met een krantenwijk bij elkaar gespaard ‘kapitaal’- (tweedehands) Nikon Em. Met een buurvriendje ging ik vaak met de camera op pad in de stad en in de duinen, en ook maakten we onze eigen geïmproviseerde fotostudio, waar we stillevens fotografeerden, of ‘gekke’ foto’s maakten met bijvoorbeeld Bert en Ernie poppen. Later concentreerde het fotograferen zich voornamelijk op vakanties en reizen.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Ik woon aan het Haagse Bos, dus daar ben ik vaak te vinden, maar ook in de andere gebieden dicht bij huis: Lentevreugd, Starrevaart, de duinen tussen Wassenaar en Katwijk, Meijendel en de Scheveningse haven. En verder weg was ik erg onder de indruk van Lesbos en de Extremadura. Soms zijn dingen onverwacht aardig: ik kom voor mijn werk al jarenlang in augustus in Utah (VS), en dacht vorig jaar: misschien neem ik de camera maar eens een keer mee. Als je er dan achter komt wat er in augustus (de beroerdste maand voor vogels daar) in de woestijn nog allemaal te zien is … Dit onderschrijft mijn idee dat er voor de vogelaar eigenlijk altijd en overal wel iets te beleven is. Zo had ik deze zomer nog jonge spechten gewoon in de achtertuin, geweldig toch?


Holenuil, USA


Westelijke rouwtapuit, Marokko

Wat is je droomsoort/-gebied?
Een hele lastige: er zijn zoveel soorten en gebieden. Op mijn ‘wensenlijst’ voor Nederland staan de Draaihals en Nonnetje – maar ach, er is nog zoveel moois te zien. Één van de landen die hoog op de wensenlijst staat is Japen, voor cultuur en natuur – maar met name voor de zeearenden, uilen en natuurlijk de kraanvogels.(extra punt weggehaald) Hopelijk komt het er ooit een keer van.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Ik probeer me meer toe te leggen op gedrag dan op het alleen vastleggen van de soort. Dit vergt echter veel meer tijd dan ik meestal heb, maar soms lukt het toch, zoals met de hoppenfamilie onlangs in Frankrijk of met de Sperwers die ik parend kon fotograferen. Ik zie mezelf overigens als een ‘gevorderde beginner’, dus experimenteer nog volop. Zowel met composities (niet alles hoeft meer altijd heel dichtbij, ook een kleine vogel in een mooie omgeving vind ik steeds interessanter), maar ook met nabewerking.


Voerende hop, Frankrijk


Juv. baardman in rietveld, Vlaardingen

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Velen, en allemaal om verschillende redenen. Natuurlijk vele medenatuurfotografen, zowel BP-ers als niet-BP-ers. Mijn ‘passieve’ interesse in fotografie ligt verder bij betrokken documentaire fotografie. Hier in Den Haag heeft het fotomuseum GEM vaak erg boeiende exposities van fotografen die mensen vastleggen in hun omgeving of hun onderwerpen gedurende langere tijd volgen. Daar kan ik met erg veel plezier en bewondering naar kijken.


Chinezen in Restaurant, Rusland

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Zoals al aangegeven beperkt mijn interesse zich niet tot vogels alleen, maar vind ik vele onderwerpen de moeite waard. Alleen bruidsreportages heb ik niet zoveel mee geloof ik …

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Niet echt een hilarische hoor, maar wat ik wel grappig vond was dat ik een aantal maanden geleden een klapekster in de duinen hier stond te fotograferen met mijn éénpoot. Plotseling vroeg een andere fotograaf of hij zijn lens op mijn schouder mocht leggen. Mijn oog niet van de zoeker halende mompelde ik: “tuurlijk”. Al met al stonden we daar lekker te wiebelen. Ditzelfde verhaal zette ik ‘s-avonds als tekst bij mijn post, waarop Nol Baarschers prompt reageerde: “Dat was ik!”. Dat soort ontmoetingen via BP vind ik altijd erg aardig! Nu wist ik dus ook meteen wie Nol is.

Wat vind je van Birdpix?
Ik vind Birdpix een mooie ontmoetingsplaats voor liefhebbers van vogelfotografie. De nadruk ligt wat mij betreft dan ook op het delen van ervaringen en enthousiasme voor een gemeenschappelijke hobby en niet uitsluitend op het ‘tonen van de beste foto’s op vogelgebied’. Wat van mij wel wat meer zou mogen (en wat ik eerlijk gezegd ook verwachtte toen ik begon op BP) is meer (opbouwende) kritiek op elkaars foto’s – iedereen is erg vriendelijk voor elkaar. Toch kun je met dezelfde vriendelijkheid denk ik meer voor elkaar betekenen als je -naast de dingen die je aanspreken in een foto - ook benoemt wat eventuele verbeterpunten zijn, er vanuit gaande tenminste dat de meeste fotograferen altijd wel geïnteresseerd zijn om zichzelf te verbeteren. Natuurlijk is het zo dat door het beoordelen door de moderatoren er al een voorselectie plaatsvindt, maar ik zou het ook graag horen als anderen vinden dat er dingen beter kunnen aan mijn foto’s, en dan uiteraard ook met een suggestie hóe.


Visarend op voetbaldoel

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Zorg dat je je camera goed kent en experimenteer met de verschillende mogelijkheden. Mijn camera staat eigenlijk altijd op Manual, en met de ISO-setting op ‘auto’. Dit geeft de mogelijkheid om zowel het diafragma als de sluitertijd zelf te bepalen, de juiste belichting volgt dan door de ISO-auto. Sommigen vinden dit vreemd en ‘niet logisch’, maar ik vind het in de meeste gevallen erg prettig werken. Daarnaast belicht ik in 80% van de gevallen standaard 1/3 of 2/3 stop onder, om uitgebeten delen in de foto te voorkomen.

Beste foto

Velduil in vlucht, Zeeland

Waarom is dit je beste foto?
Deze foto heeft alle dingen in zich die maken dat ik er tevreden mee ben: een aantrekkelijke soort in actie, waarbij het zijlicht in dit geval voor een mooie doorschijning in de vleugel zorgt. Dat de velduil min of meer de lens in kijkt, maakt ‘m af wat mij betreft. Wat ook meespeelde is dat ik al een aantal malen voor noppes was geweest, dus dan is de beloning extra groot!

Hoe heb je hem genomen?
Vanuit de auto, half uit raam hangend, en uit de hand om mee te kunnen bewegen met de uil.

Wat kan er beter aan?
Het is een crop, dus misschien had de foto full frame nog wat meer detail gehad. Daarnaast zou een bungelende prooi natuurlijk ook leuk zijn geweest, maar ik ben meer dan blij met wat ik heb!

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Een foto met prooioverdracht in de lucht lijkt me wel spectaculair om een keer vast te leggen, of een boomvalk die op libellen jaagt – uiteraard allemaal haarscherp, beeldvullend en met mooie achtergrond, licht en kleuren. Een hoop werk aan de winkel dus! En tot die tijd er maar lekker van dromen en genieten van foto’s die anderen hier al van hebben gemaakt.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Henk Laverman. Henk heeft een uitgebreide collectie van prachtige (Nederlandse) soorten en ik kijk er dan ook altijd vol bewondering naar. Ben dus benieuwd naar de ‘man achter de zoeker’ en zijn werkwijze!
Back to top
Reply with quote
 
Gerard van zeele


Gender: Male
Age: 71
Joined: 02 Feb 2010
Posts: 119
Location: Berkel en Rodenrijs
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Oct 2012, 7:42    Post subject:
mooi verhaal en prachtige foto’s Hans
het is een voorrecht je ontmoet te hebben en we zien elkaar waar dan ook..

gr gerard
_________________
Canon Spulletjes
feisol 3471 statief met een schommelding
Back to top
Reply with quote
 
Marco Simonis


Gender: Male
Age: 50
Joined: 28 Feb 2010
Posts: 258
Location: den haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 Oct 2012, 15:45    Post subject:
Hey Hans,

Nou wij kennen elkaar al langer, vanuit ontmoetingen in zelfde werkgebied.
Gaaf, dat je fotograaf van de maand bent.
Hopelijk, wordt ik dat ook nog eens Very Happy

Gr,
Marco
_________________
Canon dingetjes.
Back to top
Reply with quote
 
dick renes


Gender: Male
Age: 57
Joined: 25 May 2008
Posts: 31
Location: lopik
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 01 Oct 2012, 16:47    Post subject:
hoi Hans.
ik heb met veel interesse je verhaal gelezen en met bewondering je foto`s gezien.
ook je werkwijze van hoe je foto`s tot stand komen spreekt me wel aan.

groet dick.
_________________
canon camera.
Back to top
Reply with quote
 
Arne Roest


Gender: Male
Age: 30
Joined: 21 May 2010
Posts: 45
Location: Leerbroek
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 5:29    Post subject:
mooi verhaal me prachtige foto's erbij.
complimenten.

Groet,
Arné
_________________
Nikon D7000 + Nikkor 500mmF4 VRII + Nikon TC 14III + Nikon 18-55mm + Benro statief met schommelkop
Back to top
Reply with quote
 
Henk Laverman


Gender: Male
Age: 74
Joined: 30 Aug 2010
Posts: 43
Location: Wirdum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 11:34    Post subject: Hallo Hans,
Wat heb je een leuk en boeiend verhaal gemaakt met schitterende vogelfoto's. Stuk voor stuk jaloersmakend. Leuk om je zo beter te leren kennen. Hoop dat ik je ook nog eens persoonlijk zal ontmoeten.

Ik heb de uitdaging straks om ook zo'n prachtig verhaal te maken met mijn foto's. Fijn dat je mij hiervoor hebt voorgedragen.

hoi henk
_________________
Camera Nikon
Lenzen: Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Oct 2012, 14:50    Post subject:
Hans
Vind het ook leuk je op deze manier te leren kennen.
Een boeiend verhaal met foto's die het bekijken meer dan waard zijn. Prachtig.
Gr, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote
 
Wim Werrelman


Gender: Male
Age: 61
Joined: 19 Sep 2010
Posts: 133
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 Oct 2012, 11:20    Post subject:
Hoi Hans,

Een mooi, herkenbaar en prima verwoord verhaal.
Met natuurlijk ook prima illustraties!
Leuk om samen deze geweldige hobby te delen.

Heel helder gezien!
Wim
_________________
Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
Back to top
Reply with quote
 
Piet de Poorter


Gender: Male
Age: 75
Joined: 10 Apr 2005
Posts: 28
Location: Vlissingen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 Oct 2012, 13:43    Post subject:
Schitterende foto's met een mooi verhaal, compliment.

Vr.gr. Piet.
_________________
Canon spullen.
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 571
Location: Emmen
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 09 Oct 2012, 19:57    Post subject:
Ja, thuis komen zonder foto en jezelf wijsmaken dat je een leuke dag hebt gehad en dat het juist dat is wat het fotograferen zo spannend maakt: dat het niet altijd lukt.
Hoe herkenbaar.
Blij dat jij dat ook hebt.

Nog veel meer herkenbaars gelezen trouwens.
En mooie foto's gezien.

Bedankt voor je verhaal!
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Nol Baarschers


Gender: Male
Age: 76
Joined: 29 Sep 2006
Posts: 9
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 10 Oct 2012, 12:23    Post subject:
Hallo Hans,

Ja, het schouderverhaal was onze eerste kennismaking, daarna troffen we elkaar diverse malen, in het veld, hopelijk volgen er meer. Buiten dat, een herkenbaar verhaal met ware feiten en schitterende foto' s. Compliment Hans.

Gr Nol
_________________
Nikon D500
Nikkor AF-S 500mm F/4.0 II IF-ED
TC-14E II
Nikkor AF-S 300mm F/4.0 IF ED
Nikkor Af-S Zoom 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Vink


Gender: Male
Age: 76
Joined: 31 Jan 2005
Posts: 24
Location: Noordwijk aan Zee en part-time Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Oct 2012, 22:40    Post subject:
Leuk verhaal en prachtige foto's Hans !
Ken ik die enthousiaste vogelaar die je inspireerde?
Vermoed dat ik met hem bij die gewenste Zeearenden van jou in Japan was!
Groet, Jaap
_________________
Nikon D7200 en D300.
Nikon-lenzen: Nikon AF-S F2,8 17-35 mm, Nikon F2.8 AF-S 24-70mm, Nikon VR ED-IF AF-S F2.8 70-200mm zoom, Nikon VR ED-IF AF-S F4 200-400mm zoom en een Nikon ED-IF AF-S F4 600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 72
Joined: 16 Jan 2009
Posts: 648
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 12 Oct 2012, 8:14    Post subject:
Mooi verhaal met prachtige opnames. Vraag me wel af of je dan helemaal geen landschapsopnames of macro opnames maakt.
Zeker als je verre reizen maakt.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Ik houd me voornamelijk met landschapsfotografie en macrofotografie bezig.
De laatste jaren ben ik ook vogelfotografie gaan waarderen.
Back to top
Reply with quote
 
Frank Schulkes
PixPas Pro


Gender: Male
Age: 76
Joined: 15 Nov 2009
Posts: 25
Location: Helmond / NL
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 12 Oct 2012, 11:35    Post subject:
Dag Hans, het interview is boeiend en heb ik in 1 adem gelezen. Je foto tip volg ik met de zelfde camera de laatste 2 jaren en bevalt mij uitstekend. Min 1/6 stop is trouwens mijn default-setting. Zo'n vogelfoto collectie te bezitten is een rijkdom en maakt mij jaloers. Enfin - opnieuw de nodige inspiratie gekregen uit het artikel om er nog meer op uit te trekken.
_________________
Nikon D850 + D500, Sigma 300 EX APO DG HSM 2,8 Sigma 300-800 APO EX DG 5,6, Feisol TC 3371 met Wimberley WH-200 versie 2, Benro C48T Monopod en video head.
Back to top
Reply with quote
 
Frank Kremer
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 43
Joined: 29 Jun 2010
Posts: 56
Location: Delft
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 13 Oct 2012, 22:09    Post subject:
Mooi verhaal en foto's Hans.
Vind vooral die visarend op het voetbaldoel erg leuk Smile.
Proficiat.

Groeten Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Boudewijn Schreiner


Gender: Male
Age: 75
Joined: 05 Nov 2004
Posts: 38
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 17 Oct 2012, 9:25    Post subject:
Hoi Hans,
Ik heb met veel genoegen gelezen hoe je in de ban bent geraakt van deze fantastische hobby.
Of je nu op pad gaat voor een speciale soort, of dat je als een opportunist de natuur intrekt om de onverwachte momenten zo mooi mogelijk vast te leggen, je hebt een herkenbare gedrevenheid en veelzijdige manier van werken.
Veel van die fraaie fotomomenten heb je al met ons gedeeld en ik weet zeker dat je vroeg of laat dat nonnetje en die draaihals een keer te pakken krijgt. Zelf hoop ik nog eens geluk te hebben met zo’n prachtige velduil als je hierboven laat zien.
Tot in het veld!
groet,
Boudewijn
_________________
Canon EOS 20D/40D/5D Mark lll
Canon EF 100mm f/2.8 Macro;
Canon EF 300mm en 500mm f/4L IS;
Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L IS;
Canon Extender EF 1.4xll en 2.0xll
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Oct 2012, 16:50    Post subject: FvdM
Een aanstekelijk en inspirerend verhaal met zeer aansprekende en kwalitatief hoogwaardige foto's.
Mijn welgemeende complimenten en hartelijk bedankt voor het delen.

Groet, WvB.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Renée en George


Gender: Female
Age: 72
Joined: 07 May 2006
Posts: 62
Location: Voorburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 19 Nov 2012, 15:53    Post subject: Intervieuw Hans
Hallo Hans, wij kennen elkaar niet maar we hebben genoten van je intervieuw met mooie foto's.

Verder met een beetje geluk kom je je het Nonnetje vast wel eens op de Starrevaart tegen, waar wij véél komen.

Ook wij komen op veel plekjes waar jij komt dichtbij huis en zouden we elkaar misschien toch wel eens ontmoet kunnen hebben?

Je vliegende Velduil is trouwens mooi, knap gedaan en de parende Sperwers ook mooi, zo hebben wij ze nog niet en zo blijft er altijd wat te wensen over.

Hartelijke groetjes van Renée en George
_________________
Canon 550D
Canon 300mm F4L IS. USM.Canon 300mm F/2.8 IS. USM Canon Eos 7D Mk II per 1-11-'15 Canon 650D. Extender EF 1.4x II en EF 2x III, Canon 100 mm F/2.8 L IS USM.
Manfrotto éénpoot en 3-poot.
Schommelkop Manfrotto 393.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum