Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM november: Henk Laverman
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 9:48    Post subject: FvdM november: Henk Laverman
Korte bio
Naam: Henk Laverman

Tijdens het 10-jarig bestaan en feest op 1 oktober 2012 is deze tekening gemaakt van mij. Ik heb 10 jaar lang als algemeen directeur en mede aandeelhouder van Arrix Automatisering en Arrix Optimus gewerkt. Heb mijn aandelen aan de collega’s verkocht en ben nu vogelvrij.
Leeftijd: 63 jaar
Woonplaats: Wirdum (Friesland)
Beroep: Per 1 september 2012 gestopt met werken
Andere hobby’s? Ik heb thuis een biljart uit grootmoederstijd. Een keer in de maand hebben wij op zaterdag een Heerendag. Het Wirdumer Genootschap van Heeren is voor mij een leuke ontspanning en een fijne balsport sinds ik niet meer voetbal en tennis. Wij spelen met handicap zodat iedereen van iedereen kan winnen. Dat biljarten doen we met zeven Heeren.
Gebruikte apparatuur: Nikon D3s en sinds kort D4 in combinatie met een Nikkor 300 mm en 600 mm vast brandpuntafstand en af en toe de 1.4 converter ertussen.
Website: http://www.hlfotografie.nl
Foto's op Birdpix


Klapekster

Interview
Waarom vogelfotografie?
Het spotten en fotograferen van vogels geeft mij telkens weer een kick. Het is nooit hetzelfde. Daarnaast ben je altijd buiten. Tijdens het benaderen en vastleggen wordt een voortdurend beroep gedaan op je persoonlijk functioneren. Snel reageren met de juiste camera-instellingen is veelal een must voor een mooie opname. Dat laatste gaat bij mij af en toe best wel mis, omdat ik vergeten ben de instellingen terug te zetten van de vorige actie.
Ik heb in het analoge tijdperk ook best wel veel gefotografeerd. Door rugklachten moest ik als metaalbewerker (elektrisch lasser) van beroep veranderen. Ga maar een kantoorbaan zoeken was het advies. Ik had slechts LTS en lascursussen gevolgd. Nu niet bepaald geschikt als basisonderwijs voor kantoor. Ben begonnen met een tweedekansonderwijs. Naast het werken op kantoor mijn, via avondonderwijs Mavo, MBO en HBO gehaald. Van fotograferen en vogelen kwam helemaal niets meer terecht. Mijn werkzame carrière kreeg een geheel andere wending. Uiteindelijk kwam ik in de automatisering terecht. Diverse commerciële functies gehad op directieniveau. 10 Jaar terug een eigen bedrijf opgestart. Vier jaar terug heb ik door teveel stress een hartaanval gekregen. Ging daardoor noodgedwongen anders met de dingen om. Kon niet meer na het tennissen tijdens de derde helft als laatste ‘het licht uitdoen’. Ging niet meer dan 40 uur per week werken en heb het afgelopen jaar een dag in de week minder gewerkt.

De interesse in fotografie kwam weer terug nadat wij met vrienden een 21 daagse rondreis in Zuid-Afrika hebben gemaakt. Vanaf dat moment tijdens de bezoeken aan de wildparken begon het weer te kriebelen. Daarna nog twee keer in Afrika geweest. Tanzania, Kenia en nog een keer Kenia.
Via Hans Tamminga ben ik bij Birdpix terecht gekomen op 30 augustus 2010. Vanaf dat moment heb ik mij volledig toegelegd op vogelfotografie. Ik geniet daar elke dag van. De laatste tijd leer ik steeds meer birdpixers persoonlijk kennen. Dat is hartstikke leuk, maar zeker ook leerzaam.


Dwergstern

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Dat je op pad gaat en niet weet wat je gaat zien. Het mooie aan vogelfotografie is ook dat je aangenaam verrast kan worden door een mooie of unieke gebeurtenis, maar het kan ook zo zijn dat je helemaal niets ziet. Het blijft altijd een groot avontuur. Daarom is een vogeldag nooit het zelfde.
Verder zijn de omstandigheden van het weer sterk bepalend op welke wijze je vogels ziet en kunt vastleggen. Bij storm moet je als de wind van zee komt een dag later bij de kust zijn om bijzondere waarnemingen te kunnen doen. Bij zonnig weer spelen de instellingen van je camera weer een rol. Ook de plek waar de vogel is heeft de nodige impact om hem of haar te spotten en vast te leggen. Vroeg uit bed om te profiteren van het ‘gouden uurtje’ zonlicht of juist het laatst uurtje pakken geeft vaak kans op mooie vogelmomenten. Zo kan ik ook lange tijd helemaal alleen in de natuur zijn, maar ik ervaar het ook als prettig dat ik andere vogelaars ontmoet die ook fotograferen. Als je aanvullend op elkaar bent maak je elkaar ook sterker. Tot voor kort was ik aangewezen op de weekenden en mijn vrije dag. Nu kan ik het zelf helemaal bepalen. Een heerlijk vogelvrij gevoel.


Fazant

Wat zijn de minder leuke kanten?
Dat je uitgelaten bent als je het resultaat op je camera ziet. Op het moment dat je op de pc de foto nogmaals ziet en hij niet aan je enthousiaste verwachtingen voldoet is balen. Daar staat tegenover dat je ook op zoek gaat waarom dat zo is om de volgende keer wel succesvol te zijn. Gelukkig is het ook wel eens andersom!

Een vergelijkbaar proces doet zich voor op Birdpix. Je zet met veel enthousiasme een foto op de site en deze komt in het tijdelijke album terecht of haalt de database niet. Op Birdpix zit natuurlijk een competitie-element. Je wilt graag scoren en terugkoppeling krijgen op je foto. Het eerlijk naar je zelf zijn hoort daar ook bij. Soms best wel lastig, maar het is een kwestie van accepteren. Door je kwetsbaar op te stellen kun je stappen vooruit maken is mijn motto.
Het geven van kritisch opbouwende commentaren is best lastig. Dat een takje in de weg zit weten de meeste fotografen zelf ook wel. Dan wordt het takje dominant in de reacties en gaat het niet meer om de vogel zelf. Iets opmerken waardoor je de volgende keer daar je voordeel mee kan doen is meer gewenst. Ik realiseer mij dat het erg moeilijk is omdat voor elkaar te krijgen.


Grote Bonte Specht

Wat is je specialiteit?
Ik denk dat ik wel geduldig kan zijn. Geef niet zo gauw op. Ik kan mij goed concentreren en reageer als het moet wel snel. Ik kan nu geen rode draad ontdekken in mijn fotostijl. Daarvoor ben ik niet goed genoeg. Ik wil het genieten voorop hebben en dan komt het resultaat vanzelf wel. Ik sta altijd open voor nieuwe aspecten in de vogelfotografie. Zo ben ik op Helgoland geweest. Vooraf heb ik mij ingelezen en las telkens weer over het feit dat je daar het beste in de M-stand kunt fotograferen, omdat daar sprake is van constant licht. Nog nooit daarvoor in M-stand gefotografeerd. Prachtig alle foto van jan van genten en zeekoeten waren qua belichting zeer geslaagd met de M-stand. Dat geeft wel een lekker kick-gevoel. Als een beroep wordt gedaan op mijn persoonlijk functioneren als vogelfotograaf dan ben ik alert en gedreven. Mijn passie komt dan met name wel terug in het fotograferen van vliegbeelden.


Grasmus

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Dat is een moeilijke vraag. Hiervoor heb ik al aangeven dat ik nu niet echt een eigen stijl heb ontwikkeld. Ik zit net in de fase, dat ik naast het proberen scherp vast te leggen en goed belichten van vogels, ook steeds meer ga opletten of ik wel de juiste achtergrond heb. Ik denk dat het ook best wel lastig is om een eigen kenmerkende stijl te ontwikkelen. Op Texel heb ik een tijd lang Kluten en Visdiefjes kunnen observeren. Hierdoor krijg je wel beter inzicht in het gedrag van deze soorten en kun je met het maken van foto’s daarmee rekening houden. Op mijn website heb ik daar een blog aanbesteed. Ik denk dat ik er best wel veel voor over heb. Zo ben ik ook al een paar keer vanuit Friesland naar Zeeland afgereisd om de velduilen te fotograferen, jammer genoeg nog niet naar mijn zin. Daarbij wil ik wel opmerken dat ik niet een fanatieke soortenjager ben.


Grote Zaagbek

Hoe werk je meestal?
Ik ben eigenlijk best wel breed inzetbaar. Op Texel heb ik bijna alle foto’s gemaakt puur in de vrije natuur zonder directe bescherming van een auto en schuiltent. Daarnaast mag ik ook graag aan de kust zijn en daar gewoon gaan liggen wachten tot er wat voorbij komt. Ook fotografeer ik uit de auto of uit een vogelkijkhut. Ik maak nog niet een strak plan om een bepaalde soort helemaal te observeren om tot een volledige serie te komen van territorium veroveren, paren, grootbrengen enz. Ik denk daar wel steeds meer aan. Je kunt dan ook beter onderscheidende foto’s maken. Meestal ga ik gewoon op pad en zie wel wat ik tegenkom. Vorig jaar september heb ik met Johannes de Haan op Ameland een hele morgen op het natte strand gelegen om drieteenstrandlopers, bonte strandlopers en kleine strandlopers te fotografen. Ik lag daar op het yogamatje van mijn vrouw Renske. Het statief in de laagste stand. De vogels kwamen soms binnen de 5 meter voorbij, zodat ik ze niet meer scherp kon krijgen. Een enorme belevenis en positieve ervaring. Na de tijd wel een stijve nek gekregen, maar dat gaat wel weer over. De foto’s waren in ieder geval gelukt met een mooi laag camerastandpunt. Ik probeer met mijn camera-instellingen wel vooraf te anticiperen, maar ga altijd via histogram controleren of ik nog goed zit. Ook gebruik ik altijd de signalen vanuit de camera voor onder en overbelichting. In 80 % van de gevallen fotografeer ik met diafragmavoorkeuze. Bij vluchtfoto’s probeer ik dan boven 1/1250 sec sluitersnelheid te realiseren. Daarnaast pas ik tijdens het fotograferen de instellingen aan en kies ook voor onder- en/of overbelichting.


Kemphaan

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Natuurlijk probeer ik zo dicht mogelijk bij de vogel te komen. Uitgangspunt is voorzichtig te zijn en de vogel niet te verstoren. Het benaderen doe ik rustig en zo ga ik ook weer weg. Vooral als je een tijdlang op de zelfde plek blijft, komen de vogels vanzelf naar je toe. Zo heb ik recentelijk op Texel op een parkeer terrein een tijdlang op de grond gelegen naast mijn auto. Een jonge bontbekplevier kwam zo mijn lens in lopen. Heb slecht een uurtje nodig gehad om dit te realiseren.


jonge Bontbekplevier

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Het fotograferen deed ik eigenlijk altijd wel. Meestal op vakantie en familie en kinderen fotograferen. Vanaf medio 2010 ben ik serieus vogels gaan fotograferen. Ik plaats mijn foto’s op Zoom.nl, Birdpix.nl en recentelijk ook wel eens op Deel de natuur. Ik heb met name ontzettend veel geleerd via Birdpix.nl Niet alleen het vergroten van mijn vogelkennis, maar met name hoe je telkens de lat hoger kan leggen om betere opnamen te maken. Goed is tenslotte de vijand van beter. Het ontwikkelen van meer kennis heeft bij mij ook gelijke tred gehouden in het investeren in steeds betere apparatuur. Onder het motto het laatste hemd heeft toch geen zakken, met andere woorden je kunt niks meenemen. Geniet er maar van. Dat doe ik nu met volle teugen. Geweldig zo’n hobby.


Kluut met jongen

Wat zijn je favoriete plekjes?
In woon in een dorpje 8 km onder Leeuwarden. Afhankelijk van het weer en de periode in het jaar heb ik wel een aantal plekken waar ik graag kom. Het Lauwersmeer is 3 kwartier van mijn huis daar ben ik regelmatig, maar ook bij de pier van Holwerd kom ik graag. Friesland kent best wel veel vogelkijkhutten en daarvan maak ik ook gebruik. Natuurlijk met de auto op pad dwars door de provincie heen is vaak ook de moeite waard. Texel heeft in het voorseizoen veel aantrekkingskracht op mij. Ik heb daar weer een voorseizoenplaats op de camping geboekt. Ook kom ik af en toe in Zeeland een schitterende provincie met veel vogelkansen.


Poelruiter

Wat is je droomsoort/-gebied?
Mijn verlanglijstje is best wel lang, maar is geen doel op zich. Het verbeteren van foto’s van soorten die ik reeds heb gefotografeerd is ook een persoonlijke uitdaging. Roofvogels en uilen spreken mij ook erg aan, maar elke vogel heeft wel iets dat boeiend is.
De gebieden die mij aantrekken zijn Afrika, jammer genoeg wil mijn vrouw daar niet meer naar toe. Lesbos ga ik als alles goed gaat in mei 2013 bezoeken. Ook de Farne Islands spreken me aan, maar dat geldt ook voor Spanje en Frankrijk. Gelukkig heb ik nu de tijd ervoor.


Smient

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Sowieso beter leren bewerken. Ik ben echt maar een amateurtje. Daarnaast wil ik proberen vogels in een betere setting te fotograferen, waarbij het onderscheidend vermogen meer tot uitdrukking komt. Dat hoeven dus geen vogelsoorten te zijn die heel bijzonder zijn. Mag wel hoor!
Ik heb nu ook meer tijd voor observatie, dat moet dus ook betere plaatjes kunnen opleveren. Naast al deze verbeteringen wil ik natuurlijk ook volop genieten van mijn hobby. Op mijn website heb ik inmiddels een hele rubriek gemaakt van vogelgedrag. Dat geeft niet alleen voor je zelf, maar ook voor mijn bezoekers een andere kijk op vogelfotografie. Ik wil altijd proberen routine te voorkomen, anders kak ik echt in. Ik moet een uitdaging hebben.


Steltkluut

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Op Birdpix zijn er best wel heel veel fotografen die positief opvallen. Als ik goed oplet dan steken deze onderscheidend fotograferen ook veel tijd in het observeren en op het juiste moment daar zijn om de goede foto’s te maken. Dat trekt mij wel aan in die personen. Dan komt kennis, kunde en ervaring mooi samen. Als ik mede vogelaars en fotografen ontmoet ben ik altijd nieuwsgierig naar de persoon en wat hij of zij doet. Daar kun je ook erg veel van leren. Ik hanteer altijd het motto: “Als je elkaar aanvult, maak je elkaar ook sterker”. Kortom willen delen met anderen. Recent heb ik Gerard Van Zeele persoonlijk ontmoet. Deze vogelfotograaf heeft tijdens de persoonlijke gesprekken openhartig gesproken over zijn camera-instellingen, plekken waar hij veelvuldig komt en heeft mij ook van relevante informatie voorzien van Lesbos. Dat is toch prachtig als het zo kan.


Vechtarend

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ik ben op dit moment druk bezig om een fotostudio thuis in te richten. Dat lijkt mij ook hartstikke leuk om te doen. Vooral kinderen fotograferen is prachtig. Portretfotografie is weer een leuke aanvulling op vogelfotografie. Uit mijn zakelijk netwerk word ik ook wel gevraagd om foto’s te maken.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. fotografie?
Ik ben vorig jaar met Hans Tamminga en Marten de Vries naar Helgoland geweest. Wij waren alle drie er nog nooit eerder geweest. Het werd een prachtige strijd tussen Hans en Marten omdat ze beide met volle overtuiging de weg wel wisten naar de Jan van Genten toe. We hebben een hele periode rondjes gelopen. Het duurde best wel lang voordat wij op de plek van bestemming waren. In de tussentijd veranderde het weer in rap tempo. De zon verdween en wij kwamen in een stortbui terecht. Als verzopen katten terug naar ons appartement. Met de föhn hebben wij ons weer droog gemaakt en konden in de avond opnieuw met prachtige zonnig weer schitterende foto’s maken.


Zeekoet

Wat vind je van Birdpix?
Het is de mooiste vogelsite die ik ken. Ik zit elke dag wel even op de site. Het werkt zeer inspirerend, maar ook verslavend. Het aanbod is enorm en zeer divers. Ook de kwaliteit is erg goed. Als ik soms discussies voorbij zie komen – ook wel onder mijn foto’s – dan heb ik vaak gedacht waar maken ze zich zo druk om. Ik moet morgen toch weer aan het werk. Ja nu niet meer! Als moderator heb je het ook niet gemakkelijk, maar ik begrijp het soms ook niet, waarom een foto nu wel of niet in de database komt. Voor velen toch een moment van een kwaliteitsgegeven van je fotowerk. Er zit immers in Birdpix een competitie element. Kijk maar naar de statistieken die ze keurig bijhouden! Daar staat tegenover dat ze foto’s nu eenmaal moeten beoordelen. Ook een scheidsrechter op het voetbalveld maakt weleens een verkeerde beslissing. Ik kan daar prima meeleven.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Kom eens naar Friesland, hier kun je schitterende foto’s maken van verschillende vogelsoorten. Ik ben nog te kort bezig om op vogelfotografiegebied anderen van tips te voorzien.

Beste foto

Waarom is dit je beste foto?
Ik heb de foto van de gele kwikstaart tijdens het gouden uurtje gemaakt. Dan heb je fraai licht te pakken. De setting op de rode tulpen geeft een geweldige kleurenexplosie. Het heeft best wel een tijdje geduurd voordat ik deze foto kon maken. Derhalve de nodige inspanningen moeten verrichten om tot dit resultaat te komen. Het is daarnaast een geweldig gevoel geweest, dat je een gele kwikstaart op een tulp wilt fotograferen en daarin ook nog slaagt. Ik heb diverse kick-momenten aan deze foto beleefd. De eerste kick was op het scherm van mijn camera. De tweede op mijn beeldscherm van mijn computer. De derde kick was de overweldigen reacties en nomi’s op birdipix en later ook nog als kalenderfoto, ansichtkaart en op de voorpagina boek 'beleef BUITEN'. De foto hangt nu bij mij in de huiskamer op canvas van 1.5 x 1 meter. Kortom een trots gevoel, echt kicken dus.

Hoe heb je hem genomen?
Auto geparkeerd naast een bollenveld met de rug in de zon. Vanuit het open raam met ondersteuning van rijstzak en de 600 mm plus 1/4 converter ertussen.

Wat kan er beter aan?
Onder wat meer ruimte erbij. Destijds wist ik niet dat je ook de scherpstel focus punt kon verplaatsen, dan had ik het probleem van te weinig ruimte er onder vlot opgelost.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Een velduil met een muis in zijn bek? Dat lijkt mij geweldig om mee te maken. Mag ook een steenuil zijn. Wie nodigt mij uit om dit waar te maken. Jullie mogen mij bellen, mailen en komen ophalen ik ga graag met jullie mee.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Piet de Poorter zou ik graag willen voordragen. Hij is een enorme vogelkenner, een uitstekende vogelfotograaf en een prachtmens om samen mee te vogelen. Ik zou deze Zeeuw nog beter willen leren kennen.
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 11:03    Post subject:
Henk
Gefelliciteerd met je uitverkiezing tot fotograaf van de maand.
Ik heb zitten genieten van je verhaal en foto's hierboven. Herkenbaar!
Hoop je nog vaak te ontmoeten. En ik zal je een seintje geven wanneer er hier een velduil opduikt met een muis in zijn bek Smile
Groet
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 11:53    Post subject:
Hallo Henk,

Het blijft toch een voordeel als je iemand ook al eens daadwerkelijk hebt ontmoet en gesproken...in de paar dagen op Terschelling tijdens het afgelopen Birdpix weekend had ik dat genoegen. Uit alles alles wat je hierboven beschrijft herken ik de man die ik toen tegen kwam...betrokken, gedreven, en altijd luisterend naar wat er in de omgeving gebeurde...alert, noemen ze dat van een vogel Wink ...in dat opzicht pas je helemaal in dit wereldje...Ik zie je nog onvermoeibaar zeulen met die zware 600 mm over de dijk...je was het al lang en breed zat, maar opgeven...no way! Wink

Wat goed van je dat je 'gewoon' gestopt bent met werken voordat je op een leeftijd bent, waarop je alles wat je nu nog wel kunt nooit meer had gedaan...veel mensen zeggen vaak dat je moet genieten van je oude dag...ik denk dat je vaak beter af bent om dat genieten alvast te beginnen voordat je zo oud bent dat het niet meer kan!

Laat ons maar veel genieten van al je prachtige foto's en heel veel plezier gewenst bij het maken er van!...Hopelijk zien we elkaar nog eens vaker!

Hartelijke groet,

Peter
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Wilfried Solarz


Gender: Male
Age: 70
Joined: 28 Apr 2010
Posts: 193
Location: friesland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 12:14    Post subject:
Hoi Henk,

Met genoegen je stuk gelezen en wederom je mooie foto,s bekeken.
Kan alleen maar zeggen.
vooral doorgaan.
_________________
nikon spul
Back to top
Reply with quote
 
Kees Kroon


Gender: Male
Age: 75
Joined: 16 Nov 2010
Posts: 122
Location: Hardinxveld-Giessendam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 12:56    Post subject:
Hoi Henk,

Een terechte fotograaf van de maand.
Ook ik heb je verhaal met plezier gelezen.
Dat je mooie foto's maakte wist ik natuurlijk allang.
Wens je nog veel mooie vogeluurtjes toe met veel mooie foto's.
Kijk uit naar een volgende ontmoeting Wink
Gr, Kees
_________________
7DII en Canon-lens de 100-400MM II x extender 1.4 III
Back to top
Reply with quote
 
Tom Verhulst
Guest







PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 13:11    Post subject:
Hi Henk,

Gefeliciteerd met je uitverkiezing van fotograaf van de maand. Een mooi verhaal en hele mooie foto's. Beide zijn karakteristiek voor je. Zo heb ik je ook leren kennen tijdens onze ontmoetingen in Zeeland. Heb het nodige van je geleerd, niet alleen over vogelfotografie maar ook hoe je in het leven staat. Verheug me op onze komende vogeltrip en de voorbereidingen daarop.

Groet, Tom
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 07 Nov 2006
Posts: 802
Location: Noardbergum
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 13:17    Post subject:
Mooi verhaal Henk, het genieten en de passie voor de natuur stralen er vanaf.

groetjes Marcel
_________________
Kijk ook eens op mijn site: www.momentsofnature.nl

Nikon Camera en wat lensjes.
Back to top
Reply with quote
 
Wim Werrelman


Gender: Male
Age: 61
Joined: 19 Sep 2010
Posts: 133
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 13:46    Post subject:
Hoi Henk,

Erg leuk om jouw verhaal en foto's in deze rubriek te zien.
Heel herkenbaar, met name ook het stukje van "maak je niet te druk en geniet" en de lichte verslaving aan Birdpix.
En dat je nog niet zo heel lang bezig bent is niet te zien aan je prachtige foto's.

In Texel was je een paar maanden geleden mijn gastheer voor een paar uur. Dat was erg leuk en heel praktisch, want ik wist de volgende morgen precies waar ik heen moest.
Wellicht dat we in de toekomst nog een keer wat langer samen kunnen genieten van deze geweldig leuke hobby.

Heel helder zicht!
Wim
_________________
Nikon D 810. Nikkor 80-400 mm; Nikkor 500 mm 4.0; Nikkor 20 mm. www.wimpics.com
Back to top
Reply with quote
 
Willem de Wolf


Gender: Male

Joined: 25 Jul 2006
Posts: 264
Location: Espel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 14:13    Post subject: fotograaf van de maand
Ha Henk,

Allereerst Van Harte Proficat met je FvdM-waardering. Mooi man! Ik heb genoten van je verhaal, dat ik heel herkenbaar vind. Enige voorkennis in deze is me natuurlijk niet vreemd. Je komt in het verhaal over zoals ik je ken. Positief, relativerend en leergierig. De sneltekening is heel goed gemaakt vind ik, want je bent daar in goed te herkennen.
Je foto's mogen er zijn, ook al mis je zelf een eigen stijl er in. Die komt nog wel...
We zullen zeker nog wel weer eens samen optrekken in de toekomst.
Keep on klicking!

vriendelijks,

Willem
Back to top
Reply with quote
 
manfred


Gender: Male
Age: 55
Joined: 29 Jun 2008
Posts: 110
Location: hardenberg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 14:19    Post subject:
Gefeliciteerd Henk, heb je verhaal met heel veel plezier gelezen, en genoten van je prachtige foto's

Gr Manfred
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Joachim Pintens


Gender: Male
Age: 25
Joined: 19 Jul 2011
Posts: 68
Location: Hoboken, Antwerpen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 14:25    Post subject: FvdM november: Henk Laverman
Hallo Henk,

Met bewondering bekijk ik al een lange tijd al je prachtige foto's.
Het is niet verwonderlijk dat je verkozen bent tot fotograaf van de maand, want ik - en ongetwijfeld nog vele andere Birdpixers - vinden je een zeer goede fotograaf.
Steeds kom je met de fraaiste foto's af van de leukste soorten, en vaak stromen de terechte nominaties dan binnen Smile
We hebben elkander in de kijkhut van Wissenkerke even kortstondig ontmoet toen ik met een excursie van Natuurpunt meeging, het is erg leuk dat ik nu ook een persoon kan plakken op de vele foto's van je die hier voorbij komen.
Erg interessant ook om wat over je te lezen, vele elementen uit je verhaal zijn heel herkenbaar en ook leerrijk.
En het verhaal wordt ook geïllustreerd door geweldige foto's.
Ik wens je nog vele mooie fotomomenten toe en wie weet komen we elkaar nog wel eens toevallig tegen als ik nog eens voor een dagje naar Nederland ga.

Groeten, Joachim.
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 16:19    Post subject:
Hoi Henk, mooi en persoonlijk verhaal met ook vele herkenbare ervaringen. Daarnaast natuurlijk stuk voor stuk schitterende foto's - ik kan me nu al verheugen op wat er allemaal nog komen gaat Very Happy . Groet en wellicht/hopelijk een keer tot ziens in het veld !
Groet, Hans
Back to top
Reply with quote
 
marcorolleman


Gender: Male
Age: 51
Joined: 14 Jun 2009
Posts: 95
Location: Haaksbergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 17:31    Post subject:
Hoi Henk

Met veel plezier je verhaal gelezen, ik heb veel bewondering voor de prachtige foto's die je hier laat zien, ik zou zeggen ga zo door !
Gefeliciteerd als Fvdm.

Gr, marco
_________________
Nikon/Kenko/Gitzo/Jobu

------------------------------

www.natuurafbeeldingen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gerard van zeele


Gender: Male
Age: 71
Joined: 02 Feb 2010
Posts: 119
Location: Berkel en Rodenrijs
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 17:40    Post subject:
Je verhaal met veel plezier gelezen en je laat je hart spreken net als in je foto’s
Waar een kleine man groot in kan zijn…
Zie je ooit waar dan ook in het veld…

gr gerard
_________________
Canon Spulletjes
feisol 3471 statief met een schommelding
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 63
Joined: 08 Aug 2010
Posts: 78
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 17:41    Post subject:
Beste Henk,

Met veel plezier je verhaal gelezen en genoten van je foto's. Ik las dat je in mei 2013 naar Lesvos hoopt te gaan. Misschien kom ik je daar nog wel tegen, want ik hoop half mei ook weer te gaan.

Met vriendelijke groeten,

Leo
_________________
Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Back to top
Reply with quote
 
Folkert Veenstra


Gender: Male
Age: 65
Joined: 06 Nov 2005
Posts: 141
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 19:20    Post subject:
Je passie, bevlogenheid en streven naar perfectie komen in dit verhaal en de foto's duidelijk naar voren.

Onze eerste ontmoeting herinner ik mij nog steeds goed; Een man, niet al te groot van stuk, met een enorme lens die mij vroeg "heb je ook baardmannetjes gezien", toen ik daar bevestigend op antwoordde was je niet meer te houden en ben ik met je naar de plek terug gegaan. De baardmannetjes zaten recht voor je neus, maar je zag ze niet. Erg grappig, maar gelukkig heb je ze toch nog op de foto kunnen zetten.
Daarna zijn we een paar keer met elkaar op stap geweest, wat ik altijd erg prettig heb ervaren. Ook je gastvrijheid en die van je vrouw Renske heb ik erg gewaardeerd.

Zie je vast nog wel eens.

Groeten,
Folkert
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
karel.b


Gender: Male
Age: 71
Joined: 18 Sep 2011
Posts: 5
Location: amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 19:25    Post subject:
als eerste gefeliciteerd met je verkiezing tot fotograaf van de maand Henk .
tevens is het denk ik zowel voor jou als voor de mensen die van je foto s kunnen genieten erg mooi dat je nu alle tijd hebt voor je hobby fotografie .
het feit dat je al aangeeft een velduil te willen platen met een prooi /muis in zn bek geeft aan dat we zeker fraaie platen te zien zullen krijgen van de velduil , waar ik al op verheug dan.
je maakt prachtige foto s
en bent zoals al aangegeven is een gedreven mens die altijd naar beter streeft , maar wel op een denk ik zeer prettige manier voor zowel de natuur als de mensen om je heen .
we gaan zeer zeker nog veel meer moois van je zien en daarvan genieten en ik hoop dat je nog lang van je hobby kunt genieten en de natuur .
ik wens je daarbij het beste .

mvg en respect karel.b
_________________
pentax k5 / k3
sigma 150/500mm
300mm/f4
conv 1.4
Back to top
Reply with quote
 
Piet de Poorter


Gender: Male
Age: 75
Joined: 10 Apr 2005
Posts: 28
Location: Vlissingen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Nov 2012, 21:01    Post subject:
Hallo Henk,
Ik heb met plezier je verhaal gelezen en herken daar heel veel van.
We hebben elkaar een aantal keer ontmoet, in de vogelkijkhut Wissenkerke en een keer in de Poelruiter. Ook zijn we samen naar Velduilen op zoek geweest maar dat gaf voor jou niet het gewenste resultaat, maar wie weet.. we hebben tijd zat, toch!
Je schrijft zoals je fotografeert, met passie, gedrevenheid en streeft naar perfectie wat je ook terug ziet in je foto’s.
Ik vind het een eer om door jou voorgedragen te worden als fotograaf van de volgende maand en ben je daar zeer erkentelijk voor.
Of ik net zo’n fascinerend verhaal met zulke kwaliteit foto’s kan neer zetten is voor mij nog de vraag.
Ik hoop nog lang en veel van je foto’s te genieten en wens je veel met plezier met je hobby’s en hopelijk tot ziens in het veld.

Vr.gr. Piet.
_________________
Canon spullen.
Back to top
Reply with quote
 
Rijn Bécude


Gender: Male
Age: 61
Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 02 Nov 2012, 16:20    Post subject:
Hoi Henk,

Dat je gekozen bent als fotograaf van de maand kwam voor mij niet als een verrassing. De foto's die je toont laten zien dat ze met gevoel zijn gemaakt en zijn altijd een lust voor het oog om naar te kijken. Het verhaal wat je vertelt is openhartig en voor mij niet onbekend aangezien ik je nu twee maal heb ontmoet en ik je als een zeer openhartig persoon heb leren kennen. Een fries en een gelderlander in een hut in Zeeland met raakvlakken. Ik hoop dat we elkaar nog weer eens tegenkomen en wie weet op Lesbos want ja, ook ik heb plannen!

Groeten, Rijn
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 02 Nov 2012, 18:34    Post subject: FvdM
Ha Henk.
Wat een fijne kerel; dat was het eerste wat in me opkwam toen we elkaar ontmoetten tijdens het Birdpix-weekend op Terschelling. De gesprekken die volgden, bevestigden dat beeld.

Het artikel spreekt voor zich, je hebt het knap verwoord en je foto's tonen de passie waarmee je bezig bent. En kwalitatief helemaal in orde....

Het zou mooi zijn als we kontakt kunnen blijven houden.

Hartelijke groeten, Wijnand.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
LeerdammerKees


Gender: Male
Age: 58
Joined: 22 Aug 2010
Posts: 190
Location: Leerdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 03 Nov 2012, 0:21    Post subject:
Hoi Henk

Met veel plezier en bewondering je stukje gelezen en vind het ongelofelijk knap dat jij je in je werkzame carrière zo opgewerkt hebt.
En nu je achter die werkzame carrière een punt hebt gezet doet je het gewoon in de fotografie nog eens dunnetjes over maar dan wat sneller Laughing De weg naar de Top is jou dus niet vreemd maar daar moet je wel veel voor doen en dat laat je zien met die prachtige foto's maar dat is je ook niet komen aanwaaien want uit je verhaal maak ik op dat je een echte doorbijter bent en dat beloond zich. Heb je één keer mogen ontmoeten in Zeeland en uit niets maakte ik op dat je van 'directieniveau' was, ondanks dat je uit een dure auto stapte Laughing
Een hele aardige bescheiden man die zijn oren en ogen goed de kost gaf en over geen enkele verbeelding beschikt....Je proeft de ervaring van laag beginnen en hoog eindigen en daardoor heb ik voor jou, niet alleen als fotograaf maar ook als mens, grote bewondering! Als de huidige Nederlandse Top, qua werk en fotografie, nou eens een voorbeeld aan jou neemt, wat zou de toekomst er dan voor ons landje mooi uitzien!

Vr Groet Kees
_________________
Leerdams Kristal, made in Japan.....
Back to top
Reply with quote
 
Dany Tielens


Gender: Male
Age: 69
Joined: 29 Jan 2006
Posts: 9
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Nov 2012, 8:37    Post subject:
Mooi verhaal Henk, en knappe plaatjes ook! leuk dat je nu de tijd hebt, als we ons maar kunnen ammuseren hé! grtz!
_________________
Canon + L-glas
Back to top
Reply with quote
 
H.van Emden


Gender: Male

Joined: 10 Dec 2006
Posts: 180
Location: Stilfs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Nov 2012, 9:21    Post subject:
Henk gefeliciteerd, prachtig verhaal met mooie foto's. Goed om te zijn dat iemand met veel plezier en passie zijn hobby uitoefend,
Groet, Harry
_________________
Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Albert Allema


Gender: Male
Age: 27
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 186
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 03 Nov 2012, 10:29    Post subject:
Hallo Henk,

Ik heb altijd even tijd nodig om het fvdm artikel te lezen, maar deze keer ging het zo snel. U enthousiasme en gedrevenheid interseerde mij om snel door te lezen.
U ideeën zijn erg mooi en ik hoop dat het allemaal lukt.
Ik vond het erg gaaf om u en Piet te ontmoeten in het mooie Zeeland.
Toen we toen aan het praten waren, zag ik op u BMW de beier staan, de BMW garage van Heerenveen, toen dacht ik al dit moet Henk Laverman zijn, en ja hoor.
Ik hoop nog eens te ontmoeten, en ik geniet telkens weer van u foto's.

M.v.g.r Albert Allema.
_________________
Nikon D3100
Nikon D300
Nikkor 300mm f4 + 1.4 converter II Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Marie-José Boon
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 28 Dec 2008
Posts: 21
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 03 Nov 2012, 20:50    Post subject:
Hoi Henk,

Genietend gelezen en je foto's met bewondering bekeken.
Wens je nog heel veel plezier met alles wat je doet en nog van plan bent om te doen.
Hartelijke groet Marie-José
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum