Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

welke opening voor macrolens

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 02 Apr 2006, 19:44    Post subject: welke opening voor macrolens
hallo,
welke rol speelt de max. opening voor een macrolens is er een verschil tussen opening 2,8 of 5,6 of speelt dat niet zo een grote rol.
met vrgr.marc.
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 02 Apr 2006, 20:42    Post subject:
Dag Marc,
hangt een beetje er van af wat je nog meer met de lens wil gaan doen behalve macro. Over het algemeen heb je bij macro natuurlijk een heel geringe scherptediepte en zul je al snel toch je diafragma gaan knijpen tot 11 of nog (een eind) hoger. Zelf heb ik sinds kort de Canon EFS 60/2.8 macro waar ik ook portret en landschapsfoto's mee maak en dan geeft 2.8 natuurlijk wel weer extra mogelijkheden.
Groet,
Jaap

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Apr 2006, 10:59    Post subject:
Bij portretten of andere studiotoepassingen is de volle opening een zwaarwegende factor in de uiteindelijke keuze. Ga je vooral in het veld aan de slag dan is dit een minder zwaarwegende factor. Ik vind persoonlijk dan de brandpuntsafstand een grotere rol spelen bij de keuze. Bij insecten en ander kleine dieren is de canon EF 100mm f2.8 macro usm of de nieuwe Sigma 150mm f2.8 EX DG HSM een goede keuze omdat je dan wat meer afstand kunt houden (ook bij het 1:1 bereik). Zodoende zul je minder snel dieren opjagen.
Ga je vooral planten of ander stilleven fotograferen dan is de door Jaap genoemde EFS 60 mm een goede keuze. Bij beide onderwerpen werk je vrijwel nauwelijks met volle opening en zul je idd snel naar f11 of hoger moeten gaan om een goede scherptediepte te bereiken.
Ik gebruik zelf de 100 canon en werd ooit op een ander nederlands fotoforum als "de scherpste non-L lens van Canon" omschreven waar ik het helemaal mee eens ben. Very Happy Kijk anders op mijn site bij "insecten", deze zijn op de kleine ijsvogelvlinder na allen met deze canon gemaakt.

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum