Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking


...hoe doet men dat????

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
nollie747


Gender: Male
Age: 54
Joined: 29 Jan 2012
Posts: 7
Location: purmerend
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Feb 2013, 9:43    Post subject: ...hoe doet men dat????
Goede morgen,

Ik zie hier de mooiste plaatjes voorbij komen alles picobello...
Hoe ziet zo'n foto"sessie" eruit bij u/jullie???
Is het bij een wandeling in het bos en "klik" daar heb je er een? of moet ik het meer zoeken in de lijn van, s'ochtends vroeg op en naar een plek die van te voren in zijn geheel is geinspecteerd op vogelsoorten met een schuilhut in een bos ??
Ik heb redelijke plaatjes proberen te maken, maar dat is dan meestal in een wandeling.
Dus mijn vraag is dan: hoe ziet een "vogel shoot" er bij u/jullie uit?

Sinds deze week ben ik in het bezit van een Bigma op mijn a580 van sony....hiervoor probeerde ik dichtbij genoeg te komen met een 100-300 , maar dat is toch verdraaid lastig.... vandaar mijn vraag..
alvast bedankt voor de zeer gewaardeerde info,
groeten
nol
Back to top
Reply with quote
 
temmie


Gender: Male
Age: 42
Joined: 28 Nov 2008
Posts: 292

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Feb 2013, 9:56    Post subject:
lijmstokken. Very Happy
Of toch dit: http://www.youtube.com/watch?v=aEWcVisQTPs
Reken dat meer dan de helft van de kleine vogeltjes dichtbij een voederplaats vanuit een schuilhut getrokken zijn, of van achter een raam dichtbij de feeder in de achtertuin. Je kan ook nog met spiegelglas werken. Bij waad en wadvogels, roofvogels,.. is het vaak kijkhutten/autohuttenwerk. Er zijn er ook nog die gewoon rondlopen, maar dat vraagt net vell ervaring en tijd met benaderen.
Het is maar hoe wat je zelf graag doet...
Back to top
Reply with quote
 
H.van Emden


Gender: Male

Joined: 10 Dec 2006
Posts: 180
Location: Stilfs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Feb 2013, 9:58    Post subject:
Koop het boek " praktijkboek vogelfotografie" daarin staat goed omschreven hoe men fotografeert. Verder wordt er veel vanuit de auto, tijdens het wandelen en vanuit een hut of schuiltent gefotografeerd.
Ieder heeft zijn eigen voorkeur, zelf fotografeer ik het liefst tijdens het wandelen. Buiten in de natuur zijn is voor mij belangrijker dan de scoringsdrift voor het maken van een foto. Het belangrijkste is, geniet van het moment dan komen de vogels ( foto's ) van zelf.
Groet, Harry
_________________
Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
nollie747


Gender: Male
Age: 54
Joined: 29 Jan 2012
Posts: 7
Location: purmerend
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Feb 2013, 10:17    Post subject:
leuke video op you tube....bedankt daarvoor, die man heeft er meer interessante filmpjes op staan....

Is dat boek " praktijkboek vogelfotografie" de zelfde als die ik via deze site kan bestellen???
het is bij mij trouwens niet de "scoringsdrift" naar foto's , maar meer de fascinatie voor deze kleurige, fragiele diertjes

bedankt voor de info

tips zijn altijd welkom ....zeeeeeer welkom, Smile
Back to top
Reply with quote
 
urbanguard


Gender: Male
Age: 55
Joined: 18 Jul 2008
Posts: 274
Location: Pingjum
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 09 Feb 2013, 10:21    Post subject:
Heb net het filmpje even bekeken en inderdaad, al die vogels heb ik ook in mijn tuin....
Ik zeg altijd dat de kwaliteit van je foto's rechtevenredig is met de tijd die je er in stopt. Dus, ga ergens heen waar veel vogels zijn en zorg dat je onzichtbaar bent voor je onderwerp. Er gaat zeker ooit een vogel voor je lens zitten, kwestie van tijd. Als je dan ook nog kan zorgen dat de achtergrond een zekere charme heeft, dan ben je spekkoper.

Groet, Sikko
_________________
"Hebt U uw wit wel onder controle?"
Back to top
Reply with quote
 
Joachim Pintens


Gender: Male
Age: 25
Joined: 19 Jul 2011
Posts: 68
Location: Hoboken, Antwerpen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Feb 2013, 11:12    Post subject: ...hoe doet men dat????
Hallo Nol,

Zelf ga ik vaak naar de plekken waar ik uit ervaring weet dat er veel vogels zitten en dat er zich goede fotografiekansen kunnen voordoen.
Dat weet je natuurlijk alleen maar als je er al eens bent geweest, dus mijn eerste tip is: ga eens kijken in zo veel mogelijk natuurgebieden in je buurt of wat verder weg, zo krijg je een mooi beeld van waar je welke soorten zou kunnen fotograferen.

Je moet ook niet koste wat het kost in het ochtendlicht of avondlicht gaan fotograferen om tot een mooie foto te komen.
Je kan evengoed in het midden van de dag een fraaie opname verkrijgen, maar dan moet je natuurlijk wel de juiste instellingen hebben zodat de lichte delen van de vogel niet té licht zijn als het mooi weer is.
Voor vliegbeelden en actiefoto's heb je zelfs erg veel licht nodig omdat je een zo snel mogelijke sluitertijd nodig hebt, zo'n beelden kan je dus best op het lichtst van de dag maken.

Als je de vogels echt erg dichtbij wil is het best ofwel te beginnen in je eigen tuin met vogelvoer ofwel iets te maken in een bos waarmee je vogels als het ware kunt lokken.
Je kan dan ofwel een drinkvijver maken, die vooral in de zomer erg aanslaat bij allerlei soorten vogels, of je maakt een voederplek, waarmee je in de winter de vogels mooi dichtbij kan krijgen.
Zelf heb ik, omdat ik geen tuin heb, een voederplek in een bos gemaakt en met behulp van een schuiltentje ( je kan ook zelf een vast hutje maken ) heb ik al enkele mooie foto's kunnen maken zonder dat de vogels echt beseften dat ik 'op de loer lag'.
Met de goede weersomstandigheden en instellingen krijg je dan zelfs mooie opnamen van de schuwere soorten.

Het is dus vooral oefenen geblazen en weten waar je op welke momenten moet zijn.
Geduld is een mooie deugd, ook in de vogelfotografie, dus daar moet je ook goed mee kunnen omgaan om echt mooie foto's te maken.
Soms heb je na uren geduld nog niets, en de keer daarop is het meteen raak.
Ik wens je dus nog veel succes toe, en hopelijk kan je nog veel leren op deze site en kan je ook je eigen foto's hier laten zien Wink

Groeten, Joachim.
Back to top
Reply with quote
 
astrid schute


Gender: Female
Age: 65
Joined: 19 May 2007
Posts: 396
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Feb 2013, 11:40    Post subject:
Wat heel leuk is en goed om te oefenen is een keertje een fotohut te huren.
Je hebt dan veel kansen om verschillende soorten vogels te zien en te fotograferen en je kunt rustig wat oefenen met de instellingen op je camera.
Bij onderstaande link kun je zo'n hut huren en meteen een handboek over fotografie bestellen;
http://www.centrumvoornatuurfotografie.nl/

succes!

groetjes
Astrid Schute
_________________
nikon cameras en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
manfred


Gender: Male
Age: 55
Joined: 29 Jun 2008
Posts: 110
Location: hardenberg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Feb 2013, 13:48    Post subject:
of de hut van Han Bouwmeester, twee prachtig aangelegde hutten in het prachtige Hof van twente, met een divers aan vogels, die de hele dag naar hartelust om de hut dwarrelen, met wat geluk nog een bezoek van de sperwer of buizerd, en niet te vergeten de eekhoorns.

Kijk maar eens op de site van Han Bouwmeester, veel sukses.

Groetjes Manfred
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
nollie747


Gender: Male
Age: 54
Joined: 29 Jan 2012
Posts: 7
Location: purmerend
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Feb 2013, 14:13    Post subject:
info zat , Very Happy ik ga zeker een handboek bestellen, lijkt me zeer nuttig...
"normaal" gesproken fotografeer ik in de "A"stand, en over het algemeen gaat dat prima....maar als ik het zo bekijk staat het diafragma voor vogels zo groot mogelijk.
die beestjes zitten niet erg stil .....Op dit moment zitten er twee mooie duiven achter bij mij op de schutting....verkeerd om #Mad
Ik heb mijn nieuwe lens er even bij gepakt, een ding is zeker....mm's kom je altijd te kort , bedankt zover voor de info
Back to top
Reply with quote
 
nollie747


Gender: Male
Age: 54
Joined: 29 Jan 2012
Posts: 7
Location: purmerend
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Feb 2013, 14:25    Post subject:


even kijken..... dit was de eerste foto met mijn nieuwe lens
veeeeel oefenen Embarassed
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Feb 2013, 14:39    Post subject:
nollie747 wrote:

Is dat boek " praktijkboek vogelfotografie" de zelfde als die ik via deze site kan bestellen???

Ja klopt, die. Boordevol tips voor het maken van mooie vogelfoto's!

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 185
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Feb 2013, 18:14    Post subject:
Zoveel fotografen, zoveel technieken. Ik zelf ga soms op zoek naar iets speciaals, maar even zo vaak gewoon op pad en dan zie ik wel wat ik tegenkom.
In alle gevallen is het echter handig je te verdiepen in je onderwerp, in dit geval vogels. Als je wat weet over hun gedrag, dan weet je ook (1) in welke biotoop je ze tegen kunt komen, (2) hoe ze zich gaan gedragen en (3) hoe ze niet te verstoren. Om de één of andere reden kom ik steeds vaker vogelfotografen tegen die niet bar veel kennis hebben van hun onderwerp - wat het er niet gemakkelijker op maakt voor hen.
Daarnaast, om je fotografische vaardigheden te ontwikkelen, beginnen met soorten die je dichtbij huis tegen komt: als je veel hebt ge-oefend op Koolmezen en ander klein spul, zul je - op het moment dat je opeens oog in oog staat met een minder algemene soort - beter voorbereid zijn en het moment optimaal weten te benutten. Veel plezier en succes! Hans
Back to top
Reply with quote
 
Ton Döpp


Gender: Male
Age: 66
Joined: 09 Sep 2007
Posts: 35
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 12 Feb 2013, 19:49    Post subject:
Hallo Nol,

Iedereen heeft zo z'n werkwijze.
Op Pixperience 2013 om 11.30 uur hou ik een fotolezing over hoe ik het zelf aanpak . Ik laat resultaten zien maar ook veel foto's van schuilplekken, hutjes en hoe ik ze zelf in elkaar knutsel.
Het komt zo,n beetje op het volgende neer;
-Stap op de fiets en zoek een mooie plek met vogel.
-Kijk of het decor klopt of aan te passen is.
-Maak een schuilplek.
-Ga er zitten bij mooi licht

Groetjes Ton

www.tondopp.nl
_________________
Canon 5D Mark ll , Canon 500 mm 1,4 extender. Vanaf jan. 2013 5D Mark lll.
Back to top
Reply with quote
 
nollie747


Gender: Male
Age: 54
Joined: 29 Jan 2012
Posts: 7
Location: purmerend
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Feb 2013, 20:12    Post subject:
daar had ik graag bij geweest ....maar ik ben trainer/coach van een voetbal team dus zaterdag gaat t niet lukken,,,,heel jammer.
Hier in noord holland zijn zat van die vogelschermen/hutjes ik denk dat ik daar mee ga beginnen, die dingen staan er niet voor niks dus als t een beetje weer is begin ik statisch met mijn manfrotto onder de lens...
Maar had graag je lezing bijgewoond ...
Back to top
Reply with quote
 
nollie747


Gender: Male
Age: 54
Joined: 29 Jan 2012
Posts: 7
Location: purmerend
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Feb 2013, 20:18    Post subject:
Ton,net even op je site gekeken....prachtige foto's ....inspiratie ten top
mooie warme kleuren
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Techniek: fotografie en nabewerking

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum