Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Camera of lens.

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 10 Mar 2013, 12:31    Post subject: Camera of lens.
Goede middag allemaal.

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik fotografeer op dit moment met een Nikon D80 en een sigma 170-500mm lens. Nu merk ik dat ik erg veel moeite heb met bewegende voorwerpen... met name vogels uiteraard. Kleine vogeltjes die rondhupsen krijg ik er gewoon niet scherp op. Om al helemaal niet te spreken over vliegbeelden. Nu weet ik dat ik alles behalve top apparatuur heb. De D80 met 3 fps en ook niet echt een top lens. uiteraard kan en wil ik niet alles in 1x nieuw kopen... ik wil mezelf ook de tijd geven om te leren. Maar als ik nu verder ga kijken, kan ik dan beter eerst de D80 vervangen of de Sigma lens? Heb mijn oog een beetje laten vallen op de D300S waar ik hele goede recencies over lees.. Qua lens zie ik door de bomen het bos eigenlijk niet meer...

Wie heeft er misschien wat advies om mij wat verder te helpen?

Gr. Eelco
Reply with quote

Milihili

PostPosted: Sun 10 Mar 2013, 13:15    Post subject:
Als uitgangspunt: glass before bodies

In de zoektocht naar goede foto's leer je trucjes om tot resultaten te komen. Het is gemakkelijker om met trucjes het maximale uit een lens te halen, dan met trucjes in de nabewerking scherpte te gaan compenseren.

Stel je vooraf scherp waar je gaat verwachten dat de vogel gaat vliegen? Dat scheelt enorm veel. Zowel de tijd om te focussen is drastisch korter, bovendien vermindert het de kans dat de lens gaat 'hunten' (hele focusbereik afgaat, wat belangrijke tijd kost).
Hoeveel scherpstelpunten gebruik je?
Voor de zekerheid: de focus staat altijd op continue focus?

Kleine vogeltjes vind ik trouwens gewoon erg lastig. Geduld, rust en oefening kom ik altijd tekort.

EDIT: de Sigma al een hele nette lens. Dus wat beter is voor jou, en specifiek de topicvraag (lens versus body) laat ik graag over aan de Nikon eigenaars.

Groeten Michiel

Ron van Elst

PostPosted: Sun 10 Mar 2013, 14:36    Post subject: Advies
Mijn advies:

Koop een iets betere body tweedehands en koop dan voor het resterende bedrag een andere lens. (Kan ook tweedehands maar liever nieuw.)

Mijn ervaring met camera's. Hoog in aanschafprijs en snel hun waarde kwijt. Koop dus een leuke tweedehands body. Ik heb er ook 2 en daar maak ik mijn meeste foto's mee. (5D en 1D mk III). Beiden voor minder dan de helft van de nieuwwaarde gekocht.

Groet,

Ron

http://www.shutterstock.com/g/ronvanelst
Back to top
Reply with quote

urbanguard

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 10 Mar 2013, 14:40    Post subject:
Hoi Eelco,

Het is lastig een antwoord te geven zonder precies te weten hoe je fotografeert, maar kijkend naar je foto's hier krijg ik de indruk dat je niet iemand bent die onder een netje 1,5 uur gaat zitten wachten tot die reiger iets speciaals gaat doen.

Een vliegbeeld maken kan een doel op zich zijn, maar je prioriteit zou moeten liggen bij het maken van een goede (vogel)foto.
Je set is hierbij niet de beperkende factor, al zou ik niet zo snel een sigma lens op een d300s schroeven. Waarom een dure camera kopen als de kwaliteit van de lens niet voldoet op een goedkopere?
De goede manier is tijd steken in je onderwerp en dus niet in het voorbijgaan snel op het knopje drukken 'voordat hij wegvliegt.'

Kijk hier eens rond en je zult zien dat zelfs met een telefoon nog een goede foto is te maken.
De vraag die je jezelf moet stellen is: wat wil ik laten zien met deze foto?
Is het onderwerp de wulp en ben je daarmee tevreden, ga dan zo door. Wil je wat meer, verdiep je dan eens in de compositieleer en probeer wat verschillende uitsnedes in het veld. Blijf wat langer op een plek hangen waar (kleine) vogeltjes rondsluipen (zonder gezien te worden). Pas je standpunt aan door plat op je buik te gaan liggen. Van een beetje vuil is nog nooit iemand dood gegaan. Je zult zien dat de scherpe foto's dan vanzelf komen.

Wees bovendien wars van scoringsdrang, maar probeer een echt goede foto op alle fronten en criteria te maken van een doodgewone eend of huismus. Als dat lukt, dat kun je dat ook van een zeldzamere vogel. Het werkt echt: Oefen op een soepeend en pas wat je geleerd hebt toe op een ijseend (of eender welke eend).

Groet, Sikko

eelcojj

PostPosted: Sun 10 Mar 2013, 18:17    Post subject:
Ik gebruik 1 focuspunt, zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe dit anders zou moeten... en ik dacht ook eigenlijk dat dat de bedoeling was.. Embarassed

Tot nu toe maak ik de meeste foto's vanuit de auto... Of ik ga er te voet op uit. Wel wil ik in de toekomst ook een schuiltentje gaan proberen.
Reply with quote

Milihili

PostPosted: Sun 10 Mar 2013, 22:55    Post subject:
Een enkele focuspunt is inderdaad vaak het beste.
Mocht zo'n instelling verkeerd staan, dan kan het percentage geslaagde foto's dalen omdat de camera minder goed snapt waar de kop van een vogel is. Daarom is het handig als die optie afgevinkt kan worden Smile.

Groeten Michiel

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum