Gender: Male Age: 47 Joined: 23 Jan 2013 Posts: 28 Location: glane
Posted: Fri 22 Mar 2013, 6:55 Post subject: calibreren
hierbij even een vraag van mijn kant,
ik ben sinds kort in het bezit van de d300s, deze werkt samen met mijn 300f4 i.s.m de 1.4 converter..
ik heb het idee dat er gecalibreerd moet worden, waar zou ik dit het best kunnen laten doen?
opsturen wil ik niet, aangezien dat als een amputatie voelt
ben woonachtig in het oosten, heb al wel een zaak gevonden maar bijna 2 uur rijden is ook zoiets..
onderstaande heb ik gevonden, iemand ervaring mee?
Posted: Fri 22 Mar 2013, 11:28 Post subject:
Zelf doen kan ook....
Onder de "steeksleutel" zit bij mijn D300 het hoofdstuk:
fijnafstelling AF.
Zet deze aan.
Ik heb een rolmaat (of de AF afstelkaart van Bas Breetveld) op ca. 25 meter afstand gelegd.
Scheef gesteld onder een vlakke hoek.
Camera op statief.
Vermijd vooral bewegingsonscherpte!
ISO waarde zo laag mogelijk.
Diafragma zo groot mogelijk (klein getal).
Scherpstellen op een getal op de rolmaat, foto maken en bekijken.
Waar ligt het scherpstelpunt? Voor of achter het punt waar je hebt scherp gesteld?
Voor?: dan +
Acter?: dan -
Foto's maken, beoordelen en als laatste de juiste waarde opslaan.
Onder "opgeslagen waarde tonen" kun je een nummer toekennen aan de kombinatie die je net ingesteld hebt.
Fijnafstelling "aan" laten staan en dan kun je uit het menu gaan.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
De omschrijving in handleiding van de camera is niet al te duidelijk, maar het is echt niet moeilijk.
Gewoon beginnen.
Posted: Fri 22 Mar 2013, 18:58 Post subject:
Had het al doorgespit, maar waag me er niet aan..voor alles een 1ste keer maar stel dat nog Effuh uit
Mijn dank voor je uitgebreide commentaar _________________ http://martijnbunte.weebly.com/
Ik heb zeer goede ervaringen met Chip-Clean (Ton Niessing), je kan op een goede manier ook je camera bij hem laten reinigen. De Ooijpolder is daar vlak in de buurt en zeker de moeite waard.
groet, Harry _________________ Nikon
Sony
Leica
Gitzo
Posted: Fri 22 Mar 2013, 19:23 Post subject:
Dan gaan we volgende maand maar eens contacten met de beste man, hierbij mijn dank aan allen voor de inbreng.. _________________ http://martijnbunte.weebly.com/
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum