Het was me meteen eigenlijk redelijk duidelijk wat de bedoeling was van de vraag! Ik zou niet weten waarom je alleen maar een antwoord kunt geven als je een volledige context voor je neus hebt. Algemene vraag: algemeen antwoord! Hoe makkelijk kan dat zijn?
Inderdaad heeft niet iedereen die kennis.
En birdpix is nu juist het forum om je vragen te stellen. Wie wil antwoorden doet dat, wie dat niet wil laat zich net zo makkelijk niet horen, het gaat beslist te ver als je zo'n vraagsteller niet alleen neerzet als lui, maar dan ook nog vindt dat die zijn verontschuldigingen moet aanbieden. Veel te ver.
Ik krijg de neiging om juist aan meneer Twitzer te vragen om hier zijn verontschuldigingen aan te bieden. Voor het valselijk beschuldigen van luiheid bij iemand valselijk omdat hij die persoon helemaal niet kent, en voor het ontmoedigen van een vraagsteller om zich vrij te voelen zijn vragen te stellen.
Het is dat ik nooit het nut van verontschuldigingen zo zie ......
Zelf heb ik het geluk gehad een vader te hebben gehad waarbij ik in de doka al op driejarige leeftijd werd ingewijd in de geheimen van fotografie, die mij een dure cursus liet volgen, en al mijn vragen graag beantwoordde.
De hele overgang naar digitaal heb ik daardoor redelijk makkelijk kunnen maken, en als ik zo nu en dan eens een boek opensla bij Paagman of zo, over digitale fotografie, dan denk ik dat men zo'n boek maar niet moet kopen omdat je er eigenlijk helemaal niet echt veel van leert. Geen achtergrondinformatie krijgt.
Er zullen best boeken zijn die dat wel bieden, online cursussen, noem maar op - ik ben ze nog niet tegengekomen.
Maar ik zie birdpix als een soort gezellig café, waar we met zijn allen over onze hobby praten, onze foto's laten zien en tips geven.
Nieuwkomers zijn dan welkom, en gelukkig zijn er ook mensen die het gewoon prima vinden om die nieuwkomers in te wijden in de techniek.
Kom op zeg, het voelt toch ook best leuk om je kennis aan iemand door te geven?
grtz, josephine