Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Plaatsen met GPS vinden

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 06 Apr 2013, 21:01    Post subject: Plaatsen met GPS vinden
Niet goed wetende waar ik dit bericht op het forum moet plaatsen zet ik het maar hier. Aangezien het gerelateerd is aan plaatsen.
Mijn vraag is zijn er mensen die ervaring hebben met gps apparaatjes? Het gaat mij er om dat ik bijv. in een bos (dus goed ontvangst nodig!) van een bepaalde boom de locatie kan invoeren en met het apparaatje terug vinden. Ik stel er voor de rest weinig eisen aan liefst wat waterdicht en niet te duur. Wie kan mij op dit vlak verder helpen met de juiste informatie.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1809
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 06 Apr 2013, 22:10    Post subject:
Je kunt daar volgens mij gewoon een tomtom voor gebruiken en zodra je ergens bent waarvan je de plaats wilt onthouden zet je die plaats als favoriet er in. Garmin is dan weer geschikter voor voetgangers, je schijnt er stafkaarten voor te kunnen downloaden (openstreetmaps googelen).
grtz,josephine
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge



Age: 66
Joined: 01 Jan 2004
Posts: 462
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Apr 2013, 10:56    Post subject:
Hanbdig is de combinatie van een GPS-camera unit zodat je met de foto ook de coordinaten vastlegt. Sommige camera's hebben tegenwooridg een GPS-ontvanger ingebouwd, Nikon heeft bijvoorbeeld de handige GP-1 die je in de flitsschoen schuift. Als je zoals Josephione al meldt een handheld GPS van Garmin hebt, kun je de pl;ek ook weer terugvinden. Een Garmin uit de Etrex serie, zoals de Legend HCX, is compact en behoorlijk stof- en waterdicht. Prijs zal ergens rond de 150-200 Euro of zo liggen, afhankelijk waar je het apparaat besteld.

Groeten en succes, Martijn.
_________________
Fotograaf en publicist
Back to top
Reply with quote
 
Ruud van Veenschoten


Gender: Male
Age: 64
Joined: 01 Nov 2005
Posts: 765
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Apr 2013, 14:31    Post subject:
Ik gebruik zelf een GPS logger van 60 Euro. Werkt probleemloos.

http://www.gpsshop.nl/product/86205/gisteq-phototrackr-mini-dpl900.html?utm_source=google&utm_medium=pla&utm_campaign=GPS_logger&utm_content=GiSTEQ_PhotoTrackr_Mini_%28DPL900%29&ref=34544&ref=73452&gclid=CPeJhLrUuLYCFQLHtAodYHQAfA

Kijk daar maar eens.
Upgraden naar de pro versie, en je kan meteen je RAWS aan de GPS data koppelen.

Groet,
Ruud
_________________
Canon body`s en Canon L glaswerk. Feisol 3371 statief + Jobu BWG-HD schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Apr 2013, 10:55    Post subject:
Het was voor mij niet de bedoeling het geheel aan mijn fotocamera te koppelen omdat ik deze lang niet altijd bij me heb. Ik zoek gewoon een apparaatje wat ik los mee kan nemen in mn zak en wanneer ik iets interresants zie de plek "marken" en later met het apparaatje weer kan vinden. Een tomtom is me niet nauwkeurig genoeg.
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
leo snellink
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 66
Joined: 31 Jan 2007
Posts: 5542
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Apr 2013, 12:03    Post subject:
Voor heel nauwkeurig gebruik ik altijd mijn geheugen, maar die worden natuurlijk ook in verschillende versies van nauwkeurigheid geleverd en zijn lastig te upgraden. Voordeel is wel dat de batterij zelden leeg is en ik het altijd bij me heb.
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1809
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Apr 2013, 12:28    Post subject:
Die tomtom, garmin of wat maar, is best nauwkeurig. Het preciese plekje kun je bv met je telefoon fotograferen, maar je wordt keurig op minder dan 100 meter naar je waypont geleid.
Iets nauwkeuriger is er niet, omdat de techniek er gewoon niet voor bestaat.
Zelfs met een betrekkelijke smartphone met plaatsfunctie kun je (door middel van de telefoonmasten - zo zijn telecomaanbieders in staat om zoekgeraakte prinsesjes weer terug te vinden om maar een voorbeeld te noemen) de locatie markeren, die dan nog nauwkeurig genoeg is om een gebied ter grootte van een postcode te vinden - mits er natuurlijk voldoende masten staan, wat in natuurgebieden dan weer niet zo is natuurlijk. In die gevallen is GPS noodzakelijk en dat is nog nauwkeuriger dan meting via telefoonmasten.
Wij hebben in Spanje vorig jaar met de tomtom een paar lokaties exact terug kunnen vinden, hij bracht ons bv precies naar het rietplukje waar we het beest de dag eerder gezien hadden.
Valt wel mee, GPS - gewoon eens proberen.
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
Frits Stoekenbroek


Gender: Male
Age: 71
Joined: 13 Sep 2007
Posts: 111
Location: Muiderberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Apr 2013, 16:10    Post subject:
Ik denk dat alle opties gepasseerd zijn.
Leo bied de allergoedkoopste en eigenlijk wel de beste oplossing.
Josephine bied een inventieve oplossing aan die ook wel eens door fietsers gebruikt wordt.
Ruud geeft op jouw vraag het beste antwoord.
Wil jij een goede handheld dan is de enige goede die met een buitenantenne zoals de Garmin 62 en zelfs deze laat het wel eens met bewolkt weer onder een bladerdak afweten.
Gr. Frits
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Johannes Veenstra


Gender: Male
Age: 43
Joined: 23 Dec 2011
Posts: 153
Location: Friesland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Apr 2013, 21:16    Post subject:
bedankt voor alle antwoorden!
_________________
Canon R7, Sigma 150-600C, INNOREL RT90CM, Manfrotto MVH502AH Pro, Cosina 100 mm f/3.5 Macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn



Age: 57
Joined: 08 Nov 2003
Posts: 3780
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Apr 2013, 21:18    Post subject:
heb net met een etrex30 van Garmin rondgelopen, de 20 versie kan bijna net zoveel, en de 10 voor iets van 120 euro misschien ook wel genoeg. Kaarten zijn beschikbaar als freeware - google bijvoorbeeld Freizeit Garmin -, of kostbaar (maar waardevol) van Garmin zelf. Je kunt het als tomtom gebruiken door wegen of paden te zoeken tussen ingevoerde punten, zowel te voet of met de auto, je kunt thuis gemaakte routes nalopen/rijden, gelopen/gereden routes terugvinden zowel in het veld en thuis achter de computer, herkenningspunten aan maken (waypoints) en

Meestal nauwkeurig tot op de meter.

Ik heb er aardig wat orchideeen mee teruggevonden bovenop vlakke bergtoppen - bij die steen, nee toch die, of was het die... en ook de zonnekap van mijn macrolens.
_________________
hi lui
mooi licht
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 03 Feb 2009
Posts: 672
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 12 Apr 2013, 16:18    Post subject:
De meeste smartphones hebben tegenwoordig ook GPS ontvangst en je kunt verschillende gratis of betaalde GPS apps downloaden. Als je op vakantie de locatiebepaling d.m.v. de mobiele netwerken uitzet, werkt het alleen op GPS ontvangst en is het gratis (gebruik van buitenlandse mobiele netwerken kost geld). Als je vervolgens zo'n app download waar je ook nog notities bij bepaalde plaatsen kunt bijhouden of zoiets als My Places, dan kun je daar je info voor die locatie invoeren.

Groeten,

Michiel
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com/
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum