Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Telelens voor vogelfotografie
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 15:03    Post subject: Telelens voor vogelfotografie
Hoi,

Ik ben een behoorlijk ervaren amateur op het gebied van fotografie maar ben pas sinds kort 'vogelaar'.

Ik bezit een Canon 650D en vraag me af welke lens ik het beste koop voor vogelfotografie. Budget ongeveer 1000 euro.
Ik heb momenteel een Canon zoomlens 70-300 maar om vogels te fotograferen valt dat toch echt niet mee...

Bij voorbaat dank

peter wijn

PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 15:17    Post subject:
http://www.birdpix.nl/search.php?mode=results

type dan "welke lens"

en het antwoord is:
sigma 150-500
sigma 50-500
canon 300 F4 + tc 1,4
canon 100-400 F4,5~5,6

naar smaak/behoefte
succes en plezier
met lezen, uitzoeken en strakjes ook buiten
Reply with quote

Pauwels

PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 16:56    Post subject:
peter wijn wrote:
http://www.birdpix.nl/search.php?mode=results

type dan "welke lens"

en het antwoord is:
sigma 150-500
sigma 50-500
canon 300 F4 + tc 1,4
canon 100-400 F4,5~5,6

naar smaak/behoefte
succes en plezier
met lezen, uitzoeken en strakjes ook buiten

Dank je wel! Ik vroeg me ook af of het niet beter is om een lens met vast brandpuntafstand te nemen, bijv. een 400 of 500.

Canonvogel

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 17:08    Post subject:
Peter wijn schreef :
canon 300 F4 + tc 1,4 .

Met deze opmerking van mijn zijde :
Veel vogelfotografen hebben een 500 f 4 .
Maar dat valt mogelijk niet binnen je budget Sad

Gr Jaap.

Pauwels

PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 17:16    Post subject:
Canonvogel wrote:
Peter wijn schreef :
canon 300 F4 + tc 1,4 .

Met deze opmerking van mijn zijde :
Veel vogelfotografen hebben een 500 f 4 .
Maar dat valt mogelijk niet binnen je budget Sad

Gr Jaap.

Rond de 10.000 euro... Inderdaad niet mijn budget Sad

Pauwels

PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 17:26    Post subject:
Ik las lovende woorden over de Canon 400 f5.6. Maar die heeft geen beeldstabilisatie. Kun je daar nog mee uit de hand fotograferen?

Johannes Veenstra

PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 18:14    Post subject:
ik heb nu de 150-500 mn volgende wordt of de 300mm F4 of de 400mm F5,6. waarbij de voorkeur van mij uitgaat na de laatste.

Joachim Pintens

PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 18:48    Post subject: Telelens voor vogelfotografie
Quote:
Ik las lovende woorden over de Canon 400 f5.6. Maar die heeft geen beeldstabilisatie. Kun je daar nog mee uit de hand fotograferen?

Sterker nog, ik gebruik met deze lens zelfs bijna nooit een statief Very Happy

Groeten, Joachim.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 20:35    Post subject:
een uitstekende lens
de meesten kunnen er niet mee uit de hand fotograferen, behalve bij zeer gunstige hoeveelheden licht.
Hetgeen vaak ten koste gaat van de schoonheid van dit licht.

koop het boek van Daan hier op de site.
Reply with quote

Pauwels

PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 20:44    Post subject:
peter wijn wrote:
een uitstekende lens
de meesten kunnen er niet mee uit de hand fotograferen, behalve bij zeer gunstige hoeveelheden licht.
Hetgeen vaak ten koste gaat van de schoonheid van dit licht.

koop het boek van Daan hier op de site.

Bedoel je Birdpix 8?

Pauwels

PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 21:21    Post subject:
peter wijn wrote:
een uitstekende lens

Is de reden dat er moeilijk mee uit de hand gefotografeerd kan worden uitsluitend de 400mm of speelt het gewicht ook een rol?

Joachim Pintens

PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 6:29    Post subject: Telelens voor vogelfotografie
Quote:
Is de reden dat er moeilijk mee uit de hand gefotografeerd kan worden uitsluitend de 400mm of speelt het gewicht ook een rol?

Ik denk niet dat het met het gewicht te maken heeft, want zo zwaar is deze lens niet.
Het kan zijn dat het door die 400mm komt, want hoe meer de lens je onderwerp uitvergroot, hoe meer het beeld beweegt als je een kleine beweging maakt en dan kan de foto onscherp zijn als je een vrij lange sluitertijd gebruikt.
Maar ik zeg het, ik fotografeer er bijna altijd mee uit de hand, het hangt ervan af of je een vaste hand hebt of niet Wink

Groeten, Joachim.
Back to top
Reply with quote

Pauwels

PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 8:26    Post subject: Re: Telelens voor vogelfotografie
Joachim P. wrote:
Quote:

Ik denk niet dat het met het gewicht te maken heeft, want zo zwaar is deze lens niet.
Het kan zijn dat het door die 400mm komt, want hoe meer de lens je onderwerp uitvergroot, hoe meer het beeld beweegt als je een kleine beweging maakt en dan kan de foto onscherp zijn als je een vrij lange sluitertijd gebruikt.
Maar ik zeg het, ik fotografeer er bijna altijd mee uit de hand, het hangt ervan af of je een vaste hand hebt of niet Wink

Groeten, Joachim.

Bedankt voor je reactie. Op fotografiefora merk ik toch dat de meeste mensen er niet mee uit de hand kunnen fotograferen. Ik zoek nog even verder.

Ruud van Veenschoten

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 8:54    Post subject:
Gebruik je toch gewoon een monopod!
De 400 mm f/5.6 is een dijk van een lens. Scherp en absoluut niet te zwaar. Beetje rekening houden met je sluitertijden, en dan kan je er goed mee uit de hand fotograferen.
succes.

Groet,
Ruud

Johannes Veenstra

PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 8:59    Post subject:
als je je sluitertijden minimaal 1/400 sec weet te houden moet er gewoon mee uit de hand te schieten zijn denk ik. Met mijn 150-500 lukt dat ook met de OS uit.

Sam Dijkstra

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 10:38    Post subject: Telelens
Ik heb anderhalf jaar de 400mm 5.6 van Canon, hij voldoet mij prima. en ook ik doe heel veel uit de hand fotograferen. Het enige wat ik nog op mijn verlanglijst heb staan is de 500mm van Canon

Gr sam

peter wijn

PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 12:48    Post subject:
afgezien van scherpte, het is ook makkelijker een mooie beeldindeling te maken vanaf statief of rijstzak. Monopod doet al veel goeds. Dit geldt voor alle lenzen. (Zeker ook groothoeklenzen).

idd birdpix 8. Je hebt ook Rollin Verlinde met zijn leuke cursus natuufotografie.
en foto's kijken hier op de site... + uitzoeken HOE de mensen de foto's maakten die jij zou willen maken. Wandelen met een lange lens is leuk... en heel soms succesvol, doch meestal niet. Afhankelijk van hoe je succes definieert.
succes en plezier
Reply with quote

Pauwels

PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 13:06    Post subject:
peter wijn wrote:
afgezien van scherpte, het is ook makkelijker een mooie beeldindeling te maken vanaf statief of rijstzak. Monopod doet al veel goeds. Dit geldt voor alle lenzen. (Zeker ook groothoeklenzen).

idd birdpix 8. Je hebt ook Rollin Verlinde met zijn leuke cursus natuufotografie.
en foto's kijken hier op de site... + uitzoeken HOE de mensen de foto's maakten die jij zou willen maken. Wandelen met een lange lens is leuk... en heel soms succesvol, doch meestal niet. Afhankelijk van hoe je succes definieert.
succes en plezier

Dank je wel.

Ik vrees helaas dat ik me voorlopig (tot mijn pensionering?) zal moeten beperken tot wandelen met een lens - de tijd ontbreekt me om in mijn eentje een hele of halve dag in een kijkhut door te brengen (het zou waarschijnlijk ook niet door mijn huisgenoten gewaardeerd worden) en een auto heb ik niet, een tuin ook niet. Wel woon ik vlakbij een paar natuurgebiedjes met veel vogels, waar ik dikwijls heen fiets en doorheen loop. Daarom was mijn vraag ook expliciet welke lens het best geschikt is om uit de hand te fotograferen.

Wat is succes? Tja, ik weet ook wel dat je om topplaten te maken naast goede apparatuur en kennis en ervaring ook heel veel tijd nodig hebt om die ervaring op te doen én om te wachten op de ultieme kans, en zeker aan dat laatste (die tijd dus) ontbreekt het me. Mijn wens is voorlopig gewoon om voor mezelf een album te creëren van vogelfoto's met een acceptabele scherpte.

Piet de Poorter

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 20:45    Post subject:
Ik heb vorig jaar speciaal de 400 f5.6 aangeschaft om mee te wandelen en in het bijzonder vlucht foto's te maken waar ik zeer te vreden over ben, als je enkele resultaten wilt zien kijk eens op mijn website in het album "Recent" zijn bijna alle vliegbeelden met deze lens gemaakt.
Ik heb ook de Sigma 150-500 maar deze haalt het niet bij de Canon 400 f5.6 wat scherpte betreft.
Als ik u advies mag geven? Ga voor de Canon 400 f5.6 daar zal u geen spijt van krijgen en past binnen uw budget.

Vr.gr. Piet.

Pauwels

PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 23:16    Post subject:
Piet de Poorter wrote:
Ik heb vorig jaar speciaal de 400 f5.6 aangeschaft om mee te wandelen en in het bijzonder vlucht foto's te maken waar ik zeer te vreden over ben, als je enkele resultaten wilt zien kijk eens op mijn website in het album "Recent" zijn bijna alle vliegbeelden met deze lens gemaakt.
Ik heb ook de Sigma 150-500 maar deze haalt het niet bij de Canon 400 f5.6 wat scherpte betreft.
Als ik u advies mag geven? Ga voor de Canon 400 f5.6 daar zal u geen spijt van krijgen en past binnen uw budget.

Vr.gr. Piet.

Erg mooie foto's inderdaad! Ik neig nu inderdaad sterk naar de Canon 400 f5.6.
Dank u wel!

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 9:37    Post subject:
Achja, al die lenzen. Ik heb ze zowat allemaal gehad in deze branch. Canon 100-400mm (2x), 300/4 (2x), 400/5.6, 50-500 (zonder OS), 70-300mm IS, 70-200mm f/4 (zonder IS) en een Canon 70-200mm f/2.8 IS II. Ik ben er wel overuit dat de L lenzen beter presteren in het zelfde segment dan de sigma lenzen. Maar om illusies weg te nemen, kan ik u vertellen dat met alle lenzen top foto's worden gemaakt. Het gaat immers om de mensen die de lens gebruiken.

Wanneer je 1000euro hebt en je wilt ook gerust 2e hands kijken, dan raad ik zonder twijfel de Canon 100-400mm L IS aan. Het is een lens met goede kwaliteit, mooie bokeh, goede snelheid, beeldstabilisatie en het belangrijkste: veel flexibiliteit. Hij heeft namelijk ook zoom. Alle lenzen zijn namelijk erg goed van Canon die hierboven zijn genoemd en er is maar 1 lens die ik terug zou kopen als ik geen Sigma 120-300mm OS kon kopen. Dat is de Canon 100-400mm L IS.

Als u vragen heeft hoor ik het wel Wink

jonky

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 11:14    Post subject:
Ik heb een 100-400mm en ben daar ontzettend blij mee. Ik heb o.a. voor deze lens gekozen omdat het gewicht acceptabel is. Als je er een hele dag mee rondloopt ga je dat toch wel voelen. Er is prima mee uit de hand te schieten, maar een monopd is wel een aanrader. Met de monopod aangekoppeld leg ik de camera+lens op mijn schouder, dat loopt wat prettiger.
Succes met je keuze
Back to top
Reply with quote

Pauwels

PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 11:21    Post subject:
jvh11 wrote:
Achja, al die lenzen. Ik heb ze zowat allemaal gehad in deze branch. Canon 100-400mm (2x), 300/4 (2x), 400/5.6, 50-500 (zonder OS), 70-300mm IS, 70-200mm f/4 (zonder IS) en een Canon 70-200mm f/2.8 IS II. Ik ben er wel overuit dat de L lenzen beter presteren in het zelfde segment dan de sigma lenzen. Maar om illusies weg te nemen, kan ik u vertellen dat met alle lenzen top foto's worden gemaakt. Het gaat immers om de mensen die de lens gebruiken.

Wanneer je 1000euro hebt en je wilt ook gerust 2e hands kijken, dan raad ik zonder twijfel de Canon 100-400mm L IS aan. Het is een lens met goede kwaliteit, mooie bokeh, goede snelheid, beeldstabilisatie en het belangrijkste: veel flexibiliteit. Hij heeft namelijk ook zoom. Alle lenzen zijn namelijk erg goed van Canon die hierboven zijn genoemd en er is maar 1 lens die ik terug zou kopen als ik geen Sigma 120-300mm OS kon kopen. Dat is de Canon 100-400mm L IS.

Als u vragen heeft hoor ik het wel Wink

Dank voor je reactie.
Wat de Canon 100-400 L IS betreft: die zou te veel overlappen met mijn Canon 70-300. Tenzij ik die voor een redelijke prijs kan verkopen.

Pauwels

PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 12:23    Post subject:
Piet de Poorter wrote:

Vr.gr. Piet.

Nog een vraagje: kun je met die lens ook uit de hand goede foto's maken van kleine vogeltjes? Ik heb inderdaad wel meer gelezen dat die lens zeer geschikt is voor vluchtfoto's, maar momenteel ben ik meer geïnteresseerd in zangvogels.

leo snellink
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 12:40    Post subject:
Bij alle tips over wat het beste is en waar je geen spijt van gaat krijgen:
probeer of je een lens kunt lenen om hem een dag in het wild uit te proberen (soms kan dat via de winkel, maar misschien is er ook wel een fotograaf in je omgeving, die je kan helpen. Ik kan jouw kracht niet inschatten en wat voor de ene persoon een makkie is uit de hand is voor de ander een volkomen ramp. Ik zie dat regelmatig als mijn kinderen proberen om foto's te maken met mijn lenzen. OK, ze zijn wat jonger en dus waarschijnlijk minder gespierd. Mijn dochter van 8 kan met groot gemak een 150 mm lens hanteren, maar een Sigma 50-500 is niet echt een succes. Ik kan daar met gemak mee uit de hand fotograferen, maar er zijn mensen, die dat geen goed idee vinden, omdat het kreng toch al aardig wat weegt. De ene persoon heeft ook een veel vastere hand dan de ander. Dus alleen af gaan op tips van anderen is riskant en zelfs een relatief goedkope lens kost genoeg om na te denken over alle plussen en minnen en die ook persoonlijk op een rijtje te hebben.
Succes met het maken van een keuze waar je blij mee bent (en blijft).
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum