Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws


Boek van Frans Freijee

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Daan Schoonhoven


Gender: Male
Age: 50
Joined: 14 Jul 2003
Posts: 2683
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 21:20    Post subject: Boek van Frans Freijee
Namens Ans de Kruijf, weduwe van Frans Freijee, plaats ik onderstaand bericht.

Hierbij presenteer ik jullie met trots dit prachtige boek met een selectie uit de vele bijzondere herinneringen aan mijn grote liefde, Frans Freijee. Graag vertel ik jullie iets over het tot stand komen ervan. Op een dag in 2011 werd Frans gevraagd om een boek te maken van zijn vogelfoto’s, omdat deze zó bijzonder zijn. Hij had zelf niet meer de kracht om een dergelijk boek samen te stellen, maar vond het wel een geweldig idee. Ik heb hem toen gezegd dat ik ervoor zou zorgen en het zou verspreiden onder mensen die ons dierbaar zijn.
In 2009 liet Frans mij een vogelboek van Birdpix zien, dat hij prachtig uitgegeven vond en zo kwam ik uit bij Arno ten Hoeve aan wie ik de opdracht gaf voor het ontwerp en de vormgeving. Gezien de vele geweldige reacties op Birdpix en Nederpix van de fotografen op de foto's van Frans heb ik Daan Schoonhoven benaderd. Ik heb hem gevraagd zodat zoveel mogelijk personen in de gelegenheid gesteld worden om het boek te verkrijgen.

Iedereen nogmaals heel veel dank voor de liefde voor Frans die wij allen delen.
En ik hoop dat jullie je door dit boek geïnspireerd voelen om net als Frans “te kijken, te voelen en te leven.”

Lieve groet,
Ans de Kruijf


Frans heeft mij de hoofdstukken aangedragen.
Voor het 1e hoofdstuk over Frans’ leven heeft hij aangegeven dat hij zijn babyfoto zo leuk vond om te plaatsen. Verder heb ik me laten leiden door zijn foto’s, verzamelingen, eigendommen en onze woonomgeving.
Voor het 2e hoofdstuk Amsterdam heb ik een selectie gemaakt uit de foto’s die Frans zelf op Birdpix heeft gezet en die in hun database zijn gekomen.
Ook vond ik dat de foto van de spreeuw zeker geplaatst moest worden, omdat Frans mij gezegd heeft dat hij dit de mooiste vogel vond die in Nederland te fotograferen is. Ook de foto van de bonte merel is geplaatst. Frans heeft deze merel enkele jaren achtereen opgezocht om te kijken of het vogeltje het weer overleefd had. Met alle mensen was Frans graag in gesprek over de vogels, zo ook in het ziekenhuis. De foto van het puttertje kreeg hier veel bewondering. En natuurlijk moest de foto van het ijsvogeltje geplaatst worden. Hier wilde hij graag nog eens naar op zoek gaan in de natuurtuin van het Westerpark in Amsterdam.
Voor het 3e hoofdstuk IJmuiden heb ik uit vele foto’s een selectie gemaakt.
De kust bij IJmuiden was onze favoriete plek geworden. Frans ging daar ook erg graag tijdens de vogeltrek kijken welke andere vogelsoorten hij zou kunnen vastleggen.
Voor het 4e hoofdstuk Frans’ tekeningen waren zijn pentekeningen de aanzet om hier een hoofdstuk aan te wijden. Deze tekeningen heeft hij gemaakt in zijn studententijd en hij heeft ze vervolgens zorgvuldig opgeborgen. Slechts weinigen waren op de hoogte van dit verborgen talent.
Voor bij het 5e hoofdstuk Reizen heb ik me laten leiden door de foto’s die Frans van zijn dia’s heeft laten afdrukken tezamen met alle verzamelde souvenirs. En natuurlijk moest de foto van de goudrugspecht geplaatst worden, omdat Frans me vertelde dat hij dit de allermooiste vogel vond die hij ooit gezien heeft.

Alle gegevens op een rij:
Titel: … écht Frans
Uitgave: Hardcover, gebonden en genaaid, full-color
Pagina's: 120
Formaat: A4 oblong (297 x 210 mm)
Afwerking: genaaid gebonden in halflinnen band
Verkoopprijs: € 10,00 excl. € 6,75 verzendkosten

Het boek is te verkrijgen via: http://webshop.birdpix.nl/Echt_Frans
Hier kun je ook een aantal spreads uit het boek bekijken.
Back to top
Reply with quote
 
Rob Belterman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 72
Joined: 06 Jan 2007
Posts: 218
Location: Nederland
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 22:51    Post subject:
Ik heb het boek al gezien en het is een heel mooi overzicht geworden uit het leven van Frans, met o.a. de, voor Birdpixers, zo karakteristieke platen. Ans, bedankt!
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 27 Apr 2013, 12:01    Post subject:
prachtig boek heeft Arno gemaakt over Frans...
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Nieuws

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum