Posted: Tue 07 May 2013, 18:57 Post subject: lesbos in oktober
Hallo mede-pixers,
Mijn man en ik zijn van plan in oktober een weekje of zo naar Lesbos te gaan. Nu heb ik deze bestemming geopperd, omdat ik op birdpix zoveel goede berichten had gelezen over Lesbos in het voorjaar.
Echter nu begin ik toch een beetje te twijfelen.... hoe is het daar in oktober?
Weet iemand of er in oktober ook nog mogelijkheid is om veel soorten te zien?
Ik hoop dat iemand hier iets over weet en mij kan helpen.
Alvast bedankt
groetjes
Astrid Schute _________________ nikon cameras en diverse lenzen
Gender: Male Age: 64 Joined: 08 Aug 2010 Posts: 78 Location: Alblasserdam
Posted: Tue 07 May 2013, 20:16 Post subject: Lesbos in oktober
Beste Astrid,
Ben zelf alleen in het voorjaar naar Lesbos geweest, maar nooit in het najaar. Ik heb er wel veel over gelezen en dan lees je steeds dat er nog best veel vogels te zien zijn, maar in veel kleinere aantallen.
Je kunt verschillende reisverslagen lezen (ook over het najaar) op de volgende websites:
Leo _________________ Na gefotografeerd te hebben met een bridgecamera de overstap gemaakt naar DLSR. Nu fotografeer ik met de Canon R7 met Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM.
Gender: Male Age: 77 Joined: 31 Jan 2005 Posts: 24 Location: Noordwijk aan Zee en part-time Terschelling
Posted: Wed 08 May 2013, 12:12 Post subject:
Dag Astrid, ik ben meerdere malen op Lesbos geweest, meestal in het voorjaar, maar ook een keer eind augustus/begin september.
De vogelrijkdom is in het voorjaar (vooral tweede helft april en eerste helft mei) het grootst. Dat is ook de beste tijd voor vogelfotografie, zowel voor doortrekkers als voor lokale broedvogels.
De vogelrijkdom en de mogelijkheden voor fotografie zijn in het najaar veel minder. Trekvogels zijn er dan minder aanwezig en veel van de lokale broedvogels zijn dan al weggetrokken en ook het weer is vaak wat minder.
Groet, Jaap _________________ Nikon D7200 en D300.
Nikon-lenzen: Nikon AF-S F2,8 17-35 mm, Nikon F2.8 AF-S 24-70mm, Nikon VR ED-IF AF-S F2.8 70-200mm zoom, Nikon VR ED-IF AF-S F4 200-400mm zoom en een Nikon ED-IF AF-S F4 600 mm.
Ik ben vorig jaar eind september op Lesbos geweest. Het weer was er heerlijk (uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar). Alles is uitbebloeid in dat jaargetij, misschien door de droogte, maar geen bloemen gezien. Wel vlinders en zwarte ooievaars, wat tapuitjes, flamingo´s, maar helaas geen bijeneters meer.
Ook moet je in het naseizoen rekening houden met hotels en restaurantjes, die al gaan sluiten. En ook de vluchten naar en van Lesbos kan problemen op leveren.
Maar ondanks alles, een schitterend eiland!
Begin oktober gaat er al veel dicht. Ik vind het dan ongezellig worden, met die opgestapelde stoelen op de terrassen.
Als je dat niet erg vind, en er ook niet mee zit dat je die enorme verscheidenheid aan vogels mist, die je in het voorjaar wel hebt, dan blijft over dat je op een prachtig eiland zit met mooie natuur.
En in een lekker rustige periode!
gr
G _________________ Nikon; Nikkor; Sigma; Velbon; Manfrotto
Gender: Male Age: 55 Joined: 09 Nov 2010 Posts: 185 Location: Den Haag
Posted: Fri 10 May 2013, 16:31 Post subject:
Hoi Astrid,
Ik ben op Lesbos in het voorjaar geweest, op andere eilanden ook wel in het najaar, maar het is qua weer dan erg wisselvallig - dus mocht 'zon' ook een deel van het doel zijn, dan lijkt me dat een risico. Over de vogels is al genoeg geschreven. Een pluspunt kan inderdaad de rust zijn
Groet, Hans
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum