Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM mei 2013: Gerard Visser
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost


Gender: Male
Age: 47
Joined: 06 Dec 2004
Posts: 2329
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 May 2013, 7:53    Post subject: FvdM mei 2013: Gerard Visser
Korte bio
Naam: Gerard Visser
Leeftijd: 63
Woonplaats: Rotterdam
Beroep: het ontwerpen en inrichten van de dierenverblijven in Diergaarde Blijdorp.
Andere hobby's? alles wat met natuur te maken heeft, maar daarbinnen vooral reptielen en mariene biologie; sinds kort doe ik ook aan vogelinventarisatie voor SOVON; verder natuurlijk ook reizen!



Gebruikte apparatuur: Nikon D200 en D300s, diverse Nikkor lenzen (incl. 600mm 5.6 MF), Sigma 50-500-OS en 150mm 2.8 macro.
Foto’s op Birdpix


Reebok

Interview
Waarom vogelfotografie?
Al sinds mijn tienerjaren (jaren 60) kijk ik naar vogels en lees ik er alles over wat los en vast zit. Ik kon urenlang kijken naar de fotoboeken van fotografen als Fred Hazelhoff en droomde er van om dat ooit ook te kunnen.
Jarenlang maakte ik in binnen en buitenland dia’s van (onder meer) vogels, soms best goed, maar vaker matig. De intrede van de digitale fotografie zorgde ervoor dat de kwaliteit van de foto’s enorm verbeterde. Ook al omdat het materiaal, vergeleken met diafilm, vele malen goedkoper werd. Daardoor ben ik de vogelfotografie veel intensiever gaan beoefenen. Zo zal het velen met mij zijn vergaan, vermoed ik. Ik zou wel dolgraag al mijn tropenreizen van vóór 2005 nog eens overdoen met mijn huidige apparatuur!

Wat is het leuke aan vogelfotografie?
Wat mij betreft vooral het buiten zijn. Heerlijk om op een vroege voorjaarsochtend aan een mooie vogelplas te staan en al die dieren dan bezig te zien. Als je dan ook nog een paar fijne foto’s kan maken is je dag helemaal goed.
De mogelijkheid om wat bijzonders te zien qua gedrag, of een zeldzame soort te vinden bestaat altijd, en dat houdt het interessant en spannend.
Bovendien bevredigt het je jachtinstinct. Ik denk dat dat laatste mede de reden is dat er veel meer mannen dan vrouwen in deze hobby actief zijn.
Ook prettig: via deze hobby (en Birdpix) is mijn vrienden- en kennissenkring behoorlijk uitgebreid en met sommige van mijn medefotografen ben ik zelfs goed bevriend geraakt.


Waterral

Wat zijn de minder leuke kanten?
Ik vind het wel eens wat te druk worden, bij op een bepaalde plek, of bij een gewilde soort. Zoals bijvoorbeeld bij de Pestvogels dit jaar, of bij sommige Roerdomplocaties.


Roerdomp

Natuurlijk doe ik daar zelf ook aan mee, maar ik vind die ontwikkeling toch wel een beetje jammer. Een bijzondere vogel kan zijn gezicht niet meer laten zien of er staan 50 man (m/v) omheen!
Ik had de twitcher in mij al min of meer het zwijgen opgelegd, en steeds minder bekruipt mij het gevoel dat ik meteen naar elke bijzondere soort MOET afreizen. Hoewel … voor een Ivoormeeuw … of voor een Notenkraker … hm.
Ik zie ook regelmatig fotografen die erg weinig van vogels weten en daardoor zowel de vogels als hun collega-fotografen verstoren.

Wat is je specialiteit?
Opportunisme, ben ik bang … Ik vind alles mooi. In een Safari-jeep staat iedereen de jonge Cheetah’s te fotograferen en ik maak plaatjes van een Diadeemkievit aan de andere kant van de Jeep. Maar ik wil ook die Cheetah’s natuurlijk! En die Krokodil ook!
Zonder auto, zonder tuin, zonder eigen hut, en met nog een best drukke baan word je vanzelf een wat opportunistisch fotograaf. Misschien dat dat na mijn pensionering nog wel verandert, maar ik denk het eigenlijk niet dat dat al te drastisch zal zijn. Het bevalt me zo wel.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Geen idee. Ik hou - als vogelaar – erg van gedetailleerde staatsieportretten, maar ik probeer tegenwoordig ook regelmatig wat meer ‘vogels in het landschap foto’s’ te maken. Om zo een aansprekende foto te maken, dat is toch best een heel andere tak van sport hoor.


Baardman

Hoe werk je meestal?
Zoals ik al zei: ik werk meestal opportunistisch. Ik rijd zelf geen auto, dus dat werkt best beperkend, hoewel ik dat niet vaak als een groot probleem ervaar. Maar het kan ook zijn dat ik er gewoon mee heb leren leven …
Meestal dus rondlopend of fietsend met de Sigma 50-500, langs de noordrand van Rotterdam, waar ik woon. Maar ik vind het ook leuk om af en toe een dagje met een fotomaat in één van de boshutten te zitten, ook al omdat je daar soorten treft die je bij mij in de buurt zelden of nooit ziet. Of meerijden naar de Brouwersdam of de Maasvlakte en dan vind ik het fotograferen vanuit de auto ook leuk en spannend. En dat zijn altijd ook gezellige dagen!
In bepaalde seizoenen, bijvoorbeeld als de rietvogels er weer zijn, zet ik ook graag de Nikkor 600mm op het statief en dan is het leuk om een paar uur te wachten op de dingen die gebeuren gaan. Maar dan nog heb ik meestal de Sigma ook in de aanslag, bijvoorbeeld om snel een langsvliegende eend te pakken.


Wilde Eend

Zodra ik wat meer tijd krijg wil ik proberen me wel wat meer te gaan toeleggen op gedragsfotografie

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Het lukt niet altijd … soms toch net weer dat stapje teveel …
Maar we moeten ‘verstoring’ ook niet overdrijven. Als een zittende vogel door jouw schuld opvliegt doe je het natuurlijk niet goed, maar voor die vogel is dat normaal gesproken niet zoveel meer dan een fact of life. Die stress heeft hij de hele dag, hetzij door de mens, hetzij door andere natuurlijke vijanden.
Maar bij nestelende vogels, of vogels die in de winter gestoord worden bij het broodnodige foerageren, dat is een andere zaak. Dan ga ik niet verder zodra ik tekenen van onrust zie bij de vogels. Het is enorm balen als er een vlucht foeragerende hongerige ganzen of Rosse Grutto’s door jouw schuld de lucht ingaat. Dat probeer ik echt altijd te vermijden.
Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Mijn vader fotografeerde en filmde nogal fanatiek, dus een camera was voor mij als jongen geen onbekend fenomeen. Ik denk dat ik mijn eerste camera (Praktica met schroefdraad lensfitting) rond mijn 18e had, en ik maakte zwart-wit foto’s die ik in de doka afdrukte. Met een Fuji 400mm lens probeerde ik later mijn eerste vogelfoto’s te maken, dat al wel op diafilm. Mijn doel was – eigenlijk niet veel anders dan nu – om zoveel mogelijk Nederlandse vogelsoorten op dia te hebben. In 1983 ging ik voor het eerst naar Ecuador en Galapagos en toen heb ik mijn eerste Nikon gekocht en een 70-300 zoomlens en een 500mm spiegelobjectief. Toen ging je nog vier weken naar zo’n bestemming met 20 rolletjes van 36 opnamen!
Toen mijn werk in de Diergaarde – destijds hoofd van de afdeling Vissen & Reptielen - me meer en meer opslokte werden mijn reisdoelen steeds vaker belangrijke buitenlandse dierentuinen en werd mijn manier van fotograferen meer een soort vastleggen van diersoorten en dierverblijven voor studiedoeleinden. Als ik dan, in mijn vakanties, in de (veelal tropische) natuur was, concentreerde ik me ook vaak meer op de reptielen dan op de vogels.


Komodovaraan; Komodo, 1989
Scan van dia


Dat samengenomen mondde uit in een veel ‘slordiger’ type vogelfotografie, want er was altijd te weinig tijd. Toen ik intensief betrokken raakte bij de Masterplanning van de Diergaarde, waarbij het nabootsen van het natuurlijke biotopen vooropstond, werden mijn reisdoelen vooral dus die biotopen die we gepland hadden. Ook toen fotografeerde ik daardoor veelal referentiemateriaal: dus niet vooral die Cobra maar juist de rotspartij of wortelstronk waar hij op lag te zonnen.
Een paar decennia heeft het specifiek en intensief fotograferen van vogels dus op een betrekkelijk laag pitje gestaan, hoewel het nooit helemaal weg was.
Mijn eerste DSLR-camera in 2004 zorgde ervoor dat ik een flinke impuls kreeg om de vogelfotografie weer wat serieuzer te gaan beoefenen.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Er zijn twee gebiedjes waar ik graag en vaak kom. Ten eerste bij mij aan de overkant van de straat: Het Ommoordse Veld, 500 bij 500m klein. Een postzegeltje van weiden en wilgenlaantjes, rietkragen, poldersloten en struwelen om een Kinderboerderij heen. Het grenst ook direct aan de Rotte. Tot voor kort broedden er Tureluurs en Grutto’s, maar de uitbreiding van de vossenpopulatie heeft daar een einde aan gemaakt. Ik heb er veel soorten gezien, van Krooneenden tot IJsvogels en van Grote Zilverreigers tot Grote Barmsijzen.


IJsvogel, Ommoordse veld


Grote Zilverreiger, Ommoordse veld

Het andere gebied is de Noordoever van de Zevenhuizerplas, waar ik vaak kom en de fluctuaties van de vogelbestanden probeer te volgen. Soorten daar zijn de bekende rietvogels als Blauwborst, Kleine Karekiet en Rietzanger, maar ook Lepelaar, Waterral en Oeverzwaluw, soms ook Porseleinhoen.


Oeverzwaluw

Ook diverse steltlopers. Ik heb er Kemphanen zien baltsen, Temmincks- en Kleine Plevieren gefotografeerd. Ik denk dat ik er wel tegen de 100 soorten heb gezien.
Voor kustvogels pak ik regelmatig de trein naar Hoek van Holland (waar ik ook een paar jaar gewoond heb en aardig de weg weet). Het is heerlijk om in oktober vroeg op de pier te staan en al die verschillende vogelsoorten te zien langstrekken.


Sperwer op de pier van Hoek van Holland

Wat is je droomsoort/-gebied?
Droomsoort is voor mij een ‘Nederlandse’ Ivoormeeuw. Verder vind ik alle vogels interessant, van klein naar groot.
Het droomgebied qua vogels was voor mij altijd Oost-Afrika, waar ik een keer of wat geweest ben, maar nog nooit met digitale apparatuur. Dus daar ga ik vast nog eens terug.


Rotspython met Thomsongazelle; Kenya 1984
scan van dia


Verder was ik vorig jaar voor het eerst in India en dat vond ik voor vogels ook een geweldig gebied.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Vorig jaar heb ik een groothoeklens overgenomen. Bij voldoende vrije tijd wil ik me bekwamen op het fotograferen van vlinders en libellen, en me verdiepen in de soortherkenning ervan. Misschien ook planten. Daar ben ik vorig jaar mee begonnen en ik vond het wel wat.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Tsja, wat is inspireren precies? Ik heb niet de illusie dat ik buitengewoon getalenteerd ben en voel ook niet de behoefte om echt hele andere wegen in te slaan. Ik denk dat ik nogal ‘ambachtelijk’ bezig ben en heb daar vrede mee. Ik wil me daar wel nog verder in bekwamen.
Henk Laverman, die toch een relatieve beginner is, vind ik wel een voorbeeld voor wat ik denk dat mijn type fotografie is. Wies Vink vind ik ook erg goed, met een zich ontwikkelende mooie eigen stijl. Ik kijk ook op tegen ‘projectfotografen’ als Chris van Rijswijk en Michel Geven, en voor exotische soorten vooral Wim de Groot en de laatste tijd zeker ook Charly Sax.
Door het noemen van deze namen sla ik vast en zeker andere hele goede fotografen over … waarvoor excuus!

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Nee, eigenlijk niet.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Op het Ommoordse Veld had ik me tussen de bosjes opgesteld en zat bij een drinkplaats op een krukje met een camouflage-netje over me heen. Ik kreeg weinig voor de lens, maar voelde plots een vogel op mijn hoofd landen en die bleef rustig een tijdje peuteren en op mijn schedeldak tikken. Ik kon hem natuurlijk niet zien, durfde ook niet te bewegen, maar vermoed dat het een Gaai was. Ik vermoed ook dat hij afkwam op dat lichte plekje wat tussen camouflage zichtbaar moet zijn geweest (want boze tongen beweren dat daar lokaal mijn haardos wat dunner is).

Wat vind je van Birdpix?
Ik heb hier veel geleerd, niet per se veel nieuws over diafragma’s en sluitertijden, maar wel veel over het specifieke van vogelfotografie.
Een mooie site. Ik zou willen dat er wat inhoudelijker gereageerd werd. Ik was laatst door tijdgebrek 500 commentaren achter en het ene na het andere kwam niet veel verder dan: “Een mooie plaat Truus” of “Prachtig Karel, hoe krijg je het voor elkaar?” Maar goed, dat is een oude discussie, dus dat zal wel niet zo snel veranderen. En het is bovendien ook iets waar je zelf ook nogal snel in meegaat …
Wat ik ook zie is dat een aantal fotografen hun hobbyvogelfotograafbestaan helemaal lijken op te hangen aan Birdpix. Het lijkt alsof ze er alleen maar zijn voor het ontvangen van complimenten en als die uitblijven (of erger, als er kritiek komt) dan zijn ze maar moeilijk in staat om een en ander te blijven relativeren. Dan wordt het vaak stekelig of zelfs zuur. Echt zonde!

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Uren maken!


Ooievaar

Beste foto
Moeilijk. Objectief naar je eigen foto’s kijken is lastig. De foto’s die me het meeste aanspreken hebben meestal een achterliggend gevoel of verhaal. Zoals die fantastische, warme ochtend dat ik met Edwin aan een rietkraag stond en dat daar vlak bij ons, in prachtig vroeg licht, een Woudaap uit het riet omhoog kwam. Dat moment vergeet je nooit. Of dat ik met Chris langs de plas in de Groene Jonker zat en dat die Geoorde Fuut met jongen op een afstand van een meter of vijf, zes van onze lenzen haar jongen begon te voeren. En zeker ook het moment dat ik met wijlen Frans Freijee daar zat en echt pal voor onze neus dat Kleinst Waterhoen zich een minuut of tien lang niets van ons aantrok.


Kleinst Waterhoen, Groene Jonker
Als ik dan toch moet kiezen in verband met de vragen hieronder, dan zou ik zeggen die Woudaap.

Waarom is dit je beste foto?
Ik weet niet eens zeker of dat mijn beste foto is, maar het feit dat het deze prachtsoort betreft en dat ik het gevoel heb dat dit mogelijk een ‘once in a lifetime-moment’ was, telt zwaar mee; die fotoserie verbeter ik niet zo maar.


Woudaap
Hoe heb je hem genomen?
Staand met de Nikon + Sigma bungelend aan de rechterhand, en kwebbelend over ditjes en datjes met Edwin (die dus net zulke mooie plaatjes heeft) en euforisch uit de hand fotograferend toen het dier plotseling verscheen.

Wat kan er beter aan?
Er zitten nog wel wat sprietjes voor, met name voor de poten. Maar voor een rietvogel vind ik dat heel acceptabel en zeker minder erg dan een paar jaar geleden. Toen moest alles nog he-le-maal vrij zitten

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Behalve de al genoemde wens-Ivoormeeuw op de Noordpier van Hoek van Holland, zou ik graag nog eens goede foto’s willen maken van Zee- en Steenarenden.
Ook Kruisbekken en Appelvinken staan hoog op mijn verlanglijstje.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Chris van Rijswijk. Hij heeft mij destijds aangespoord om “eens wat op Birdpix te zetten” (dat was die foto met die Galapagoshaai onder een Blauwpootgent).
Ik vind hem een van de beste vogelfotografen van BP en bovendien een hele goede vogelkenner, die zich op veel terreinen inzet.
Zijn projecten spreken me ook aan, zijn Waterralsessies, Uilen, Woudapen en zo’n project als die Barmsijzen op Groenland.
Bovendien een heel gezellige fotomaat op menig tochtje. En, niet onbelangrijk, wij delen wij dezelfde droomsoort …
Back to top
Reply with quote
 
josephine
PixPas Pro


Gender: Female
Age: 71
Joined: 20 Sep 2006
Posts: 1767
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 May 2013, 8:31    Post subject:
Aha! Nu weet ik dus waar het allemaal vandaan komt G.! Very Happy
Leuk toch om zo je verhaal te lezen en je mooie foto's nog eens te bekijken.
Inmiddels heb ik je eerste plaatsing hier dan ook van een commentaar voorzien en verbaas ik me een beetje dat daar toendertijd niet meer reacties op kwamen. Geen echt statieportret he! Ik hoop dat je nog lekker lang Birdpix blijft verrijken met je foto's.
We komen elkaar vast nog wel weer eens tegen bij een spannend vogeltje. Cool
grtz, josephine
Back to top
Reply with quote
 
P.Teune


Gender: Male
Age: 68
Joined: 09 Mar 2006
Posts: 983
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 May 2013, 9:43    Post subject:
Fijne verhalen Gerard en mooie illustratieve foto's...Ik ben blij dat ik jou al een aantal keren heb mogen ontmoeten...Wat ik nog toe zou willen voegen aan alles wat je zelf geschreven hebt is je ongelooflijke bescheidenheid. Voor mij ben je een soort wandelende encyclopedie als het gaat om alles wat er in de natuur te zien en te beleven valt...ik kan me niet herinneren ooit eerder iemand ontmoet te hebben met zoveel kennis op het gebied van natuur...natuurlijk, het is onderdeel van je werk...maar de gedrevenheid waarmee je daarover vertelt spreekt boekdelen...het is je grote liefde!...de vogeltjes zijn daar een boeiend onderdeel van...dank, voor alles wat ik van je heb mogen ontvangen
_________________
Nikon D90...in combi met sigma 50-500 mm.........
'life is for living' (Coldplay)
Back to top
Reply with quote
 
Rinus van der Reest
Guest







PostPosted: Wed 01 May 2013, 9:52    Post subject:
Gerard
Mooi verhaal en schitterende foto's.
Hopenlijk vindt je je droomsoort(en) binnenkort.
Rinus
Back to top
Reply with quote
 
Chris van Rijswijk


Gender: Male

Joined: 18 Sep 2004
Posts: 81
Location: Rotterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 May 2013, 18:07    Post subject:
Hoi Gerard,

Een mooi verhaal. Herkenbaar ook natuurlijk. Dank voor de lovende woorden en voor het doorgeven van het stokje.
Die woudaap is een mooie keuze als beste foto.
De ivoormeeuw gaat hopelijk nog wel goed komen...

Vr gr Chris
_________________
Canon diverse

http://www.birdshooting.nl/
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 64
Joined: 15 Apr 2005
Posts: 9822
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 May 2013, 20:36    Post subject:
Mooi verhaal Gerard. Je gaat op een fijne ontspannen manier met je fotografie om. Veel deskundigheid proef ik.
_________________
Nikon, Gitzo
Back to top
Reply with quote
 
Rick Robaard


Gender: Male
Age: 51
Joined: 07 Aug 2007
Posts: 195
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 May 2013, 21:55    Post subject:
Prettig verhaal en jaloersmakende foto's.
Dank.

Groet, Rick
_________________
'Always look on the bright side of life'
Back to top
Reply with quote
 
Albert Allema


Gender: Male
Age: 27
Joined: 23 Oct 2009
Posts: 186
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 May 2013, 6:35    Post subject:
Mooi verhaal Gerard ik heb genoten van de foto's en teksten erbij.
Ik vind het erg leuk te lezen hoe je jou vogelwensen hebt en die vogels echt wilt zien en daar alles voor overhebt. Ook gaaf dat dat ook bij jou in de buurt kan. Veel suc6 met de droomsoorten.
De enorme drive maakt je een keigoede fotograaf, zeker knap als je bedenkt dat u wat handicappen heeft (geen auto). Grote klasse.

Mvgr Albert.
_________________
Nikon D3100
Nikon D300
Nikkor 300mm f4 + 1.4 converter II Nikkor
Back to top
Reply with quote
 
Bert Hoogerhoud


Gender: Male
Age: 79
Joined: 07 May 2007
Posts: 33
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 02 May 2013, 21:40    Post subject: fotograaf vd maand
Hoi Gerard,

Erg leuk jouw verhaal te lezen en de mooie foto's te zien. Jouw verhaal kende ik al uit jouw eigen mond.
Veel plezier verder met het natuurbeleven en de fotografie en jouw werk.

Groet, Bert
_________________
Sony slt a77, Sony 70-400 en 18-70

(Tot febr 2013 met: Sony a230, Sigma 50-500 APO DG)
Back to top
Reply with quote
 
Edward van Altena


Gender: Male
Age: 55
Joined: 17 Sep 2008
Posts: 267
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 May 2013, 17:03    Post subject:
Fijn verhaal en het lijkt dat je relaxed met de hobby omgaat.

Ik had altijd gedacht dat je vrij jong was... stom he kijk eigenlijk nooit echt vaak naar profielen.... Embarassed


Mvg,

Edward
_________________
Met vriendelijke groet,
Edward

www.wildlife-photos.net
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Vink


Gender: Male
Age: 76
Joined: 31 Jan 2005
Posts: 24
Location: Noordwijk aan Zee en part-time Terschelling
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 May 2013, 17:46    Post subject:
Leuk om je verhaal te lezen Gerard, waarvan je me in grote lijnen op een regenachtige dag tijdens een gezamenlijk rondje Terschelling al eens wat vertelde. Prachtige selectie ondersteunende foto's!
Misschien kunnen we dat rondje Terschelling nog eens over doen met beter weer!
Groet, Jaap
_________________
Nikon D7200 en D300.
Nikon-lenzen: Nikon AF-S F2,8 17-35 mm, Nikon F2.8 AF-S 24-70mm, Nikon VR ED-IF AF-S F2.8 70-200mm zoom, Nikon VR ED-IF AF-S F4 200-400mm zoom en een Nikon ED-IF AF-S F4 600 mm.
Back to top
Reply with quote
 
gavisser


Gender: Male
Age: 77
Joined: 02 Jan 2011
Posts: 15
Location: bolsward
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 03 May 2013, 18:59    Post subject:
Hallo Gerard,

Leuk verhaal en een mooie fotoserie, heel herkenbaar. Proficiat.

gr. Gerke.
_________________
canon eos 5d mark 11 ef 24-105mm L usm
conon eos7d ef 500mm 4 L is usm
Back to top
Reply with quote
 
Hans Overduin


Gender: Male
Age: 54
Joined: 09 Nov 2010
Posts: 180
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 03 May 2013, 20:54    Post subject:
Hoi Gerard, dank voor je boeiende en aansprekende verhaal. Veel is herkenbaar, ook de wens om oude 'diareizen' nog eens over te doen met de techniek van vandaag... Wink . Je laat trouwens een verdraaid mooie en diverse selectie prachtfoto's zien. De Woudaap is uiteraard super, maar ook je Oeverzwaluw vind ik persoonlijk een juweeltje ! Ik hoop je binnenkort weer eens ergens tegen het lijf te lopen, dus groet & tot in het veld, Hans
Back to top
Reply with quote
 
Ben van den Broek



Age: 73
Joined: 10 Aug 2004
Posts: 11
Location: Schiedam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 May 2013, 9:32    Post subject:
Hallo Gerard, we hebben elkaar diverse keren in het veld ontmoet. Van meet af aan was er een klik en konden we lekker babbelen over vogelfotografie. Het verhaal hierboven is kenmerkend voor de wijze waarop jij met de natuur omgaat. Altijd bescheiden en met inlevingsvermogen. Ik hoop dat je straks na je pensionering nog meer tijd kan besteden aan vogel- en macrofotografie en hoop je nog vaker te ontmoeten om te kletsen over onze gezamenlijke passie "Vogelfotografie".

Groet, Ben van den Broek
_________________
Nikon D7000 + AF VR Nikkor 80-400mm + Nikkor 300mm f4
Back to top
Reply with quote
 
Wies Vink


Gender: Female

Joined: 05 Feb 2006
Posts: 130
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 04 May 2013, 18:21    Post subject:
Hallo Gerard.

Met veel plezier je verhaal gelezen. Prachtige begeleidende foto's.
Eindelijk krijg ik dan een foto van je te zien van de Komodovaraan. Dat was je vergeten. Toen ik mij in 2006 registreerde bij BP zag ik veel wat jij noemt staatsie portretten van vogels. Ik vond ze allemaal prachtig om te zien. Maar opeens was er iemand die een foto van wat Blauwvoetgenten plaatste. Ik wist niet wat ik zag. Dat kon dus ook vogels anders fotograferen. Ik vond en vind nog steeds dat het een prachtige onderscheidende foto is. Ik vond dat de foto ook veel meer waardering verdiende dan dat hij kreeg. Vanaf dat moment begon ik je te volgen op je reizen en de foto's die je gemaakt had.
Maar ook als mens mocht ik je leren kennen en sluit mij aan bij de woorden van Peter Teune.
Ik hoop dat ik je nog lang mag volgen. Je bent een bijzonder mens.
groet Wies
_________________
Nikon camera's en objectieven.
Back to top
Reply with quote
 
Chris Schenk


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 May 2004
Posts: 154

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 May 2013, 14:57    Post subject:
Fraaie beelden Gerard, maar vooral leuk om wat meer van je te weten te komen. Nadat je mij met één van mijn droomsoorten hebt geholpen is het mijn plicht om jou met de jouwe te helpen. Het zou wel wat makkelijker zijn als ze dan om te beginnen de kadavers van bruinvissen e.d. laten liggen. De ivoormeeuw van Stellendam indertijd heb je niet gezien? Toen die er zat wist ik niet eens precies wat het was en zijn we er aan het einde van een dagje vogelen in de Zeeuwse delta langs gereden. Ik was zo onder de indruk dat ik de dag erop er vanuit Den Haag heen ben gefietst, helaas was de vogel toen gevlogen..... Sindsdien heb ik nooit meer een onvolwassen beest gezien.
Back to top
Reply with quote
 
Niwde


Gender: Male
Age: 65
Joined: 27 Oct 2005
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 May 2013, 11:57    Post subject:
Proficiat Gerard.
Mooi verhaal en prachtige plaatjes.
Gr.
Edwin
_________________
Canon.
Back to top
Reply with quote
 
RVDaalen


Gender: Male
Age: 44
Joined: 26 Nov 2010
Posts: 41
Location: Wassenaar
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 May 2013, 16:20    Post subject:
Hallo Gerard,

Je maakt echt schitterende foto's. Ook leuk om wat meer info te lezen over jouw als persoon! Laughing

Over je beste foto, moest ik ook meteen aan je Woudaap foto denken. Dat is echt een wereldplaat. Leuk dat jij had die dus ook had gekozen als (beste) foto.

We komen elkaar vast wel weer een keer ergens tegen. Wink


Gr,

Remco
_________________
Nikon D7200/D7100
en diverse nikon lenzen.

Bezoek voor méér foto's ook eens mijn website http://www.rvdaalenfotografie.nl/
Back to top
Reply with quote
 
Gerard van zeele


Gender: Male
Age: 71
Joined: 02 Feb 2010
Posts: 119
Location: Berkel en Rodenrijs
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 May 2013, 16:52    Post subject:
Mooi om je verhaal te lezen en je foto's te zien en vind het een voorrecht je div keren te hebben ontmoet wat altijd leerzaam was
Groetjes vanaf een zonnig lesbos
En we zien elkaar waar dan ook in het veld....

Gr. Gerard
_________________
Canon Spulletjes
feisol 3471 statief met een schommelding
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 68
Joined: 29 Sep 2007
Posts: 573
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 May 2013, 9:13    Post subject:
Hoi Gerard,
Ik ken je vooral van je altijd opbeurende commentaren en soms discussies onder m'n foto's en dat maakt nieuwsgierig naar de persoon erachter. Leuk om daar nu iets meer over te lezen.
Je opportunistische "stijl" herken ik heel goed want ik ga zelf ook graag zo te werk.
Ik zou verwachten dat je als ontwerper van "omgevingen" voor dieren, juist een goede vogel-in-het-landschap fotograaf zou zijn. Leg je de lat daar niet te hoog?

Die haai met JvG is een formidabel staaltje van samenwerking zeg! Wat een unieke gedragsfoto!
De Woudaap vind ik geweldig, en de kleinst waterhoen, en de wilde eend en...afijn allemaal opvallende foto's.

In Emmen wordt een volledig nieuwe dierentuin ontworpen. Daar moeten ongeveer 2x zoveel bezoekers naar toe als nu om uit de kosten te komen. Een getalenteerde dierverblijf ontwerper zou hier net het verschil kunnen maken. Dus wellicht kom je nog deze kant op Very Happy . In dat geval hoop ik je nog te treffen.

Je raadde me ooit aan om eens naar een ander eiland dan Ameland te gaan, maar ik ben teveel verslaafd: vandaag ga ik er weer voor een week naar toe.

Bedankt voor je verhaal en die ivoormeeuw komt ook nog voor je lens; kwestie van uren maken Very Happy
(die raad heb ik goed in m'n oren geknoopt)

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 24 May 2010
Posts: 328
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 09 May 2013, 10:49    Post subject: FvdM
Ha Gerard.
Een inspirerend verhaal dat ondersteund wordt door prachtige beelden. Je benaderingswijze van de fotografie spreekt mij aan; dat heb je intussen wel gemerkt.
Hopelijk snel tot ziens in HvH (inclusief macro-apparatuur svp!).

Ennuh,.... je beste foto ga je nog maken. Very Happy

Hartelijke groeten, Wijnand.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Frank Kremer
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 43
Joined: 29 Jun 2010
Posts: 56
Location: Delft
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 10 May 2013, 9:59    Post subject:
Hoi Gerard,

Mooi verhaal en terecht de fotograaf van de maand.
Altijd leuk om nog iets meer te weten te komen over de man achter de camera. Dat "opportunistische" herken ik heel goed aangezien ikzelf ook geen rijbewijs heb.
En die woudaap is terecht een wereldplaat. Was er graag bij geweest.
Blijf vooral zo doorgaan met vogelfotografie.
We zullen elkaar vast nog weleens tegenkomen in het veld.

Met vriendelijke groet,

Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Renée en George


Gender: Female
Age: 72
Joined: 07 May 2006
Posts: 62
Location: Voorburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 11 May 2013, 11:02    Post subject: Fotograaf van de maand mei
Hallo Gerard,

Met plezier je verhaal gelezen en je mooie foto's bekeken, maar de Oeverzwaluw springt er gewoon uit en heb je prachtig geplaat.

Verder is het leuk om je op deze manier een beetje te leren kennen.

Succes met onze heerlijke hobby en die Ivoormeeuw komt er ook wel hoor!

Hartelijke groetjes van Renée en George
_________________
Canon 550D
Canon 300mm F4L IS. USM.Canon 300mm F/2.8 IS. USM Canon Eos 7D Mk II per 1-11-'15 Canon 650D. Extender EF 1.4x II en EF 2x III, Canon 100 mm F/2.8 L IS USM.
Manfrotto éénpoot en 3-poot.
Schommelkop Manfrotto 393.
Back to top
Reply with quote
 
Erik de Koning


Gender: Male

Joined: 04 Oct 2005
Posts: 118
Location: Zoeterwoude
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 11 May 2013, 11:25    Post subject:
Hoi Gerard,

Lees pas net je verhaal. Je maakt prachtige foto's en je voorziet ook nog eens veel foto's van anderen van heldere commentaren wat ik erg waardeer.

Ja die woudaap, geweldig mooi, misschien wel hetzelfde exemplaar als mijn vliegende Wink

Ik hoop je nog eens live te ontmoeten alhoewel ik weinig buiten de tuin kom de laatste tijd, om te fotograferen dan bedoel ik.

Gr Erik
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 19 Dec 2012
Posts: 63
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 11 May 2013, 11:28    Post subject: Fotograaf van de Maand
Hallo Gerard

Ten eerste gefeliciteerd met deze eer, en ook een verdiende eer

Je foto`s bewonder ik altijd en sta elke keer weer te kijken zo mooi je het weer voor elkaar heb gekregen. Je hebt veel geduld en dat komt je ten goede

Ook hier een pracht verslag en mooie foto`s er bij
Ik hoop dat ik nog lang mag genieten van je foto`s en verhalen erbij hier op BP

Gr sam
_________________
Canon camera 40D Canon EOS 1D Mark 111 Canon telelens 400mm 5.6, Sigma macrolens 150mm 2.8 Canonlens 18-135
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Birdpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum