Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

veraf fotograferen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 18 Jun 2013, 16:09    Post subject: veraf fotograferen
Hoi iedereen.

Ik ben een beginnend fotograaf. Heb er eerlijk gezegt nog weinig verstand van.
Heb nu een canon 1000d camera
Daarbij een 100-400 SIGMA lens.
Mijn vraag is de volgende. Ik kom veel op plekken waar vogels relatief ver weg zitten. Hoe kan ik deze vogels toch vastleggen. Al is het alleen maar als bewijsfoto. Dus hoeft niet heel scherp te zijn maar moet toch wel herkenbaar zijn.
Is het een optie om een 2xconferter aan te schaffen dat ik de vogels hierdoor wel in beeld krijg. Of ligt het aan mijzelf dat ik de camera niet goed gebruik.
Ik krijg nu geen enkele vogel herkenbaar er op. Ik praat hier ongeveer over een afstand van 20+ meter.

Ik zag nu ook dat er een canon sx50 hs op de markt is. Dit is een mega zoom camera tot 1200mm vergroting. Is dit mischien een andere optie. Zag laatst iemand die zo, n camera gebruikte en kon beduidend verder fotograferen dan mij. En dan heb je geen eens zo, n dikke lens mee te nemen.

Zou graag jullie reacties horen. Vind het nu jammer dat ik door de afstand veel vogels niet kan vastleggen. Zelfs niet herkenbaar als bewijsfoto.
Reply with quote

Adri Gr Nuelend

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Jun 2013, 17:52    Post subject:
Je zou kunnen overwegen om te gaan digiscopen.

Gilbert Houtekamer

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 18 Jun 2013, 17:56    Post subject:
Hallo,

Ik ben nu een paar maanden met vogels bezig, en het belangrijkste is geduld tot het goede moment zich voordoet. Met een 100-400mm lens moet je voldoende dicht bij kunnen komen.

Ik ben begonnen met de vogels in de gracht bij ons huis, die vliegen niet snel weg. Daarna redelijk vroeg in de ochtend naar een populaire vogelplek in de buurt. Dat kan een dijk zijn, een plas, een rietveld, natte weilanden zoiets.

Ik heb zelf ook converters gekocht, maar ik raad het af. De kwaliteit wordt nog minder, je kunt beter eerst met de spullen die je hebt redelijke foto's maken (dat moet kunnen), en dan pas bedenken wat je verder wilt kopen. Misschien een goede 300mm vaste lens van Canon.

En als je de foto's op birdpix-scherpte wilt krijgen zul je ze ook moeten verscherpen met Lightroom, Photoshop of ziets. Dit topic is daarvoor een uitstekend startpunt:

http://www.birdpix.nl/viewtopic.php?t=9322

Veel succes en plezier! Even doorbijten en dan zal je zien dat je mooie foto's krijgt.

Groeten,
Gilbert Houtekamer
Reply with quote

Johannes Veenstra

PostPosted: Tue 18 Jun 2013, 21:38    Post subject:
Is dit wat: http://www.cameranu.nl/nl/objectieven/slr-magic/spotting-scope/slr-magic-spotting-scope-12-36x50-ed-met-optical-attachment-en-tripod-collar/h5574_27434_247054

peter wijn

PostPosted: Wed 19 Jun 2013, 6:56    Post subject:
ver weg fotograferen heeft grote nadelen.
de lucht moet helder zijn, en je camera extra stevig 'verankerd'.

Birdpix is een site voor 'mooie' foto's, die worden zelden van ver weg genomen. De ervaring op andere sites kan groter zijn.

misschien is digiscopen iets voor je, www.digiscopix.nl

de lens die hierboven staat genoemd is relatief goedkoop. Misschien is ie bruikbaar voor wat jij wilt bereiken, dat zou best kunnen. Het hangt ook af van je verwachtingen.
Reply with quote

steven v d b

PostPosted: Wed 19 Jun 2013, 8:25    Post subject:
Quote:
misschien is digiscopen iets voor je, www.digiscopix.nl

Moet dan wel www.digiscooppix.nl zijn Wink
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Wed 19 Jun 2013, 8:39    Post subject:
oei, dank je voor de correctie Rolling Eyes
je kunt trouwens ook zoeken op www.digiscobelix.fr
Reply with quote

janvangastel
Supervip

PostPosted: Wed 19 Jun 2013, 10:35    Post subject:
Heel veel informatie over digiscoping is ook te vinden op http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=243. Ik ben er zelf ook net mee begonnen. Nadeel is wel, dat je geen snelle en vliegende vogels kunt fotograferen, of je moet geluk hebben. Misschien dat ik daarvoor ooit een 300 mm lens of zoiets koop.

Hendrik

PostPosted: Wed 19 Jun 2013, 12:12    Post subject: Re: veraf fotograferen
R.Gjaltema wrote:
Hoi iedereen.

Ik ben een beginnend fotograaf.

In dat geval zou je kunnen gaan voor een betere lens zoals de canon 400mm F5,6 of 300mm F4 met een 1,4x converter.
Alleen, een fotograaf moet het eigenlijk hebben van dichterbij het onderwerp komen.

R.Gjaltema wrote:

Ik zag nu ook dat er een canon sx50 hs op de markt is. Dit is een mega zoom camera tot 1200mm vergroting. Is dit mischien een andere optie. Zag laatst iemand die zo, n camera gebruikte en kon beduidend verder fotograferen dan mij. En dan heb je geen eens zo, n dikke lens mee te nemen.

Zou graag jullie reacties horen. Vind het nu jammer dat ik door de afstand veel vogels niet kan vastleggen. Zelfs niet herkenbaar als bewijsfoto.

Dat is een heel andere hobby. Als je als vogelaar met een bewijsplaatje wilt thuiskomen, is zo'n camera misschien wel handig voor je inderdaad.
Scheelt in ieder geval heel wat kosten en meeslepen.
Back to top
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Thu 20 Jun 2013, 20:39    Post subject:
Olympus heeft een OM-D en met daarbij en 75-300 die op dat toestel een 150-600 wordt door die kleine sensor. Kom je dichtbij. De beeldkwaliteit van dat ding is zeker goed. Licht spul en niet te duur.
Ok misschien niet zo goed voor snelle vluchtknallers maar een ijsvogel mooi op een tak gaat lukken met die combo.c
Back to top
Reply with quote

Johannes Veenstra

PostPosted: Fri 21 Jun 2013, 10:15    Post subject: Re: veraf fotograferen
R.Gjaltema wrote:

De sx50hs heb ik gehad opzich wel een goede camera maar haalt het niet bij een DSLR met goede lens. Aangezien je aangeeft niet voor superscherpte te gaan denk ik dat deze camera wel wat voor je kan zijn. (Vergeet ook zn voorganger de SX40HS niet. De SX30IS is echt een stuk minder dus die gewoon vergeten! )Begin eerst eens met zo'n superzoom koop er een raynox dcr250 bij voor macrofoto's en een filteradapter en een monopod en je kunt aardig vooruit in de natuur. Bijkomend voordeel de combinatie is een stuk lichter wat zeker aangenamer is als je een hele dag op pad bent.

Marcel van der Tol
Admin
Admin

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 21 Jun 2013, 14:17    Post subject:
janvangastel wrote:
Heel veel informatie over digiscoping is ook te vinden op http://www.birdforum.net/forumdisplay.php?f=243. Ik ben er zelf ook net mee begonnen. Nadeel is wel, dat je geen snelle en vliegende vogels kunt fotograferen, of je moet geluk hebben. Misschien dat ik daarvoor ooit een 300 mm lens of zoiets koop.

Voor jouw doelgroep is digiscopen in combinatie met een 300 mm lens met 1.4 converter inderdaad de ideale combinatie. Nog veel sterker, ik gebruik die zelf ook!

Nu is op één of andere manier digiscopen niet voor iedereen weggelegd, maar met geduld zou iedereen het moeten kunnen leren.

Op digiscooppix kan je antwoord op al je vragen krijgen.

Dat digiscopen voor internetdoeleinden niet onder hoeft te doen voor (gecropte) foto's gemaakt met spiegelreflexcamera's en prime-objectieven is meer dan genoeg aangetoond.
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum