Het magazine voor Natuurfotografen

Sponsored by
Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur

Canon EF 300mm f/2.8L USM IS type 2 versus canon 500mm F4
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 22 Jun 2013, 13:57    Post subject: Canon EF 300mm f/2.8L USM IS type 2 versus canon 500mm F4
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die hun Canon 500 f4 ingeruild hebben voor de nieuwe canon 300 2,8 l IS II en deze lens dan gebruiken in combinatie met de nieuwe 2x converter van Canon( type 3).
Wat zijn de ervaringen van deze combinatie qua scherpte en scherpstel snelheid. Zo mogelijk in vergelijking met de Canon 500 f4.

Met vriendelijke groet Haijo

H.van Emden

PostPosted: Sat 22 Jun 2013, 14:24    Post subject:
Ik heb de combi Canon 300mm f2.8 IS II gehad. Samen met de nieuwe 2x converter type III warende foto's scherper dan met de 500mm.
Nu gebruik ik een soortgelijke set van Nikon en die is nog beter qua scherpte. Beide sets zijn ook licht in gewicht, waardoor ze ook goed te gebruiken zijn tijdens een wandeling,
Groet, Harry
Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 22 Jun 2013, 22:41    Post subject:
Zonder enige spijt heb ik ook deze stap genomen.
Samen met deze stap ben ik tevens van onderwerp en camera geswitcht ; kan er dus niet heel erg veel over zeggen. Wat de snelheid, scherpte en AF-precisie zit het wel goed samen met de 2x. Ook belangrijk: de achtergrond blijft mooi icm met de converters. Veel mooier dan de 500 + 1.4x bijvoorbeeld.
Je kunt de combi's binnenkort even testen, Haijo ...

Grts,

Bas

kanon

PostPosted: Sun 23 Jun 2013, 16:39    Post subject:
Bas Breetveld wrote:
Samen met deze stap ben ik tevens van onderwerp en camera geswitcht ; kan er dus niet heel erg veel over zeggen. Wat de snelheid, scherpte en AF-precisie zit het wel goed samen met de 2x. Ook belangrijk: de achtergrond blijft mooi icm met de converters. Veel mooier dan de 500 + 1.4x bijvoorbeeld.

Grts,

Bas

Bas, jij hebt praktijk ervaring, maar als ik de vergelijking lees op http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=117&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=2&LensComp=739&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=2&APIComp=2 dan lijkt het andersom te zijn.

Groet Henk-Jan

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote

LaurentS

PostPosted: Sun 23 Jun 2013, 16:59    Post subject:
kanon wrote:
Bas Breetveld wrote:

Grts,

Bas

Bas, jij hebt praktijk ervaring, maar als ik de vergelijking lees op http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=117&Camera=453&Sample=0&FLI=0&API=2&LensComp=739&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=2&APIComp=2 dan lijkt het andersom te zijn.

Groet Henk-Jan

Bas vergelijkt de 300+2.0 TC met de 500+1.4 TC. Als je deze waarden invoert: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=117&Camera=453&Sample=0&FLI=1&API=1&LensComp=739&CameraComp=453&SampleComp=0&FLIComp=2&APIComp=2 lijkt de 300+2TC idd een heel klein beetje scherper maar met de 500+1.4 krijg je 700mm ipv 600mm, dus ik vermoed dat als je vanop dezelfde afstand een foto neemt, je meer detail zal hebben met de 500+1.4 TC door de grotere vergroting en maar een gering verschil in scherpte.

Mvg Laurent
Back to top
Reply with quote

Kees de Jager

PostPosted: Sun 23 Jun 2013, 20:22    Post subject:
Ik ben in de gelukkige omstandigheden dat ik beide combi's tot mijn beschikking heb (i.c.m. 7D).

Wat betreft snelheid van de AF is de 500 + 1.4 TC (II in mijn geval) duidelijk (veel) sneller dan de 300/2.8 + 2.0 TCIII. De 500+1.4 gebruik ik zeker voor vluchtbeelden, de 300 + 2.0 is daar eigenlijk te traag voor.

Wat betreft scherpte is mijn ervaring ook beter met de 500 + 1.4. Foto's zijn meestal goed scherp, terwijl ik met de 300 + 2.0 redelijk wat minder scherpe platen er tussen heb zitten.

Als ik echt moest kiezen werd het wel lastig, maar dat komt met name door het verschil in gewicht en lichtsterkte; de eigenschappen waarvoor ik deze lens gekocht heb. In NL vooral vanwege gewicht tijdens het fietsen en tijdens (vlieg)vakanties zowel voor het beperktere gewicht (mijn volle tas komt maar net boven de 10 kg) als de lichtsterkte (fotograferen in oerwoud).

Groet,
Kees
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Sun 23 Jun 2013, 22:12    Post subject:
mijn ervaring:

qua scherpte maakt het elkaar niet zoveel.

de 300 met 2x converter was op de 7D niet heel snel maar op de 5D III is hij toch echt nog wel behoorlijk snel, ook voor vluchtbeelden.
hoe dit op de 1D serie is weet ik niet maar het maakt dus ook nog wel uit welke camera je erachter hebt zitten.

Haijo Bergsma

PostPosted: Mon 24 Jun 2013, 11:38    Post subject:
Bedankt voor alle berichten.

Ik heb ergens gelezen dat er ook een update van de firmware voor de 300mm lens is geweest. Uit te voren door een canon centrum.

(http://www.canon.nl/Support/Consumer_Products/products/cameras/EF_Lenses/IS/EF_400mm_f28L_IS_II_USM.aspx?faqtcmuri=tcm:16-956189&page=1&type=important)

Kan daar het verschil in snelheid uit te verklaren zijn, of ligt het echt aan het camera type?

Groet Haijo

Bas Breetveld

PostPosted: Mon 24 Jun 2013, 12:10    Post subject:
Het verschil in snelheid zit hem in de software in de type III converters.
Zo kan het zijn dat de type II converters op sommige camera's sneller zijn.
Software in de converters en in de lenzen is op zich niet iets om blij mee te zijn.

De firmware update voor de lenzen was gericht op snel bewegende onderwerpen en niet zozeer op de initiële snelheid naar het onderwerp toe.

Grts,

Bas

Lesley van Loo

PostPosted: Mon 24 Jun 2013, 16:35    Post subject:
Quote:
Kan daar het verschil in snelheid uit te verklaren zijn, of ligt het echt aan het camera type?

lag bij mij echt aan het type camera, beide getest voor de firmware update.
maar ook op de 7D met 2x converter is de AF snel genoeg om normaal mee te fotograferen hoor.

Arno ten Hoeve
PixPas Pro

PostPosted: Mon 24 Jun 2013, 17:09    Post subject:
Je moet er voor de lol een keer een 1DX voorknopen. Dan weet je echt niet wat je overkomt. Zelfs met de 500mm II met 2.0x extender en dan de lens met de AF op de 'full' stand knalt hij erdoor. Echt, ik was er helemaal naar van. Ik heb toen 2 body's ingeruild voor een 1DX.

Ik heb jaren met de 1DIV icm de 300mm (type I en later type II) en de 2.0 extender ertussen (eerst type II, later type III) gefotografeerd. De AF is echt niet snel. Wel snel genoeg in 80% van de gevallen.

Wat het grote, GROTE, voordeel is van de 300mm 2.8 versie II, is het lage gewicht en het handzame formaat. Daardoor heb je enorm veel kansen meer tov een 500mm die toch echt wel een stukkie zwaarder en langer is.

Nog een voordeel: 2 meter minimale scherpstelafstand. Da's ook echt lekker!

groeten
Arno
Reply with quote

Jan van der Linden

PostPosted: Tue 25 Jun 2013, 11:06    Post subject:
Let overigens op:

De 1DX heeft bij sommige typen kans op overmatige slijtage, dit is onlangs door Canon naar buiten gebracht.
Zie voor informatie Canon.nl
Ik kocht 5 dagen geleden de 1DX en liep gisteren tegen dit probleem op....

Groet
Jan

Sieg

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Jun 2013, 14:51    Post subject:
JanLin wrote:
Let overigens op:

De 1DX heeft bij sommige typen kans op overmatige slijtage, dit is onlangs door Canon naar buiten gebracht.

Groet
Jan

Hoe bedoel je, slijtage van wat ?

grts
Sieg
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

PostPosted: Wed 26 Jun 2013, 15:07    Post subject:
Zie: http://www.canon.nl/Support/Consumer_Products/products/cameras/Digital_SLR/EOS-1D_X.aspx?faqtcmuri=tcm:16-1064308&page=1&type=important
Lijkt erop dat een partij 1Dx'en niet voldonede smering heeft gehad waardoor slijtage kán ontstaan. Uit link:

Quote:
FAQ: Belangrijke mededeling met betrekking tot EOS-1D X/EOS-1D C [toegevoegd op 18 juni 2013]

Details:

Vanwege inconsistentie in de hoeveelheid smering in het aandrijfmechanisme, vertonen een aantal van de hieronder aangegeven producten na verloop van tijd mogelijk de volgende symptomen:

De AF zoekt, maar vergrendelt niet op het onderwerp. (Dit wordt veroorzaakt door minieme deeltjes die ontstaan door slijtage als gevolg van de hierboven genoemde inconsistente smering)

De afbeelding wordt onscherp of niet stabiel in de zoeker weergegeven. (Treedt op bij gevorderde slijtage)

Nuttige informatie:

Identificatieprocedure:

EOS-1D X: als het zesde cijfer van links van het serienummer een 1, 2, 3, 4, 5, 6, of 7 is, doen zich mogelijk de verschijnselen zoals hierboven beschreven voor.

OPMERKING: Als het batterijvak van de camera één van de hieronder afgebeelde markeringen bevat, wordt de camera niet beïnvloed door de hierboven beschreven verschijnselen, zelfs niet als het zesde cijfer van het serienummer een van de bovengenoemde getallen is.
...... (verderop:)
Als u een van de mogelijk getroffen camera's bezit, kunt u deze vanaf 24 juni 2013 gratis laten repareren.

(verdere info zie link)

Digihop
Guest

PostPosted: Wed 26 Jun 2013, 19:22    Post subject:
JanLin wrote:
Let overigens op:

Groet
Jan

Here we go again............
Back to top
Reply with quote

Sieg

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Jun 2013, 10:13    Post subject:
Bedankt Joep voor de uitleg en link !

grts
Sieg
Back to top
Reply with quote

freekmeijer

PostPosted: Wed 03 Jul 2013, 20:38    Post subject:
JanLin bedankt voor de informatie over de !Dx
Ik heb vandaag een afspraak gemaakt met het servicecentrum van Canon

Gr.
Freek Meijer

Jan van der Linden

PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 9:14    Post subject:
Beste Freek,

Graag gedaan. Ik heb de mijne teruggegeven, omdat ik 5dagen na aanschaf niet met een camerabody met " een probleempje" wilde beginnen. Gebruik nu een leentoestel van CameraNu, zeer goede service, en krijg na mijn vacantie een nieuw exemplaar.

Groet
Jan

Digihop
Guest

PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 9:13    Post subject:
Ik kan me overigens niet voorstellen dat een 300 f2,8 met 2x TC betere resultaten zou opleveren dan een 600 f4.0. Dat gaat er bij mij niet in.
Back to top
Reply with quote

Arno ten Hoeve
PixPas Pro

PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 9:22    Post subject:
Quote:
Ik kan me overigens niet voorstellen dat een 300 f2,8 met 2x TC betere resultaten zou opleveren dan een 600 f4.0. Dat gaat er bij mij niet in.
De nieuwe 600mm type II niet, daar heb je gelijk in. Maar type I 600mm absoluut wel. Dat gaat er bij jou ook in als je het ziet.

groeten
Arno
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 20:36    Post subject:
Ook dat waag ik te betwijfelen. Sprak vorig jaar een Duitse pro die me vertelde dat het verschil tussen 600mm type I en II kwa beeldkwaliteit niet erg groot is. De grootste winst is het gewicht en beter IS.
Heel misschien zie je het verschil als je twee enorme foto's naast elkaar zet met beide lenzen gemaakt maar zeker niet in een 300 kb foto op een computerscherm.
Back to top
Reply with quote

Arno ten Hoeve
PixPas Pro

PostPosted: Fri 05 Jul 2013, 20:49    Post subject:
Quote:
zeker niet in een 300 kb foto op een computerscherm.
Nee zeg alsjeblieft! Dat zegt inderdaad niets.

Wat mensen zeggen is eigenlijk niet zo heel erg van belang. Waarom zegt die Duitse pro dat. Heeft hij nog type I, of wil hij iemand met type I niet afvallen of in verlegenheid brengen. Allemaal mogelijk. Meningen zijn vaak gekleurd (ook mijn mening). Maar er zijn meningen die al bijna feiten worden. Soms. Nee, héél soms.

groeten
Arno
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Sat 06 Jul 2013, 22:11    Post subject:
Hij had type2 maar hij vond de verbeteringen nou iet zo geweldig dat het de veel hogere prijs rechtvaardigde. Ook in print zag hij het verschil niet zo. Als je twee foto's naast elkaar legt gemaakt met type1 en type2 ziet niemand dat verschil behalve als je zegt dat de ene foto met een veel duurdere lens is gemaakt.
Ik vond die Duitser zijn mening wel verfrissend, dat hoor je niet vaak. Iemand die de 1Dx heeft gekocht en daarvoor een 1DmkIV had zal bijna in alle gevallen zeggen dat zijn nieuwe camera veel beter is.

Maar het kan erbij niet in dat een 300mm f2.8 en een 2x converter beter werkt ed dan een 600mm f4.0. En dat dat betere resultaten geeft. Tuurlijk is het lichter ed. Een sportfotograaf die voor een krant werkt en die foto's zijn vrij lage kwaliteit zie je wel met een zware 400 f 2.8 of 500 f4.0 of zelfs een 800 5.6 maar nooit met converters werken.
Tuurlijk zal iedereen die zijn 500 inlevert voor een 300 met tc dit verdedigen. Maar dat wil niet zeggen dat dat beter is. Je zegt het zelf meningen zijn gekleurd.
Back to top
Reply with quote

kanon

PostPosted: Sat 06 Jul 2013, 22:56    Post subject:
Om digihop bij te vallen:
ik heb net weer enkele foto's laten printen op 40x50. Wat verschil maakt is de bewerking, niet het objectief (van deze genoemde L-klasse) . Als je het niet weet zie je het gewoon niet. Wat temeer opvalt is wanneer de bewerking niet goed is, dat geeft artefacten die storend zijn. Wat wel impact heeft zijn foto's afgedrukt op 2x3m maar wie laat die nu afdrukken? 99% van de lezers hier niet denk ik zo.
Dus de uitdaging is een dubbelblinde test en zie de juiste combi maar eens te raden. Knappe jongen die alles goed ziet. Maar misschien onderschat ik jullie.
Groet Henk-Jan

Lijfspreuk: nobody is perfect
I am nobody

Site: www.henk-jan-bezemer.nl
Back to top
Reply with quote

Digihop
Guest

PostPosted: Mon 08 Jul 2013, 9:58    Post subject:
Ja ik weet haast wel zeker dat ik het niet ga zien. En de meesten hier presenteren hun foto's alleen op het internet. In heel klein formaat dus. Ik begrijp wel dat mensen hun zware tele willen inruilen tegen iets wat lichter is en zelfde bereik maar ik kan me niet voorstellen dat dat beter is. Je zal het verschil niet gaan zien. Stond vorig jaar in hut Starrevaart naast een Nikonfotograaf met een D4 en een 600mm f4 en even later kwam er iemand binnen met een OM-D en een 75-300 daarop. Die had dus hetzelfde "bereik" als die met de Nikon alleen heel veel lichter en veel minder duur. Als je allebei de foto's bewerkt en hier neerzet zal je het verschil in kwaliteit niet zien maar ik mag aannemen dat dat er wel is.
Back to top
Reply with quote

Birdpix.nl Forum Index -> Apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum